مقالات کارگشا

چگونه پنجره را عایق صدا کنیم؟ از روش های ساده تا اجرای تخصصی

در دنیای امروز در بسیاری از شهرهای بزرگ مانند تهران درصد زیادی از مردم در آپارتمان‌ها و خانه‌هایی زندگی‌ می‌کنند که در مجاورت آلودگی‌های صوتی ناشی از عوامل مختلفی قرار گرفته‌اند. سر و صدای ناشی از شلوغی شهر همیشه یکی از معایب زندگی شهری بوده است. از این رو اقدامات و تلاش‌های مختلفی برای به حداقل رساندن آلودگی صوتی در خانه به انجام‌ می‌رسد. پنجره‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌های ورود آلودگی صوتی به محیط داخل هستند که با راهکارهایی ساده‌ می‌توان تا حدودی جلوی آن را گرفت. در این مطلب به موضوع چگونه پنجره را عایق صدا کنیم،‌ می‌پردازیم.

راه و روش‌های کارآمد برای عایق کردن پنجره در برابر صدا

صرف نظر که از اینکه پنجره از استاندارد‌های لازم برخوردار است یا خیر، به دو روش‌ می‌توان پنجره را در برابر سر و صدا عایق کرد. یک راه استفاده از لایه‌های اضافی در خانه است تا بتوان به میزان آلودگی صوتی را جذب کرد و راه دیگر اضافه کردن موانعی برای ورود آلودگی به فضای داخل است. به طور کلی بهترین روش‌های عایق کردن پنجره در برابر صدا شامل چند مورد زیر‌ می‌شوند.

  • استفاده از انواع پرده‌های ضخیم
  • استفاده از پرده‌های صوتی یا آکوستیک
  • استفاده از درزگیرها
  • استفاده از روکش‌های عایق صدا
  • استفاده از پنجره‌های الحاقی

استفاده از پرده‌های ضخیم

این روش ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش کاهش آلودگی صوتی راه یافته به فضای داخل خانه است. اگر ورود صدای زیاد از داخل خیابان و کوچه شما را آزار‌ می‌دهد حتماً سعی کنید که در نصب پرده‌ها از پارچه‌های ضخیم استفاده کنید. عامل دیگری که به شما در این خصوص کمک‌ می‌کند چین دادن به پرده است. برای اینکه ضخیم بودن پرده زیاد به نورگیری فضا لطمه نزند سعی کنید از پارچه‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید. ناگفته نماند که استفاده از پرده‌های ضخیم مانع ورود صدا به محیط داخل خانه نمی‌شوند بلکه عملکرد آن‌ها به‌گونه‌ای است که صدا وارد شده به داخل را به خود جذب می‌کنند.

این روش در عین سادگی و کم هزینه بودن تا حدودی‌ می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد و نباید توقع زیادی از آن داشت. اگر به دنبال نتیجه بهتری هستید باید نوع مخصوصی از پرده‌ها تحت عنوان پرده‌های آکوستیک را مد نظر قرار دهید که در ادامه معرفی شده‌اند.

عایق کردن پنجره در برابر صدا: استفاده از پرده های ضخیم

کاربرد پرده آکوستیک برای عایق صدا کردن پنجره

این نوع از لایه‌ها که به پنجره اضافه‌ می‌شوند در واقع‌ می‌توانند نقش پرده را نیز ایفا کنند. عملکرد این‌ها در مقایسه با پرده‌های معمولی در برابر آلودگی صوتی به مراتب بهتر است. با کمی گشت و گذار در اینترنت‌ می‌توانید در خصوص تهیه و نصب این پرده‌های عایق صوتی اطلاعات خوبی به دست آورید. این پرده‌ها در مدل‌ها و طرح‌های مختلفی در دسترس هستند.

پرده‌های آکوستیک هم به مانند پرده‌های معمولی ضخیم مانعی در برابر ورود سر و صدای اضافی به داخل خانه نیستند بلکه با توجه به ساختاری که در آن‌ها ایجاد شده است تا درجه زیادی می‌توانند آلودگی صوتی راه یافته به فضای داخل را به خود جذب کنند.

استفاده از درزگیر برای عایق صدا کردن پنجره

استفاده از درزگیرها برای عایق کردن پنجره در برابر صدا از اولین اقداماتی است که باید انجام دهید. در بسیاری از پنجره‌های قدیمی و حتی پنجره‌های جدید دو جداره، نحوه اتصال شیشه به چهارچوب پنجره یا پنجره به چارچوب دیوار به خوبی صورت نگرفته است و یا درزگیرهایی که موقع نصب استفاده شده‌اند با مرور زمان از بین رفته‌‌‌اند و در نتیجه درزهایی کوچک و بزرگ ایجاد شده‌اند.

استفاده از درزگیر برای عایق صدا کردن پنجره

قبل از اقدام به نصب هر گونه لایه مقاوم در برابر نفوذ صدا باید نسبت به درزگیری کامل پنجره اقدام کنید. برای این کار‌ می‌توانید از درزگیرهای نواری چسبی موجود در بازار یا چسب‌های مخصوص معروف به چسب آکواریوم استفاده کنید. این روش از اقدامات تکمیلی بسیار مهمی محسوب می‌شود که به راحتی و با هزینه کم می‌توانید از آن در ترکیب با دیگر روش‌های عایق صدا کردن پنجره استفاده کنید..

چسب آکواریوم برای عایق نمودن پنجره

استفاده از روکش‌های عایق صدا

علاوه بر پرده و درزگیرها‌ می‌توان از روکش‌هایی ساده نیز در کنار دو روش قبلی بهره برد و به یک نتیجه خوب رسید. این روکش که از موادی عایق در برابر صوت ساخته‌ می‌شوند در اندازه‌های مختلف در بازار در دسترس هستند. بسیاری از این روکش‌ها به صورت چسب روی سطح شیشه پنجره مورد نظر اجرا‌ می‌شوند.

روکش‌های عایق صدا در طرح‌های مختلفی در بازار موجود هستند و گاهی هم به عنوان مات کننده استفاده‌ می‌شوند. استفاده از روکش‌های عایق صدا بیشتر در پنجره‌های قدیمی و یک جداره به کار گرفته‌ می‌شود و استفاده از آن در پنجره‌های دو جداره جدید مرسوم نیست و نیازی هم به استفاده از آن‌ها نیست.

پنجره‌های الحاقی برای عایق صدا کردن پنجره

استفاده از یک پنجره دیگر در کنار پنجره اصلی یکی از بهترین روش‌ها است و در مواردی که فضا با آلودگی صوتی زیادی همراه است مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. در این روش پنجره‌های در ابعاد پنجره‌های اصلی ساخته‌ می‌شوند. نوع و تعداد جداره‌های این پنجره به بودجه و سلیقه فرد بستگی دارد اما در کل استفاده از این روش بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت اما از طرفی هم هزینه نسبتاً زیادی را به فرد تحمیل خواهد کرد.

این پنجره‌های الحاقی بنا به درخواست مشتری از مصالح مختلفی مانند چوب و پی‌وی‌سی ساخته می‌شوند. مهم‌ترین نکته در استفاده از این پنجره این است که از طرفی دیگر نیازی به خراب کردن دیوار نخواهد بود و می‌تواند به نوبه خود هزینه‌ها را کاهش دهد.

عایق صدا کردن پنجره را به چه کسانی بسپاریم؟

استفاده از پرده‌های ضخیم و درزگیر‌ها را‌ می‌توانید خودتان به راحتی در خانه انجام دهید و نیازی به دانش فنی خاصی ندارد. استفاده از پرده‌های مخصوص آکوستیک، روکش‌های عایق صدا و پنجره‌های الحاقی نیاز به دانش فنی خاصی دارد و بهتر است که آن را به اهل فن واگذار کنید. برای پیدا کردن مجریان حرفه‌‌ای برای عایق کردن پنجره در برابر صدا‌ می‌توانید به وب سایت‌هایی مانند کارگشا که به طوری اختصاصی برای چنین کارهایی طراحی شده‌‌‌اند مراجعه کنید و با کمی گشت و گذار بهترین مجری را با اطمینان کامل انتخاب کنید.

«ثبت درخواست خدمات عایق کاری صوتی پنجره در کارگشا»

سخن آخر

اینکه از کدام یک از روش‌های عایق کردن پنجره استفاده کنید تا درجه زیادی به شدت آلودگی صوتی و بودجه شما بستگی دارد. اگر به دنبال راهکار ساده و ارزانی هستید استفاده از درزگیر‌ها همراه با پرده‌های ضخیم انتخاب خوبی است. در غیر این صورت باید سراغ روش‌های دیگر روید. استفاده از پنجره‌های الحاقی بهترین نتیجه ممکن را در پی خواهند داشت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا