استخر و آبنما

آبنمای خانگی فایبرگلاس چیست؟ مزایا و معایب + نحوه نگهداری آن

المان‌های متفاوتی را می‌توان برای طراحی محوطه و حیاط در فضاهای مختلف به کار گرفت. آبنما هم یکی از این المان‌ها است که به منظور اهداف مختلفی استفاده می‌شوند. آبنما از نظر اندازه، شکل، مدل و مصالحی که در ساخت آن به کار برده می‌شوند انواع مختلفی دارد. آبنمای فایبرگلاس از جمله این انواع بر اساس جنس است که به دلایل مختلفی استفاده از آن می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم که به معرفی آبنمای خانگی فایبرگلاس و بررسی مزایا و معایب آن بپردازیم.

فایبرگلاس چیست؟

قبل از اینکه وارد بحث آبنما دیواری فایبرگلاس شویم بهتر است که تعریف درستی از فایبرگلاس داشته باشیم. فایبرگلاس در واقع کامپوزیتی تشکیل شده از الیاف شیشه و پلیمر است. در فایبرگلاس، الیاف یا پشم شیشه یک ماده تقویت کننده و پلیمر نیز به عنوان ماده زمینه‌ای به کار برده می‌شود. به عبارتی فایبرگلاس یک نوع پلاستیک تقویت شده با فیبر است که به طور خاص الیاف تقویت کننده الیاف شیشه هستند. الیاف شیشه به ‌طور تصادفی در یک ورق مسطح در کنار هم قرار گرفته‌اند.

 

از نظر استحکام نیز فایبرگلاس ماده‌ای سرسخت و با وزن کم محسوب می‌شود و به منظور اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه این نوع از کامپوزیت‌ها نسبت به کامپوزیت‌های کربنی از مقاومت بسیار پایین‌تری برخوردار هستند اما شکنندگی کمتر و ارزان‌تر بودن، دو مورد از مزیت‌های قابل ملاحظه این ترکیبات به شمار می‌روند.

ثبت درخواست اجرای آبنمای فایبرگلاس

فایبرگلاس چیست؟

آبنمای خانگی فایبرگلاس

همان‌طور که در بالا به بررسی مشخصات فایبرگلاس پرداختیم، این ترکیبات از مقاومت بسیار بالا و در عین حال از وزن کمی برخوردارند و همین موضوع آن‌ها را برای استفاده در ساخت آبنماهای خانگی مناسب کرده است. در خصوص آبنمای خانگی فایبرگلاس باید عنوان داشت که این محصولات دارای مقاومت حرارتی ۶۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و ۳۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر هستند.

بیشتر بخوانید: آبنمای مدرن خانگی : معرفی انواع آن بر اساس سبک و معماری

آبنمای خانگی کامپوزیتی فایبرگلاس به صورت پیش ساخته در اختیار کارفرما قرار می‌گیرند. در واقع تمامی تجهیزات لازم برای اجرای آبنما از جمله پمپ‌ها و تجهیزات نورپردازی همراه با آبنما تامین می‌شود. اغلب اوقات به همراه آبنما یک دفترچه راهنما نیز به خریدار تحویل داده می‌شود که فرد به سادگی و طبق دستورالعمل‌های آن می‌تواند اقدام به نصب آبنما کند و حتماً لازم نیست که از نیروی فنی متخصص استفاده کند.

آبنمای خانگی فایبرگلاس

مزایای آبنمای خانگی فایبرگلاس

استفاده از ماده منحصر به فردی به اسم فایبرگلاس در ساخت آبنماها موجب شده است که این محصولات از مزایا قابل توجهی برخوردار باشند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • مهم‌ترین مزیت این نوع از آبنماها، هزینه پایین اجرا و نصب آن‌ها است. ساخت آبنما به روش‌های بنایی و سنتی نیاز به زیرسازی و عایق‌کاری‌های گسترده‌ای دارد که هزینه‌های بالایی را در پی خواهد داشت اما فایبرگلاس‌ها در مقایسه با سایر مصالح موادی بسیار ارزان‌تر هستند.
  • وزن بسیار پایین از دیگر مزایای آبنمای خانگی فایبرگلاس محسوب می‌شود که دلیل عمده آن به ساختار فایبرگلاس بر می‌گردد.
  • وزن بسیار پایین آبنمای خانگی فایبرگلاس این امکان را به فرد می‌دهد که در عین سادگی، بدون هیچ گونه هزینه اضافی به تنهایی و تنها بر اساس دستورالعمل‌های ساده ذکر شده در دفترچه راهنما نسبت به نصب و راه اندازی آن اقدام کند.
  • از دیگر ویژگی‌های این نوع از آبنماها این است که فایبرگلاس یک ماده مهندسی شده است و بنابراین در ساخت آبنما می‌توان آن را به صورت‌های مختلفی در طیف گسترده‌ای از شکل و اندازه در آورد. از این رو این نوع از آبنماهای خانگی را می‌توان در طرح، رنگ، مدل، شکل و اندازه‌های مختلفی اجرا کرد و هیچ گونه محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد.
  • فایبرگلاس‌ها موادی بسیار مقاوم در برابر رطوبت و آب هستند به طوری که بسیاری از مخازن ذخیره سازی مایعات مختلف را از این ماده می‌سازند. از این رو آبنماهای فایبرگلاسی نیز کاملاً عایق رطوبت و آب هستند.
  • یکی از مشکلات استفاده از مصالح بنایی و سنتی در ساخت آبنما این است که این مصالح بعد از مدتی در از اصطکاک با آب دچار ساییدگی شده و شکل اولیه خود را از دست می‌دهند و تعمیر آن‌ها هزینه‌بر خواهد بود. آبنمای خانگی فایبرگلاس در اثر مجارت با آب دچار سایش نمی‌شود و از ماندگاری بالایی برخوردار است.
  • آبنماهای خانگی فایبرگلاس از مقاومت نسبتاً خوبی نیز در مقابل نور خورشید و پوشیدگی ناشی از آن برخوردار هستند.
  • از دیگر مزایایی که شاید چندان به آن توجه نشود این است که خریدار می‌تواند محصول نهایی را مستقیماً مشاهده و با خیال راحت آن را انتخاب کند اما در اجرای آبنماهای سنتی شاید طرح نهایی با طرح اولیه تفاوت‌هایی جزئی داشته باشد.
  • ساده بودن نصب و عدم نیاز به هر گونه زیرسازی و عایق‌کاری امکان اجرای آبنمای خانگی فایبرگلاس را در فضاهای مختلف خارجی و داخلی ممکن ساخته است.
  • بازه دمایی مقاومت آن نیز از ۶۰ درجه بالای صفر تا ۳۰ درجه زیر صفر است و به همین دلیل می‌توان با خیالی راحت آن را در مکان‌هایی با شرایط جغرافیایی مختلف نصب کرد.

مزایای آبنمای خانگی فایبرگلاس

معایب آبنمای خانگی فایبرگلاس

علی‌رغم تمامی مزایای بالقوه‌ای که استفاده از آبنما‌های فایبرگلاس می‌تواند در پی داشته باشد، استفاده از آن‌ها معایب خاص خود را خواهد داشت که در زیر به عمده آن اشاره شده است.

  • بر اساس گفته‌های بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین نقطه ضعف این نوع از آبنماهای خانگی این است که آن‌چنان که باید ظاهری لوکس و طبیعی ندارند. به عبارتی ظاهر مصنوعی آن از فاصله نزدیک قابل تشخیص است.
  • از سوی دیگر جنبه زیباشناختی آن‌ها اگرچه در سطح قابل قبولی قرار دارند اما در مقایسه با مصالح طبیعی ضعیف‌تر است.
  • مقاومت پایین آبنماهای فایبرگلاسی در مقابل حرارت‌های بالا از دیگر معایب آن‌ها تلقی می‌شود.
  • مقاومت آبنمای فایبرگلاسی در مقابل برخورد اجسام تیز و برنده نیز در مقایسه با سایر مصالح بسیار کمتر است و از این رو باید مراقب این نوع از ضربه‌ها بود.

معایب آبنمای خانگی فایبرگلاس

نکاتی در خصوص نگهداری از آبنمای فایبرگلاس

در استفاده و نگهداری این نوع از آبنماها باید نکاتی را رعایت کرد تا آبنما بتواند که عمر طبیعی خود را پیش ببرد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برای جلوگیری از آسیب دیدن پمپ‌ها سعی کنید که سطح آب داخل آبنما پایین‌تر از پمپ‌ها نباشد.
  • سیم کشی‌ها از مهم‌ترین بخش‌های این آبنماها هستند و باید حتماً به صورت دوره‌ای بررسی و در صورت وجود هر گونه خراش و آسیب سریعاً تعمیر شوند.
  • در هنگام تمیز کردن آبنما ایمنی را رعایت کنید و اول از همه آبنما را از برق بکشید.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل اعم از خرابی و از کار افتادگی بهترین کار تماس با کارشناسان و نیروی‌های متخصص است.

سخن آخر

حیاط خانه‌ها و ویلاها مکان‌های بسیار مناسبی برای اجرای آبنماها هستند اما هزینه اجرای آن‌ها بسیاری را منصرف می‌کند. استفاده از آبنمای خانگی از جنس فایبرگلاس به دلیل هزینه بسیار کمی که دارند این امکان را می‌دهند که بتوان در شرایط مختلفی از وجود آبنما در فضای خانه لذت برد. وزن پایین، نصب آسان، مقاومت بالا و عایق رطوبتی خوب از مهم‌ترین مزایای این نوع از آبنماهای خانگی محسوب می‌شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا