معماری و دکوراسیون

انواع سبک دکوراسیون داخلی : 15 سبک متفاوت از مینیمالیست تا روستایی و ساحلی

آیا می‌خواهید مدل طراحی خانه خود را تغییر دهید؟ اما مشکل اینجاست که مطمئن نیستید باید از کجا شروع کنید. بسیاری از انواع سبک دکوراسیون داخلی را می‌توان هنگام تغییر ظاهر خانه در نظر گرفت. از سبک مدرن گرفته تا سبک اسکاندیناوی، تنوع گسترده در سبک‌های دکوراسیون داخلی باعث شده است تا دست افراد برای ایجاد هرگونه تغییر باز باشد. بنابراین چه در حال بازسازی منزل باشید و چه انجام تغییرات جزئی، داشتن اطلاعات کافی درباره انواع سبک دکوراسیون داخلی می‌تواند به معنای تقویت و بهبود رابطه انسان با محیط زندگی‌اش باشد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع سبک دکوراسیون داخلی

بسته به فرهنگ، جغرافیا، مُد روز، علایق و روحیات افراد، سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

1- سبک مینیمالیست (Minimalist)

1- سبک مینیم1- سبک مینیمالیست (Minimalist)الیست (Minimalist)

یکی از کامل‌ترین انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل، سبک مینیمالیست (سادگی) است. مردم معمولاً تمایل دارند مینیمالیسم را با کلماتی مانند «سردی» و «خالی بودن» اشتباه بگیرند. چنین چیزی به طور کامل اشتباه است! در حقیقت، طراحی مینیمالیسم سرشار از ظرافت، زیبایی و بی‌آلایش بودن است (دوری از عناصر لاکچری با جزئیات زیاد).

به راحتی بیشتر، کارآیی و ظرافت فکر کنید. وقتی به حداقل سبک طراحی داخلی می‌اندیشید، می‌توانید محیطی مانند یک گالری هنری یا موزه را در ذهن تجسم کنید. سبک طراحی داخلی مینیمالیست به معنای پُر کردن فضا از ملزومات ضروری است، به دور از آنکه نیاز به استفاده از وسایل اضافی و طراحی شلوغ باشد. به معنای دیگر، حداقل بودن از هر چیزی تعریف دیگری از سبک مینیمال است.

مطلب پیشنهادی: استفاده خلاقانه از فضای اطراف پله در دکوراسیون داخلی (به همراه مجموعه‌ای از تصاویر)

2- سبک معاصر (Contemporary)

2- سبک معاصر (Contemporary)

یکی دیگر از انواع سبک دکوراسیون داخلی، سبک معاصر است. اگرچه مردم معمولاً سبک مدرن را با سبک معاصر اشتباه می‌گیرند اما تفاوتی بین این دو وجود دارد که هر کدام از آن‌ها را به خودی خود بی‌نظیر می‌کند. سبک معاصر کاملاً لحظه‌ای است (زمان حال) در حالی که سبک مدرن طراحی داخلی تقریباً می‌تواند به معنای فرهنگ مدرنیته از دهه 50 میلادی تاکنون باشد.

سبک طراحی معاصر از آزادی بیشتری برخوردار است اما سبک مدرن معمولاً در طرح‌های مربعی شکل، خطوط گرافیکی و نوع خاصی از مفهوم مدرنیته ثابت می‌ماند. در حالی که دکوراسیون مدرن می‌تواند سرد، محدود‌کننده و کاملاً کم احساس باشد اما سبک معاصر آرام و متین است و با تمرکز بر عناصر معماری، جزئیات تزیینی، توجه به مقیاس‌های برجسته و یک پالت رنگ مختصر برای ایجاد یک فضای گرم مشخص می‌شود.

حتماً بخوانید: چیستی و چگونگی سبک چینی در دکوراسیون داخلی

3- سبک سنتی (Traditional)

انواع سبک دکوراسیون داخلی سنتی

وقتی صحبت از انواع سبک دکوراسیون داخلی می‌شود، تقریباً همه آن‌ها ریشه در ایده‌های سنتی طراحی داخلی دارند. همانطور که بیان شد، شما می‌توانید با ترکیب قطعاتی که با شخصیت و سبک زندگی شما متناسب است، ضمن حفظ خطوط کلاسیک طرح، طراحی داخلی به سبک سنتی را ایجاد کنید.

مطمئن شوید که فضای زندگی شما دارای عمق و لایه‌بندی است، مثلاً مبلمان راحتی به رنگ بژ، فرش ایرانی، میز ناهاخوری چوبی، لوستر بزرگ، آثار هنری (تابلو نقاشی) انواع و اقسام وسایل تزیینی به عنوان لایه‌های مختلف سبک طراحی داخلی سنتی شناخته می‌شوند. سبک سنتی تا حدودی متضاد سبک مینیمال و مدرن است زیرا هدف استفاده از وسایل زیاد و با جزئیات فراوان است.

4- سبک انتقالی (Transitional)

انواع سبک دکوراسیون داخلی انتقالی

مطمئناً، پس از بررسی معنای سبک سنتی، احتمالاً از خود می‌پرسید که تفاوت بین طراحی داخلی سنتی و انتقالی چیست؟ آنچه ایده انتقالی را به خودی خود متمایز می‌کند، یک سبک طراحی ترکیبی است که از مبلمان سنتی به همراه عناصر مدرن بهره می‌برد. سبک انتقالی به دلیل حالت ترکیبی که دارد باعث می‌شود فضا بیش از حد به یک سبک خاص وابسته نباشد.

به ویژه اگر سعی می‌کنید سبک دکوراسیون قدیمی منزل خود را عوض کنید با این قصد که به بسیاری از وسایل آن دست نزنید یا اگر به خانه بزرگ‌تری نقل مکان می‌کنید، سبک انتقالی می‌تواند بسیار مفید باشد. بهترین طراحی داخلی به سبک انتقالی دارای تعادل در ترکیب است در حالی که به شما احساس گرمی در خانه و آرامش می‌بخشد.

5- سبک روستایی (Rustic)

انواع سبک دکوراسیون داخلی روستیک

یکی دیگر از انواع سبک دکوراسیون داخلی خانه، سبک روستایی یا روستیک نام دارد. دکوراسیون روستایی با الهام از فضای بیرونی و ترکیبی از سبک‌های طراحی مزرعه‌ای، تأکید بر پوشش‌های طبیعی و آب‌وهوایی، چوب خام، سنگ و چرم دارد. در این سبک هیچگونه اِلمان لاکچری مشاهده نمی‌شود و همه چیز تجلی زندگی ساده روستایی است.

بدون شک ما عاشق این هستیم که فضای خود را با مبلمان سفارشی مخملی، آویزهای مفتولی و صندلی‌های چرمی تزیین کنیم. همه چیز در سبک روستیک الهام گرفته از عناصر روستایی است. همانطور که گفته شد، همه ما به دنبال سبک‌های متفاوت طراحی داخلی هستیم که با ترکیب عناصر مختلف یک فضا را به حدی زیبا و الهام بخش نشان دهد.

6- سبک کشور فرانسه (French Country)

انواع سبک دکوراسیون داخلی کشور فرانسه

شبیه به سبک‌های طراحی مدرن و انتقالی است اما سبک کشور فرانسوی ترکیبی از عناصر طراحی داخلی فرانسوی است که در دِل خود از وسایل کلاسیک و خانه‌های کشاورزی که پُر از جذابیت‌های ریز و متنوع هستند، الهام می‌گیرد.

برای طراحی داخلی منزل به سبک فرانسوی می‌توانید به عکس بالا رجوع کنید. این اتاق پذیرایی با مبلمان راحتی، صندلی‌های لوئی ششم با چاپ مدرن هندسی که مربوط به اواسط قرن هستند، در کنار ترکیب جذاب قطعات هنری و یک لوستر فرفوژه مشکی که الهام گرفته از دوران ناپلئون است، سبکی بی‌نهایت متفاوت و همگن ایجاد کرده است.

حتماً بخوانید: دکوراسیون داخلی آشپزخانه را با کدام سبک می‌پسندید؟!

7- سبک شابی شیک (Shabby Chic)

سبک شابی شیک (Shabby Chic)

پس از کسب محبوبیت گسترده در اواسط دهه 80 و 90 به‌عنوان یکی از بهترین انواع سبک دکوراسیون داخلی، سبک شابی شیک در مواجه با دنیای مدرن در نهایت با واکنش شدیدی روبرو شد. تا جایی که بسیاری از طراحان معاصر این سبک را با نام «دکور مادربزرگ» نامگذاری کردند.

به هر روی، شابی شیک ریشه در طراحی و مبلمان قدیمی فرانسوی دارد و از همه مهم‌تر، دارای جذابیت بی‌انتها و الهام گرفته از عناصر شلوغ و طرح‌دار و گاهی ساده است. شابی شیک سبکی تقریباً زنانه است، عناصر طراحی داخلی آن اغلب در رنگ‎های پاستلی و گل‌دار هستند. وسایل و مبلمان ظاهری مدرن ندارند و بیشتر شبیه مدل‌های قدیمی و تاحدودی عتیقه هستند!

8- سبک ساحلی (Coastal)

سبک ساحلی (Coastal)

اگرچه ممکن است هر سبک از دکوراسیون داخلی مطابق با ایده‌آل‌های ما نباشد اما در مورد سبک ساحلی که احساس خنکی و شادی را منتقل می‌کند، ممکن است نظر دیگری داشته باشیم! سبک ساحلی دارای محیطی سبک، خنک و روشن است، گویی هوا در داخل منزل مداوم در حال جریان است.

پالت‌های رنگی ساحلی که خیلی رایج هستند شامل رنگ‌های آبی روشن و سبز با الهام از اقیانوس به همراه مجموعه‌ای از رنگ‌های سرمه‌ای، کرمی و خنثی هستند. هدف از این همه رنگ‌، ایجاد سرزندگی و تلفیق عناصر مربوط به آفتاب و آب است. سبک طراحی ساحلی ماهیتی مینیمال دارد که به طور غیرمنتظره‌ای همیشه نو به نظر می‌رسد.

9- سبک هالیوود ریجنسی (Hollywood Regency)

سبک هالیوود ریجنسی (Hollywood Regency)

از دهه 40 تا 60 و از اواسط دهه 90 تا به امروز، سبک هالیوود ریجنسی یکی از محبوب‌ترین انواع سبک دکوراسیون داخلی است. هالیوود ریجنسی از سرگرم‌کننده‌ترین سبک‌های طراحی داخلی است که زرق و برق و زندگی لاکچری را تداعی می‌کند. این سبک از دکوراسیون داخلی همیشه انرژی و جنش را تداعی می‌کند.

هالیوود ریجنسی ترکیبی از وسایل فرانسوی از دوره‌های مختلف تاریخ، خطوط تمیز و مجلل، رنگ‌های پر جنب‌وجوش، عناصر پُر زرق و برق مانند کریستال و آینه است. هدف نهایی افزایش درخشندگی و تجلی زندگی لوکس در همه ابعاد است. گرچه می‌توان سبک هالیوود ریجنسی را جزء سبک‌های سنتی و کلاسیک دانست اما روحیه‌ای که در این نوع سبک طراحی داخلی وجود دارد، هیچ وقت قدیمی نمی‌شود.

10- سبک اسکاندیناویایی (Scandinavian)

سبک دکوراسیون داخلی اسکاندیناویایی

سبک طراحی داخلی اسکاندیناوی که به طور فزاینده‌ای محبوب است، بر سادگی و آرامش تأکید می‌کند. دکوراسیون اسکاندیناوی کاملاً کاربردی و تا حدی کم وسایل است که اشکال ارگانیک (گیاهان) را با حالتی ظریف و جذابیتی آرام در فضایی کاملاً سفید با تُن‌های رنگی خاکستری برجسته می‌کند.

اسکاندیناوی یکی از ساده‌ترین سبک‌های طراحی داخلی است. این سبک ترکیبی متعادل از سادگی و مدرنیته است و اغلب با انواع دیگر سبک دکوراسیون داخلی اشتباه گرفته می‌شود. اما عناصر اصلی که نشان‌دهنده طراحی اسکاندیناوی هستند در رنگ سفید، مبلمان چوبی عسلی، گیاهان سرسبز و فرش پشمی خلاصه می‌شوند.

حتماً بخوانید: دکوراسیون اتاق کار و مطالعه : از نحوه چیدمان تا وسایل مورد نیاز

11- سبک بوهمیان (Bohemian)

انواع سبک های دکوراسیون داخلی

دکوراسیون بوهمیان یکی از محبوب‌ترین و بهترین انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل است. این سبک نمایانگر آزادی، بی‌قید بودن و دوری از عناصر مجلل است. با داشتن ترکیبی از وسایل عجیب‌وغریب، مبلمان قدیمی و عتیقه که الهام گرفته از سفرهای دور و دراز به اقصی نقاط دنیا است، سبک بوهیمان نشان دهنده زندگی یک فرد ماجراجو است!

پس اگر مجموعه‌ای متنوع از وسایل مختلف را دارید و ایده کنار هم قرار گرفتن آن‌ها را تحسین می‌کنید، باید به شما بگوییم که سبک بوهمیان همان چیزی است که نیاز دارید. پس برای ستایش آزادی در طراحی داخلی منزل، بوهیمان بهترین انتخاب ممکن است.

12- سبک میانه قرن مدرن (Mid-Century Modern)

آشنایی با انواع سبک های دکوراسیون داخلی

احتمالاً یکی از پُرکاربردترین انواع سبک دکوراسیون داخلی در تمام دوران‌ها، میانه قرن مدرن است که دهه 50 و 60 خانه دانمارکی وام می‌گیرد. رنگ‌های ساده و گرم، اشکال ارگانیک (مبلمان چوبی)، آرامش و تأکید بر عملکرد از ویژگی‌های یک سبک مدرن میانه قرنی است. گفته می‎‌شود، این سبک ترکیبی از سبک سنتی و مینیمال است.

به علاوه، وسایل مربوط به سبک میانه قرن مدرن تقریباً در هر اتاقی زیبا به نظر می‌رسند ولی برای فضای نشیمن می‌تواند ظاهری شیک و متنوع را ارائه دهد. در حقیقت، می‌توان سبک میانه قرن مدرن را با مفاهیم پست مدرن یکی دانست، با اینکه در آن عناصر مدرن وجود دارند اما اِلمان‌های سنتی نیز مانند چوب دیده می‌شوند.

13- سبک صنعتی (Industrial)

انواع دکوراسیون داخلی منزل

از آنجایی که سبک صنعتی عناصر فضای شهری را با انبارها و عناصر کارخانه‌ای نشان می‌دهند، تعجب‌آور نیست که شیوه‌های طراحی صنعتی تاحدودی روحیه مردانه را تدعی می‌کنند. با وجود رنگ‌های خنثی و وسایل فلزی، آنچه از سبک صنعتی باقی می‌ماند فضایی عملکردی و سرشار از دنیای ماشین‌آلات است.

با این اوصاف، ما این سبک طراحی داخلی را برای همه افراد پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا سبک صنعتی ذهنیتی مدرن- ماشینی نیاز دارد. بیشتر افراد از عناصر فلزی لذت نمی‌برند و وسایل ارگانیک و الهام گرفته از طبیعت را دوست دارند. اما اگر عاشق سبک صنعتی هستید، با استفاده از وسایل فلزی اعم از صندلی، میز جلومبلی، کتابخانه، نرده‌های فلزی پله و وسایل زینتی، این سبک را نمایش دهید.

14- سبک الکتیک (Eclectic)

سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک

سبک الکتیک شبیه دکوراسیون بوهمیان است اما با جذابیتی متفاوت! الکتیک که از خلاقانه‌ترین انواع سبک دکوراسیون داخلی خانه است، در مورد ایجاد فضایی پُرانرژی با طرح‌های عجیب و شلوغ، پالت‌های رنگی متفاوت، بافت‌ها و الگوهای پارچه‌ای متنوع است. هر وسیله در سبک الکتیک به شکلی مجزا خود را نشان می‌دهد و به هیچ عنوان بر یکپارچگی فضا تأکید ندارد!

سبک طراحی الكتیک بار دیگر آزادی در طراحی را به میان می‌آورد؛ این بار خلاقیت در استفاده از عناصر مختلف، هدف اصلی طراحی است. صندلی با طرحی عجیب، تابلویی از هنر کوبیسم، مبلمان فلزی، استفاده از کاغذ دیواری و بسیاری ایده های دیگر، سبک الکتیک به معنای استفاده آزادانه از چیزهای عجیب‌وغریب است.

حتماً بخوانید: دکوراسیون اتاق خواب هنری : 13 ایده‌ فوق العاده را از دست ندهید!

15- سبک مدرنِ مزرعه‌ای (Modern Farmhouse)

سبک دکوراسیون مدرن

اگر گرما، کاربرد، راحتی و رویکرد آرام برای طراحی، همه در دستور کار شما قرار گیرند، دکوراسیون مدرن مزرعه‌ای گزینه بسیار خوبی است. سبک گرم و جذاب مدرن مزرعه‌ای، نشانه‌های خود را تلفیق زندگی شهری – روستایی جهت ترکیب نهایی کنتراست‌های کم و زیاد ارائه می‌دهد.

سبک مدرن مزرعه‌ای هم اکنون با ترکیبی غنی از سبک‌های صنعتی، مینیمال و اسکاندیناوی می‌تواند فضای زندگی را در حد نهایی زیبا و متفاوت نشان دهد. این سبک از دکوراسیون داخلی به ویژه برای یک خانواده با فرزندان کوچک بسیار عالی خواهد بود.

کلام آخر

انواع سبک دکوراسیون داخلی را در بالا معرفی کردیم. اگر سلیقه شما به سمت سبک‌های کلاسیک متمایل است، سبک روستایی، سنتی یا کشور فرانسه را انتخاب کنید. اگر به سبک‌های ساده علاقه دارید، مینیمالیست، مدرن، معاصر یا انتقالی را انتخاب کنید. به هر روی، انتخاب نوع سبک طراحی داخلی خانه به علایق افراد، فضا (نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه) جغرافیا و مقدار بودجه بستگی دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا