مبلمان و وسایل

تخت خواب تاشو : خوب و کارآمد یا خطرناک و خسته کننده؟!

تخت خواب تاشو (مورفی)، بهترین اثاثیه منزل برای کسانی است که دوست دارند فضای کارآمدتری داشته باشند. یک تخت تاشو که می‌تواند کم جا و فشرده باشد، بهترین وسیله مورد استفاده برای فضاهای کوچک است. اگر تخت خواب‌های معمولی برای شما خیلی بزرگ هستند، تخت‌های تاشو دقیقاً همان چیزی هستند که می‌خواهید. دلایل بسیاری وجود دارند که باعث شده‌اند تخت خواب‌های تاشو در دهه‌های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کنند. به هر روی، ما در این مقاله در مورد این نوع تخت خواب بیشتر صحبت خواهیم کرد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

تخت خواب تاشو چیست؟

تخت خواب تاشو چیست؟

تخت تاشو همان‌طور که از نامش پیداست، تخت خوابی سبک بوده و در صورت لزوم می‌توان آن را جمع کرد. این یک راه‌حل ابتکاری در دنیای تختخواب‌هاست، زیرا برای کسانی که با مشکل کمبود فضا مواجه هستند و ترجیح می‌دهند زندگی مینیمالیستی داشته باشند، تخت خواب تاشو انتخابی بی‌مانند است.

این تختخواب‌ها در چندین سبک، رنگ و طرح مختلف تولید می‌شوند. بسیاری از آن‌ها برحسب نیارهای گوناگون افراد، گزینه‌های مختلف دیگری را نیز دارند. اینها ممکن است شامل مناطق ذخیره سازی (کشو)، روشنایی و موارد دیگر باشند. این نوع تختخواب در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی یافته است. دلایل زیادی برای این مورد وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • فضای باز: اضافه کردن یک تخت تاشو، فضای بازتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. به طور کلی، تختخواب بخش زیادی از فضای هر اتاق را به خود اختصاص می‌دهد. اگر یکی از مدل‌های تخت خواب تاشو را در اختیار دارید، می‌توانید به معنای واقعی، فضای خود را باز نگه دارید.
  • اتاق‌های چند منظوره: تختخواب‌های تاشو شما را قادر می‌‌سازد تا برای یک اتاق چندین هدف داشته باشید. مثلاً می‌توانید با جمع کردن تخت، از اتاق به عنوان یک فضای کار یا ورزش استفاده کنید. همچنین از این فضا می‌توانید از زمان حضور مهمان نیز به عنوان اتاق مهمان استفاده کنید.
  • سبک طراحی: این تخت‌ها روز به روز ایمن‌تر، کاربردی‌تر و حتی مقرون به صرفه‌تر می‌شوند. تختخواب‌های تاشو که بر روی دیوار جمه می‌شوند، تقریباً هیچ آسیبی به دیوار وارد نمی‌کنند و در صورت لزوم و به راحتی به مکان جدید منتقل می‌شوند. شاید بهترین بخش طراحی تخت تاشو، امکانات سفارشی سازی آن باشد. سبک زندگی، مقدار فضا و خواسته‌ها و نیازها، یک تخت مورفی می‌تواند همان چیزی باید که می‌خواهید.

مطلب پیشنهادی: سرویس خواب چوبی بخریم یا نه؟ انواع + مزایا و معایب آن

مکانیسم جمع شدن تختخواب تاشو

مکانیسم جمع شدن تختخواب تاشو

دو سبک اصلی سازوکار وجود دارد که مورفی تخت شما از آن‌ها استفاده خواهد کرد. یکی از فنرها و دیگری از پیستون ها استفاده می کند. در اینجا نگاهی به هریک از آن‌ها می اندازیم.

مکانیسم فنری تخت تاشو

مکانیسم فنری می‌تواند وزن بیشتری را از آنچه فکر می‌کنید تحمل کند و این واقعیت که می‌توانید تنش در فنرها را تنظیم کنید نیز به خودی خود ویژگی مفیدی است. به علاوه، در صورت لزوم تعویض فنر نیز خیلی سخت نخواهد بود. پایه‌ها دارای سیستم محوری هستند، بنابراین می‌توان پایه‌ها را بیرون بکشید تا تخت به حالت افقیبه پایین بیاید. یک تخت تاشو با مکانیسم فنری می‌تواند به صورت تکی یا دوبل باشد.

مکانیزم پیستونی تختخواب تاشو

مکانیزم پیستون، روشی آسان‌تر برای انجام هرگونه تنظیم لازم در تخت تاشو است. پیستون‌ها برای استفاده از فشار گاز یا فشار هوا استفاده می‌کنند. این تخت‌ها معمولاً برای افزایش ایمنی، مکانیزمی قفل شدن را دارند. این امر باعث می‌شود که تخت حتی اگر مشکلی در مورد پیستون‌ها وجود داشته باشد، بسته بماند و از خطر جلوگیری کند. سیستم بالابر پیستون به فضای کمتری نسبت به مکانیسم های فنری احتیاج دارد.

چه موقع باید از تختخواب تاشو استفاده کرد؟

چه موقع باید از تختخواب تاشو استفاده کرد؟

تخت تاشو بسیار قابل اعتماد و انعطاف‌پذیر است و تقریباً در همه جا قابل استفاده است. به طور کلی، دو نوع کاربرد اصلی این تخت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • اتاق مهمان: از آنجا که قرار نیست میهمانان تمام طول سال را در خانه شما بمانند، این تخت‌ها در صورت وجود مهمان می‌توانند پایین آورده شوند و به محض رفتن مجدد آن‌ها، جمع شوند.
  • اتاق کودکان: بعضی از والدین قبل از اینکه کودکانشان به بلوغ برسند و بزرگ شوند، تخت خواب تاشو را برای فرزندانشان ترجیح می‌دهند.

آیا تخت خواب‌های تاشو واقعاً خطرناک هستند؟

در حقیقت چندین مورد مستند از تخت خواب‌های تاشو وجود دارند که موجب آسیب و کشته شدن افراد شده است. این اتفاق زمانی می‌افتد که تخت به طور ناخودآگاه از جای خود خارج می‌شود و اگر فردی در زیر آن قرار داشته باشد، دچار آسیب می‌شود. امروزه، تخت خواب‌های تاشو دارای مکانیزم‌های مجهزی جهت قفل شدن هستند، بنابراین واقعاً لازم نیست نگران تا شدن یکدفعه آن باشید. فقط مراقب باشید که صبح با دقت از رختخواب خارج شوید و تخت را به درستی قفل کنید.

آیا تخت‌های تاشو راحت هستند؟

آیا تخت‌های تاشو راحت هستند؟

به طور خلاصه، آن‌ها کاملاً راحت و مناسب هستند. راحتی تخت خواب‌های تاشو، به تشک آن‌ها نیز بستگی دارد. گزینه‌های بسیاری وجود دارند که به فرد این امکان را می‌دهند تا تشک و تخت تاشو را به صورت جداگانه خریداری کند.

در مورد انتخاب یک تخت تاشو چه نکاتی را باید بدانیم؟

برای همه افراد، اندازه‌گیری فضا برای اطمینان از مناسب بودن تخت خواب تاشو، همیشه مهم است. همچنین باید دو نوع اصلی از تخت خواب‌های تاشو اعم از نصب شده در دیوار و قابل حمل را در نظر بگیرید. تخت خواب‌های تاشوی دیواری به دیوار تکیه داده می‌شود و تخت قابل حمل، قابل جمع شدن بوده و در گوشه از اتاق قرار داده می‌شود. نوع اول محکم و ثابت است، اما حالت دوم برای افرادی مناسب است که شرایط زندگی ثابتی ندارند، مانند اجاره نشین‌ها!

مزایای استفاده از تخت تاشو

مزایای استفاده از تخت تاشو

  • صرفه جویی در فضا: مهم‌ترین مزیت تخت خواب تاشو، این است که می‌توانید به راحتی در طول روز، هنگامی که نیازی به استفاده از آن ندارید، آن را جمع کنید. این باعث می‌شود که در طول روز بتوانید از فضایتان برای مقاصد دیگری استفاده کنید و شب‌ها فضا را به اتاق خواب تبدیل کنید.
  • به صرفه بودن از نظر هزینه: یکی دیگر از بزرگ‌ترین مزیت‌های این مدل تختخواب‌ها این است که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. این بدان معناست که می‌توانید تخت خواب تاشو مخصوص به خود را داشته باشید، بدون آن که بخواهید هزینه زیادی را برای یک مدل تخت ثابت خرج کنید.

معایب تخت خواب تاشو

  • آسایش: ممکن است مجبور باشید که با تختخواب تاشو سازش کنید. دلیل اصلی این امر این است که در این نوع تختخواب‌ها، به جای فنرهای ارتجاعی، از شبکه‌ای از سیم استفاده شده است. در مقایسه با تخت‌های معمولی، تخت‌های مورفی ممکن است به اندازه کافی راحت و نرم نباشند (این مورد را می‌توان به تهیه یک تشک نرم جبران کرد).
  • عدم تأثیر در طراحی دکوراسیون: از آنجا که تختخواب‌های تاشو فاقد قسمت سَری، قسمت پایه و ریل هستند، در طراحی دکوراسیون نقش بسزایی ندارند. بنابراین، اگر عاشق زیبایی شناسی در طراحی دکوراسیون هستید، ممکن است تخت تاشو گزینه مناسبی برای‌تان نباشد.

معایب استفاده از تخت تاشو

کلام آخر

تاشو کردن مداوم تخت، ممکن است کاری خسته کننده باشد و از آنجایی که از نظر فضا محدود هستید، باید هر روز صبح که از خواب بلند می‌شوید، تخت را جمع کنید این کار ممکن است به مرور زمان برای برخی افراد مسن و نوجوانان کاری خسته کننده و سخت باشد. به هر روی، اگر فضای کمی در خانه دارید و به دنبال صرف هزینه کمتری برای خرید تخت هستید، تختخواب تاشو بهترین انتخاب ممکن است. قیمت مدل‌های تخت خواب تاشو می‌توانند برحسب جنس، اندازه و برند متغییر باشند. در زمان خرید مهم است که نخست نیازهای خود را مورد بررسی قرار دهید و سپس وارد بازار شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا