پنج معمار ایرانی تأثیر گذار سال ۲۰۱۷ در خاورمیانه

وبسایت Desinmend اخیراً لیست 45 نفری از تأثیرگذارترین معماران خاورمیانه را منتشر کرده است که نام پنج ایرانی در آن به چشم می خورد. این معماران ابرانی عبارتند از: کوروش حاجی زاده، امیرحسین حاجی زاده، آرش تهرانی، بهزاد اتابکی و محمد خاوریان.

کوروش حاجی زاده که موسس شرکت حاجی زاده و همکاران است در کارهایش علاقه به تاریخ و میهن خود را به نمایش گذاشته است. آشنایی کوروش حاجی زاده با نقاشی طراحی و فرهنگ که با معماری نیز سنخیت دارد، موجب شد تا معماری را که از نظر وی انتخاب درست و به‌جایی بود را برگزیند. امیرحسین حاجی زاده نیز یکی از اعضاء دفتر اوست که به عنوان معمار مسئول از سال ۲۰۱۳ فعالیت می کند. از پروژه های او می توان به مسابقه مرکز موسیقی توکیو که در جایزه معماری ۲۰۱۵ خاورمیانه انتخاب شد و پروژه منتخب مجتمع اداری منطقه آزاد چابهار در مستبقه MEA اشاره کرد. 

آرش تهرانی نیز استودیو طراحی تهرانی را در سال ۲۰۱۳ در استان البرز تأسیس کرد. پروژه های او در مقیاس ها و کاربری های مختلف از یک المان کوچک تا مجموعه های فرهنگی و تفریحی را در بر می گیرد. یکی از دستاوردهای دفتر او، خلق پناهگاه های اقتصادی و راحت برپاشونده برای قربانیان جنگ، بلایای طبیعی و یا بی خانمان ها است. از پروژه های مهم دیگر او به طرح بازسازی مسجد قدس می توان اشاره کرد.

بهزاد اتابکی استودیوی طراحی خود را در سال ۱۹۹۹ راه اندازی کرد. موضوعات کارهای او معماری، طراخی شهری، طراحی منظر و معماری داخلی است. از آخرین پروژهای او می توان به پاویون ایران در بینال معماری ونیز ۲۰۱۶ و ساختمان اداری آفتاب در تهران اشاره کرد.

محمد خاوریان نیز کارهایی در ساختارهای شهری، طراحی ساختمان، طراحی گرافیکی و … انجام می دهد. او در نمایشگاه های بسیاری در دنیا شرکت کرده است. ویلای چمستان در شمال ایران و مجموعه مسکونی در یزد از کارهای اخیر اوست.

منبع:

designmend
caoi

خروج از نسخه موبایل