مبلمان و وسایل

کابینت ممبران چیست؟ مزایا و معایب + فرآیند ساخت و وکیوم آن

در این مقاله از ویکی‌ساختمون می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کابینت ممبران چیست؟ چه رنگ‌هایی دارد و برای چه آشپزخانه‌هایی مناسب است؟ و اینکه مزایا و معایب آن چیست؟ خیلی‌ها فکر می‌کنند که کابینت ممبران به کابینتی گفته می‌شود که احتمالا متریال اصلی آن چیزی به غیر از چوب و به اسم ممبران است. اما این باور یک باور غلط است. در واقع آن چیزی که کابینت‌های ممبران را در یک دسته‌بندی جدا قرار می‌دهد فرآیند ساخت آن است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

کابینت ممبران چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

کابینت ممبران چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید که متریال مورد استفاده در کابینت‌های ممبران همچون دیگر انواع کابینت شامل چوب طبیعی، ام‌دی‌اف و یا حتی نئوپان است که در نهایت با نوعی ورق پی‌وی‌سی (ممبران) روکش یا همان وکیوم می‌شود. آنچه امروزه تحت عنوان کابینت ممبران شناخته می‌شود در واقع نوعی کابینت کلاسیک و ابزار خورده است. این تقریبا درست است. اما همه چیز به همین سادگی نیست.

کابینت ممبران کلاسیک
کابینت ممبران کلاسیک

احتمالا با خواندن تعریف بالا از کابینت ممبران هنوز پاسخ برخی از سوالات ذهنی‌تان درباره این کابینت را دریافت نکرده‌اید. ما در ادامه این بخش از مقاله برخی از آن‌ها را پیش‌بینی کردیم و جواب دادیم.

  • مهم‌ترین فرق کابینت ممبران با سایر انواع کابینت چیست؟
  • وکیوم کردن کابینت ممبران یعنی چه؟
  • آیا همه‌ی کابینت‌های ممبران ابزار خورده‌اند؟
  • تفاوت کابینت وکیوم با کابینت ممبران چیست؟

مطلب پیشنهادی: مراحل ساخت کابینت ممبران، نحوه محاسبه + معرفی مجریان کابینت

مهم‌ترین فرق کابینت ممبران با سایر انواع کابینت چیست؟

یکی از سوالاتی که در هنگام انتخاب کابینت ممبران پرسیده می‌شود تفاوت آن با سایر کابینت‌ها و به ویژه کابینت ام‌دی‌اف است. یکی از مهم‌ترین مراحل در فرآیند ساخت کابینت ممبران که آن را از سایر انواع کابینت متمایز می‌کند در واقع روکش یا همان وکیوم نمودن آن است.

ثبت درخواست طراحی و ساخت کابینت ممبران در سامانه آنلاین خدمات ساختمانی کارگشا

وکیوم کردن کابینت ممبران یعنی چه؟

وکیوم کردن در واقع مهم‌ترین مرحله و آخرین مرحله از ساخت کابینت ممبران است. به این صورت که قطعات سی‌ان‌سی شده (ابزار خورده) ابتدا از هر گونه گرد و غبار پاک شده و سمباده‌کاری می‌شوند. سپس روکش PVC توسط ماشین‌آلات مخصوص ممبران بر روی آن‌ها چسبانده شده و اصطلاحا وکیوم می‌شوند.

وکیوم به معنی خلا است. یعنی برای روکش کردن ام‌دی‌اف، هوای بین ام‌دی‌اف و روکش ممبران توسط ماشین‌آلات مخصوص به طور کامل تخلیه می‌شود.

مطلب پیشنهادیکابینت آشپزخانه، صفر تا صدشو بدونی بهتر انتخاب میکنی!

آیا همه‌ی کابینت‌های ممبران ابزار خورده‌اند؟

خیر. شاید از این جواب متعجب شوید.  قبلا هم اشاره کردیم که دلیل وجه تمایز کابینت ممبران با سایر کابینت‌ها در واقع وکیوم شدنشان است. اما آنچه بسیار رایج و شناخته شده، در واقع طرح ابزار خورده و کلاسیک این کابینت‌ها است. در واقع برای ساخت کابینت‌های ممبران ابتدا به وسیله‌ی دستگاه CNC حکاکی‌های مورد نظر بر روی ام‌دی‌اف خام انجام می‌شود و سپس قطعات ابزار خورده وکیوم می‌گردند.

تفاوت کابینت وکیوم با کابینت ممبران چیست؟

آیا شما هم جز آن افرادی هستید که فکر می‌کنید تفاوت کابینت ممبران با وکیوم را نمی‌دانید؟ اگر هنوز متوجه نشده‌اید، باید بدانید که همان کابینت ممبران است که با عنوان کابینت وکیوم نیز شناخته شده است.

توجه داشته باشید که ممبران اغلب بر روی درها و قسمت‌های نما اجرا می‌شود. یعنی بدنه اصلی کابینت ممبران نیز همان ام‌دی‌اف ساده و معمولا سفید رنگ است.

مطلب پیشنهادی: کابینت آشپزخانه مدرن را چطور می پسندید؟ ایرانی، کوچک یا شیک!

مزایای کابینت ممبران چیست؟

مزایای کابینت ممبران چیست

مهم‌ترین مزیت کابینت‌های ممبران این است که مقرون به صرفه‌اند.

شاید تعجب کنید اگر مقرون به صرفه‌تر بودن کابینت ممبران از مزایای آن باشد. شاید حق با شما باشد. چون قیمت کابینت وکیوم معمولا نسبت به کابینت ام‌دی‌اف و بسیاری دیگر از انواع کابینت گران‌تر است. اما مسئله اینجاست که اگر بخواهید یک کار کلاسیک ناب داشته باشید، یک آشپزخانه‌ی تمام چوب برایتان بسیار گران تمام خواهد شد. پس در حالی که کابینت‌های ممبران بیشترین شباهت را به چوب دارند، تنها گزینه‌ی مقرون به صرفه و زیبا برای شما اجرای کابینت ممبران است و بس!

پیشنهاد ویژه: کابینت آشپزخانه و کمد، معرفی انواع جنس ها با قیمت ها و نحوه اجرا

در ادامه به برخی دیگر از مزایای انواع کابینت ممبران اشاره می‌کنیم:

  1. کابینت‌های ممبران تنوع بسیار زیادی از نظر طرح دارند.
  2. کاتالوگ رنگ کابینت ممبران بسیار متنوع است.
  3. بسیار لوکس و جذاب هستند.
  4. هم امکان طراحی و اجرای کابینت ممبران مدرن دارید و هم امکان طراحی و اجری کابینت ممبران کلاسیک.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا تا به حال کابینت ممبران با طراحی مدرن را ندیده‌اید؟ اصلا چرا کابینت ممبران با سبک کلاسیک رایج شده؟ در پایان مقاله به این سوال پاسخ داده‌ایم.

معایب کابینت ممبران چیست؟

معایب کابینت ممبران چیست؟

پیش از این به مزایای کابینت ممبران اشاره کردیم. در ادامه برخی از معایب این نوع کابینت را بیان می‌کنیم:

  1. قبلا هم گفتیم که در مرحله آخر ساخت کابینت ممبران قطعات سی‌ان‌سی شده وکیوم می‌شوند. اما باید بدانید در صورتی که این قطعات حکاکی‌های بسیار ظریفی داشته باشند ممکن است به درستی وکیوم نشوند. یعنی ممکن است قسمت‌های بسیار ظریف کار پوشش داده نشود. بنابراین بهتر است که اگر به سراغ کابینت ممبران رفتید از انتخاب طراحی‌های بسیار ظریف خود درای کنید.
  2. اگر مرحله وکیوم کردن کابینت‌های ممبران درست و اصولی انجام نگیرد و از چسب‌های مرغوب استفاده نشود، ممکن است که با گذشت زمان فضای بین روکش و ام‌دی‌اف باد نماید.
  3. روکش پی‌وی‌سی کابینت‌های ممبران نسبت به نور مستقیم آفتاب حساس هستند و ممکن است با گذشت زمان تغییر رنگ بدهند. البته این مسئله تا حد زیادی به جنس روکش و مرغوبیت آن بستگی دارد.
  4. تعمیر و نگهداری از کابینت‌های ممبران کمی سخت است.
  5. در صورت نیاز به تعمیر بخش‌هایی از کابینت آشپزخانه و یا اضافه نمودن باکس جدید به کابینت‌ها ممکن است به راحتی نتوانید روکش پی‌وی‌سی مورد نظرتان را پیدا کنید. زیرا این روکش‌ها توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند و معمولا پیدا کردن همان روکش با همان کد رنگی و همان طرح قبلی غیر ممکن است.

مطلب پیشنهادی: کابینت آشپزخانه، صفر تا صدشو بدونی بهتر انتخاب میکنی!

همانطور که می‌بینید در اجرای کابینت ممبران بسیار بسیار مهم است که کار خود را به دست یک کابینت‌ساز حرفه‌ای و درست‌کار بسپارید. چرا که بسیاری از معایب کابینت ممبران به دلیل استفاده از جنس نامرغوب و  اجرای نادرست آن رخ می‌دهند.

بهترین رنگ کابینت ممبران چیست؟

بهترین رنگ کابینت ممبران چیست؟
بهترین رنگ کابینت ممبران چیست؟

رنگ بندی کابینت ممبران به دلیل تنوع بسیار زیاد رنگ‌بندی روکش ممبران بسیار متنوع است. اما با توجه به اینکه این نوع کابینت بیشتر در دکوراسیون کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از بعضی رنگ‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در ادامه تصاویر متنوعی از برخی از رایج‌ترین انواع رنگ کابینت ممبران را جمع‌آوری کرده‌ایم تا بتوانید بر اساس سلیقه و سبک دکوراسیون منزل‌تان بهترین رنگ را انتخاب کنید.

کابینت ممبران سفید
کابینت ممبران سفید
کابینت ممبران کرم طلایی
کابینت ممبران کرم طلایی
کابینت ممبران سفید طلایی
کابینت ممبران سفید طلایی
کابینت ممبران قهوه ای
کابینت ممبران قهوه ای
کابینت ممبران رنگ صدفی
کابینت ممبران رنگ صدفی
کابینت ممبران رنگ چوب
کابینت ممبران رنگ چوب

همانطور که از تصاویر مشخص است کابینت ممبران نه تنها رنگ‌بندی گسترده‌ای دارد، بلکه می‌تواند با طراحی‌های بسیار خلاقانه و متنوعی نیز اجرا شود.

کیا کابینت ممبران دارن؟

کیا کابینت ممبران دارن؟

احتمالا شما هم مثل من بعد از خواندن مزایا و معایب کابینت ممبران به این فکر می‌کنید که با وجود این معایب پس چرا کابینت ممبران هنوز هم ابهت و شکوه خاصی دارد و خیلی‌ها به دنبالش هستند؟ و چرا بیشتر به عنوان یک نوع کابینت گران شناخته می‌شود تا ارزان؟ بیایید از زاویه‌ی جدیدی به موضوع انتخاب نوع کابینت فکر کنیم:

  • درصد زیادی از افراد نوع کابینت منزل‌شان را بر اساس بودجه‌ای که دارند انتخاب می‌کنند. از آنجایی که این افراد اغلب به دنبال قیمت‌های مناسب‌تر هستند پس ممبران برای آن‌ها یک گزینه‌ی گران محسوب می‌شود. این افراد بیشترین درصد را دارند.
  • بعضی‌ها نیز بر اساس سلیقه و سبک دکوراسیون منزل‌شان نوع کابینت را انتخاب می‌کنند.
    • آ‌ن‌هایی که طرفدار سبک مدرن هستند می‌توانند با هزینه‌های مقرون به صرفه‌تری آشپزخانه‌ی مدرن داشته باشند. انواع کابینت‌های ام‌دی‌اف فوق برجسته، کابینت‌های های‌گلاس، کابینت‌های استیل و… همگی گزینه‌ی مناسب‌تر و معقول‌تری نسبت به ممبران مدرن هستند.
    • آن‌هایی که کلاسیک پسندند! این افراد یا پولش را دارند که از کابینت کلاسیک تمام چوب استفاده کنند و یا به دنبال گزینه‌ی مقرون‌ به صرفه هستند. قبلا هم گفتیم که به دلیل ویژگی‌های کابینت ممبران و شباهت بسیار زیادی که به چوب دارد تقریبا بهترین گزینه برای این افراد اجرای کابینت ممبران کلاسیک است.

سخن آخر:

در این مقاله از ویکی‌ساختمون سعی کردیم تا به این سوال که “کابینت ممبران چیست” از زوایای متفاوتی پاسخ دهیم و امیدوار هستیم که با خواندن این مقاله اطلاعات شما درباره کابینت‌های ممبران بیشتر شده باشد. تقریبا همه‌ی افراد به دنبال نظرات در مورد کابینت ممبران قبل از انتخاب آن هستند. پس اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید حتما برایمان کامنت کنید تا به کمک هم مرجع معتبری درباره این نوع کابینت، ویژگی‌ها، مزایا و معایبش داشته باشیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

    1. سلام وقتتون بخیر
      کابینت ممبران برای آشپزخانه های کوچک هم قابل اجرا است اما از لحاظ زیبایی برای آشپزخانه های کوچک پیشنهاد نمی‌شود.

  1. سلام
    بعد از دیدن تصاویر محتواتون تصمیم گرفتم کابینت ممبران رو برای آشپزخونم انتخاب کردم و خیلی هم راضی هستم اما واقعا از لحاظ هزینه خیلی قیمت بالایی تمام شد.

    1. بسیار عالی
      ممنون از اینکه ویکی ساختمون را دنبال می کنید.
      دقیقا همین طور هست؛ کابینت ممبران علی‌رغم زیبایی منحصربفردی که به آشپزخانه هدیه می‌کند، گران قیمت است.
      مبارک تان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا