چیدمانمبلمان و وسایل

نحوه چیدمان مبل راحتی در پذیرایی مستطیل، یو، ال، مربع و دایره‌ای

چیدمان مبل راحتی در فضای پذیرایی یکی از مهم‌ترین کارها در طراحی دکوراسیون خانه است. برعکس خانه‌ها با متراژ بالا، فضای پذیرایی و نشیمن در منازل با متراژ کم اغلب محیطی واحد است. به همین دلیل، اهمیت چیدمان مبلمان راحتی در خانه‌های کوچک بیشتر است. به غیر از متراژ، موارد دیگر اعم از شکل فضا، نحوه حرکت افراد، تعادل، تأکید و ریتم نیز در طراحی دکوراسیون فضای پذیرایی مهم هستند. پس بدون درنگ بپردازیم به طرز چیدمان مبل راحتی؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

نحوه چیدمان مبل راحتی در پذیرایی

پذیرایی می‌تواند هم نقش استقبال از مهمان را داشته باشد و هم فضایی برای راحتی اهالی خانه باشد. در هر صورت، هدفِ فضای پذیرایی باید مشخص شود، آیا می‌خواهیم محیطی رسمی باشد؟ یا فضایی برای استراحت و دورهمی‌های خانوادگی؟

وقتی هدف تعیین شود، نحوه چیدمان مبل راحتی بهتر درک می‌شود. اما به غیر از نوع کاربری فضا، مورد دیگر که در دکوراسیون پذیرایی مهم است، شکل فضا است. ما برحسب همین موارد به سراغ انواع سبک‌های چیدمان مبلمان راحتی می‌رویم:

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی U شکل

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی U شکل

چیدمان مبلمان پذیرایی به شکل U با افزودن قطعات اضافی یا با قرار دادن مبل U شکل تکمیل می‌شود. انواع مختلف مبلمان تکی نیز می‌تواند دکوراسیون این فضا را تشکیل دهند. مثلاً یک مبل U شکل، دو مبل موازی، یک مبل با دو صندلی در دو طرف و بسیاری موارد دیگر را می‌توان برای این فضا انتخاب کرد. به طور کلی، یک ترکیب U شکل در مناطقی که نور طبیعی زیادی دارند، بهترین عملکرد را خواهند داشت.

پیکربندی نیمه بسته چیدمان فضای پذیرایی به شکل U باعث تشویق و تسهیل گفتگو در میان مهمانی‌ها می‌شود. چیدمان فضای U شکل در پذیرایی‌های بزرگ می‌تواند دست طراحان را برای طراحی گیرا باز نگه دارد. در چیدمان مبل راحتی در پذیرایی به شکل U باید همیشه به نقطه کانونی آن توجه شود، یک نمای زیبا از پنجره، یک شومینه مجلل یا اصلاً یک تابلو نقاشی معروف، همه اینها نقش نقطه کانونی برای این نوع پذیرایی را ایفا می‌کنند.

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی L شکل

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی L شکل

چیدمان فضای پذیرایی به شکل L با قرار دادن مبلمان در زاویه درست شکل می‌گیرد. شکل L می‌تواند به اندازه یک مبل راحتی تک یا به اندازه دو مبل راحتی که کنار هم چسبیده‌اند ایجاد شود. از مبل L شکل نیز می‌توان برای این فضا استفاده کرد. درحقیقت، چیدمان دکوراسیون با مبلمان راحتی برای فضاهای L شکل از انعطاف پذیری بیشتر برخوردار است.

از آنجا که طبیعتاً ترتیبات نامتقارن گاهی غیررسمی هستند، چیدمان مبل راحتی برای پذیرایی L شکل جهت یک فضای غیررسمی بهترین انتخاب است زیرا گفتگو آرام بین افراد را تشویق می‌کند. چیدمان مبلمان در این فضا نه تنها حالتی استقبال کننده دارد بلکه حرکت افراد نیز در آن بسیار آسان است. بنابراین پذیرایی L شکل گزینه‌ای مناسب برای خانواده‌هایی است که دارای کودک یا افراد مسن هستند.

مطلب پیشنهادی: انواع سبک دکوراسیون داخلی : 15 سبک متفاوت از مینیمالیست تا روستایی و ساحلی

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی مربع شکل

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی مربع شکل

پذیرایی مربع شکل احساس آرامش و صمیمیت را تداعی می‌کند. چیدمان مبل راحتی برای این نوع پذیرایی اغلب با در نظر گرفتن دقیق پالت رنگ، بافت و پارچه‌های متفاوت حاصل می شود. به عنوان یکی از قوی‌ترین چیدمان‌ها از لحاظ بصری، چیدمان مبلمان راحتی در پذیرایی مربع شکل برای فضایی که نقطه کانونی ندارد ایده آل است. هدف این فضا چرخاندن گفتگو بین افراد و ایجاد مکانی امن برای استراحت یا سرگرمی است.

همچنین در فضاها با سقف بلند نیز چیدمان مبل راحتی در مدل مربعی به خوبی کار می‌کند زیرا در فضایی گسترده به ایجاد تمرکز بیشتر کمک می‌کند. شما حتی می‌توانید فضاهای رسمی و غیررسمی را با یکدیگر ترکیب کنید و برای راحتی بیشتر، مبل‌های L شکل و صندلی‌های راحتی شیک را در کنار هم قرار دهید. نوع، بافت و رنگ صندلی‌ها برای ایجاد حس هماهنگی باید یکی باشند. این کار بدین علت است که فضای پذیرایی بیش از حد بهم ریخته نشود.

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی دایره‌ای شکل

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی دایره‌ای شکل

چیدمان در پذیرایی یا نشیمن دایره‌ای می‌تواند با مبلمان راحتی گرد به سادگی تزیین شود. اما چیدمان دایره‌ای عملکردی دو برابر دارد! از یک طرف، این نوع چیدمان مکالمه و تعامل بین افراد را تشویق می‌کند. از طرف دیگر، ترتیب انفرادی آن‌ها به ایجاد یک فضای کوچک خصوصی نیز منجر می‌شود. این مورد باعث می‌شود تا طراح مجبور به استفاده از صندلی راحتی به جای مبلمان دوتایی یا سه تایی شود.

از آنجا که چیدمان دایره‌ای بیش از چهار صندلی برای محیط مسکونی مناسب نیست، طبیعتاً تعدا چهار صندلی باعث می‌شود تا فاصله بین صندلی‌ها و حرکت افراد در محیط راحت‌تر باشد. در این حالت، صندلی‌ها در یک محیط مدور قرار می‌گیرند تا با خطوط مستقیم دیوارهای داخلی ساختمان مخالفت کنند. بهترین نوع از مبلمان برای پذیرایی گرد، چیدمان مبل راحتی به صورت صندلی‌های مجزا است.

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی متقارن

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی متقارن

تقارن در هنر، طراحی و معماری مدت‌هاست که به دلیل هماهنگی، زیبایی و تعادل با ارزش محسوب می‌شود. چیدمان مبلمان راحتی در پذیرایی متقارن، همانطور که از نامش پیداست، از هر جهت متقارن است. دو کاناپه که رو به روی هم هستند و توسط یک میز جدا شده‌اند، محبوب‌ترین چیدمان مبل راحتی برای این نوع سبک پذیرایی است. اگرچه با صندلی‌های دوتایی یا صندلی‌های بزرگ‎‌تر نیز می‌توان به همین ایده دست یافت.

تقارن چیدمانی تشریفات را نشان می‌دهد و باعث می‌شود که فضای پذیرایی از وقار بیشتری برخوردار شود. این تا حدی به زیبایی‌شناسی حالت تقارن و همچنین نحوه تعامل قطعات مبلمان با یکدیگر باز می‌گردد. چیدمان مبلمان راحتی در پذیرایی متقارن حالت رسمی را به فضای خانه می‌بخشد. مانند یک آرایش U شکل می‌توان با یک شومینه بزرگ یا تابلو نقاشی، فضایی کانونی ایجاد کرد.

مطلب پیشنهادی: نکات، قوانین و اصول چیدمان منزل سنتی و مدرن از مبلمان و فرش تا رنگ

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی نامتقارن

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی نامتقارن

یک طرح پذیرایی نامتقارن تقریباً مشابه طرح متقارن است! اما تفاوت آن در استفاده از گزینه‌های مختلف مبلمان مانند یک مبل و دو صندلی، مبلمان دوتایی و یک صندلی نهفته است. مانند چیدمان متقارن، چیدمان نامتقارن فضای پذیرایی از تعادل مناسبی برخوردار است. به دلیل اجزای منفرد، این سبک انعطاف پذیر بوده و مسیرهای گردش بیشتری را ارائه می‌دهد. عدم تقارن می تواند کمی رسمی بودن فضا را کاهش دهد، خصوصاً اگر از مبلمان راحتی استفاده شود.

این چیدمان همچنین یک انتخاب هوشمندانه برای فضاهای نشیمن چند منظوره است زیرا به اهالی خانه این امکان را می‌دهد که به طور همزمان از فضا استفاده کنند. از فضای بین صندلی‌هایی که در کنار هم هستند می‌توان برای فضای مطالعه یا سرگرمی استفاده کرد.

کلام آخر

اغلب مردم احساس می‌کنند چیدمان مبل راحتی تنها برای فضاهای غیررسمی مناسب است اما  برحسب شکل پذیرایی، می‌توان با مبلمان راحتی رسمیت بیشتری به فضا بخشید. فقط مهم است که به ابعاد و شکل پذیرایی خود توجه کنید و با چیدمان مبلمان راحتی به حداکثر عملکرد و زیبایی آن بیفزایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا