مقالات کارگشا

کابینت هایگلاس چیست و بهترین نوع آن کدام است؟ ویژگی، مزایا و معایب

اگر به یک آشپزخانه شیک و مدرن فکر می‌کنید احتمالا یکی از اولین گام‌هایی که باید بردارید انتخاب کابینت‌های مهم است. اگر به خواندن مجلات مد و دکوراسیون علاقه‌ داشته باشید احتمالا تاکنون نقش کابینت‌های هایگلاس در آشپزخانه‌ خانه‌های جدید و مدرن را متوجه شده‌اید. کابینت هایگلاس یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید برای آشپزخانه خانه جدید خود داشته باشید.

در این مطلب قصد داریم شما را با کابینت های‌‌ گلاس آشنا کنیم و بگوییم این نوع از کابینت‌ها چه مزایا و معایبی دارند.

کابینت هایگلاس چیست؟

هایگلاس (به انگلیسی: High Gloss) در واقع یک نوع روکش است که بر روی کابینت‌هایی از جنس MDF کشیده می‌شود. این روکش از جنس نوعی پلاستیک با کیفیت و سختی بالا است و درخشش خیره‌کننده و جذاب آن باعث افزایش روشنایی فضای آشپزخانه و اصطلاحا دلباز شدن آشپزخانه می‌شود.

سطح کاملا صیقلی و صاف روکش هایگلاس باعث می‌شود تا بخش زیادی از نور منعکس شود و به خصوص برای خانه‌هایی که از رنگ‌های روشن در دکور استفاده شده است یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود. های گلاس نسبت به شیشه بسیار سبک‌تر است و در عین حال مقاومت بالایی را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نحوه نصب کابینت چگونه است و نصب کابینت ممبران و هایگلاس چه مراحلی دارد؟

انواع کابینت هایگلاس

در حال حاضر مدل‌های مختلفی از کابینت‌های هایگلاس در بازار وجود دارند. رنگ‌های مات، براق، لمه گلاس، اکلیلی و پلی گلاس از جمله پوشش‌های رنگی قابل انتخاب برای کابینت‌های هایگلاس محسوب می‌شوند. علاوه بر این، امکان طراحی دو رنگ و ترکیبی نیز وجود دارد تا آشپزخانه‌ای خاص و منحصربه‌فرد داشته باشید.

انواع کابینت هایگلاس

خوشبختانه امروزه در کشور عزیزمان ایران نیز ورق‌های هایگلاس تولید می‌شود و انتخاب‌های کاربران دیگر به محصولات ساخت ترکیه یا آلمان محدود نمی‌شود. اگر بخواهیم انواع کابینت‌ های گلاس را از نظر جنس روکش دسته‌بندی کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • روکش پلی‌گلاس: اگر به دنبال درخشش فوق‌العاده و مقاومت بالا هستید، این نوع روکش هایگلاس مناسب است.
  • روکش پی‌وی‌سی: این نوع از روکش‌های هایگلاس نیز در حد مناسبی براق هستند و با استفاده از فشار بر روی کابنیت MDF نصب می‌شوند.
  • روکش UV: اگر طرح‌های فانتزی را بیشتر می‌پسندید و آشپزخانه شما قرار است دکوری فانتزی داشته باشید روکش هایگلاس یو وی گزینه مناسبی است.
  • روکش اکلیلی: یکی از رایج‌ترین روکش‌ها که کاملا براق است و حتی پس از ایجاد خط و خش بر روی آن می‌توان با پولیش سطح روکش را بازسازی کرد.
  • روکش ملامینه: روکش‌های ملامینه به عنوان ارزان‌قیمت‌ترین روکش‌ هایگلاس شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: انواع کابینت های آشپزخانه به همراه مزایا و معایب آنها

مقایسه کابینت های گلاس و کابینت MDF

کابینت‌های ام‌دی‌اف سالهاست که یکی از انتخاب‌های اصلی مشتریان به حساب می‌آید. خوب است بدانید که هر کدام از این دو کابینت مزایا و معایب مختص خود را دارند و برای انتخاب بهتر باید ببینید چه فضایی را برای آشپزخانه خود می‌پسندید.

به طور کلی کابینت هایگلاس نسبت به کابینت‌های ام‌دی‌اف زیباتر به نظر می‌رسد و تنوع بیشتری از نظر رنگ و طرح ارائه می‌دهد. علاوه بر این، کابینت‌های هایگلاس از مقاومت بالاتری در برابر شرایط محیطی (گرد و خاک، حرارت و رطوبت هوا) بهره می‌برند و در مجموعا طول عمر بالاتری را ارائه می‌دهند.

به لطف قابلیت تعویض آسان‌تر درب‌ها و یراق‌آلات کابینت، تعمیر و نگهداری کابینت‌ هایگلاس نسبت به کابینت ام‌دی‌اف آسان‌تر است و در نتیجه حداقل از این نظر خرید بهتری محسوب می‌شود.

اما در نقطه مقابل، کابینت‌های MDF با قیمت مناسب‌تری قابل خرید هستند و عموما وزن سبک‌تری هم دارند. کار کردن بر روی کابینت‌های ام‌دی‌اف آسان‌تر است و اصطلاحا ابزارخور هستند. میزان مقاومت در برابر خط و خش و ساییدگی در کابنیت‌های ام‌دی‌اف بالاتر است و در صورت تمایل امکان نصب روکش‌های سفارشی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: انواع مدل جدید کابینت مدرن 2021 همراه با تصاویر با کیفیت

مزایای کابینت هایگلاس

مزایای کابینت هایگلاس

در این قسمت قصد داریم به مهم‌ترین مزایایی که کابینت‌های هایگلاس ارائه می‌دهند اشاره کنیم.

نظافت آسان

شاید مهم‌ترین مزیت کابینت هایگلاس قابلیت تمیز شدن آسان لکه‌ها است. بدین منظور کافیست از یک دستمال نرم و مرطوب سطح کابینت را تمیز کنید و سپس با یک دستمال دیگر آن را خشک کنید تا لکه‌های جدیدی ایجاد نشود.

وزن کم

وزن روکش هایگلاس بسیار کم است و در عین حال مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهدو وزن پایین باعث می‌شود تا هنگام نصب، فشار کمتری به دیوارها وارد شود.

قابلیت تعمیر

یکی از مزایای کابینت هایگلاس این است که امکان تعمیر و بازسازی را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. در صورت تمایل می‌توان روکش کابینت را با استفاده از همان طرح و جنس قبلی تعمیر کرد.

طول عمر و مقاومت بالا

سطح بیرونی روکش هایگلاس در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم است و به همین دلیل این کابینت‌ها تقریبا در هر شرایطی قابل استفاده هستند. علاوه بر این، مقاومت روکش در برابر خط و خش و ساییدگی نیز کاملا رضایت‌بخش است.

قیمت مناسب

هر مشتری با هر بودجه‌ای که در اختیار دارد می‌تواند یکی از مدل‌های کابینت هایگلاس را انتخاب کنید. این در حالی است که برخی دیگر از کابینت‌ها قیمت به مراتب بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید: کابینت آشپزخانه مدرن را چطور می پسندید؟ ایرانی، کوچک یا شیک!

معایب کابینت هایگلاس

معایب کابینت هایگلاس

کابینت‌های ام‌دی‌اف با روکش هایگلاس اگرچه نسبت به قیمت مزایای زیادی را ارائه می‌دهند اما معایبی هم دارند که بد نیست به آنها توجه کنید.

آسیب‌پذیری با ایجاد خط و خش

یکی از معایب روکش‌های هایگلاس این است که اگر به هر دلیلی آسیب ببینند (خراش یا شکستگی) مقاومت خود را در برابر رطوبت از دست می‌دهند و آسیب‌پذیر می‌شوند.

نحوه نصب روکش‌ها

مانند بسیاری از روکش‌های دیگر، روکش هایگلاس نیز فقط بر روی یکی از دو طرف ورق ام‌دی‌اف نصب می‌شود. البته امکان نصب روکش بر روی هر دو طرف وجود دارد اما به علت افزایش ضخامت کابینت‌ها معمولا این کار را انجام نمی‌دهند. این موضوع گاهی اوقات بر روی ظاهر و همین‌طور طول عمر کابینت تاثیر منفی می‌گذارد.

تیز شدن لبه‌های کابینت

با توجه به ساختار خاص هایگلاس که قابلیت سمباده‌کشی را ارائه نمی‌دهد ممکن است در قسمت‌های لبه کمی تیزی را شاهد باشید. البته برای رفع این مشکل می‌توان از محافظهای پلاستیکی استفاده کرد.

زرد شدن در اثر نور خورشید

اگر آشپزخانه خانه شما در طول چندین ساعت در معرض تابش نور خورشید باشد احتمال اینکه کابینت‌ها پس از مدتی زرد شوند وجود دارد. برای رفع این مشکل می‌توانید با برچسب‌های مات کننده یا پرده حجم نور ورودی را کاهش دهید.

مدل‌های جدید کابینت هایگلاس

در این بخش قصد داریم چند مدل محبوب و جدید از کابینت‌های های‌گلاس را به شما معرفی کنیم.

کابینت هایگلاس سفید و طوسی

رنگ سفید و طوسی یا سفید و نقره‌ای یکی از شیک‌ترین رنگ‌هایی است که بسیاری از افراد برای آشپزخانه خود انتخاب می‌کند. این ترکیب به خوبی با لوازم خانگی مانند یخچال، اجاق گاز، لباسشویی و مایکروفر هماهنگ بسیار خوبی دارد.

کابینت هایگلاس سفید و طوسی

کابینت هایگلاس سفید و طلایی

ترکیب دو رنگ سفید و طلایی بسیار جذاب است و استفاده از آنها در خانه‌هایی که دکوراسیون مدرنی دارد توصیه می‌شود. بدنه اصلی کابینت در این مدل‌ها اغلب سفید است و دستگیره‌ها و یراق‌آلات با رنگ طلایی کار می‌شود که جلوه خاصی را ایجاد می‌کند.

کابینت هایگلاس سفید و طلایی

کابینت هایگلاس سفید براق

رنگ سفید براق در این کابینت‌ها فوق‌العاده جذاب است و اگر خانه‌ی شما آشپزخانه کوچکی دارد این یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. انعکاس نوری که توسط این کابینت‌ها صورت می‌گیرد فضای آشپزخانه را روشن‌تر کرده و باعث می‌شود بزرگ‌تر دیده شود.

کابینت هایگلاس سفید براق

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا