تاسیسات

انواع عایق رطوبتی : معرفی و بررسی از قیرگونی تا نانوپلیمر و ایزوفیکس

انتخاب بهترین متریال از بین انواع عایق رطوبتی مناسب می‌تواند راهی عالی برای عایق‌بندی ساختمان باشد. اما چگونه متریالی را انتخاب کنیم که به ما کمک کند تا با مشکل رطوبت مواجه نشویم؟ در حقیقت، رطوبت مشکلی بسیار رایج است که همه صاحبان املاک با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

معرفی بهترین مجری عایق رطوبتی از طریق سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا

دیوار‌های عایق‌بندی نشده، آب را از خارج جذب می‌کنند؛ در حالی که عدم گردش هوای کافی در ساختمان باعث رشد باکتری‌ها و ایجاد کپک می‌شود. بنابراین، انتخاب بهترین مواد از بین انواع عایق رطوبتی می‌تواند ساختمان را از هرگونه رطوبت دور کند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

انواع عایق رطوبتی در صنعت ساختمان

هنگام نصب عایق رطوبتی مناسب، از مواد با بالاترین کیفیت برای محافظت از دیوارها و سقف‌ها در برابر جذب رطوبت از خارج استفاده کنید. محبوب‌ترین عایق‌های رطوبتی شامل قیرگونی، پشم معدنی، پلی استایرن و پلی اورتان هستند. در زیر به تفصیل درباره انواع عایق رطوبتی صحبت خواهیم کرد:

عایق رطوبتی قیرگونی

عایق رطوبتی قیرگونی

برای اجرای این نوع عایق رطوبتی از دو متریال قیر و گونی استفاده می‌شود. برای فضاهای داخلی ساختمان فرآیند قیرگونی باید در دو لایه انجام شود. برای فضاهای بیرونی، قیرگونی در 3 تا 4 لایه اجرا می‌شود. هر چه تعداد لایه قیر و گونی بیشتر باشد، عایق کاری در بهترین شرایط ممکن خواهد بود (به خصوص در محیط‌هایی با شرایط آب‌وهوایی خیلی مرطوب).

به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه مورد نیاز برای اجرای قیرگونی، هزینه اولیه اجرای آن پایین‌تر از دیگر انواع عایق رطوبتی است. به همین دلیل، همچنان بهترین روش عایق بندی رطوبتی ساختمان در نظر گرفته می‌شود. همچنین، اگر قیرگونی به درستی اجرا نشود، عمر عایق بسیار پایین خواهد بود. به ویژه این مشکلات قیرگونی در پشت بام‌ها یک معضل همیشگی در ساختمان‌های کشور است!

کاربردهای قیرگونی در ساختمان

  • عایق کاری کف سرویس بهداشتی
  • عایق کاری پشت بام
  • عایق کاری آشپزخانه
  • عایق کاری دست شویی و حمام
  • عایق کاری بالکن و تراس
  • عایق‌کاری پای ستون‌های فلزی
  • عایق کاری‌ و لکه‌گیری‌های جزئی

عایق رطوبتی ایزوگام

عایق رطوبتی ایزوگام

ایزوگام یکی دیگر از انواع عایق رطوبتی است که امروزه به فور در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایزوگام در کارخانه به وسیله مواد اولیه قیر و پلی استر تولید می‌شود. این عایق رطوبتی بسیار سبک است و هر مترمربع آن تنها 4 کیلوگرم وزن دارد.

مرغوبیت مواد اولیه در کیفیت نهایی ایزوگام تاثیر بالایی دارند. به عبارتی، اگر ایزوگام طبق استانداردهای ملی تولید شود، می‌تواند ساختمان را از لحاظ رطوبت تا 15 سال ایمن نگه دارد. درحقیقت، ایزوگام از دمای منفی 40 تا مثبت 130 درجه را تحمل می‌کند و در برابر اسیدها و بازها دچار خرابی یا پوسته پوسته شدن نمی‌شود.

هزینه اولیه اجرای ایزوگام به نسبت عایق قیرگونی بیشتر است. همچنین، نوع ساده ایزوگام پیش‌ساخته نسبت به اشعه خورشید مقاوم نیست اما مدل‌های فویل‌دار تا 85 درصد نور خورشید را منعکس می‌کنند.

کاربردهای ایزوگام در ساختمان

  • پشت بام‌ ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی
  • پی ساختمان و فونداسیون‌ها در تماس با رطوبت
  • سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها
  • سقف کانکس‌ها و ساختمان‌های پیش ساخته
  • پارکینگ‌های طبقاتی

عایق رطوبتی نانو پلیمر

عایق رطوبتی نانو پلیمر

از دیگر انواع عایق رطوبتی می‌توان به نانو پلیمر اشاره کرد. این محصول از مواد پلیمری با فناوری نانو تولید می‌شود. فناوری نانو در تولید عایق رطوبتی نانو و با ترکیب شدن مواد مختلف در زیر سطوح مولکولی و در مقیاس نانومتر و ایجاد پیوندهای دوار پلیمری هواگذر ساخته می‌شود. نانو پلیمر خود به تنهایی به انواع عایق سفید و بی‌رنگ تقسیم می‌شود.

عایق نانو پلیمر از نظر اقتصادی به صرفه است و طول عمر عایق‌بندی را تضمین می‌کند. این عایق برعکس قیرگونی و ایزوگام هیچ لایه‎ای را روی سطح ایجاد نمی‌کند بلکه جذب موادی می‌شود که قابلیت جذبش را دارند. پس از جذب شدن به مواد، عایق جزئی از ساختار سطح می‌شود. به همین دلیل، وزن کمی دارد و بسیار سبک است.

مطلب پیشنهادی: عایق رطوبتی نانو چیست؟ بدون جذب آب، روغن و گرد و غبار

این عایق کارآیی بیشتری نسبت به قیرگونی و ایزوگام دارد و خیلی سریع‌تر اجرا می‌شود. از نظر قیمتی نیز اجرای عایق نانو تقریباً هم اندازه ایزوگام است ولی باز هم قیرگونی ارزان‌تر می‌باشد. به طور کلی، مزایای عایق رطوبتی نانوپلیمر بسیار بیشتر از قیرگونی و ایزوگام است.

کاربردهای عایق نانو در ساختمان

  • پشت بام‌ انواع ساختمان‌ها با کاربری‌ها مختلف
  • عایق کاری دیوارهای ساختمان
  • عایق کاری نمای ساختمان
  • آب‌بندی تمامی سطوح بتنی و غیربتنی
  • پارکینگ‌های طبقاتی

عایق رطوبتی ایزوفیکس

عایق رطوبتی ایزوفیکس

ایزوفیکس یکی دیگر از انواع عایق رطوبتی است که با استفاده از متریال ایزوفیکس که بر پایه نفت است ساخته می‌شود. این عایق می‌تواند جایگزین خوبی برای قیرگونی و ایزوگام باشد. عایق رطوبتی ایزوفیکس در سرما به صورت جامد است و با افزایش دما حالتی روغنی به خود می‌گیرد.

در زمان اجرای عایق ایزوفیکس، این متریال سریعاً تبدیل به یک جسم سخت و بسیار چسبنده می‌شود که به هیچ عنوان از سطح جدا نمی‌شود. این عایق رطوبتی ساختمان در دو نوع پلاس (الیافی) و معمولی در بازار موجود است. این نوع عایق از سه نوع عایق رطوبتی که در بالا معرفی نمودیم، گران‌تر است.

در نوع عایق ایزوفیکس پلاس میزان مواد تشکیل‌دهنده با نوع معمولی متفاوت است. در حقیقت، نوع پلاس دارای الیافی است که به لحاظ کیفیت و مقاومت در برابر تنش‌های وارد شده به سطح بسیار بهتر از نوع معمولی عمل می‌کند؛ همچنین، عمر بیشتری نیز دارد.

کاربردهای عایق ایزوفیکس پلاس در ساختمان

  • جایگزین برای عایق‌های پُرکاربرد مانند ایزوگام، قیرگونی و آسفالت
  • جهت ترمیم عایق بندی پشت بام
  • عایق بندی بالکن و تراس
  • عایق کردن سرویس بهداشتی و حمام

کاربرد عایق ایزوفیکس معمولی

  • برای زیر کار به عنوان چسب ایزوگام، ایزولاسیون ستون‌های فلزی و پل‌ها

عایق رطوبتی ایزوپل

عایق رطوبتی ایزوپل

از دیگر انواع عایق رطوبتی می‌توان به ایزوپل اشاره کرد. ایزوپل پوششی پلیمری بر پایه آب است که مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و رطوبت دارد. عایق رطوبتی پشت بام ایزوپل چسبندگی بالایی دارد و شرایط اجرای آسانی دارد. ایزوپل در انواع ایزوپل استخری، پشت بام و عایق دیواره‌ها در بازار موجود است.

این محصول خاصیت آب گریزی بالایی دارد به همین جهت از نشستن گرد و غبار زیاد و آب بر دیواره‌ها جلوگیری می‌کند. این عایق در پشت بام باعث آب‌بندی کامل و رفع مشکل نشتی شده و در برابر نور خورشید رنگ خود را حفظ می‌کند و به سرعت خشک می‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی از فواید استفاده عایق رطوبتی ایزوپل است. در زمستان مانع از هدر دادن سرما می‌شود و در فصل‌های گرم باعث بازتابش بیش از 80 درصد انرژی خورشید شده و به صورت عایق رطوبتی و حرارتی عمل می‌کند.

کاربردهای عایق ایزوپل

  • عایق کاری استخر
  • عایق کاری پشت بام
  • عایق کاری بالکن
  • عایق کاری سرویس بهداشتی
  • عایق سطوح فلزی و گالوانیزه
  • عایق کاری نمای ساختمان
  • عایق بندی دیوارها

چگونه رطوبت باعث خرابی ساختمان می‌شود؟

چگونه رطوبت باعث خرابی ساختمان می‌شود؟

بسیاری از مشکلات رطوبت در ساختمان به راحتی قابل تشخیص هستند. هنگامی که باران می‌بارد، ممکن است آب از لابه‌لای پنجره‌ها به داخل نشت کند و دیوارها را به مرور زمان تخریب کند.

از طرف دیگر، بسیاری از مشکلات مربوط به رطوبت کمتر مشهود است و تشخیص آن‌ها دشوار است. به عنوان مثال، رطوبت دیوارها در پشت کاغذ دیواری می‌تواند شرایط ایده‌آلی را برای رشد کپک و قالب فراهم کند.

مشکلات مربوط به رطوبت قابل پیشگیری است اما آسیب واقعی پس از جمع شدن رطوبت کافی برای عبور از حد رطوبت آغاز می ‌شود. برای تشخیص یا جلوگیری از مشکل رطوبت،  3 عنصر اصلی مرتبط به رطوبت به شرح زیر هستند:

  1. سیستم‌های کنترل رطوبت: کنترل رطوبت شامل تخلیه محل، سیستم ناودان، زهکشی، تخلیه میعانات و کنترل رطوبت است. خرابی‌ها می‌توانند در طی هر مرحله از عمر ساختمان رخ دهند و ممکن است شامل انتخاب متریال نامناسب، نصب غیراصولی، کیفیت پایین انواع عایق رطوبتی و نگهداری باشند.
  2. علائم رطوبت: این موارد شامل خوردگی فلزات، رشد کپک‌های سطحی یا قالب‌های پوسیدگی چوب، آلودگی به حشرات، تخریب سطحی آجر یا بتن، ترک یا باد کردن دیوار یا سقف، از بین رفتن نازک کاری و موارد دیگر است.
  3. منابع رطوبت: از جمله آب باران، آب سطحی، آب زیرزمینی، لوله کشی، منابع رطوبت داخلی و خارجی و آب فاضلاب هستند.

کلام آخر

انتخاب بهترین متریال از بین انواع عایق رطوبتی می‌تواند باعث افزایش طول عمر ساختمان از منظر جذب آب و رطوبت باشد. مشکلات مربوط به رطوبت در ساختمان در وهله اول شرایط بهره برداری و راحتی ساکنین را به خطر می‌اندازد، در وهله دوم نیز منجر به پرداخت هزینه‌های هنگفت می‌شود. بنابراین، انتخاب متریال مناسب و اجرای عایق بندی اصولی از الزاماتی است که باید برای هر ساختمان در هر شرایط آب‌وهوایی انجام شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا