تعمیر و نگهداری

نحوه تعمیر پارکت به روش سطحی، کندن یا تعویض؛ به همراه هزینه

پارکت هر چقدر هم که خوب باشد اما باز هم مشکلات خاص خود را دارد. پارکت‌ها با دلایل مختلفی ممکن است که خراب شوند. نحوه نگهداری و تعمیر پارکت به نوع خرابی آن بستگی دارد. پارکت ممکن است خط و خراش بخورد، باد کند، دچار رنگ پریدگی شود یا از صدای اضافی بدهد، در هر یک از این حالات باید به یک روش از تعمیر و ترمیم پارکت متوسل شویم. در ادامه به نحوه تعمیر پارکت و هزینه آن می‌پردازیم.

پارکت چرا خراب می‌شود؟

خراب شدن پارکت دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. پارکت می‌تواند دچار خرابی جزئی شود یا به اندازه‌ای خراب شود که چاره آن تنها کندن و تعویض آن باشد. فشار، ضربه، رطوبت، کیفیت پایین محصول، نصب غیر اصولی و اجسام تیز از مهم‌ترین دلایل خرابی پارکت‌ها هستند.

پارکت‌های چوبی را بسیاری رنگ می‌کنند. ضخامت لایه رنگ و لایه‌ای که به منظور جلا به کار برده می‌شود باید در همه جا یکسان باشد. استفاده اضافی از رنگ و جلا از دلایل خرابی پارکینگ است. این مقدار اضافی می‌تواند به اطراف یا زیر پارکت نفوذ کند و چسبندگی پارکت را تضعیف کند.

یکی از پیش نیاز‌های بسیار مهم نصب پارکت، وجود یک سطح کاملاً صاف است. سطح باید عاری از هر گونه زائده یا شیار یا سوراخ باشد. وجود هر گونه ناهمواری در کوچک‌ترین اندازه نیز چسبندگی پارکت به کف را مختل می‌کند. تراز بودن کف نیز مهم است. در صورت تراز نبودن، بعد از مدتی پارکت‌ها به یکدیگر فشار وارد می‌کنند و صداهایی اضافی از خود منتشر خواهند کرد.

پارکت چرا خراب می‌شود؟

نصب نامناسب و غیراصولی از اصلی‌ترین دلایل خرابی پارکت‌ها است. زیرسازی باید کامل و به بهترین نحو باشد. اتصالات تایل‌های پارکت باید به بهترین نحو صورت گیرد. عایق بندی‌های اطراف پارکت‌ها باید با احتیاط و دقت اجرا شود.

نحوه تعمیر پارکت

آسیب‌هایی که به پارکت‌ها وارد می‌شود را می‌توان برطرف کرد. به طور کلی مشکل پارکت یا سطحی خواهد بود و با پرداختن به رویه پارکت برطرف خواهد شد و یا اینکه باید به کندن پارکت و تعویض آن تن دهیم.

نحوه تعمیر سطحی پارکت چوبی و لمینت

پارکت‌های چوبی و لمینت علی‌رغم تفاوت‌هایی که در ساختار با یکدیگر دارند، در مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، هم درد هستند. نحوه تعمیر این پارکت‌ها تقریباً مشابه است. فرض کنید که قسمتی از پارکت پذیرایی شما خط و خش‌دار شده است. بعد از بررسی کاملاً متوجه می‌شویم که این خط و خش کاملاً سطحی است و نیازی به کندن کامل پارکت نیست. پس به سراغ تعمیر سطحی آن می‌رویم.

نحوه تعمیر سطحی پارکت چوبی و لمینت

نکته مهم در این خصوص این است که پارکت‌های چوبی انعطاف بیشتری در مقایسه با لمینت‌ها برای تعمیر سطحی دارند. لمینت‌ها صرفاً در مواقعی که خراش خیلی جزئی باشد را به صورت سطحی تعمیر می‌کنند و در بیشتر مواقع تایل خراب شده را به طور کامل تعویض می‌کنند. در تعمیر پارکت چوبی از بتونه یا لاک‌های مخصوص استفاده می‌شود. نحوه تعمیر پارکت چوبی با استفاده از بتونه به شرح زیر است.

  • در اولین اقدام، سطح رویی پارکت را کاملاً تمیز می‌کنیم.
  • سپس با استفاده از سنباده‌های مخصوص پارکت‌ها که به آن سنباده تانکی هم گفته می‌شود به سراغ ساب زدن تایل آسیب دیده می‌رویم.
  • ساب زدن را تا محو شدن پوشش رویی یا همان لاک پارکت و رسیدن به مغز چوبی پارکت ادامه می‌دهیم.
  • اگر خراش‌ها سطحی باشند می‌توان سنباده زدن را تا از بین رفتن کامل خط و خش ادامه داد اما اگر عمیق باشند لازم نیست که کاملاً ناپدید شوند و فقط باید بستر مناسبی را برای اعمال بتونه آماده کنیم.
  • در روش بتونه، تمامی ترک‌ها را با استفاده از این ماده مخصوص پوشش می‌دهیم. تا خشک شدن کامل پوشش بتونه صبر می‌کنیم.
  • بعد از خشک شدن کامل، دوباره با یک سنباده البته نرم‌تر به سراغ ساب زدن سطح بتونه کاری شده پارکت می‌رویم.
  • بعد از اینکه از هم سطح بودن سطح بتونه کاری شده با اطراف خود اطمینان حاصل کردیم، نسبت به اجرای پوشش محافظ مورد نظر اقدام می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: ترمیم خراشیدگی پارکت برای خراش‌های عمیق و سطحی امکان پذیر است؟

نحوه تعمیر خط و خراش پارکت با استفاده از لاک

  • ابتدا باید سطح رویی پارکت را کاملاً تمیز و سپس آن را کاملاً خشک کنیم.
  • مانند روش بتونه، باید سنباده زدن سطح را تا یکدست شدن ادامه دهیم.
  • سپس لاک مخصوصی که تهیه کرده‌ایم را با دست یا ابزار مخصوص روی سطح مورد نظر اجرا می‌کنیم. این کار را تا یک رنگ و یک دست شدن سطح ادامه می‌دهیم.
  • جهت پاک کردن لکه‌ها نیز به راحتی با استفاده از حوله و یا دستمال‌های نرم پارچه‌ای و آب گرم و همچنین مواد شوینده مخصوص، اقدام به شستشوی پارکت لمینت کنید.

نحوه تعمیر پارکت از طریق کندن و تعویض آن

در پارکت‌های چوبی و لمینت‌ها گاهی خراش‌ها بسیار عمیق هستند یا چند تا از تایل‌ها ترک برداشته‌اند و استفاده از بتونه و لاک‌ها شاید روش چندان کارآمدی نباشد؛ زیرا سطح پارکت باید کاملاً عایق باشد. در صورت تعمیر سطحی و عایق نبودن، شاید رطوبت به سطح زیرین پارکت نفوذ کند و مشکل شما در عرض چند روز بسیار بزرگ‌تر شود. نحوه کندن و تعویض تایل‌های پارکت طبق مراحل زیر است.

نحوه تعمیر پارکت از طریق کندن و تعویض آن

  • اول از همه یک ابزار مناسب مانند انبر و چاقو پیدا می‌کنیم.
  • با دقت و احتیاط کامل و به منظور پرهیز از وارد کردن هر گونه آسیب به تایل‌های کناری، اقدام به خارج کردن تایل آسیب دیده می‌کنیم.
  • زیر تایلی که از جای خود خارج شده است احتمالاً چسبی است. با استفاده از کاردک تمامی این پوشش چسبی را حذف کنید.
  • بعد از کندن چسب، کف نمایان شده را کاملاً از هر گونه آلودگی تمیز می‌کنیم.
  • قبل از شروع به اعمال چسب روی کف، از خشک بودن آن اطمینان حاصل می‌کنیم.
  • هنگامی که سطح را با دقت به چسب مخصوص آغشته کردید، تایل را باید به آهستگی و دقت در محل مورد نظر قرار داد.
  • به دلیل ضخامت غیر یکسان چسب شاید تایل تراز نباشد. با حرکت آهسته تایل، با کف دست، سعی در پخش و تراز کردن چسب داشته باشید.
  • در صورتی که قصد استفاده از هر گونه لاک و پولیش را دارید، سعی کنید چسب کاملاً خشک شود و یا پولیش دادن تایل تازه نصب شده را با دقت و آهستگی اجرا کنید.

هزینه تعمیر پارکت چقدر است؟

هزینه تعمیر پارکت به نوع و اندازه خرابی بستگی دارد. همان‌طور که در بالا نیز عنوان شد، بسیاری از خرابی‌ها از جمله خط و خش را می‌توانید خودتان در خانه تعمیر کنید؛ اما نحوه تعمیر اساسی پارکت متفاوت خواهد بود و متعاقباً هزینه بیشتری نیز خواهد داشت. اگرچه هزینه تعمیر پارکت به فاکتورهای زیادی بستگی دارد، اما شاید بتوان خلاصه‌ای از این هزینه‌ها را به تومان در زیر گنجاند.

ساب و لاک پارکت به همراه بتونه سراسری (مترمربع) 35000 60000
ساب و لاک پله 45000 55000
تعمیرات پارکت همراه با ساب و لاک (مترمربع) 35000 55000
نصب و چسب و ساب و لاک (مترمربع) 85000 110000
نصب پارکت بدون ساب و لاک (مترمربع) 50000 70000

سخن آخر

پارکت‌ها تحت قرار گرفتن در شرایط سخت، آسیب خواهند دید. چکیدن آب از شوفاژ، گذاشتن گلدان به صورت مستقیم روی آن، افتادن اجسام سنگین و تیز روی پارکت همگی پارکت را خراب خواهند کرد. نحوه تعمیر پارکت به نوع خرابی هم بستگی دارد که در بالا به طور مفصل به آن‌ها پرداخته شد. هزینه آن هم به مؤلفه‌های زیادی بستگی خواهد داشت.

منبع
caterieshowstuffworks
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا