مقالات کارگشا

چرا پارکت صدا می دهد؟ بهترین روش رفع صدای پارکت

پارکت ممکن است پس از مدتی به دلایل نامعلوم صدا بدهند و پارکت ممکن است جیرجیر کند. دلایل مختلفی برای جیرجیر کردن لمینت وجود دارد از جمله رطوبت هوا یا شل شدن میخ‌ها. در اغلب موارد صدا دادن لمینت را می‌توان به‌راحتی رفع کرد و خرج زیادی نخواهد داشت. دلایل صدا دادن پارکت و رفع صدای پارکت از جمله مباحثی است که در ادامه در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

چرا پارکت صدا می‌دهد؟

دلایل مختلفی برای جیرجیر کردن پارکت خانه وجود دارد و اگر قبل از انجام هر کاری به‌خوبی پارکت را بررسی کنید و بدانید که دلیل صدا کردن لمینت شما چیست شاید بتوانید بدون کوچک‌ترین خرجی آن را رفع کنید. در مقاله «مزایا و معایب پارکت چوبی کدام است؟» به بررسی مزایا و معایب پارکت چوبی پرداخته شده است.

تشخیص منبع صدای اضافی پارکت قسمت دشوار ماجرا و است و بهره‌گیری از نیروی متخصص قطعاً خیال شما را راحت خواهد کرد.

درخواست نصب و تعمیر پارکت خود را می‌توانید در سامانه جامع خدمات ساختمانی کارگشا ثبت کنید.

شل شدن میخ‌ها و رفع صدای پارکت

یکی از دلایل جیرجیر کردن پارکت و کفپوش‌های چوبی شل شدن میخ‌ها یا نبود میخ کافی است. در صورتی که به زیرسازی پارکت دسترسی دارید، بهتر است از آن جا پارکت را بررسی کنید. اگر مشکل از کمبود میخ بود می‌توانید با زدن چند میخ جدید روی پارکت، صدای آن را رفع کنید.

نصب ضعیف و رفع صدای ناشی از آن

معمولاً در مناطق گرم و مرطوب، پارکت و لمینت‌هایی که به خوبی نصب نشده‌اند پس از مدتی شروع به جیرجیر کردن یا متورم شدن می‌کند؛ البته چنین مشکلی برای پارکت‌های لمینت نسبت به پارکت‌های چوبی بسیار کمتر روی می‌دهد اما باز هم این احتمال وجود دارد که صدا دادن پارکت شما هم به دلیل رطوبت باشد. برای رفع صدای پارکت ناشی از این مشکل فضای خالی بین تایل‌ها را تا حد امکان گسترش دهید.

بیشتر بخوانید: علت باد کردن، باز شدن درز و فاصله افتادن بین پارکت چیست؟

همچنین اگر برخی از تایل‌ها به درستی نصب نشده‌اند و یا ناهموار هستند، اگر می‌توانید خودتان تایل‌هایی را که ناهموار هستند را با استفاده از چکش‌های فلزی یا دیگر ابزار مناسب بیرون بکشید. سعی کنید چند تایل یدکی دم دست داشته باشید تا در صورت صدمه زدن به تایل‌های قبلی، بتوانید آن ها را با تایل‌های جدید جایگزین کنید.

اگر به هر دلیل قادر به تعمیر تایل‌ها نیستید می‌توانید با افراد حرفه‌ای در زمینه نصب و تعمیر پارکت لمینت تماس بگیرید تا صدای اضافی پارکت شما رفع شود.

رطوبت و تغییرات دمایی و رفع صدای آن

تغییرات دمایی یکی از دلایل عمده صدا دادن پارکت‌ها است و همچنین دمای هوا در ساعات مختلف روز ممکن است متفاوت باشد و به همین دلیل شاید در برخی ساعات روز پارکت خانه شما بیشتر صدا بدهد. علاوه بر این، پارکت‌ها از چوب یا ام‌دی‌اف ساخته شده‌اند و این دو موارد در مقابل رطوبت مقاومت بالایی ندارند و ممکن است به‌مرور متورم شوند.

تغییرات دمایی شدید به‌خصوص در ساختمان‌هایی که دارای سیستم گرمایشی از کف هستند می‌تواند صدمات زیادی به پارکت لمینت وارد کند

 برای رفع صدای پارکت و لمینت در این ساختمان‌ها در ابتدا لازم است عایق‌کاری لوله‌ها به درستی انجام شود و علاوه بر این ساکنین این خانه‌ها باید توجه داشته باشند که سیستم گرمایش از کف نباید به طور ناگهانی کم یا زیاد شود.

به‌علاوه هنگام خرید تایل‌ها بلافاصله شروع به نصب آن ها نکنید چرا که آن ها ممکن است مرطوب باشند و پس از مدتی به پارکت آسیب بزنند. توصیه می‌شود پس از خرید و دریافت تایل‌ها به مدت یک هفته به آن‌ها دست نزنید تا با دما و رطوبت محیط مطابقت پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین انواع پارکت ، کدام نوع آن برای چه مکانی مناسب است؟

رطوبت و تغییرات دمایی و رفع صدای آن

رفع صدای پارکت ناشی از ناهموار بودن لمینت

می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین دلایل صدا دادن پارکت و لمینت، ناهموار بودن آن ها است. اگر علی‌رغم اینکه پارکت را به‌تازگی نصب کرده‌اید، صدا می‌دهد در ابتدا کفپوش اصلی را بررسی کنید که آیا آن هم همین مشکل را داشته است یا نه.

همچنین اگر پارکت را تعویض کرده‌اید و باز هم صدای آن رفع نشده است، به احتمال زیاد ایراد از کف اصلی است، اما اگر پس از نصب پارکت جدید چنین صدایی می‌دهد، مطمئناً نصب آن ایراد دارد یا ضعیف است که باعث تولید چنین صداهایی شده است.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در خرید کفپوش و سؤالاتی که قبل از خرید باید از خود بپرسید

برای حل این مشکل در ابتدا باید مطمئن شوید که ایراد از کف اصلی است یا نصب آن و دیگر دلایل. اگر ایراد در کف اصلی است باید از طریق راه‌حل‌هایی همچون کندن سطح، افزایش ارتفاع یا صافکاری مجدد این مشکل را برطرف کنید.

لازم به ذکر است که برای انجام این کار بهتر است که با افراد حرفه‌ای مشورت کرده و از آن ها کمک بگیرید.

از طرفی هم اگر کیفیت پارکت لمینت پایین باشد کار شما کمی سخت‌تر خواهد بود و نمی‌توانید تک تک تایل‌های نصب شده را بلند کرده و به یک دیگر متصل کنید چرا که ممکن است تأثیری در حل مشکل شما نداشته باشد.

به‌علاوه صاف نگه داشتن همه تایل‌های پارکت پس از نصب کار راحتی نیست و تنها توصیه‌ای که در این هنگام به کار شما می‌آید این است که قبل از خرید و نصب لمینت به خوبی دقت کنید و از پارکت‌های لمینت با کیفیت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کفپوش پارکت بهتر است یا کفپوش لمینت؟ مزایا و معایب هر کدام

صدای ناشی از استفاده از فوم نامناسب

هنگام نصب پارکت‌ها و لمینت‌ها برای صداگیری در زیر آن ها یک لایه فوم نصب می‌شود که اصطلاحاً به آن فوم سایلنت می‌گویند. این فوم‌ها بعد از مدتی به دلیل فشارهای وارد شده ممکن است دچار فرو رفتگی شده و منجر به جابه‌جایی پارکت‌ها از جای خود شوند که در دراز مدت باعث ایجاد صدا و جیرجیر می‌شود.

برای حل این مشکل در ابتدا فوم خود را با توجه به محیطی که قصد دارید آن را لمینت کنید، انتخاب کنید.

به عنوان مثال، اگر کف اتاق سیمان شده است، سنگ ریزه‌های موجود در سیمان ممکن است در هنگام راه رفتن سر و صدا ایجاد کنند که برای این نوع خانه‌ها باید فوم مناسب تهیه کنید یا اگر کف خانه یا محل کار از سنگ یا سرامیک ساخته شده است، استفاده از فوم عادی برای خفه کردن صدا کافی خواهد بود.

در هنگام خرید فوم سایلنت به ضخامت آن توجه کنید. ضخامت آن نباید بیشتر یا کمتر از 2 میلی‌متر باشد و همچنین بهتر است از فوم سایلنت سفید رنگ به جای مشکی استفاده کنید. این به این دلیل است فوم‌های مشکی از مواد بازیافتی تولید شده‌اند و از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

سخن آخر

رفع صدای پارکت به چند روش ممکن است که به منشأ مشکل آن بستگی دارد. قسمت سخت کار نیز تشخیص مشکل است. بهره‌گیری از مجریان متخصص در نصب و تعمیر پارکت قطعاً به کار شما خواهد آمد. برای ثبت سفارش تعمیر پارکت می‌توانید به سامانه جامع خدمات ساختمانی کارگشا مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا