چیدمان

چیدمان کابینت : برای داشتن بهترین آشپزخانه چی رو کجا بزاریم؟!

چیدمان کابینت نه تنها کار دشواری نیست، بلکه برای بسیاری از بانوان و دختران جوان، کاری لذت بخش است. همین که ظروف و وسایل، به طور سازمان یافته درون کابینت‌ها قرار می‌گیرند، فضای آشپزخانه به محیط مرتب تبدیل می‌شود که اکنون زیبایی‌هایش بیشتر از قبل نمایان می‌شود. اما مشکل از آنجایی ناشی می‌شود که افراد به درستی نمی‌دانند چه وسایلی را باید در کدام کابینت‌ها قرار دهند!. برای کمک به این مشکل و آموزش اصول چیدمان صحیح کابینت، با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

چه چیزهایی را در کابینت‌های فوقانی خود ذخیره کنیم؟

چه چیزهایی را در کابینت‌های فوقانی خود ذخیره کنیم؟

این موارد به بهترین وجه در کابینت‌های بالایی ذخیره می‌شوند. در صورت امکان، آنها را در کابینت‌های بالای پیشخوان جایی که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنید، قرار دهید. چیدمان کابینت این بخش به صورت زیر می‌باشد:

طراحی، ساخت و اجرای کابینت‌های آشپزخانه خود را می‌توانید از متخصصین ماهر کارگشا بخواهید

مواد غذایی: نگهداری مواد غذایی در کابینت‌های آشپزخانه، فقط برای آن دسته از آشپزخانه‌هایی که فاقد آبدارخانه (انبار غذا) هستند توصیه می‌شوند. اگر آبدارخانه دارید، ابتدا سعی کنید تا آنجایی که ممکن است آن را از مواد غذایی پُر کنید و از کابینت‌ها برای ذخیره سازی مایتابه‌ها و قابلمه‌ها و سایر وسایل استفاده کنید. گروه غذایی شامل ادویه جات، ترشی جات، بطری‌ها و ظروف نگهدارنده، دقیقاً در کابینت‌های بالایی پیشخوان آشپزخانه قرار می‌گیرند. به این ترتیب، هنگام آماده سازی، به راحتی می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.

لیوان و ظروف: لیوان‌ها و ظروف را مستقیماً بالای ماشین ظرفشویی یا آب چکان (جایی که ظروف شسته بعد از خشک شدن در آن قرار می‌گیرند) خود برای طبقه بندی هر چه بهتر و سریع‌تر قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: کابینت آشپزخانه، صفر تا صدشو بدونی بهتر انتخاب میکنی!

کتاب‌های آشپزی: کتاب‌های آشپزی را در مناطق غیر درجه یک خود ذخیره کنید. زیرا آن‌ها به اندازه وعده‌های غذایی و ظروف مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. اگر فضای دیواری اضافی در آشپزخانه خود دارید، یک قفسه کوچک برای کتاب‌های آشپزی نصب کنید.

ظروف نگهدارنده مواد غذایی: ظروف نگهدارنده پلاستیکی و شیشه‌ای خود را درست در بالای فضای پیشخوان قرار دهید، تا از آن‌ها به راحتی برای پُر کردن غذاهای باقی مانده یا برای خرید‌های حجم بالا استفاده کنید.

چه چیزهایی را در کابینت‌های پایینی خود ذخیره کنیم؟

چیدمان مناسب کابینت

کابینت‌های پایین مکان مناسبی برای ذخیره‌سازی کالاهایی هستند که شامل مواد غذایی نمی‌باشند. چیدمان کابینت این بخش به صورت زیر می‌باشد:

لوازم خانگی: وسایل آشپزخانه را در کابینت‌های پایین، درست زیر قسمت اصلی ناحیه‌ای که کار می‌کنید، ذخیره کنید تا بتوانید در هنگام آماده سازی غذا به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اگر روزانه از یک دستگاه بیشتر از مابقی استفاده می‌کنید، آن را به روی پیشخوان آشپزخانه خود منتقل کنید.

مایتابه‌ها، قابلمه‌ها و تخته‌های پخت و پز: مایتابه‌ها و قابلمه‌های آشپزخانه خود را در کابینت پایین نگه دارید، با قراردادن ماهیتابه‌ها در کنار هم و قابلمه‌ها در داخل یکدیگر می‌توانید فضا را سازمان‌دهی کنید. در قابلمه‌ها و مایتابه‌ها نیز باید به صورت عمودی ذخیره شوند (می‌توانید آن‌ها را به صورت عمودی در یک ظرف بزرگ مربعی شکل قرار دهید).

مطلب پیشنهادی: کابینت آشپزخانه مدرن را چطور می پسندید؟ ایرانی، کوچک یا شیک!

نگهداری کاسه‌ها، تخته‌های برش و ظروف نگهدارنده سالاد: این لوازم را تا حد امکان در نزدیکی قفسه آب چکان یا ماشین ظرفشویی نگهدارید تا بتوانید به راحتی آن‌ها را تمیز و جابجا کنید.

نگهداری وسایل مربوط به تمیزی آشپزخانه: لوازم مربوط به نظافت آشپزخانه خود را در کابینت پایین، ترجیحاً زیر سینک ذخیره کنید. فضای زیر سینک، از لحاظ ظاهری جزء زیبایی آشپزخانه محسوب نمی‌شود. این مکان تنگ، بطری‌ها و اسپری‌هایی که نیاز به فضای اندکی دارند را در خود جای می‌دهد. اگر فرزندان کوچک یا حیوانات خانگی دارید، قفل ایمنی کودک را روی کابینت‌هایی که وسایل نظافتی درونشان قرار دارند، نصب کنید. اگر کابینت پایین بیش از یک قفسه دارد، در صورت ریزش یا ایجاد سوراخ، وسایل نظافتی را به قفسه پایین منتقل کنید. هرگز وسایل نظافت را در کابینت‌های بالا یا در قفسه مواد غذایی ذخیره نکنید. زیرا ممکن است کسی متوجه ریخته شدن مواد سمی ناشی از آن نشود و از مواد غذایی آلوده داخل کابینت استفاده کند.

چرا چیدمان کابینت مهم است؟

چرا چیدمان کابینت مهم است؟

چرا کابینت آشپزخانه خود را سر و سامان دهیم؟ اگر فاقد انگیزه هستید، در اینجا به چرایی سازماندهی و چیدمان کابینت و اهمیت آن می‌پردازیم:

  • این کار باعث صرفه جویی در هزینه خواهد شد. همچنین می‌دانید چه چیزی را در دست دارید و ایده مبهمی از تعداد موارد موجود در انبار خود نخواهید داشت.
  • این کار باعث صرفه جویی در وقت خواهد شد. زیرا می‌دانید همه چیز در کجا قرار دارند و دیگر نیازی به جستجو در کابینت‌ها برای پیدا کردن کیسه برنج نخواهید داشت.
  • کابینت‌های آشپزخانه سازمان یافته، برنامه ریزی برای آشپزی و خرید مواد غذایی را آسان‌تر می‌کند. وقتی می‌دانید چه چیزی دارید، پس برنامه ریزی برای پخت غذا و خرید مواد لازم برای آن بسیار ساده‌تر می‌شود. این چیدمان، ایده خوبی را در اختیار فرد قرار می‌دهد تا بداند که چه چیزی را بیشتر استفاده می‌کند و چه موادی را باید از دسترس اولیه خارج کند.
  • این کار پخت و پز را بسیار ساده‌تر می‌کند. جابجایی وسایل به شکلی صحیح و ایجاد فضاهای کارآمد، به معنای تلف کردن وقت کمتری در اطراف آشپزخانه است. مثلا وقتی که صرف می‌کنید تا درب قابلمه مناسب را پیدا کنید.
  • کابینت آشپزخانه سازمان یافته، برای اعضای خانواده و میهمانان راحت‌تر می‌باشد. آن‌ها می‌توانند بدون جستجو، آنچه را که در آشپزخانه لازم دارند را پیدا کنند.
  • این کار تمیز کردن را نیز آسان‌تر می‌کند. هنگامی ‌که همه افراد خانواده به محل قرارگیری هر چیزی در آشپزخانه عادت می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که آن را دوباره به فضای مناسب خود برگردانند.

سخن آخر

چه بخواهیم و چه نخواهیم، چیدمان کابینت کاری مهم است، زیرا فضای آشپزخانه یکی از محیط های ضرروی و پُرکاربرد خانه است. در این فضا غذا طبخ می‌شود و وسایل یک پذیرایی لذت بخش را فراهم می‌کنند. بنابراین، برای اینکه آشپزخانه‌ای مرتب و تمیز داشته باشید، چیدمان کابینت‌ها را فراموش نکنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا