مبلمان و وسایل

طرح کتابخانه دیواری : با این 84 مدل دستتان در انتخاب باز است!

طراحی داخلی ساختمان‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. کتابخانه‌ها نیز یکی از این بخش‌ها هستند که در برخی از فضاهای اداری یا خانگی از اهمیت بالاتری برخودار هستند. طرح و سبک کتابخانه را نمی‌توان به مصالح یا مدل‌های خاصی محدود و دست شما در اجرای کتابخانه کاملا باز است.  با این حال باید به نکاتی در انتخاب خود دقت داشت. در ادامه طرح‌ها و ایده هایی جذاب و متنوع از کتابخانه دیواری آورده شده است.

کتابخانه دیواری آویزان

گاهی با توجه به محدودیت‌های فضایی که پیش روی ما قرار‌ می‌گیرند، نخواهیم توانست که با دستانی باز به انتخاب مدل کتابخانه اقدام کنیم و مجبورا به طرح‌های کوچک‌تر محدود خواهیم شد. کتابخانه‌های دیواری آویزان که کمترین فضای ممکن را اشغال‌ می‌کنند گزینه بسیار ایده آلی برای فضاهای کوچک هستند. این نوع از کتابخانه از مقاومت بالایی برخودار هستند اما مقدار وزنی که‌ می‌توانند تحمل کنند به عوامل زیادی مانند کیفیت کار و همچون مقامت اتصالات بستگی دارد. در ادامه ایده های جالبی در مورد کتابخانه دیواری آویزان آورده شده است.

کتابخانه دیواری نردبانی

استفاده از این نوع کتابخانه‌های دیواری را می توان با ایده های جالبی ادغام کرد. این نوع از مدل کتابخانه‌های دیواری را می توان جز کتابخانه‌های کوچک در نظر گرفته البته‌ می‌توان آن را بنابر سلیقه در اندازه‌های بزرگ هم به کار گرفت اما در این صورت آنچنان که باید زیبایی و خاص بودن آن به چشم نخواهد آمد. کتابخانه نردبانی به دلیل کوچک بودن عمدتا در گوشه دیوار یا فضای بی استفاده قرار داده‌ می‌شود. در زیر چند ایده خاص و بسیار کاربردی در مورد این مدل از کتابخانه ارائه شده است.

کتابخانه دیواری قفسه‌ای

این نوع از کتابخانه‌های دیواری در واقع محفظه‌ای نصب شده روی دیوار هستند که نقطه تکیه آن به دیوار است. این کتابخانه‌ها هم عمدتا در اندازه‌های کوچک در فضاهای محدود مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. به دلیل کوچک بودن و اجرای ساده، هزینه کمی‌ می‌طلبد؛ اما از طرفی هم نمی تواند برای نگهداری تعداد زیادی از کتاب مناسب باشد البته قدرت سفارشی سازی بالا بوده و طراح می تواند اندازه های مختلفی از آن را روی طح دیوار اجرا کند.

گاهی اوقات ساختار این کتابخانه را کمی پیچیده‌تر‌ می‌سازند و فضای نگهداری کتاب را به بخش‌های مختلفی تقسیم‌ می‌کنند. تا بتوان مقدار بیشتری کتاب را روی آن نگهداری کرد. این کتابخانه‌ها به دلیل کوچک بودن برای اتاق‌های خوب بسیار مناسب است. در ادامه چند ایده کاربردی از این نوع کتابخانه دیواری ارائه شده است.

کتابخانه دیواری توکار

در برخی از فضاها به دلیل محدودیت‌های فضایی یا اصول طراحی داخلی‌ می‌توان با در نظر گرفتن فضایی در داخل دیوار نسبت به قرار دادن کتابخانه در آن اقدام کرد. کتابخانه‌های توکار عمدتا در اندازه‌های کوچک تا متوسط طراحی و اجرا‌ می‌شوند. این نوع کتابخانه‌ها توکار بوده و عمدتا فضایی را در خانه یا محل کار اشغال نمی‌کنند یک مزیت بسیار مهم برای بسیاری از کاربران تلقی می‌شود. در زیر ایده‌هایی جالب و خاص از این نوع کتابخانه‌های دیواری آورده شده است.

کتابخانه دیواری در مکان‌های بلااستفاده

کتابخانه‌های دیواری از این مزیت برخوردار هستند که‌ می‌توانند در اندازه‌هایی حتی بسیار کوچک به کار برده شوند. این مهم به این نوع از کتابخانه‌ها اجازه‌ می‌دهد تا در هر فضای ممکن به کار برده شوند. این موضوع در واحد‌های ساختمانی کوچک که هر سانتی‌متر فضا مهم تلقی می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در زیر‌ می‌توانید مدل‌های مختلفی از کتابخانه‌های دیواری را مشاهده کنید که در فضاهایی بلااستفاده به کار برده شده‌اند.

استفاده از مصالح مختلف در کتابخانه‌های دیواری

ساخت کتابخانه‌های بزرگ نه تنها با استفاده هر نوع مصالحی ممکن نیست بلکه در صورت امکان هم جنبه زیباشناختی مناسبی نخواهد داشت. این موضوع در مورد کتابخانه‌های دیواری کوچک صدق نمی‌کند. شما‌ می‌توانید از هر وسیله در اطراف خود استفاده کنید. برای مثال لوله‌های اضافی در پارکینگ یا یک نردبان نصف و نیمه گزینه‌های بسیار خوبی به شمار‌ می‌روند. در زیر مدل‌هایی از کتابخانه‌های دیواری ساخته شده با مصالح مختلف را مشاهده‌ می‌کنید.

ساخت کتابخانه با چند تخته چوب ساده

داشتن کتابخانه به معنای صرف هزینه‌ای زیاد و استفاده از کلی چوب و ابزار نیست.‌ می‌توانید با نصب چند تخته چوب به ساده ترین شکل ممکن روی دیوار، یک کتابخانه دیواری کار راه بنداز داشته باشید. در زیر مدل‌هایی جهت گرفتن ایده آورده شده است.

برای نمونه با ساده‌ترین شکل ممکن‌ می‌توانید یک تخته روی دیوار نصب کنید یا اگر دنبال کتابخانه‌ای خاص‌تر هستید‌ می‌توانید حفراتی در داخل تخته چوب برای محل قرار گرفتن کتاب‌ها ایجاد کنید. برای پیچیدگی بیشتر‌ می‌توانید از تخته چوب‌هایی در اندازه کوچکتر استفاده کنید و با چیدن آن در کمال سادگی در کناریکدیگر یک کتابخانه ساده و خاص برای خود داشته باشید.

ساخت کتابخانه با وسایل بلا استفاده

هم ما در خانه وسایلی داریم که یا دیگر استفاده قبل را ندارند و یا اینکه خراب شده و از کار افتاده اند. بسیاری از این وسایل‌ می‌توانند با کمی تغییرات به عنوان یک کتابخانه دیواری کاربردی مورد استفاده قرار بگیرند. باقیمانده‌های لوله‌ها از تعمیراتی که در لوله‌کشی انجام داده‌اید، نردبانی که شکسته یا قدیمی شده است و یا جعبه‌های چوبی یا پلاستیکی میوه که در خانه همه ما ایرانی‌ها پیدا‌ می‌شود گزینه‌ای از این وسایل هستند.  در زیر چند ایده جالب از این نوع کتابخانه دیواری نشان داده شده است.

ایده هایی جذاب برای کتابخانه خاص

علاوه بر مواردی که در بالا در خصوص انواع شیوه ساخت و اجرای کتابخانه‌های دیواری عنوان شد، با توجه به قدرت سفارشی سازی بالا بسیاری از طراحان نسبت به اجرای مدل‌های بسیار خاص و کاربردی از انواع کتابخانه دیواری اقدام کرده‌اند که بسیاری از آن بسیار کاربردی و با کمترین هزینه روی سطوح دیوار در بخش‌های مختلف خانه و محل کار قابل اجرا هستند. در زیر چند مورد از این ایده های جذاب از کتابخانه دیواری آورده است که در ساخت آن از مصالح مختلفی استفاده شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا