معماری و زندگی

آموزش چربی زدایی مایکروفر با 5 روش خانگی و رفع بوی بد مایکروویو

تمیز نگه داشتن و چربی زدایی مایکروفر مهم‌ترین بخش از فرآیند نگهداری منظم از این دستگاه است که باید حداقل هر چند روز یکبار انجام شود. وقتی متوجه لکه‌هایی در فضای داخلی مایکروفر خود شدید یا می‌خواهید از شَر غذاهای باقی مانده بر روی دیواره‌های آن خلاص شوید، بهتر است به دنبال راه‌های مؤثر جهت تمیز کردن مایکروفر باشید. برای این منظور ما در مقاله دیگری از ویکی ساختمون در مورد چربی زدایی مایکروفر صحبت می‌کنیم.

آموزش چربی زدایی مایکروفر

مانند سایر وسایل آشپزخانه، می‌توانید مایکروفر (مایکروفر یا سولاردوم) را با پاک کننده‌های ساده خانگی مانند جوش شیرین، سرکه، لیموترش و مایع ظرفشویی تمیز کنید. سعی کنید از مواد شیمیایی سفید کننده دور شوید زیرا در طولانی مدت به دستگاه آسیب می‌رساند. تا زمانی که اجازه ندهید تکه‌هایی از مواد غذایی به مدت خیلی طولانی مدت داخل مایکروفر بمانند، دستگاه شما همیشه از تمیزی برق خواهد زد!

آموزش چربی زدایی مایکروفر

چربی زدایی مایکروفر با سرکه

برای تمیز کردن فضای داخل مایکروفر می‌توان مراحل زیر را دنبال کرد:

  • آب سرکه سفید را با آب به اندازه یک فنجان ترکیب کنید. هر کدام به اندازه نسبت نصف به نصف انتخاب شوند.
  • فنجان را درون مایکروفر قرار دهید و برای 1 دقیقه دستگاه را با قدرت زیادی روشن کنید تا مخلوط بجوشد و بخارپز شود.
  • بگذارید 5 دقیقه قبل از باز کردن درب، مایکروویو خنک شود، سپس کاسه را برداشته و داخل آن را با اسفنج تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی: طرز نگهداری ماشین ظرفشویی از چیدن ظروف تا جرم گیری و تمیز کردن

چربی زدایی مایکروویو با جوش شیرین

راه دیگر برای پاک کردن چربی و روغن داخل مایکروفر، استفاده از جوش شیرین است. کافی است از جوش شیرین و آب یک خمیر درست کنید و آن را روی هر ماده غذایی سفت شده‌ای که در مایکروفر شما گیر کرده است قرار دهید. اجازه دهید خمیر حداقل 5 دقیقه بماند و سپس آن را با یک اسفنج یا پارچه مرطوب پاک کنید. ممکن است این روند را تکرار کنید تا زمانی که بتوانید غذای سوخته ناخواسته داخل دستگاه را به کلی از بین ببرید.

چربی زدایی مایکروفر با لیموترش

مانند سرکه، لیمو یک ضد عفونی کننده عالی و طبیعی برای  مایکروفر است. کافی است یک لیمو را از وسط برش بزنید و قسمت‌های برش خورده را داخل ظرف مخصوص مایکروفر قرار دهید. چند قاشق چای خوری آب را به ظرف اضافه کنید و ظرف را درون دستگاه قرار دهید تا بخار تولید کند. سپس بعد از یک دقیقه درب مایکروفر را باز کنید و با استفاده از اسفنج یا پارچه تمیز، شروع به تمیز کردن فضای داخلی دستگاه کنید.

چربی زدایی مایکروفر با لیموترش

چربی زدایی مایکروفر با مایع ظرفشویی

یک فنجان را با قسمت‌های مساوی آب و مایع ظرفشویی پر کنید و آن را در مایکروویو قرار دهید. بگذارید دستگاه فقط یک دقیقه روی دمای بالا کار کند تا مایع بخار شود. فنجان را از داخل دستگاه برداشته و با یک اسفنج داخل مایکروفر را پاک کنید. فراموش نکنید که درب مایکروویو را نیز می‌توانید با مخلوط آب و مایع ظرفشویی تمیز کنید.

چربی زدایی مایکروفر با دستمال کاغذی مرطوب

اگر چربی مایکروویو کم است، استفاده از یک دستمال کاغذی مرطوب برای تمیز کردن آن کافی است. فقط کافی است دستمال کاغذی مرطوب را درون مایکروفر قرار دهید و دستگاه را برای مدت حدود 5 دقیقه روی درجه بالا روشن نگه دارید. این ترفند باعث ایجاد بخار می‌شود و به شما کمک می‌کند تا آلودگی‌های ناخواسته را پاک کنید.

چربی زدایی مایکروفر با مایع ظرفشویی

نحوه چربی زدایی درب مایکروفر

به غیر از قسمت داخلی مایکروفر، نواحی بیرون دستگاه که شامل درب مایکروفر است را نیز باید به روش زیر تمیز کنید:

  • لبه‌ها، گوشه‌ها و لولاهای درب را با یک اسفنج مرطوب با آب و آغشته به کمی‌ جوش شیرین تمیز کنید. برای شستشو، آن را با یک پارچه یا اسفنج مرطوب پاک کنید.
  • برای یک درب خیلی چرب، از مخلوط سرکه و آب تمیز استفاده کنید (نصف سرکه، نصف آب).
  • برای تجمع چربی زیاد، درب مایکروفر را با یک تمیز کننده همه کاره، برطرف کننده چربی  یا مخلوطی از آب و مایع ظرفشویی پاک کنید. پاک کننده را با استفاده از پارچه یا اسفنج خشک کنید تا از ورود پاک کننده به سوراخ‌های دریچه جلوگیری شود. سعی کنید کنترل‌های الکترونیکی روی دستگاه را با پاک کننده اسپری نکنید تا این نواحی آسیب نبینند.

برطرف کردن بوی بد داخل مایکروفر

اگر ذرات باقی مانده غذا در داخل مایکروفر تمیز نشوند، به محض استفاده دوباره از دستگاه و روشن کردن آن، بوی سوختگی و کهنگی در داخل مایکروفر پدیدار می‌شود. برای رفع این مشکل راه‌های زیر را انجام دهید:

  • برای بوهای سبک (به عنوان مثال غذای پُر ادویه و دارای عطر و طعم قوی)، درب مایکروفر را باز نگه دارید یا یک کاسه جوش شیرین را به اندازه یک نصف روز داخل دستگاه قرار دهید تا هرگونه بوی سبک را جذب کند.
  • برای بوهای شدیدتری (مانند غذای سوخته) ابتدا باید باقی مانده غذاها را تمیز کنید و سپس یک ژل جاذب بو درون دستگاه قرار دهید تا بوی بد را به خود جذب کند. این ژل و دیگر مواد جاذب را می‌توانید از فروشگاه‌های محلی خریداری کنید.

نکات مهم در جلوگیری در ایجاد چربی در داخل مایکروفر

نکات مهم در جلوگیری از ایجاد چربی در داخل مایکروفر

بهتر است در زمان چربی زدایی مایکروفر، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • هنگام پخت و پَز توصیه می‌شود که محصولات را با یک درب مخصوص یا کاغذ روغنی بپوشانید، این کار از آلودگی سطوح داخلی با چربی، غذاهای شیرینی که به سختی تمیز می‌شوند، جلوگیری می‌کند.
  • اگر در مایکروفر لکه‌ای وجود داشت یا مایعی ریخته شد، بهتر است بلافاصله آن را تمیز کنید، بدون اینکه این کار را به بعد موکول کنید. هر چه زمان بیشتری از چربی زدایی مایکروفر بگذرد، تمیز کردن غذاها دشوارتر خواهد شد.
  • قبل از چربی زدایی، مایکروفر خود را به طور کامل خاموش و از برق جدا کنید تا از حوادث ناخوشایند جلوگیری شود.
  • هرگز جسم فلزی را درون مایکروفر قرار ندهید. هنگام تمیز کردن مایکروفر از برس فلزی و موارد مشابه استفاده نکنید.
  • هنگام استفاده از آب مراقب باشید. واحدهای مایکروفر قطعاتی الکتریکی هستند و اگر در استفاده از آب برای تمیز کردن دستگاه دقت زیادی نکنید، ممکن است به دستگاه آسیب برسانید.
  • هر از چند گاهی صفحه چرخان مایکروفر خود را خارج کرده و آن را تمیز کنید. شستن آن با دست مانند هر بشقاب دیگر یا قرار دادن آن در ماشین ظرفشویی کاملاً ایمن است. فقط مطمئن شوید که قبل از استفاده مجدد کاملا خشک شده باشد.

سخن آخر

مخلوطی از مواد غذایی باقی مانده و بوها باعث می‌شوند که داخل مایکروفر بسیار بد به نظر بیاید. پس به چربی زدایی مایکروفر فکر کنید و سعی کنید با روش‌های گفته در بالا، دستگاه خود را همیشه از مواد غذایی دور نگه دارید. این مهم از یک سو به سلامتی و از سویی دیگر به تمیزی و زیبایی فضای آشپزخانه کمک می‌کند. ناگفته نماند، استفاده از پاک کننده‌ها و سفید کننده‌ها ضروری نیست و فقط از مواد تمیز کننده خانگی استفاده کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا