مبلمان و وسایل

تراریوم چیست؟ دمیدن یک احساس جدید در فضای زندگی

تراریوم (خاکزی‌دان) مجموعه‌ای از گیاهان زینتی و کوچکی است که در یک محیط بسته شیشه‌ایِ چند ضلعی، محصور شده و در حال رشد هستند. ظروف تراریوم به طور معمول شفاف هستند و دارای دهانه‌ای بزرگ می‌باشند، که این امکان را به باغبان می‌دهد تا بتواند به گیاهان داخل آن دسترسی داشته باشد.

بهترین بخش در مورد ساختن یک تراریوم، این است که می‌توانید یک چیز منحصر به فردی را خلق کنید. اما قبل از ساخت آن، مطمئن شوید که تمام وسایل مورد نیاز برای شروع کار را دارید. بنابراین، بیایید در مورد نحوه ساخت این محفظه زیبای شیشه‌ای که گیاهان را در نهایت زیبایی به نمایش می گذارد صحبت کنیم. با یک مقاله از ویکی ساختمون همراه باشید.

تراریوم چیست؟

تراریوم، باغ‌های مینیاتوری هستند که در داخل ظروف کوچک شیشه‌ای قرار می‌گیرند. اکوسیستم‌های گیاهی و کاملاً عملکردی (هرچند کوچک) باعث شده است تا اکثراً خود پایدار بوده و از طریق تعرق و تراکم آب رشد کنند. تراریوم مانند آکواریوم است، اما به جای ماهی و آب فقط گیاهان و خاک درون محفظه شیشه‌ای قرار می‌گیرند. به طور کلی، تراریوم روشی زیبا، جالب و خلاق برای نگهداری گیاهان در خانه است.

لوازم مورد نیاز برای ساخت تراریوم

لوازم مورد نیاز برای ساخت تراریوم

ظرف شیشه ای: برای ساخت یک تراریوم به ظروف شیشه ای نیاز است. ظروف منحصر به فرد بسیاری وجود دارند که می‌توانید هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید. فقط مطمئن شوید که این ظروف از یک ماده شفاف ساخته شده باشند تا بتوانید از باغ کوچک خود لذت ببرید.

سنگ‌های کوچک یا سنگریزه‌ها: سنگ‌های کوچک یا سنگریزه به عنوان پایه ساخت تراریوم استفاده می‌شوند. سنگریزه‌های کوچک همانند زهکشی آب برای ریشه گیاهان عمل می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که آب اضافی در خاک باقی نمی‌ماند و باعث پوسیدگی ریشه‌ها نمی‌شود.

زغال فعال: به چیز زیادی احتیاج نخواهید داشت. یک لایه نازک از زغال فعال، آب را تازه نگه می‌دارد و به مقابله با رشد باکتری‌ها در تراریوم کمک می‌کند.

خاک گلدان: خاک گلدان به عنوان یک لایه مهم برای ساخت تراریمم عمل خواهد کرد. هر نوع خاکی فوت و فن‌های خاص خودش را دارد، اگرچه برای کاشت کاکتوس و گیاهان گوشتی (ساکولنت‌ها) ترکیبات بخصوصی وجود دارند.

گیاهان: یک تراریوم بدون فضای سبز جلوه‌ای نخواهد داشت. چند مورد از گیاهان کوچک مورد علاقه خود را برای استفاده در آن انتخاب کنید. گیاهان هوازی، ساکولنت‌ها و مینی کاکتوس‌ها همه گزینه‌های مناسبی هستند. لیست کاملی از گیاهان مناسب در تراریوم را معرفی خواهیم کرد.

ابزارهای باغبانی کوچک: داشتن ابزارهای دستی مفید، کمک می‌کند تا با استفاده از آنها تمامی‌ موارد ذکر شده را در تراریوم خود جای دهید.

بهترین گیاهان مورد استفاده در تراریوم

بهترین گیاهان مورد استفاده در تراریوم

هنگام انتخاب گیاهان برای استفاده در تراریوم خود، مواردی وجود دارند که باید در نظر داشته باشید:

  • گیاهانی را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای ظرف شیشه‌ای کوچک باشند. زیرا نمی‌خواهیم هیچ گیاهی فضای اطراف ظرف را لمس کند و باعث شود که فضای داخلی ظرف تنگ شود.
  • گیاهانی که رطوبت مناسبی دارند به احتمال زیاد در تراریوم به خوبی رشد خواهند کرد. اگرچه ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها طرفدار زیاد رطوبت نیستند، اما می‌توانید با ایجاد یک دهانه در ظرف شیشه ای خود، آن را جبران کنید.
  • گیاهانی که انتخاب می‌کنید را می‌توانید با تقلید از محیط طبیعی، در تراریوم سالم نگه دارید.

پیشنهاد می‌کنیم، گیاهان توصیه شده در لیست زیر را انتخاب کنید:

  • گیاه هوازی
  • گیاه پیله آ
  • گیاه دریایی
  • گیاه فیتونیا
  • گیاه گوشتی (ساکولنت‌ها)
  • کاکتوس‌های متنوع

چگونه گام به گام یک تراریوم زیبا درست کنیم

مرحله اول: قسمت زیرین تراریوم خود را با یک لایه به ضخامت 1 اینچ از سنگ‌های کوچک یا سنگریزه بپوشانید. لایه پایین متشکل از سنگریزه‌های کوچک به عنوان زهکشی برای تراریوم عمل می‌کنند.

چگونه گام به گام یک تراریوم زیبا درست کنیم

مرحله دوم: یک لایه بسیار نازک زغال فعال اضافه کنید. زغال فعال، آب را تازه نگه می‌دارد و رشد باکتری‌ها را در تراریوم متوقف می‌کند.

چگونه گام به گام یک تراریوم درست کنیم

مرحله سوم: یک لایه خاک گلدان اضافه کنید. همانطور که اشاره کردیم، هر ترکیبی از خاک گلدان را می‌توانید استفاده کنید، حال آنکه اگر در حال کاشت کاکتوس یا گیاهان گوشتی می‌باشید، ترکیبات به خصوصی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید خاک گلدان را به اندازه‌ای اضافه کنید تا گیاهان در عمیق‌ترین نقطه خاک باشند، ما لایه‌ای را پیشنهاد می‌کنیم که حدود 2 اینچ باشد. برای این تراریوم خاص، از 2 اینچ خاک گلدان استفاده شده است.

نحوه ساخت تراریوم

مرحله چهارم: اکنون زمان آن رسیده که گیاهان خود را اضافه کنید. ابتدا با کاشت بزرگترین گیاه خود شروع کنید. گیاه را از ظرف آن خارج کرده و ریشه‌ها را همانطور که دوست دارید با دقت هرس کنید و سپس سوراخی بزرگ در خاک ایجاد کنید تا متناسب با ریشه گیاهان باشد. در مرحله بعدی، گیاه را درون خاک قرار دهید. طریقه  کار کردن از پشت به جلو در تراریوم بسیار آسان تر می‌باشد. هیچ‌گونه نظم و دلیلی برای طراحی تراریوم وجود ندارد، این کار را به ترتیب انجام دهید و فراموش نکنید که از انجام آن لذت ببرید.

تراریوم شیشه ای

نکته: هنگام دست زدن به کاکتوس یا هر گیاه چسبنده دیگر، از دستکش استفاده کنید.

مرحله پنجم: بعد از اینکه همه گیاهان در ظرف شیشه‌ای چیده شدند، مابقی کار را با یک لایه از سنگریزه‌ها تکمیل کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از کوتوله‌های مینیاتوری یا خرده ریز‌ها، برخی ازعلاقه مندی‌های شخصی خود را نیز به تراریوم اضافه کنید.

تراریوم خانگی

پس از تکمیل تراریوم، باید از آن به خوبی مراقبت کنید. نور خورشید و آب دو مورد ضروری برای موفقیت در نگهداری گیاهان است. حتماً هر دو هفته یک بار یا به محض اینکه خاک خشک شود، لایه زیرین را به آرامی آب دهید. همچنین باید تراریوم خود را در مناطقی به نمایش بگذارید که نور غیرمستقیم خورشید را دریافت کند.

سخن آخر

تراریوم‌ها بسیار عالی به نظر می‌رسند و در میان گیاهان آپارتمانی و یا به تنهایی نمایش داده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند سبکی نوین در نگهداری برخی از گیاهان باشند، تا بتوانند حداکثر زیبایی را به فضای خانه یا محل کار ارائه دهند. نحوه ساخت این وسیله تزئیی بسیار ساده است و همه چیز در کمترین قیمت ممکن، قابل اجرا می‌باشد. به هر روی، برای دمیدن یک احساس جدید در فضای زندگی خود، می‌توانید از یک تراریوم زیبا نهایت استفاده را ببرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا