پیش به سوی اقتصاد هوشمند در سال جدید

در این مطلب می خوانید:

اقتصاد هوشمند چیست؟

اقتصاد هوشمند چیست؟

اقتصاد هوشمند که امروزه به آن اقتصاد دیجیتالی نیز گفته می شود از جمله اصطلاحاتی است که طی دهه‌ی اخیر، به شکلی گسترده رواج یافته و به این علت که بر سر تعریف آن هم، اتفاق‌نظر وجود ندارد، تقریباً به جای هر واژه‌ی مرتبط با تکنولوژی به کار می‌رود.
اقتصاد دیجیتالی عبارت است از شبکه‌ای جهانی از اقتصاد و فعالیت‌های اجتماعی که از طریق ارتباطاتی مانند اینترنت، موبایل و شبکه‌ها امکانپذیر انجام می‌شود.
شبکه سازی دیجیتالی و زیرساخت‌های ارتباطی بستری جهانی فراهم می‌کند که در آن افراد و سازمان‌ها با تجهیز راهبردها، به برقراری ارتباط، همکاری و جستجوی اطلاعات می‌پردازند.

منظور از اقتصاد هوشمند، افزایش بهره وری، فعال کردن ICT و تولید پیشرفته و ارسال خدمات و نوآوری با فعالیت ICT است که مانند محصولات، خدمات و مدل های تجاری می باشند. دسته های هوشمند و اکوسیستم ها را در بر دارد. اقتصاد هوشمند شامل ارتباطات داخلی جهانی و بخش های بین المللی در حوزه ی فیزیکی و مجازی، خدمات و دانش می باشد. شهرستانها با چالش های بی سابقه روبرو هستند. سرعت شهرنشینی در حال افزایش است. شهرستانها با چالش های بی سابقه روبرو هستند.

اقتصاد هوشمند یکی از شش مولفه اساسی شهر هوشمند می باشد، در واقع شهر هوشمند واقعیتی است که با توجه به گسترش روز افزون تکنولوژی اطلاعات در شهر و در راستای پاسخگویی به نیازهای شهروندان به اطلاعات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در زندگی شهری آنان ساخته می شود. شهر هوشمند یک رویکرد جدید در مدیریت شهری ایجاد می کند که به واسطه آن شهروندان می توانند به راحتی با سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی ارتباط برقرار  کرده و در هزینه و زمان خود صرفه جویی کنند و اینها همه به وسیله فناوری های اطلاعات و ارتباطات یا ICT امکانپذیر می باشد. بنابراین شهر هوشمند فقط استفاده از ابزارهای تکنولوژی نیست بلکه بهره گیری از این ابزارها برای بالا بردن کییفت زندگی شهروندان است. 

از جمله استراتژی ها و راهکارهای لازم برای توسعه اقتصادی و رسیدن به اقتصادی پایدار در هر کشور، توسعه اقتصاد پایدار بر مبنای هوشمندی شهر است. اقتصاد پایدار و هوشمند، خود نیازمند امکانات هوشمند در هر شهر از جمله: اقتصاد هوشمند، زیرساخت و ارتباطات هوشمند، حمل و نقل شهری هوشمند، انرژی هوشمند، دولت هوشمند، امنیت هوشمند، سلامت هوشمند، کسب و کار هوشمند و حتی شهروند هوشمند می باشد. در این استراتژی، یعنی اقتصاد پایدار بر مبنای شهر هوشمند که براساس نظریه و تئوری سیستم ها بنا شده است،

شهرها به عنوان یک کلان سیستم در نظر گرفته شده و هر شهر از اجزایی به نام زیر سیستم تشکیل گردیده و این زیر سیستم ها، در حقیقت همان سازمان ها، صنایع، مردم و دیگر مولفه های شهری هستند که در راستای رسیدن به هدف نهایی که همان اقتصاد توسعه یافته و پایدار شهری است، به صورت منظم و یکپارچه در ارتباط و تعامل می باشند. واضح است اگر با چنین دید سیستمی،  به شهر به عنوان یک کلان سیستم نگاه کنیم و سازمان ها و صنایع مستقر در هر شهر را به عنوان اجزای تشکیل دهنده شهر در نظر بگیریم،

اگر ارتباطات بین این اجزاء به صورت منظم و یکپارچه صورت بگیرد توسعه علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هوشمند در هر شهری و در نهایت در هر کشوری اتفاق می افتد. 

اقتصاد هوشمند ترکیبی از تشکیلات  اقتصادی و نوآوری یا اقتصاد ایده هاست. کلید رونق این اقتصاد استفاده از سرمایه انسانی، دانش، مهارت ها و خلاقیت مردم و توانایی در اثربخش کردن ایده ها و تبدیل آن ها به محصولات و خدمات باارزش است. 
اقتصاد هوشمند یک نوع اقتصاد سبز است که راهکارهایی برای چالش تغییرات آب و هوایی و مصرف انرژی دارد. هسته اصلی اقتصاد هوشمند حرکت از استفاده سوختهای فسیلی به سمت تولید انرژی های تجدیدپذیر و افزایش بهره وری انرژی برای کاهش دادن هزینه هاست. این ها روش هایی است که به توسعه اقتصادی می انجامد و در استفاده بهینه از منابع طبیعی در بخش کشاورزی، جنگلداری، شیلات و سوخت و انرژی کمک می کند. امیدوار هستیم در سال 1397 پایه های اقتصاد هوشمند را جهت ذخیره سازی منابع رو به کاهش در کشورمان قوی تر سازیم تا گامی در جهت هوشمند کردن شهرها برداشته و کیفیت زندگی شهری را توسط هوشمندسازی شهر بالا ببریم.

مطالعه بیشتر:

شاخص های شهر هوشمند

مقاله شهر هوشمندpdf

تعریف اقتصاد هوشمند

باید بدانیم که اقتصاد‌ راننده ‌اصلی ‌شهرهای ‌هوشمند‌ است، اقتصاد هوشمند به این موضوع اشاره دارد که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت داشته  و فرایند تولید را با استفاده از ارتباطات انجام می دهد. 
در میان شاخص های شهر هوشمند، اقتصاد هوشمند رکن اصلی آن است و نیاز به زیرساخت کارآفرینی و روحیه نوآورانه دارد به همین دلیل باید به تمام جنبه های آن توجه اساسی گردد.

مطالب مرتبط:

تاریخچه شهر هوشمند (سه موج اساسی شهر هوشمند)

شهر هوشمند در ایران 

منبع: دپارتمان شهرسازی کارگشا

خروج از نسخه موبایل