تاسیسات

گرمایش از کف چیست، نحوه اجرای آن چگونه است و چه مزایایی دارد؟

سیستم گرمایش از کف مربوط به سالیان دور است. زمانی که سوئدی‌ها برای گرم کردن خانه و محل زندگی خود از زغال گداخته زیر کف بهره می‌بردند. این سیستم بعدها با استفاده از جریان هوای گرم به زیر کف خانه‌های اروپایی از طریق یک بخاری بزرگ در زیرزمین یا موتورخانه پیشرفت شگرفی کرد. امروزه روش‌های زیادی برای راه‌اندازی این نوع از سیستم گرمایش وجود دارد که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم. با ویکی ساختمون همراه باشید.

جهت اجرای سیستم گرمایش از کف درخواست خود را آنلاین ثبت کنید

انواع سیستم‌های گرمایش از کف کدام‌اند؟

به طور کلی به هر روشی که بتوان از طریق آن گرمایش را از طریق کف ساختمان به همه فضای آن انتقال داد، گرمایش از کف گفته می‌شود. این روش گرمایش به تازگی به خصوص برای ساکنان طبقه اول آپارتمان‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ایران بیشتر سیستم‌های گرمایش از کف آبی هستند و آب گرم از طریق پکیج به داخل لوله‌های تعبیه شده در کف گردش پیدا می‌کند و باعث گرمایش فضا می‌شود.

سیستم گرمایش آبی

سیستم‌های گرمایش از کف به دو دسته آبی و برقی تقسیم می‌شوند. همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، سیستم‌های گرمایش از کف آبی از شبکه لوله‌های آب با ضخامت‌هایی کمتر از دیگر لوله‌های آب که در زیر پوشش کف ساختمان تعبیه شده‌اند و یک پکیج یا موتورخانه، تشکیل شده است. دمای آب توسط پکیج یا بویلر موتورخانه تنظیم می‌شود. با کم و زیاد کردن دمای آب می‌توان دمای محیط را هم کنترل کرد.

انواع سیستم‌های گرمایش از کف کدام‌اند؟

سیستم گرمایش از کف آبی در واقع شبیه یک رادیاتور بزرگ در کف ساختمان عمل می‌کند و می‌توان سیستم‌های گرمایش رادیاتور دیواری را با انجام برخی بازسازی‌ها و لوله‌کشی در کف ساختمان به سیستم گرمایش از کف آبی تبدیل کرد.

مطلب پیشنهادی: عوارض سیستم گرمایش از کف، شایعات واقعیت دارند؟

سیستم گرمایش برقی

سیستم‌های گرمایش از کف برقی هم از یک شبکه المنت و یک منبع برق (معمولاً شهری) تشکیل شده است. تنظیم دما در این نوع از سیستم گرمایش برقی معمولاً توسط یک سویچ که بر روی دیوار نصب است، انجام می‌شود و می‌توان آن را برای هر اتاق یا منطقه از ساختمان به دلخواه تغییر داد.

در گذشته برای اجرای سیستم برقی اقدام به المنت گذاری زیر پوشش کف ساختمان می‌کردند و سپس شبکه ایجاد شده را به یک منبع برق وصل می‌کردند و سیستم راه‌اندازی می‌شد ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی، فرش‌های المنت تهیه شده‌اند که می‌توان آن‌ها را زیرپوشش‌هایی مانند پارکت استفاده کرد و نیازی به بازسازی و استفاده از مصالح ساختمانی در اجرای آن‌ها نیست.

سیستم گرمایش از کف برقی

نحوه اجرای سیستم گرمایش آبی

برای اجرای این سیستم آبی ابتدا باید تمام تأسیسات مکانیکی و برقی نصب شده باشند و روی آن‌ها با سیمان پوشش داده شده باشد، سپس اگر محل نصب از رادیاتورهای دیواری بهره می‌برد، آن‌ها نیز نصب و با سیمان پوشانده شوند. پس از این مرحله باید کف محل و دیوارها تا قرنیز عایق‌کاری شود تا گرمای ایجاد شده به فضایی غیر از محل مورد نظر سرایت نکند.

پس از عایق‌کاری یک شبکه یا مش روی کف محل نصب، پهن می‌شود و با استفاده از لوله‌های پکس (pex) که  منعطف، مقاوم، در متراژ بالا و سایز مشخصی تولید می‌شوند؛ روی مش یک شبکه از لوله‌ها محکم می‌شوند. در گام بعدی، لوله‌ها به یک جعبه تقسیم یا کلکتور کشیده می‌شوند و هر یک از انشعاب لوله به یک شیر اصلی متصل می‌شود.

در کلکتور امکان هواگیری لوله‌ها و باز و بسته کردن جریان آب درون لوله‌ها برای هر فضای جداگانه وجود دارد. کلکتور نیز به یک پکیج یا موتورخانه متصل می‌شود که منبع تغذیه آب گرم به حساب می‌آید. سپس روی لوله‌های پکس هم سیمان‌کاری و سپس پوشش کف اجرا می‌شود.

نحوه اجرای سیستم آبی

مراحل اجرای سیستم گرمایش برقی

سیستم برقی در واقع شبکه‌ای از المنت‌های فیکس شده به یک مش یا شبکه از جنس پلاستیک (نارسانا) هستند و به صورت رل به فروش می‌رسند. برای اجرای این نوع سیستم گرمایش  لازم است ابتدا مانند سیستم گرمایش از کف آبی، تمامی تأسیسات مکانیکی و برقی اجرا شوند و توسط سیمان پوشیده شوند.

عایق‌کاری نیز پس از اجرای سیمان‌کاری برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و نفوذ گرما به دیگر مناطق ناخواسته لازم است اجرا شود. سپس اقدام به راه‌اندازی این نوع از سیستم کرده و پس از آن سیستم را به یک منبع برق وصل کنیم. پوشش کف از نوع سنگ، سرامیک یا پارکت را می‌توان بلافاصله پس از اجرای این نوع از سیستم گرمایش انجام داد.

مراحل اجرای سیستم گرمایش از کف برقی

مزایای سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف روشی نوینی از گرمایش است که با توجه به مزایای زیادی که در پی داشته است روز به روز در حال گسترده شدن است. از این مزایا می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

  • این نوع از سیستم گرمایش را می‌توان بهترین روش برای ایجاد گرمایش دانست.
  • عمر مفید و بازده سیستم گرمایش بالا است و انرژی کمی مصرف می‌کند.
  • این نوع از سیستم گرمایش، گرمایش مورد نیاز را در جای مورد نیاز تولید می‌کند.
  • گرمایش در سیستم گرمایش از کف به طور یکنواخت‌تری نسبت به سایر روش‌های گرمایش در فضا صورت می‌گیرد.
  • این سیستم باعث خشک ماندن کف و جلوگیری از تعریق آن در هنگام نفوذ هوای سرد می‌شود.
  • هنگامی که این نوع از سیستم گرمایش در محلی اجرا شود سایر المان‌های دکوارتیو راحت‌تر جای گیری می‌کنند و فضا توسط رادیاتورها یا بخاری اشغال نمی‌شود.

مزایای اجرای سیستم گرمایش از کف

معایب سیستم گرمایش از کف

علی‌رغم تمامی مزایای قابل توجهی که در خصوص این سیستم گرمایشی وجود دارد، معایبی نیز در خصوص آن مطرح شده است که چند مورد زیر از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

  • این سیستم به تنهایی برای مناطق سردسیر جوابگو نیستند و در کنار آن‌ها باید از سایر روش‌ها مانند شومینه، بخاری، رادیاتور دیواری و … بهره گرفته شود.
  • از زمان روشن کردن این نوع از سیستم گرمایش تا گرم شدن فضا، حدود 2 روز طول می‌کشد که برای گرم کردن فضا در این مدت باید به روش‌های دیگر متوسل شد.
  • اگر یک مرحله از کار به خوبی انجام نشود و سیستم دچار نشتی یا خرابی شود باید کل کف کنده شود و خراب برطرف شود که بسیار پر هزینه است، پس در انتخاب مجری طرح بسیار دقت کنید.
  • درصورتی که عایق‌کاری استاندارد انجام نشود، گرمای تولید شده فرار می‌کند و موجب هدر رفت هزینه‌ها می‌شود.

سخن آخر

این نوع از سیستم گرمایش یک روش برای تولید گرما در فضاهای باز و بسته است. امروزه در کشورهای پیشرفته از این سیستم برای گرم کردن معابر، فرودگاه‌ها، زمین‌های فوتبال (زمین‌های ورزشی روباز)، گلخانه‌ها و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود تا برف را آب کند و نیاز به برف‌روبی را برطرف کند و سطحی بدون برف و یخ‌زدگی را در زمستان‌ها را به ارمغان بیاورد. کاربردهای وسیع‌تری از این فناوری وجود دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. سلام میخواستم بدونم این سیستم در طولانی مدت به کف ساختمون و مصالح آسیب نمیرسونه؟
    و هزینه برق و گاز رو افزایش چشمگیر نمیده؟

  2. من توی تبریز 10 ساله از این سیستم د رخانه استفاده میکنم ، خیلی راضیم. از وقتی که روشن میکنم 3 الی 4 ساعته خانه را گرم میکنه و در سردترین هوای تبریز با کمترین دمای پکیج ، فقط شبا روشن میکنم و روز ها اکثرا خاموشه چون خیلی کارائیش بالاست و همجا خیلی گرم میشه . مصرف گازشم خیلی کمه.

    1. سلام قربان
      ممنون که تجربیاتتون را که می تواند برای بسیاری مفید باشد با دیگران به اشتراک می گذارید.
      بله دقیقا حق باشماست.
      سیستم گرمایش از کف هم آسایش بیشتری داره و هم از نظر هزینه و مصرف انرژی به صرف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا