نما

انواع نمای ساختمان مسکونی از سنگی و آجری تا فلزی و شیشه‌ای

وقتی که پای انتخاب نمای ساختمان مسکونی به میان می‌آید باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر داشت. مصالح زیادی از آجر تا شیشه هستند که می‌توان در نمای ساختمان‌های مسکونی آن‌ها را به کار گرفت و مسئله مهم یک انتخاب متناسب با شرایط است. در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم که شما را با انواع نمای ساختمان مسکونی بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید انتخابی بهتر داشته باشید.

انواع نمای ساختمان مسکونی

  • نمای سنگی
  • نمای آجر
  • نمای بتن
  • نمای چوبی
  • نمای شیشه‌ای
  • نمای فلزی

برای اجرای نماکاری ساختمان میتواند در این صفحه ثبت سفارش انجام دهید.

نمای سنگی ساختمان مسکونی

نمای سیمانی سنگی بدون شک یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین انواع نمای مناسب برای ساختمان مسکونی به شمار می‌آید. برای این محبوبیت دلایل خوبی را می‌توان برشمارد. تراورتن، مرمر و گرانیت از اصلی‌ترین سنگ‌های به کار رفته در اجرای نماهای ساختمان‌های مسکونی هستند البته تراورتن بسیار متداول‌تر است. نماهای تراورتن به دلیل در دسترس بودن مصالح، ارزان‌تر از سایر نماهای سنگی تمام خواهند شد و هم نماهای تراورتن همخوانی خوبی با فرهنگ ایران و ایرانی دارند.

نمای سنگی نمای شیشه‌ای نمای ساختمان مسکونی

از نظر زیباشناختی هم خرده‌ای نمی‌توان به این نماها در ساختمان‌های مسکونی وارد کرد و با سلیقه بسیاری از افراد هم خوانی دارند. نکته‌ای که باید دقت داشت این است نماهای سنگی اغلب در یک سبک و معماری کلاسیک به کار برده می‌شوند البته ترکیب آن‌ها با سایر مصالح مانند چوب و فلز می‌تواند تا حدودی جنبه‌ امروزی‌تر و مدرن به آن بدهد.

سنگ‌های صنعتی نوع دیگر از نماهای سنگی هستند که اخیراً وارد بازار شده‌اند و به دلیل اینکه محصولی مهندسی شده هستند از نظر قیمت و استحکام و زیبایی گزینه بسیار جذابی برای نمای مسکونی به شمار می‌آیند.

نمای آجری ساختمان مسکونی

اگرچه به نظر می‌رسد که استفاده از آجر تا حدودی جای خود را به نمای سنگی داده است اما با ورود انواع مدرن از آجرها که از فناوری‌های پیشرفته بهره برده‌اند تا حدودی توانسته‌اند که عقب‌ماندگی خود را جبران کنند. از حق نگذریم، نماهای آجری از جنبه‌های زیادی می‌توانند بهترین گزینه برای نمای ساختمان مسکونی باشند. از طرفی یک نمای بسیار خاص را بوجود می آورد که از این نظر برتری قابل توجه به نماهای تکراری تراورتنی دارند.

بیشتر بخوانید: نمای آجری مدرن ارزش هزینه دارد + ۲۲ طرح برجسته در ایران و جهان

نماهای آجری هم همخوانی خوبی با سایر مصالح از جمله چوب، فلز، شیشه، بتن و حتی سنگ دارند. آجر قرن‌ها در کشور ما ایران به عنوان اصلی‌ترین مصالح ساختمانی نقش مهمی در صنعت ساخت‌وساز ایفا می‌کرد. نماهای آجری همیشه بخش مهمی از تاریخچه نمای ایرانی اسلامی بوده‌اند و خواهند بود. به همین دلیل هم سازگاری خوبی با فرهنگ ما ایرانی‌ها دارد.

نمای آجری نمای شیشه‌ای نمای ساختمان مسکونی

کاربرد آجر به عنوان نمای ساختمان‌های مسکونی بیشتر در ترکیب با سایر مصالح دیده می‌شود زیرا استفاده صرفاً از آجر در نما ظاهری یکنواخت نه چندان جذاب را به دست خواهد داد. نماهای آجری هم می‌توانند معماری سنتی و هم مدرن به خود بگیرند. ترکیب آن با مصالح مدرنی همچون بتن، فلز و شیشه به مدرن جلوه دادن نمای آجری کمک می‌کند.

نمای بتن

نماهای بتنی از آن دسته نماها در ساختمان مسکونی به شمار می‌آیند که در کمتر کوچه و خیابانی شاهد آن هستیم. در واقع این نماها بیشتر در مجتمع‌ها برج‌های مسکونی بزرگ که اجرای نماهای آجری، سنگی و سایر نماها به صرفه نخواهد بود دیده می‌شود. در واقع بتن در این ساختمان هم نقش دیوار و یک ساختار را ایفا می‌کند و هم به عنوان نمای ساختمان از آن بهره می‌برند.

استفاده از بتن به عنوان مصالحی برای ساخت‌وساز خانه‌های مسکونی را می‌توان در پروژه‌های کوچک‌تر هم به کار برد و هیچ محدودیتی به وجود نخواهد آورد. شاید هزینه ساخت‌وساز را کمی بالا ببرد اما با توجه به بی نیاز شدن از اجرای نما و همچنین بالا بردن قابل توجه استحکام بنا، استفاده از آن کاملاً منطقی و توجیه پذیر خواهد بود.

نمای بتن نمای شیشه‌ای نمای ساختمان مسکونی

در خصوص سبک معماری بتن نیز باید در نظر داشت که نماهای بتنی اغلب مدرن و مینیمال هستند. ترکیب با مصالحی همچون چوب و فلز زیاد در آن دیده می‌شود آن هم صرفاً به منظور خارج کردن نمای بتنی از حالت یکنواختی آزار دهنده‌ای است که دارد.

نمای چوبی

چوب‌هایی که با استفاده از فناوری‌های نوین ساخته و در اختیار صنعت ساختمان سازی قرار می‌گیرند از جمله مصالحی هستند که کم و بیش در نماکاری ساختمان مسکونی به کار برده می‌شوند. به عنوان نمونه ترمووود‌ها که یک نوع مصالح چوبی مهندسی شده به شمار می‌آیند با توجه به استحکامی که دارند بسیار مناسب نماهای مسکونی هستند.

بیشتر بخوانید: نمای چوبی ساختمان ؛ چرا ترمووود بهترین است؟

مزیت قابل توجه چوب در نما به زیبایی آن بر می‌گردد. استفاده از چوب در هر مقیاسی می‌تواند زیبایی نمای ساختمان مسکونی را به طرز قابل توجهی بهبود بخشد. اگرچه شاید به نظر بسیاری چوب از مقاومت لازم برخوردار نباشد اما واقعاً این‌گونه نیست. بله، درست است که مقاومت آن‌ها نسبت به بتن و سنگ کمتر است اما انواع مهندسی شده کاملاً مناسب استفاده در نما هستند. بسیاری از چوب در ترکیب با مصالحی همچون آجر، فلز، بتن و شیشه استفاده می‌کنند تا بتوانند هزینه‌های ناشی از آن را تا حدودی کاهش دهند و از مزیت هماهنگی چوب با سایر مصالح نیز به نحو احسن بهره ببرند.

نمای چوبی نمای شیشه‌ای نمای ساختمان مسکونی

نمای شیشه‌ای

شیشه هم از جمله مصالحی است که کم و بیش در نمای ساختمان مسکونی هر چند کم اما به چشم می‌خورد. استفاده از شیشه به عنوان مصالح اصلی در نما بسیار به ندرت دیده می‌شود و صرفاً به پروژه منحصر به فرد و شاخص محدود می‌شود و بیشتر از آن در ترکیب با سایر مصالح استفاده می‌شود. شیشه جنبه لوکس و زیبایی به نما می‌دهد.

نمای شیشه‌ای نمای ساختمان مسکونی

نمای فلز

فلز نیز از جنبه‌های مختلف شباهت زیادی به شیشه دارد. فلز را به ندرت به عنوان مصالح اصلی در ساخت نماهای ساختمان‌های مسکونی به کار می‌برند و بیشتر به صورت محدود در مقیاس‌های کوچک از آن استفاده می‌شود. فلز با مصالحی همچون چوب، بتن و آجر همخوانی خوبی دارد و بیشتر در ترکیب با آن‌ها در نمای مسکونی استفاده می‌شود.

ارزان‌ترین نمای ساختمان مسکونی

هزینه همیشه مهم‌ترین فاکتوری است که از جنبه‌های مختلف، ساخت‌وساز را به ویژه در ساختمان مسکونی تحت تاثیر قرار می‌دهد. اولویت اول هر پیمانکاری رعایت یک چهارچوب بودجه‌ای مشخص است. انتخاب ارزان‌ترین نمای مسکونی به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد. در اقلیم کشور ما، با در نظر گرفتن دسترسی به مصالح می‌توان نماهای سنگی به ویژه تراورتن، آجر و بتنی را از جمله ارزان‌ترین نماهای مسکونی در نظر گرفت که از میان آن‌ها امروزه تراورتن بخش عمده‌ای از این بازار را به خود اختصاص داده است.

شایان ذکر است که رایج بودن تراورتن در نمای ساختمان مسکونی به معنای ارزان‌ترین بودن نیست و اگر صرفاً بخواهیم جنبه قیمتی بحث را در نظر بگیریم و موارد دیگری همچون زیبایی را در نظر نگیریم، نما سنگ صنعتی و آجر ارزان‌ترین نما برای ساختمان‌های مسکونی به شمار می‌آیند.

سخن آخر

در این مطلب به معرفی مهم‌ترین مصالح و نمای ساختمان ‌های مسکونی پرداختیم. نمای سنگی، آجری، بتنی، چوبی و فلزی از رایج‌ترین آن‌ها هستند. در چند سال اخیر، در کشور ما نماهای تراورتنی بسیار محبوب شده‌اند اما از نظر هزینه، نمای سنگ صنعتی و نمای آجری ارزان‌ترین نوع خود هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. نما ساختمان رو می تونیم هر چی دوست داشتیم بزنیم … این که می گویند باید برود کمیته نما به چه معنی هست ؟؟

    1. با سلام و احترام
      کمیته نما کمیسیونی است که طبق تفاهم نامه ای بین سازمان نظام مهندسی و معانت شهرسازی و معماری، در جهت ارزیابی و بررسی و همچنین تایید نمای ساختمان پیش از اجرا در سطح شهر تشکیل شده است.
      این کمیسیون زیر نظر شهرداری فعالیت میکند. محل اسقرار کمیته های نما در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری می باشد.با توجه به اجباری شدن تاییده نما در کمیته و ارائه طرح نما در مرحله صدور جواز بایستی مواردی جهت طراحی نماهایی که مورد تأیید شهرداری در مناطق مختلف قرار گیرند، ارائه گردد.پس قبل از اجرای نما حتما اقدام به تهیه فرم کمیته کنید و سپس تاییدیه نمای خود را از کمیته نما شهرداری بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا