کف

کفپوش پی وی سی و مزیت آن نسبت به سایر کفپوش‌ها

قبل از هر چیز باید بدانید این پی وی سی که همه جا صحبت از آن است دقیقا چیست. پی وی سی مخفف پلی‌وینال‌کلراید و نوعی ماده پلاستیکی است. زمانی که این ماده پلاستیکی با مقاومت و انعطاف‌پذیری بالا، با چند لایه فیبر و رزین به صورت فشرده درمی‌آید، تبدیل می‌شود به همان چیزی که ما به آن می‌گوییم کفپوش پی وی سی. واضح است که این محصول از یک طرف انعطاف‌پذیری مواد پلاستیکی را دارد، و از طرف دیگر به دلیل فشردگی، از مقاومت و ظرافت بالایی برخوردار است.

کفپوش‌های پی وی سی لایه‌لایه‌اند

همان طور که گفتیم دلیل منحصر به فرد بودن کف‌پوش‌های پی وی سی این است که از ترکیب فشرده مواد مختلف ساخته شده‌اند. یک کف‌پوش پی‌وی‌سی دارای ۵ لایه است. هر یک از این لایه‌ها جنس متفاوت، کاربرد و وظیفه خاصی دارد. این لایه‌ها به ترتیب از سطحی‌ترین لایه به درونی‌ترین لایه عبارتند از:

  • لایه یووی(UV): جهت حفاظت از سطح
  • لایه پوششی: برای  ایجاد مقاومت
  • لایه طرح: جهت  زیبایی ظاهری
  • لایه اصلی: اسکلت اصلی کف‌پوش
  • لایه زیرین: فوندانسیون و پی کف‌پوش برای جلوگیری از خم‌شدن و تاب برداشتن

چسب خمیری را فراموش نکنید

مهم‌ترین چیزی که برای نصب کف‌پوش احتیاج دارید چسب خمیری مخصوص کف‌پوش است. این چسب را می‌توانید به همراه خود کف‌پوش تهیه کنید یا از فروشگاه‌های ابزار ساختمان بخرید. این نوع چسب در انواع مختلفی تولید می‌شود که حجم آن‌ها با هم متفاوت است. پس بسته به متراژ کف‌پوش خود، بسته‌بندی مناسب خودتان را تهیه کنید.

کفپوش پی وی سی در نشیمن

کفپوش پی‌وی‌سی را با شلنگ بشویید

نظافت کف‌پوش پی‌وی‌سی در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول جمع‌آوری هرگونه پرز، مو و آشغال‌های ریز و درشت از سطح کف‌پوش به کمک جاروبرقی، و مرحله دوم تمیز کردن گردوغبار و آلودگی‌ها با استفاده از دستمال نم‌دار یا تی است. نکته مثبت در رابطه با کف‌پوش‌های پی‌وی‌سی ضد آب بودن آن‌هاست. یعنی شما می‌توانید به جای تی کشیدن، با خیال راحت کف خانه‌تان سیل راه بیندازید و همه جا را با شلنگ بشویید.

مطلب پیشنهادی: انواع کفپوش ساختمان ، کجا چه کفپوشی اجرا کنیم؟

اما یادتان باشد که کف‌پوش‌های پی‌وی‌سی به همان میزان که در برابر رطوبت مقاومند، نسبت به نور خورشید حساسند. تابش آفتاب به مرور زمان باعث تغییر رنگ این کف‌پوش‌ها می‌شود.

برای مبلمانتان «زیرپایه» بیندازید

یکی از ترس‌های همیشگی که در مورد کف‌پوش‌های پی‌وی‌سی وجود دارد مسئله زخمی شدن خراش و خط افتادن آن‌هاست. ممکن است نصاب کف‌پوش به شما توصیه کند از رنگ‌های جلا و اسپری‌های بی‌رنگ یا روغن خاصی برای جلوگیری از این موارد استفاده کنید. البته این راهکارها بعضی مواقع نتیجه‌بخش هستند اما ما به شما راهکار ساده‌تری معرفی می‌کنیم. کافی است زیر پایه تمام وسایلی که ممکن است کف‌پوش را خطر بیندازند یک تکه ضربه‌گیر کوچک بچسبانید و خیال خودتان را راحت کنید.

کفپوش پی‌وی‌سی را کجا استفاده کنید؟

همان طور که گفتیم کف‌پوش پی‌وی‌سی مقاومت بسیار خوبی دارد بنابراین تقریبا در هر مکانی که بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر چه به دلیل رفت‌و‌آمد زیاد و تماس مداوم با رطوبت ،کاربرد آن در مکان‌هایی مثل آشپزخانه یا محیط‌های تجاری و اداری بیشتر از سایر مکان‌هاست.

البته محدودیت‌هایی هم برای استفاده از این کف‌پوش‌ها وجود دارد. به طور مثال با توجه با حساسیت این کف‌پوش به نور خورشید بهتر است که در تراس خانه یا ویلاها که در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند، نصب نشود.

کفپوش پی وی سی چهارفصل است

ویژگی دیگری که این کف‌پوش را از سایر گزینه‌ها متمایز می‌کند عایق حرارتی بودن آن است. این قابلیت باعث می‌شود کف خانه شما در تابستان خنگ و در زمستان گرم باشد.

اگر کفپوش پی وی سی دارید، با خیال راحت دعوا کنید

اگر یک لیوان شیشه‌ای از دست شما سر بخورد و روی سرامیک آشپزخانه بیفتد قطعا می‌شکند. همین موضوع در مورد کف‌پوش‌هایی از جنس لمینیت و مرمر هم صادق است. اما کف‌پوش‌های پی وی سی به علت قابلیت ارتجاعی که دارند مانند یک ضربه‌گیر عمل می‌کنند و احتمال شکستن وسایل شما را کاهش می‌دهند. پس اگر خواستید دعوا کنید، با خیال راحت لیوان‌ها را به سمت هم پرتاب کنید.

کفپوش پی وی سی طرح پارکت

کفپوش پی وی سی مرگ ندارد!

برای این که توصیف کاملی از مقاومت کف‌پوش پی‌وی‌سی داشته باشیم باید بگوییم که این کف‌پوش در برابر آتش سیگار، حرارت و حتی اسید هم مقاومت بسیار بالایی دارد.

طول عمر کف‌پوش‌های پی‌وی‌سی بسیار بالاست و در صورت استفاده از آن‌ها خیالتان تا سال‌ها از بابت تعویض کف‌پوش راحت خواهد بود.

از هر چه بگذریم سخن «قیمت ارزان‌تر» خوشتر است

اما شاید مهم‌ترین نکته که کفه ترازو را به سمت این نوع کف‌پوش سنگین می‌کند، قیمت مقرون به صرفه آن در مقایسه با سایر کف‌پوش‌های موجود در بازار باشد. البته این موضوع در صورتی است که هزینه نصب آن را در نظر نگیرید. چون به در نظر گرفتن هزینه نصب قیمت آن با کف‌پوش‌هایی مثل لمینیت تفاوت چندانی ندارد.

هیچ کف‌پوشی بی‌عیب نیست. حتی کفپوش پی وی سی!

کفپوش پی وی سی هم مثل سایر کف‌پوش‌ها دارای عیوبی است که عبارتند از:

  • نصب کف‌پوش پی وی سی زمان‌بر است. اگر چه بلافاصله پس از نصب، قابلیت چیدمان وسایل روی آن وجود دارد.
  • هزینه نصب آن بالاست.
  • از نظر زیبایی نسبت به کف‌پوش لمینیت در رده پایین‌تری قرار دارد.
  • اگر در معرض سایش یا تابش آفتاب قرار بگیرد به مرور زمان رنگ و طرح لایه رویی از بین می‌رود.
  • در هنگام نصب کف زیرین خود آسیب می‌زند.
  • امکان کندن کف‌پوش و استفاده مجدد از آن در مکان دیگر وجود ندارد.

محافظ کف پوش؛ عاج‌دار یا بی‌عاج؟

محافظ کف پوش با هدف افزایش مقاومت کف پوش در سطح آن قرار می‌گیرد. این محافظ‌ها در دو نوع ساده و عاج‌دار موجودند. محافظ‌های عاج‌دار در سطح خود دارای برجستگی‌های ریز هستند که مانع از سر خوردن اشیا می‌شود و البته مقاومت کف‌پوش در برابر خراشیدگی را نیز افزایش می‌دهند.

تمام آن چه که باید از نصب کفپوش پی وی سی بدانید

کف‌پوش‌های پی‌وی‌سی دارای ضخامت بسیار کمی هستند (۲ تا ۵ میلی‌متر) و دقیقا به همین دلیل در زمان نصب نیاز به زیرسازی مناسب دارند. اهمیت زیرسازی در حدی است که اگر به درستی انجام نشود در هنگام راه رفتن روی کف‌پوش به راحتی پستی و بلندی‌های زمین را حس می‌کنید.

پس از انجام زیرسازی، کف‌پوش با چسب خمیری مخصوص به سطح زیرین آن چسبانده می‌شود. برای افزایش زیبایی این کف‌پوش‌ها، در لبه‌های دیوار از قرنیز استفاده می‌شود. قرنیزها انواع مختلفی دارند و انتخاب آن‌ها متناسب با کف‌پوش و دکوراسیون محل مورد نظر شما انجام می‌شود.

کفپوش‌های پی‌وی‌سی قابلیت نصب بر روی سطوح صاف مثل موزاییک سرامیک و سنگ و … را دارند اما دقت کنید که آسیب‌دیدگی این سطوح باید بر طرف شود و به صورت کاملا صاف در‌آیند. به دلیل خاصیت ارتجاعی این کف‌پوش‌ها احتیاجی به استفاده از فوم‌های سایلنت نیست.

دمای اتاقی که کفپوش را در آن نصب می‌کنید باید بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد باشد تا انباسط انقباض اضافی چسب و کف‌پوش منجر به ایجاد پستی و بلندی در حین نصب نشود.

نکته آخری که باید در مورد کفپوش پی وی سی بدانید تفاوت مقاومت انواع آن است. مقاومت کف‌پوش در محل‌هایی که رفت‌و‌آمد زیادی دارند حائز اهمیت است. پس در هنگام انتخاب کف‌پوش پی وی سی نوعی را انتخاب کنید که متناسب با کاربری مد نظرتان باشد.

مشاهده بیشتر

نسیم دانشفر

من، نسیم دانشفر، متولد ۱۳۷۴ در شهر تهران و فارغ‌التحصیل مهندسی مواد از دانشگاه علم و صنعت هستم. فلسفه و موسیقی رو دوست دارم و نویسنده نیستم اما می‌نویسم تا به بهانه کسانی که می‌خونند، بیشتر یاد بگیرم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا