رنگ

معرفی انواع نقاشی ساختمان و تکنیک‌های اجرای آن

نقاشی ساختمان یکی از راه‌های تزیین فضای داخلی و ایجاد تنوع است. به طور کلی در حال حاضر برای رنگ آمیزی ساختمان رنگ‌های روغنی، پلاستیکی و آکریلیک وجود دارند که کاربری آن‌ها برای فضاهای داخلی و خارجی است. در این مقاله از ویکی ساختمون به معرفی تکنیک‌های انواع نقاشی ساختمان و نحوه اجرای آن‌ها پرداخته شده است. در ادامه راه با ما همراه باشید.

انواع رنگ‌های مناسب ساختمانی

همانطور که در مقدمه نیز به آن اشاره شد، برای نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان از انواع رنگ روغنی، رنگ پلاستیک و رنگ آکریلیک استفاده می‌شود که در ادامه به اختصار به هر کدام اشاره می‌شود.

نقاشی ساختمان خود را به بهترین و ماهرترین نقاشان بسپارید

رنگ روغنی

یکی از رنگ‌های پرطرفدار و زیبا برای نقاشی ساختمان، رنگ‌های روغنی هستند. رنگ‌های روغنی به دلیل داشتن ظاهرهای براق، مات و نیمه مات، قابلیت شستشو، دوام بالا و زیبایی منحصر به فرد، از آن استفاده بیشتری می‌شود.

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک هم از جمله رنگ‌های با قیمت پایین و پوشانندگی مناسب است که در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود و برای رنگ آمیزی فضای داخلی مناسب است. رنگ پلاستیک دارای درجه کیفی متفاوتی است که توصیه می‌شود اگر به دنبال خاصیت ضد آب آن هستید از درجه رنگ پلاستیک بالا استفاده کنید. در غیر این صورت در هنگام کشیدن دستمال به دیوار رنگ به دستمال می‌چسبد و ممکن است رد دستمال یا کثیفی روی آن بماند. همچنین رنگ‌های پلاستیک درجه پایین موجب ایجاد لکه‌های سفید روی مبل و پشتی در صورت تماس با آن‌ها می‌شود.

معرفی انواع نقاشی ساختمان و تکنیک‌های آن

رنگ آکریلیک

رنگ آکریلیک در بین رنگ‌های ساختمانی برای کسانی که حساسیت به مواد نفتی دارند، مناسب است؛ زیرا پایه آن رزین است و بوی نامطبوع ندارد. رنگ‌های آکریلیک قابلیت شستشو دارند و علاوه بر فضای داخلی مناسب فضای خارجی نیز هستند و معمولاً از آن‌ها برای رنگ آمیزی و بازسازی نمای آجری نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تکنیک های رنگ آمیزی دیوار ، ۱۰ ترفند که حتما باید بدانید!

انواع تکنیک نقاشی ساختمان و نحوه اجرای آن

راه‌های زیادی برای رنگ آمیزی ساختمان وجود دارد که می‌توان به رنگ آمیزی ساده و طرح دار اشاره کرد. رنگ آمیزی ساده در بسیاری از خانه‌های دیده می‌شود ولی رنگ آمیزی طرح دار کمی نیاز به خلاقیت دارد. در ادامه به تفصیل به دو روش رنگ آمیزی اشاره خواهد شد.

نقاشی ساختمان ساده

رنگ آمیزی ساده ساختمان همانطور که گفته شد از جمله انواع نقاشی ساختمان پرطرفدار است و بسیاری به دنبال اینگونه رنگ آمیزی هستند. به دلیل پر نقش و نگار بودن خانه‌های ایرانی با وجود فرش‌های ریز نقش، تابلوها و تابلو فرش‌های پر رنگ و لعاب، معمولاً مبلمان استیل، اکسسوری‌های فروان و … بهتر است رنگ دیوارها ساده باشد تا تزیینات دیگر نمای بهتری داشته باشند.

نقاشی ساختمان ساده

تکنیک کالر واش

تکنیک کالر واش در واقع تکنیکی است که در آن روی سطوح طرحی تقلبی ایجاد می‌شود. اجازه دهید با یک مثال این بخش را بهتر توضیح دهم. حتماً شما هم با صحنه کابینت‌های فلزی با طرحی شبیه چوب مواجه شده‌اید. برای رنگ آمیزی این قبیل کابینت‌ها از تکنیک کالر واش استفاده شده است. تکنیک کالر واش در واقع تکنیکی است که در آن طرح چوب، سنگ، فلز و … روی سطحی غیر از آن‌ها که در اینجا یک سطح گچی است، ایجاد می‌شود. ایجاد طرح مرمر، طرح فلز، طرح چوب و … روی سطح دیوارهای گچی نمونه‌ای از کاربرد تکنیک کالر واش در ساختمان است.

تکنیک مولتی کالر

یکی از تکنیک‌های رنگ آمیزی که معمولاً با استفاده از رنگ پلاستیک انجام می‌گیرد. تکنیک مولتی کالر است. در این روش ابتدا یک رنگ زمینه ساده روی دیوار اجرا می‌شود سپس با استفاده از چند رنگ مکمل یا مخالف، رنگ غلیظی تهیه می‌شود و با استفاده از قلم مو یا وسیله مخصوص رنگ و ملتی کالر به ایجاد لکه‌های کوچک رنگ روی دیوار اقدام می‌شود.

بیشتر بخوانید: رنگ مولتی کالر چیست؟ انواع، مزایا، نحوه اجرا و کاربردها

تکنیک متالیک

در تکنیک متالیک از رنگ‌های متالیک که ظاهری با جلای فلزی دارند برای رنگ آمیزی ساختمان استفاده می‌شود. معمولاً از این رنگ‌ها در زمینه‌ای ساده استفاده نمی‌شود و برای اینکه حالت فلزی بهتر القا شود ابتدا بافت ریزی با استفاده از یک رنگ زیر کار اجرا می‌شود و سپس رنگ متالیک روی آن اجرا می‌شود.

نقاشی ساختمان طرح دار

انواع نقاشی ساختمان طرح دار به تازگی با گرایش عموم مردم به سمت دکوراسیون داخلی مدرن و کم شدن طرح و رنگ در خانه، رواج پیدا کرده است. ایجاد طرح با استفاده از وسایل مختلف مانند پارچه، پلاستیک، غلتک، قلم مو، کاردک و … را نقاشی ساختمان طرح دار می‌گویند. در ادامه با تکنیک‌های مختلف آن آشنا خواهید شد.

نقاشی ساختمان طرح دار

تکنیک آبرنگی

یکی از تکنیک‌های آسان و زیبا برای رنگ آمیزی ساختمان، تکنیک آبرنگی است. برای اجرای تکنیک آبرنگی کافی است رنگ دانه‌ها را با گچ یا رنگ پلاستیک ادغام کرد و گچ یا رنگ را با آب رقیق کرده و با قلم مو اقدام به رنگ آمیزی کنید. ایجاد طرح‌هایی مانند برگ، گل، درخت، اشکال هندسی و … روی دیوار برای این تکنیک مناسب است.

تکنیک شابلون

یکی از انواع نقاشی ساختمان استفاده از تکنیک شابلون است. برای اجرای این تکنیک ابتدا باید یک رنگ در پس زمینه دیوار اجرا کرد و سپس با استفاده از یک شابلون و یک رنگ مکمل یا مخالف طرحی دلخواه روی دیوار اجرا کرد.

مطلب پیشنهادی: رنگ آمیزی دیوار با شابلون : 8 مرحله ساده تا تغییر فضای زندگی

تکنیک نقاشی

یکی دیگر از انواع نقاشی ساختمان که کمی سلیقه و هنر طلب می‌کند، نقاشی کشیدن روی دیوار است. استفاده از منظره‌های کوه، جنگل، بیابان، ساحل و … برای طراحی روی دیوار می‌تواند فضای خانه را متحول کند. البته کشیدن نقاشی‌های کودکانه نیز در نقاشی اتاق کودکان از راه‌های تزیین دیوارها است که می‌توانید از کودکان نیز در این راه کمک بخواهید.

تکنیک چاپی

این تکنیک نقاشی ساختمان از جمله تکنیک‌های قدیمی نقاشی ساختمان به حساب می‌آید. در این روش ابتدا طرحی را روی یک تکه چوب، چوب پنبه یا یک جسم نیمه سخت مانند برخی صیفی‌جات از جمله سیب زمینی، طرحی کشیده می‌شود و با استفاده از چاقو و خالی کردن بخش‌هایی که جزء طرح نیستند اقدام به ایجاد یک مهر یا سنگ چاپ کرده و با فرو کردن سطح مهر در رنگ و چسباندن آن روی دیوار، طرح مورد نظرتان را روی دیوار اجرا کنید. البته نا گفته نماند که اجرای انواع نقاشی ساختمان ساده در زیر کار نیز باید انجام شود.

تکنیک بافت‌دار

یکی از تکنیک‌های فوق‌العاده آسان و کاربردی انواع نقاشی ساختمان، تکنیک بافت‌دار است. در این تکنیک با استفاده از هر شیئی مانند اسفنج، پارچه، پلاستیک، چوب پنبه، قلم مو و … می‌توان بافتی با استفاده از رنگ روی دیوار اجرا کرد. البته اجرای یک پس زمینه ساده با استفاده از رنگ‌های مکمل یا مخالف با توجه به سلیقه کارفرما باید پیش از اجرای بافت روی دیوار، انجام شود.

تکنیک بافت‌دار

تکنیک غلتک طرح دار

یکی از ابتکارهای شرکت‌های تولید کننده ابزار رنگ کاری، ساخت غلتک رنگ با طرحی روی آن است. با خرید غلتک طرح دار و اجرای یک زیرکار ساده و سپس رنگ آمیزی با استفاده از غلتک طرح دار می‌توان به سرعت به طرحی زیبا در نقاشی ساختمان دست یافت.

مطلب پیشنهادی: 4 مرحله و تکنیک رنگ آمیزی ساختمان با غلطک یا غلتک چگونه است؟!

تکنیک برجسته کاری

تکنیک برجسته کاری معمولاً در پتینه کاری استفاده می‌شود ولی می‌توان آن را در شرایطی غیر از پتینه کاری نیز اجرا کرد. با استفاده از خمیر پتینه یا چسب چوب، به اجرای قسمت‌های برجسته دیوار اقدام کرد. به طور مثال می‌توان طرح گل، برگ، درخت، بته جقه، شاخه و … اجرا کرد سپس با خشک شدن خمیر و سنباده زنی اقدام به رنگ آمیزی روی کار کرد. البته استفاده از طرح‌های مدرن و هندسی نیز در این تکنیک مناسب است.

سخن آخر

برای رنگ آمیزی انواع تکنیک‌های نقاشی ساختمان می‌توان از اشخاص و شرکت‌های حرفه‌ای در این زمینه کمک گرفت. از طرفی هم خود هر فرد هم با مختصر آگاهی از چگونگی رنگ آمیزی داشتن کمی سلیقه در اجرای رنگ، شناخت رنگ‌ها و تناسب آن‌ها با هم می‌تواند اقدام به اجرای انواع نقاشی ساختمان کند. امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا