کف

کف سازی سوله با بتن، پلی اورتان و اپوکسی + نحوه اجرای آنها

کف سازی سوله تا چه اندازه با اهمیت است؟ آیا هر کارخانه بزرگ و یا سوله کوچک با کاربری‌های مختلف همگی به یک نوع کفپوش نیاز دارند؟ به طور کلی، کف سازی رابطه مستقیمی با نوع کاربری کارخانه یا سوله دارد، زیرا هدف بهره‌وری، راندمان بالای انرژی و کاهش هزینه‌های بلند‌ مدت است. در سوله‌هایی که ماشین‌آلات بارهای دینامیکی را به کف وارد می‌کنند، با سوله‌هایی که برای تولید دارو نیاز به آنتی باکتریال بودن محیط دارند، کف سازی متفاوت خواهد بود. در همین راستا، برای شناخت انواع متریال و روش اجرای کف سازی با ویکی ساختمون همراه باشید.

کف سازی سوله با پلی اورتان (Polyurethane)

کف سازی سوله با پلی اورتان

صفحات پلی‌اورتان در ضخامت 6 تا 9 میلی‌متر در کف سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این متریال به گونه‌ای طراحی شده‌ است که در برابر سایش و حملات شیمیایی مقاوم باشد. کف سازی با پلی اورتان در محیط‌های سنگین یا مرطوب برای پردازش مواد شیمیایی، اسیدهای آلی و لاکتیک، تولید آب میوه، لبنیات، سالن‌های ورزشی، صنایع مواد غذایی و مهندسی صنایع سنگین ایده‌آل است. پلی‌اورتان دارای طول عمری بیش از 10 سال است که می‌تواند در سخت‌ترین محیط دوام آورد. مزایای کفپوش پلی‌اورتان به شرح زیر است:

  • تطبیق‌پذیری بالا: پوشش‌های پلی‌اورتان تقریباً در هر نوع سطح کفپوش برای اکثر کاربری‌ها قابل استفاده هستند. این یکی از بسیاری از خواص برجسته آن و فقط یکی از دلایل محبوبیتش است.
  • حفاظت از کف: بالاتر از هر چیز دیگری، استفاده از کفپوش پلی‌اورتان محافظت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. در صورت استفاده، این ماده روکشی مقاومی را جهت جلوگیری از خوردگی و آسیب بین زیرسازی و عوامل بیرونی ایجاد می‌کند.
  • خطرپذیری بسیار کم: پلی‌اورتان هیچ گونه بخاری که ممکن است برای افراد، حیوانات یا محیط زیست مضر باشد، منتشر نمی‌کند.

کف سازی سوله با اپوکسی (Epoxy)

کف سازی سوله با اپوکسی

روکش کف اپوکسی یک سرمایه گذاری طولانی‌مدت است و می تواند عمر کف سوله و کارخانه را تا حد زیادی افزایش دهد. یک پوشش اپوکسی همچنین باعث افزایش عملکرد و زیبایی کف نیز می‌شود. اپوکسی‌ها در صنایع مرتبط با اسیدهای سولفوریک (مانند تولید باتری) بسیار مقاوم‌تر از پلی‌اورتان هستند. این متریال برای کفپوش کارخانه‌های تولید مواد آرایشی بهداشتی، تولید دارو، بیمارستان‌ها، تولید مواد شیمیایی و اسیدی، تولید بلور و شیشه، کاغذ، سالن چاپ و موارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایای کفپوش اپوکسی به شرح زیر است:

  • جلوگیری از اثرات ساییدگی: ترافیک وسایل نقلیه، سایش کف و مشکل رطوبت حل نشده می‌تواند به مرور زمان به کف آسیب برساند. روکش اپوکسی یک سطح مقاوم در برابر ضربه و سایش است را فراهم و اثرات رطوبت را برطرف می‌کند.
  • ارزش زیبایی و عملکرد: فراتر از زیبایی‌ کف، اپوکسی رنگی می‌تواند برای ایجاد سیستم‌های کدگذاری رنگ کف جهت هدایت جریان ترافیک، تعیین مناطق کاری و همچنین اطلاع‌رسانی در مورد شرایط ایمنی استفاده شود.
  • بهبود ایمنی و کنترل کیفیت: برخی از صنایع تولیدی و فرآوری شده در فعالیت‌های روزانه خود از حلال‌های شیمیایی سنگین استفاده می‌کنند. برخلاف بتن، روکش کف اپوکسی می‌تواند در برابر مواد شیمیایی فاسد مقاومت کند، ضمن اینکه تمیز کردن آنها نیز به مراتب آسان است.

کف سازی سوله با بتن (Concrete)

کف سازی سوله با بتن

داشتن کفپوش بتنی، روکش نهایی سوله و یا کارخانه را به سطحی محکم تبدیل می‌کند که می‌تواند در مقابل عناصر مختلف مقاومت کند. کفپوش بتونی ماده‌ای همه کاره است که برای کارهای سنگین همانند پوشش کف کارخانه‌های خودروسازی، سالن تراشکاری، تولید لوازم خانگی، سوله ذوب‌آهن و نورد، انبار دارویی، انبار لوازم خانگی و موارد دیگر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. مزایای کفپوش بتنی به شرح زیر است:

  • راحتی در تمیز کردن کف: تمیز کردن کف بتونی نسبت به سایر مواد راحت‌تر است. از طرف دیگر، می‌توانید در تمام فضا زهکشی‌های داخلی را در کفپوش بتنی نصب کنید، که به بهداشت محیط سوله کمک کند.
  • طول عمر بسیار بالا: اگر طول عمر برای‌تان مهم است، نصب کفپوش بتونی به معنای داشتن باکیفیت‌ترین و ماندگارترین کف برای سوله خواهد بود. این ماده بسیار محکم است و بدون نشان دادن کوچک‌ترین نشانه ضعف، می‌تواند در برابر فشار و ضربه مقاومت زیادی داشته باشد.
  • مقاومت در برابر رطوبت: این امر می‌تواند با آب‌بندی سطح انجام شود که به شما کمک می‌کند رطوبت را از منافذ بتونی خارج و تعدادی از عوارض جانبی را با گذشت زمان متوقف کنید.

اجرای کفسازی سوله

کف سازی سوله

برای هر سه نوع متریال کف سازی، باید زیرسازی به اندازه 10 سانتی‌متر توسط بتن صورت گیرد. استفاده از دستگاه بتن ماله پروانه‌ای باعث ایجاد سطحی صاف و یکدست می‌شود. برای سوله‌ها و کارخانجاتی که عبور و مرور ماشین‌آلات وجود دارد و وظایف کارگاهی بسیار سنگینی انجام می‌گیرد، می‌توان از بتن مسلح در کف سازی بهره برد.

بعد از بتن‌ریزی، روکش نهایی کف که ممکن است پلی اورتان یا اپوکسی باشد توسط متخصصین اجرا می‌شود. برای سوله ها و کارخانه هایی که زیرسازی قدیمی دارند، باید بعد از کارشناسی از محل در مورد بازسازی یا تعمیر زیرسازی کف اقدامات لازم انجام گیرد.

اهمیت کف سازی اصولی

نگهداری از کفپوش چالش‌های سختی را پیش رو دارد، زیرا عواملی هر چند بی‌اهمیت مانند خاک و رطوبت نیز می‌توانند به کف سازی سوله آسیب برسانند. برخورداری از یک کف سازی مقاوم در برابر رطوبت، ضربه، پوسیدگی سطح، مواد شیمیایی و بسیاری موارد دیگر، به بازده‌ای بالای نیروی کار و بازگشت سرمایه منجر می‌شود. بنابراین، ضروری است بر حسب نوع کاربری سوله یا کارخانه، نوع کف سازی مرتبط را شناسایی و اقدامات لازم را برای اجرای صحیح آن انجام دهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    عذر میخام شما فایل اتوکد کفسازی سالنهای صنعتی به روش های بالارو هم دارین؟ممنو میشم اگه تو سایت بزارین

    1. با سلام و احترام
      خیر فایل اتوکد از وب سایت ویکی ساختمون نمیتونید تهیه کنید، اگر فایل های آماده پیدا نکردید، میتونید درخواستتون رو در سایت کارگشا http://www.kargosha.com ثبت کنید تا متخصصین مربوطه نقشه رو براتون تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا