مصالح

چگونه شیشه را مات کنیم و بهترین روش آن چیست!؟

شیشه‌ها عمدتاً در پنجره‌ها و درهای فضاهای خانگی و اداری کاربرد دارند و استفاده از آن‌ها از مهم‌ترین اصول طراحی فضاهای مختلف است. شیشه‌ها به دلیل شفاف بودن گاهی مشکلاتی را برای افراد از جمله دید به فضای داخلی در خانه‌ها و همچنین تابش مستقیم نور خورشید آزار دهنده به دست‌ می‌دهند. روش‌های زیادی برای خلاصی از این مشکلات وجود دارد که استفاده از شیشه مات کن‌ها از بهترین این روش‌ها است. در این مطلب از ویکی ساختمون مروری بر انواع روش‌های مات کردن شیشه خواهیم داشت.

چرا باید از مات کردن شیشه استفاده کرد؟

راه‌های زیادی برای برطرف کردن مشکلات مربوط به شفاف بودن شیشه‌ها وجود دارد. استفاده از پرده آن هم در فضاهای اداری که تعداد زیادی از شیشه‌ها وجود دارند، شاید چندان مناسب نباشد و باعث شلختگی فضا شود. در فضاهای خانگی هم که نصب پرده هزینه‌ زیادی در بر دارد، نور خورشید به راحتی‌ می‌تواند به آن‌ها آسیب وارد کند. با مات کردن شیشه به روش‌های مختلف هم‌ می‌توان در هزینه‌ها صرفه جویی کرد و هم فرد در انتخاب طرح و میزان مات بودن شیشه دست بازی دارد.

بیشتر بخوانید: اجرای نمای شیشه‌ای ، معرفی و مراحل اجرا به روش های مختلف

انواع روش‌های مات کردن شیشه

از مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌ها برای مات کردن شیشه‌ها و تولید شیشه‌های مات‌ می‌توان به چند روش زیر اشاره کرد:

  • استفاده از برچسب‌های مات کننده
  • استفاده از اسپری مات کننده
  • مات کردن به روش سند بلاست
  • مات کردن به روش اسید شوری

مات کردن شیشه با استفاده از برچسب

مات کردن با استفاده از برچسب

اگر خودتان قصد دارید که مساحت کمی از شیشه‌های داخل خانه یا محل کار خود را مات کنید بدون شک استفاده از این روش ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه است. اولین گام برای این کار تهیه برچسب مورد نظر بر اساس طرح و سبک است که به راحتی‌ می‌توانید از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنید. مراحل اجرای این روش به طور خلاصه در زیر آمده است.

تمیز کردن سطح شیشه

در این مرحله از نصب برچسب‌های مات کننده شیشه می‌توان از محلول‌های تمیز کننده استفاده کنید. بعد از شستشو با محلول، شیشه را با آب گرم هم بشویید. بعد از اتمام فرآیند شستشو با یک پارچه نخی و کاملاً تمیز تمامی سطح مورد را کاملاً خشک کنید.

آماده کردن برچسب

در مرحله بعد باید برچسبی که از پیش تهیه کرده‌ایم را بر اساس اندازه‌های شیشه آماده کنیم که شاید شامل برش دادن آن نیز شود. سعی کنید اندازه برچسب را یک تا دو سانتی‌متر بزرگ‌تر از اندازه شیشه برش دهید تا از کاملاً پوشش دادن سطح شیشه مطمئن شوید. بعداً می‌توانید به راحتی قسمت‌های اضافی را جدا کنید.

جدا کردن لایه پشت برچسب

بعد از آماده کردن همه چیز باید نسبت به جدا کردن این لایه اقدام کرد زیرا برچسب با چسب پوشیده شده است که نباید آلودگی در سطح آن ایجاد شود و به همین دلیل لایه نازک برای محافظت از چسب روی آن قرار داده شده است. بعد از جدا کردن این لایه، تمام سطح برچسب مات کننده را با اسپری مخصوص خیس کنید. این اسپری نقش روان کننده را ایفا‌ می‌کند.

نصب برچسب

در این مرحله از مات کردن شیشه، برای نصب برچسب مات کننده بهتر است که از یک نفر کمک بگیرید. در نصب برخی از برچسب‌ها باید سطح شیشه را مقداری خیس کرد اما بعضی از برچسب‌ها از چسب‌های مخصوص استفاده‌ می‌کنند و نیازی به خیس کردن شیشه نخواهد بود. در واقع هدف از خیس کردن تنها نگه داشتن موقتی برچسب به سطح شیشه است.

نصب برچسب

بعد از کندن پوشش پشتی برچسب، آن را با دقت روی سطح شیشه قرار دهید. برچسب خیس شده روی سطح شیشه به راحتی جای‌ می‌گیرد. در در دست گرفتن برچسب مات کننده دقت و هماهنگ عمل کنید تا لازم به کندن دوباره آن نباشد. بعد از چسباندن برچسب، سطح آن را با اسپری خیس کنید و با استفاده از شیشه روب به سطح آن بپردازید تا حباب‌های احتمالی رفع شوند.

جدا کردن قسمت‌های اضافی

بعد از اتمام کار با استفاده از کاتر یا یک چاقوی تیز نسبت به بریدن قسمت‌های اضافی اقدام کنید. این کار را از پایین شروع کنید بهتر است.

مات کردن با استفاده از اسپری

روش دیگری از مات کردن شیشه که افراد نه چندان حرفه‌‌ای می‌توانند آن را اجرا کنند استفاده از اسپری‌های مات کننده شیشه است. این اسپری‌ها را‌ می‌توان در طرح و رنگ‌های مختلفی در فروشگاه‌ها تهیه کرد. هنگام اعمال اولین لایه از اسپری باید تقریباً 10 تا 15 دقیقه تا خشک شدن اسپری مات کننده صبر کرد.

بعد از خشک شدن کامل، اگر میزان مات بودن شیشه کم بود‌ می‌توانید یک لایه دیگر از مات کننده رو اجرا کنید. این کار را تا رسیدن به نتیجه دلخواه ادامه دهید. اسپری‌هایی که جدیداً در بازار موجود هستند فاقد سرب بوده و سالم‌تر هستند. از این رو حتماً از فاقد سرب بودن این اسپری‌ها اطمینان حاصل کنید. در ضمن سعی کنید با دقت و آرام آرام اسپری را اعمال کنید تا سطح مات یکنواخت باشد. اگرچه استفاده از این روش ساده و برای بسیاری از افراد مبتدی نیز امکان‌پذیر است اما معایبی نیز با این روش همراه هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بود تند و آزار دهنده برخی از انواع آن اشاره کرد.

مات کردن شیشه با استفاده از اسپری

مات کردن به روش سند بلاست و اسید شوری

مات کردن شیشه به روش اسید شوری عمدتاً در کارخانه و برای تولید شیشه‌های مات مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند و‌ نمی‌توان در خانه آن‌ها به اجرا درآورد یا حداقل به دانش فنی زیادی نیاز دارد. عملیات مات کردن به روش سند بلاست توسط اپراتور در محل نصب شیشه اجرا‌ می‌شود. این عملیات برای مات کردن مساحت زیادی از شیشه‌ها استفاده‌ می‌شود. این روش به صورت دستی و خودکار انجام‌ می‌شود.

مات کردن به روش سند بلاست و اسید شوری

سخن آخر

مات کردن شیشه در خانه‌ها و فضاهای اداری مزایای زیادی‌ می‌تواند در پی داشته باشد. روش‌های زیادی برای بهره بردن از شیشه‌های مات وجود دارند. استفاده از برچسب و اسپری برای مات کردن شیشه از جمله روش‌هایی هستند که نیاز به دانش فنی چندانی ندارد و برای کاربرد در خانه‌ها بسیار مناسب هستند. روش اسید شوری که مقداری منسوخ شده است و همچنین روش سند بلاست بیشتر در مقیاس‌های بزرگ‌تر مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.

منبع
howstuffworkswindowfilmonedayglass
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا