در و پنجره

5 راه حل ساده برای گرفتن درز پنجره و خلاصی از سرما و گرد و خاک

یکی از بهترین و آسا‌ن‌ترین راه‌ها برای پس‌انداز در هزینه‌های گرمایش و سرمایش، عایق‌بندی یا گرفتن درز پنجره است. زمانی که شما دست خود را نزدیک پنجره می‌آورید، اگر احساس کنید که از لابه‌لای درزهای پنجره باد سرد بیرون می‌زند، زمان درزگیری پنجره‌ها فرا رسیده است. اما چگونه درز پنجره را گرفت؟ ما در مقاله دیگری از ویکی ساختمون درباره انواع روش‌های گرفتن درز پنجره صحبت می‌کنیم، با ما همراه باشید.

چگونه درز پنجره را بگیریم؟

روشی آسان برای تشخیص اینکه آیا پنجره‌ها درز دارند، خیس کردن نوک انگشتان و نزدیک کردن انگشت به درزهای پنجره است. با این کار به‌راحتی می‌تواند ورود باد سرد را احساس کنید. اما اغلب محل اتصال پنجره با دیوار، همان جایی است هوا به داخل فضا نفوذ می‌کند. این مشکل به دلیل عدم عایق‌بندی اصولی و تخریب عایق تحت شرایط آب و هوایی مختلف رخ می‌دهد. به‌هرروی، در ادامه توضیح خواهیمداد که چگونه می‌توانیم درز پنجره را بگیریم:

نوار چسب درزگیر پنجره

چگونه درز پنجره را بگیریم؟

اولین چیزی که اغلب افراد برای گرفتن درز پنجره انجام می‌دهند، استفاده از چسب مخصوص درزگیر است. انواع مختلفی از چسب درزگیر در بازار موجود است که به شرح زیر هستند:

  • نوار فوم: در قسمت‌های داخلی پنجره‌ها، قاب درها و حتی دریچه‌های زیر شیروانی استفاده می‌شود. نوار فوم بهترین چسب درزگیر پنجره است، زیرا کاربردی بوده و نصب آن آسان است.
  • کانال V: برای کناره پنجره‌های دو آویز یا کشویی و قسمت‌های بالایی و کناری درب‌ها استفاده می‌شود. چسب کانال V مدت طولانی دوام می‌آورند و پس از نصب از دید پنهان می‌شود.
  • نَمَد: برای گرفتن درز پنجره و درب‌ها استفاده می‌شود. قیمت نمد ارزان بوده و نصبش نیز آسان است، اما فقط دو سال بیشتر دوام نمی‌آورد. در مواردی که ممکن است در معرض باران یا رطوبت قرار بگیرد بهتر است از نمد استفاده نشود.

نحوه انجام: نوار چسب درزگیر از یک طرف دارای چسب قوی است، به همین دلیل تنها باید پوشش روی چسب را برداشته و نوار را به درزهای داخلی پنجره چسباند.

گرفتن درز پنجره با چسب‌های مخصوص

گرفتن درز پنجره با چسب

نشت هوا هنگامی ایجاد می‌شود که هوا از طریق شکاف‌ها و درزهای اطراف پنجره به داخل محیط وارد می‌شود. درحقیقت، عامل هرگونه نفوذ هوا ممکن است شکاف یا سوراخ شدگی در محل اتصال پنجره‌ها به یکدیگر یا دیوارهای اطراف باشد. یکی از راه‌های گرفتن درز پنجره، استفاده از چسب درزگیر است. مزیت استفاده از چسب این است که می‌توان از آن برای گرفتن درزها و شکاف‌های بسیار ریز نیز استفاده کرد، کاری که از عهده نوار چسب و دیگر روش‌ها بر نمی‌آید. برای درزگیری می‌توان از چسب مخصوص یا حتی چسب آکواریوم استفاده کرد. بعد از اعمال چسب، مطمئن شوید که محل را به خوبی تمیز کرده‌اید. خوب است که قبل از اعمال چسب، قاب پنجره‌ها به خوبی تمیز شده باشد.

نحوه انجام: اغلب چسب‌های درزگیر دارای بدنه مناسب برای استفاده از مقدار مورد نیاز و تسلط بر اجرای کار است.

درزگیری پنجره با فیلم عایق

گرفتن درز پنجره با فیلم عایق

برخی فکر می‌کنند فیلم عایق پنجره فقط برای خنک نگه داشتن محیط داخل در تابستان است. اما ممکن است یکی از آخرین پیشرفت‌های کنترل درجه حرارت را از دست بدهید! در زمستان، وجود درز در پنجره می‌تواند مقدار قابل توجهی از گرمای داخل محیط را کاهش دهد. برخی از فیلم‌های پنجره می‌توانند گرما را در داخل به دام بیندازند. بسته به نوع پنجره، انواع مختلفی از فیلم‌های عایق در بازار موجود هستند.

فیلم‌های ضخیم‌تر که فیلم امنیتی نامیده می‌شوند از فناوری ایمنی بالایی استفاده می‌کنند؛ اگر در منطقه‌ای در معرض طوفان زندگی می‌کنید، فیلم‌های امنیتی از خُرد شدن شیشه‌ها جلوگیری می‌کنند. هزینه آن‌ها کمی بیشتر از فیلم استاندارد پنجره است. برای گرفتن درز پنجره می‌توان به راحتی فیلم عایق پنجره را نصب کرد. با توجه به هزینه تعویض پنجره‌ها، فیلم عایق گزینه‌ای کم هزینه برای کمک به کاهش گرمای داخل محیط است. اگر اتلاف حرارت بیشتر از آن چیزی است که وجود دارد، تعویض پنجره تنها راه ممکن است!

نحوه اجرا: فیلم عایق شبیه به ورقه‌های پلاستیکی است. برای نصب آن باید ورقه‌ها را به اندازه پنجره بریده و از داخل در محل مورد نظر چسابند.

گرفتن درز پنجره با پرده لانه زنبوری

گرفتن درز پنجره با پرده لانه زنبوری

پرده لانه زنبوری می‌تواند تفاوت زیادی در هزینه‌های پرداختی ناشی از مصرف انرژی ایجاد کند. این پرده نه تنها زیباست، بلکه می‌تواند برای ایجاد سایه یا استفاده از نور طبیعی خورشید از آن استفاده کرد. اما مهم‌ترین مزیت پرده لازنه زنبوری، گرفتن درز پنجره و جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل محیط است. این نوع پرده انواع مختلفی دارند، از جمله مدل‌هایی که دارای لایه‌های دوتایی، سه تایی و چندتایی بوده و مدل‌هایی که مجهز به رنگ‌ها و پارچه‌های مختلف هستند. برای داشتن بیشترین ظرفیت عایق‌بندی، پرده لانه زنبوری سه لایه بهترین انتخاب است. به هر روی، باید در نظر بگیرید که پرده لانه زنبوری هم برای خنک نگه داشتن خانه در تابستان و هم گرم کردن فضا در زمستان مناسب هستند.

درزگیری با استفاده از پنجره طوفان

گرفتن درز پنجره با پنجره طوفان

اگر پنجره‌های تک جداره دارید ممکن است بخواهید از پنجره‌های طوفانی برای گرفتن درز پنجره استفاده کنید. این نوع پنجره عایق‌بندی را به طور کامل انجام نمی‌دهد، اما می‌تواند از حرکت و نفوذ هوا به داخل فضا جلوگیری کند. پنجره طوفان ممکن است از ورق‌های پلاستیکی گرفته تا صفحات شیشه‌ای ساخته شده باشد. همچنین می‌توان پنجره طوفان را طوری طراحی کرد که در فضای داخلی یا خارجی نصب شوند. به طور معمول موارد داخلی راحت‌تر نصب شده و تمیز می‌شوند. این پنجره یک جداره اضافی ایجاد کرده تا از نفوذ هوا به داخل فضا جلوگیری کند. پنجره‌های طوفان را می‌توان در فصول سرد نصب و بعد از اتمام سرما، آن‌ها را از پنجره‌ها جدا کرد.

نحوه اجرا: این پنجره در ایران کاربرد ندارد، ولی برای نصبش باید نخست به اندازه ابعاد پنجره آن را تهیه کند و سپس به دلیل وجود لولا در اطراف این پنجره، می‌توان آن را در بیرون از یا داخل بر روی پنجره اصلی نصب کرد.

سخن آخر

شاید بهترین راه برای گرفتن درز پنجره، تعویض پنجره‌ها باشد! اگر فکر می‌کنید این آخرین راه حل ممکن است، باید مقدار بودجه مناسب برای آن را نیز تهیه کنید. اما اغلب مشکل نفوذ هوای سرد به پنجره‌های قاب آهنی مربوط می‌شود، زیرا پنجره‌های دوجداره به دلیل مکانیزمی که دارند می‌توانند بهترین انتخاب ممکن باشند. اما به‌راحتی می‌توانید با چند راهکار ارزان قیمت، پنجره‌های خانه یا محل کار خود را عایق‌بندی کنید. اما محبوب‌ترین روش ممکن، استفاده از نوار چسب است.

اگر راه دیگری برای درزگیری پنجره‌ها دارید، خوشحال می‌شویم نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. ترفندهای کاربردی و عالی توی این مقاله بود
    مرسی از نویسندگان ویکی ساختمون که محتوای خوبی در اختیار ما قرار میدن

    1. سلام وقتتون بخیر
      ممنون از شما که ویکی ساختمون را دنبال می‌کنید و با ثبت نظراتتون به ما دلگرمی می‌دهید.
      باز هم منتظر ثبت نظرات، انتقادات و پیشنهاداتتون هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا