مصالح

گچ کشته چیست ؟ فیلم طرز تهیه گچ کشته، مزایا و معایب آن

در ساختمان‌سازی به وفور نام گچ گشته را شنیده‌ایم، اما شاید از این اصطلاح ساختمانی تعریف جامعی نداشته باشیم. درواقع بهتر است بگوییم: «چطور می‌شود گچ، کشته شود؟» یقیناً نیازهای صنعت ساختمان باعث شده است که در طول سال‌ها، مهندسان، معماران، گچ‌کاران و کلیه افراد دخیل در اجرای پروژه‌های عمرانی، با یکی از مصالح پرکاربرد همانند گچ آشنا شوند و بتوانند از ویژگی‌های آن نهایت بهره را ببرد. به عبارتی، گچ کشته محصولی از دِل نیازهای ساختمانی است، اینکه چطور انسان توانسته از حداکثر قابلیت‌های اجرایی یک ماده خاص برای پیشبرد اهدافش استفاده کند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

گچ کشته چیست؟

یکی از ویژگی‌های این گچ در سفت کاری ساختمان این است  که زودگیر است و به سرعت سخت می‌شود. به همین دلیل ممکن است نتواند سطح وسیعی را اندود کند. زودگیر بودن باعث می‌شود گچ حالت پلاستیکی و شکل‌پذیری خود را از دست بدهد و کار با آن سخت و دشوار شود. برای برطرف کردن این مشکل، گچ کاران اقدام به کشتن گچ می‌کنند.

گچی که از این طریق حاصل می‌شود (در ادامه طرز درست کردن گچ کشته توضیح داده می‌شود) تمام خصوصیات اصلی خود را از دست می‌دهد، برای مثال، دیر خشک می‌شود و خاصیت شکل‌پذیری و پلاستیسیته پیدا می‌کند. بنابراین گچ کشته این امکان را در اختیار گچ کاران قرار می‌دهد که در مدت زمان بیشتری از گچ استفاده کنند و بتوانند در اندودکاری دیوار به راحتی مانور دهند.

همچنین به دلیل پایین بودن خصوصیات مکانیکی گچ کشته، از آن به اندازه یک لایه نازک به عنوان پرداخت نهایی سطح استفاده می‌شود و فرآیند زیرسازی با همان گچ زنده صورت می‌گیرد. بعد از پایان نازک‌کاری، سطح یکنواخت، صاف و یک‌دست دیوار نشان‌دهنده این است که کشته کشی انجام شده است. ناگفته نماند، گچ کشته به طور عمده در اندود کاری دیوار و گچ بری سقف استفاده می‌شود و کاربردهای دیگری ندارد.

نکته: در بازار فروش مصالح ساختمانی، گچی با عنوان گچ کشته وجود ندارد، بلکه برای تهیه آن نیاز به انجام اقدامات ویژه است.

نحوه ساخت گچ کشته + فیلم طرز تهیه گچ کشته

برای تهیه گچ کشته باید ابزار گچ کاری داشته باشید طرز تهیه گچ کشته در زیر به تفصیل بیان شده است:

  • از گچ سفیدکاری با دانه‌بندی ریز باید استفاده شود و یا می‌توان گچ معمولی را الک کرده تا دانه‌های ریز حاصل شود در نازک کاری ساختمان . دلیل این کار جهت مرغوبیت بیشتر و افزایش حالت انعطاف‌پذیری گچ است.
  • قبل تهیه مخلوط، باید نسبت‌های وزنی آب و گچ را تعیین کنید. برای این منظور بهتر است در یک کیلوگرم گچ، 0.7 تا 0.8 لیتر آب استفاده شود. به این معنا که آب باید معادل وزنی 70 تا 80 درصد گچ باشد.
  • سپس یک ظرف (استانبولی) تمیز و عاری از کثیفی را تهیه کنید.
  • نصف ظرف را از آب پُر کنید.
  • حال نوبت اضافه کردن گچ الک شده است، گچ را به آرامی داخل ظرف بریزید و در این بین شروع به هم زدن مخلوط کنید. بعد از آنکه تمام گچ را داخل ظرف خالی کردید، به مدت 10 دقیقه به طور مداوم مخلوط را به هم بزنید. این مرحله مهم‌ترین قسمت تهیه گچ کشته است.
  • بعد از پایان این زمان، ملات گچ به اصطلاح کشته می‌شود و تمام ویژگی‌های گچ زنده را تحت شعاع قرار می‌دهد.
تهیه ظرف گچ کشته
تهیه استانبولی
ریختن اب برای گچ کشته
ریختن آب درون استانبولی
ریحتن گچ
اضافه کردن گچ درون استانبولی
ورز دادن گچ کشته
ورز دادن مخلوط آب و گچ
گچ
ورز دادن نهایی مخلوط
ملات گچ کشته
آماده شدن ملات

نکته: عمل ورز دادن را باید تا جایی ادامه داد که گچ توان و گیرش زودهنگام خود را از دست دهد.

طرز تهیه گچ برای لکه گیری

تهیه گچ برای لکه گیری و ساخت پله بتنی به اصول و قواعد خواصی نیاز نداره فقط باید توجه داشته باشید به میزانی که گچ میریزید آب هم بریزید و به صورت کامل یکنواختی بهم بزنید.

فواید گچ کشته

  • انعطاف‌پذیری بالا
  • کندگیر بودن و قابلیت مانور بالا
  • ایجاد سطحی زیبا، یکنواخت و صاف
  • بالا رفتن خاصیت آکوستیک فضا (عایق صدا)
  • ساده بودن شرایط ساخت
  • مقاومت مناسب برای مقابله با آتش
  • فراوانی و در دسترس بودن گچ
  • قیمت مناسب

معایب گچ کشته

  • مقاومت پایین مکانیکی (به همین دلیل نباید بیش از یک یا دو میلی‌متر اندود انجام شود.)
  • مقاومت پایین در برابر رطوبت
  • خوردگی در فلزات

کُشته کشی گچ به چه صورت است؟

اهمیت استفاده از گچ گشته

بعد از انجام سفید کاری و قبل از آنکه ملات گچ زنده به طور کامل خشک شود، یک لایه گچ کشته روی دیوار کشیده می‌شود؛ به این کار «کشته کشی» می‌گویند. حداکثر به میزان یک میلی‌متر، گچ را با استفاده از ماله روی دیوار پخش کرده و پرداخت نهایی انجام می‌گیرد. دلیل انجام این کار، جهت رسیدن به سطحی صاف و یک‌دست است. پس از پایان کُشته کشی و قبل از رنگ کاری، باید بگذاریم دیوار خشک شود.

نکته: ایجاد ترک و پوسته پوسته شدن سطح نهایی به دلیل ضخامت بیش از حد کشته کشی است.

نحوه درست كردن گچ ديوار

نحوه درست کردن گچ دیوار بسیار آسان است باید توجه داشته باشید که به ازای هر 10 کیلوگرم گچ باید 10کیلوگرم هم آب اضافه کنید 2 دقیقه زمان بدید تا فرآیند شیمیایی در آن رخ دهد.سپس مخلوط مورد نظر رو هم بزنید تا یکدست بشه برای استفاده.

اهمیت استفاده از گچ گشته

همان‌طور که آشکار است، استفاده از گچ کشته در ساختمان اجتناب‌ناپذیر است. گچ‌کاران امروزه به خوبی می‌دانند که چرا و چگونه از این نوع گچ باید استفاده کنند. محصول نهایی که همان اندود دیوارد و گچ‌بری سقف است، وابسته به استفاده از گچ کشته است. دلیل این موضوع را می‌توان به راحتی در کاربرد و ایجاد سطوح دلخواه است. به هر روی، برای دانشجویان و حتی مهندسان آینده کشور، شناخت و یادگیری طرز تهیه این گچ می‌تواند به آنها دید گسترده‌تری از شیوه‌های اجرای ساختمان دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. با سلام /گچ کارانی که مهارت کافی و زبردست هستن هیچ گاه از گچ کشته برای پرداخت استفاده نمیکنن چون هم خیلی زود ترک میخوره هم استحکام کافی نداره واگر کسی به دیوار تماس پیدا کنه تمام لباس او سفید و گچی خواهد شد و….گچ کشته فقط برای گچ کارهای مبتدی و کسایی هست که مهارت کافی در پرداخت گچ ندارن

    1. با سلام و احترام
      گچ کشته در مواردی که نیاز به اجرای کشویی سقف کاذب وجود دارد، مورد استفاده است. با این موضوع موافق هستید؟

    2. من دیوار خونه ام کناف گفتن باید از گچ کشته استفاده کرد. این حرف شما که افراد مبتدی استفاده می کنن اصلا درست نیست. بستگی به کار داره. روی کناف گچ کاری عادی بکنی همه ورم می کنه

      1. با سلام و احترام
        کاربر عزیز؛ کاملا متوجه دیدگاه ثبت شده شما نشدم، اما موضوع اینجاست که ما در هیچ قسمت از محتوای گچ کشته، ذکر نکرده ایم که میتوانیم بر روی کناف از گچ کشته استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا