استخر و آبنما

نگهداری استخر خانگی و آب استخر در چهار فصل سال چگونه است؟

مالکان به خوبی می‌دانند که چطور یک استخر خانگی می‌تواند ارزش و آسایش بسیاری برای اهالی منزل به همراه داشته باشد. درست است که استخر شخصی لذت بی‌همتایی دارد، اما تمام فواید استفاده از آن در نحوه مراقبتش نهفته است. برای نگهداری استخر خانگی و اطمینان از نحوه عملکرد صحیح آن در تمام فصول سال، در نظر گرفتن برخی از روش‌های مراقبتی ضروری است. برای کمک به شما در استفاده هرچه بهتر از استخر خانگی خود، ما این محتوا را برای حفظ کیفیت مطلوب استخر در طول سال و همچنین اصول نگهداری فصلی آماده کرده‌ایم، با ویکی ساختمون همراه باشید.

نگهداری استخر خانگی در فصل زمستان

نگهداری استخر خانگی در فصل زمستان

از بین تمام فصول، نگهداری استخر در زمستان دشوار است. برای جلوگیری از غافلگیری در بهار، باید استخر خود را قبل از شروع سرما آماده کنید. در این فصل شنا کردن در استخر روباز خانگی دیوانگی است، مگر اینکه توان بدنی خیلی بالایی داشته باشید!

همه نردبان‌ها و تخته‌های غواصی را بردارید، تمیز کنید و به کنار بگذارید. آب استخر را خالی کنید و دیوارها و کف را با یک برس نرم و مواد شوینده تمیز کنید. تمام قسمت‌های استخر از جمله فیلترها، آستر و کف‌گیر را کاملاً تمیز کنید. کف و دیواره‌های استخر را آب بگیرید تا هرگونه کثیفی و آلودگی از بین برود. سپس استخر را دوباره پُر از آب کنید و مقدار PH، قلیایی بودن و کلر آب را آزمایش کنید تا مطمئن شوید در سطح قابل قبولی هستند.

موارد کنترلی به شرح زیر هستند:

  • محدوده پی اچ: 7.2 الی 7.8
  • قلیائیت: 80 تا 120 PPM
  • کلر: 2 تا 3 PPM

در نگهداری استخر خانگی و لوله کشی استخر باید از پوشش زمستانی برای پوشاندن تمام سطح استخر استفاده کنید. دمای سرد و نزدیک به انجماد به اجزای داخلی استخر آسیب می‌رساند. در طول زمستان و به صورت ماهانه، باید برخی از نگهداری‌های شیمیایی معمول را به استخر اضافی کنید.  ایده خوبی است که پمپ را هر روز 1 تا 2 ساعت روشن کنید، این باعث می‌شود لوله‌ها همیشه تمیز بوده و آب یخ نمی‌زند. نصب تایمر روی پمپ گزینه بسیار خوبی برای این کار است.

مطلب پیشنهادی: نحوه ساخت استخر شیشه ای چگونه است؟ بهترین مجری را از کجا پیدا کنیم؟

نگهداری استخر خانگی در فصل بهار

نگهداری استخر خانگی در فصل زمستان

هنگامی که بهار از راه می‌رسد، وقت آن است که پوشش زمستانی را بردارید و با افزایش دما استخر را آماده استفاده کنید. پس از انجام این کار، باید آب را تصفیه کنید و بلافاصله با مواد شیمیایی مناسب فصلی آن را متعادل کنید. پمپ و سیستم فیلتراسیون را بررسی و دوباره وصل کنید.

برای از بین بردن جلبک‌ها یا باکتری‌هایی که ممکن است در طی زمستان رشد کرده باشند، یک درمان شوک با کلر را به کار ببرید. سطح قلیایی بودن استخر را تأیید کنید (باید 80 تا 120 PPM باشد) و تعادل PH آب را آزمایش کنید. PH ایده‌آل برای بهار 7.4 تا 7.6 است. در آخر، سطح آب را به نصف دهانه کفگیر برسانید.

«چنانچه نیاز به پیمانکار استخر در تهران دارید؛ می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت درخواست کارگشا درج نمایید.»

اگر استخر شما دارای آستر است، بهتر است مواد شیمیایی شوک را در یک سطل آب گرم حل کرده و محتوای آن را به استخر اضافه کنید نه اینکه مستقیماً آن‌ها را اضافه کنید. این کار از هرگونه سفید شدن یا آسیب رساندن به استخر جلوگیری می‌کند.

نگهداری استخر خانگی در فصل تابستان

نگهداری استخر خانگی در فصل تابستان

ماه‌های تابستان زمانی است که از استخر خود بیشتر استفاده خواهید کرد. برای شروع، عادت کنید حداقل هفته‌ای یک بار آب استخر را آزمایش کنید، تا مطمئن شوید که استخر از مواد کنترلی متعادل بوده و عاری از باکتری یا جلبک است.

هیچ چیز سریع‌تر از آب غیر ایمن استخر، سرگرمی تابستانی شما را خراب نمی‌کند! بنابراین هرچه بیشتر سعی کنید سلامت آب را افزایش دهید، وضعیت بهتری خواهید داشت. مراقب باشید که سطح کلر استخر خود را بین 1 تا 3 PPM در طول تابستان حفظ کنید و سعی کنید PH استخر را بین 7.2 تا 7.6 نگه دارید تا بهترین نتیجه را کسب کنید. مطمئن شوید که PH هرگز پایین‌تر از 7.2 نرود!

علاوه بر این که آب خود را متعادل و ایمن نگه می‌دارید، می‌خواهید از هرگونه زباله ای که به طور منظم به استخر می‌رود نیز دور بریزید و هر زمان که لازم است جارو برقی بکشید. با این کار، بگذارید سیستم فیلتراسیون استخر حداقل برای 12 ساعت در روز روشن باشد و سپس آن را خاموش کنید.

نگهداری استخر خانگی در فصل پاییز

نگهداری استخر خانگی در فصل پاییز

اگر می‌خواهید از استخر خود در پاییز استفاده کنید، معمولاً روند تعمیر و نگهداری استخر خانگی شما مانند گذشته ادامه خواهد داشت. استثنای بزرگ این است که شما باید دفعات معمول نظافت و پاکسازی را افزایش دهید زیرا برگ‌های ریخته شده عادت دارند به داخل استخر راه پیدا کنند.

برگ بزرگ‌ترین مشکل شما در پاییز است! بنابراین مهم است که قبل از مسدود کردن سبد کف‌گیر، پمپ و خطوط لوله کشی، آن‌ها را از استخر بیرون کنید. ممکن است دریابید که هر روز باید برگ‌ها را از استخر بیرون آورید. اجازه ندهید برگ‌ها غرق شوند و در کف استخر بمانند.

اگر قرار نیست به اندازه ماه‌های تابستان از استخر استفاده کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که باید شیمی استخر را خیلی کمتر تنظیم کنید، اگرچه هنوز برای اطمینان باید به طور مرتب آن را آزمایش کنید. همچنین می‌توانید مدت زمان کارکرد پمپ و سیستم تصفیه را بین 4 تا 8 ساعت در روز کاهش دهید. بدیهی است که هرچه بیشتر قصد استفاده از استخر را داشته باشید، باید شرایط تابستان را فراهم کنید.

نکات ایمنی برای استفاده از استخر خانگی

نکات ایمنی برای استفاده از استخر خانگی

داشتن یک استخر شنا سرگرم‌کننده است، اما باید خطرات زیادی برای مراقبت از آن‌ها وجود داشته باشد. این نکات به شما کمک می‌کنند تا مسائل کلی ایمنی را در نظر بگیرید:

  • همیشه به شنا کردن کودکان و تردد آن‌ها در اطراف استخر نظارت داشته باشید.
  • شنا را به کودکان خود بیاموزید.
  • موانع و هشدارهای مناسب را در اطراف استخر نصب کنید.
  • به کودکان بیاموزید که از نواحی زهکشی دوری کنند.
  • قوانینی وضع کنید و همیشه از آن‌ها پیروی کنید.

مواد شیمیایی استخر در صورت استفاده نادرست می‌تواند خطرناک باشند. مواد شیمیایی می‌توانند باعث آسیب به پوست و چشم شوند و در صورت بلعیدن ممکن است کشنده باشند. برای جلوگیری از اشتباهات خطرناک هنگام استفاده از مواد شیمیایی در زمان نگهداری استخر خانگی باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • محصولات استخر را در جایی ذخیره کنید که کودکان یا حیوانات خانگی نتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.
  • هنگام دست زدن به مواد شیمیایی از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید. اگر مواد شیمیایی با پوست شما در تماس باشند، نواحی آسیب دیده را به مدت 15 دقیقه زیر آب سرد بشویید. سپس برای راهنمایی‌های بیشتر با پزشک مشورت کنید.
  • مواد شیمیایی را طبق دستورالعمل سازنده در جایی قرار دهید. واکنش‌های خطرناک می‌توانند در مواقعی که مواد شیمیایی در سطح دما و رطوبت مناسب ذخیره نمی‌شوند، رخ دهند.
  • شعله‌های آتش را از مواد شیمیایی نگهداری استخر دور نگه دارید.
  • به جای افزودن آب به مواد شیمیایی، مواد شیمیایی را به آب اضافه کنید.
  • کلر را به صورت خشک نگه دارید و اجازه ندهید که خیس شود.
  • در طول زمستان مواد شیمیایی خود را ذخیره نکنید و با رسیدن فصل شنا مواد شیمیایی جدیدی خریداری کنید.

مراقبت و نگهداری استخر خانگی

کلام آخر

اگر تمام کارهایی را که باید برای حفظ سلامت و نگهداری استخر خانگی در طول فصول مختف سال انجام دهید را به طور مرتب اجرا کنید، می‌توانید سال‌ها از استخر خود لذت کامل را ببرید. هیچ احساسی بهتر از آرامش در آب در راحتی حیاط خانه خود نیست و این احساس ارزش تلاش، جهت مراقبت از استخر را دارد. مطمئناً مراحلی که در بالا بیان شده‌اند می‌توانند به شما کمک شایانی کنند ولی همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارند.

در مورد نحوه نگهداری از استخر نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. سلام وقت شما بخیر
      ممنون از اینکه نظر خود را ثبت نمودید.
      اگر شما پیشنهاد یا تجربه های بهتری در ارتباط با نگهداری استخر دارید؛ بفرمایید که ما و کاربران ویکی ساختمون استفاده کنیم.
      سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا