فضاهای داخلی

پارکینگ مزاحم چیست؟ آیا پارکینگ مزاحم در سند قید‌ می‌شود

امروزه ساکنین بسیاری از آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی که هر یک خودرویی برای خود دارند  و در هنگام خرید یا اجاره واحد‌های مسکونی به مطرح کردن مسئله پارکینگ اقدام‌ می‌کنند. پارکینگ امروزه به ویژه در شهر‌های بزرگ از اهمیت ویژه‌‌‌ای برخودار است. پارکینگ‌های آپارتمان‌ها از قوانین خاص خود برخودار هستند و انواع مختلفی هم دارند . پارکینگ مزاحم یکی از انواع پارکینگ‌ها است که موضوع مناقشه بسیاری بوده و هست. از این رو در این مطلب ویکی ساختمون قصد داریم که به طور کامل به معرفی پارکینگ مزاحم و جنبه‌های قانونی و حقوقی آن بپردازیم.

پارکینگ مزاحم چیست؟

به بیانی ساده پارکینگ مزاحم آن پارکینگی است که در پشت یک پارکینگ دیگر قرار دارد و در صورت پارک بودن خودرو مانع از خروجی خودرو در پارکینگ جلویی‌ می‌شود. شاید باور نکنید ولی تصمیم در خصوص وجود این نوع از پارکینگ در بسیاری از موارد توسط شهرداری صورت‌ می‌گیرد. البته گاهی نیز توافق در صورت این نوع از پارکینگ با موافقت و مشورت ساکنین آپارتمان صورت‌ می‌گیرد و  معمولا پارکینگ مزاحم برای فردی در نظر گرفته‌ می‌شود که دیرتر از همه قرارداد بسته است.

مطلب پیشنهادی: ضوابط پارکینگ از سیر تا پیاز نحوه محاسبه ابعاد، تعداد، عرض و شیب رمپ

در برخی از واحد‌های مسکونی بعد از اتمام کار و بررسی‌هایی که شهرداری صورت‌ می‌دهد، شهرداری متوجه عدم وجود فضای کافی برای اختصاص پارکینگ‌ها به تمامی واحد‌ها‌ می‌شود و از این رو اقدام به تعریف یک واحد پارکینگ مزاحم‌ می‌کند.

اهمیت پارکینگ مزاحم

اهمیت وجود پارکینگ مزاحم در یک واحد آپارتمانی به این سبب است که به طور بالقوه مشکل‌زا است و یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به آپارتمان‌ها نیز به شمار‌ می‌رود. در کل اگر قصد خرید یا حتی اجاره یک واحد آپارتمانی را دارید و استفاده از پارکینگ برای شما مهم است، حتما در خصوص وجود این نوع از پارکینگ چه متعلق به واحد شما و چه متعلق به واحد دیگری از مالک سوال کنید و تمامی شرایط استفاده از آن را در قرارداد خود به طور صریح ذکر نمایید.

قانون درمورد پارکینگ مزاحم چه می گوشد

داشتن یا نداشتن پارکینگ مزاحم؟

اگر به هر صورتی در یک آپارتمان پارکینگ مزاحم به شما رسیده باشد، استفاده کردن یا نکردن از آن به عوامل زیادی بستگی دارد. به طوری که در استفاده از این نوع از پارکینگ اگرچه وسیله شخصی شما در امنیت کامل خواهد بود ولی دقت داشته باشید که هر روز شاید مجبور باشید چندین بار خودروی خود را کاملا از پارکینگ خارج کنید تا خودروی پارک شده در پارکینگ جلویی شما بتواند از جای خود خارج شود. با این وجود تصمیم به شما بستگی داد. در مجموع سعی کنید خیلی به آب و تاب دادن فروشنده‌ها به داشتن یک واحد پارکینگ مزاحم توجه نکنید و داشتن آن مزیت خاصی به حساب‌ نمی‌آید.

ضوابط پارکینگ مزاحم

علی رغم مشکل زا بودن این مسئله اما متاسفانه اطلاعات در خصوص این نوع از پارکینگ از جنبه‌های مختلف در بین افراد بسیار کم است و بسیاری به ناحق در آن دخل و تصرف‌ می‌کنند و مشکلات زیادی را برای مجموعه آپارتمان ایجاد‌ می‌کنند. در ادامه به مهم‌ترین ضوابط این نوع از پارکینگ اشاره شده است.

  • در نظر گرفتن پارکینگ اضافی به صورت مزاحم در تمامی پهنه‌ها به استثنای واحدهای مسکونی دارای پارکینگ مزاحم، صرفا متعلق به یک واحد مجاز است.
  • در پهنه‌های مسکونی که کاربری غالب آن مسکونی است، احداث تنها یک واحد پارکینگ مزاحم به صورت یک به یک مجاز است.
  • در نظر گرفتن این نوع از پارکینگ یک به یک، در صورتی که مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد نکند، در کاربری‌های غیرمسکونی پهنه‌های فعالیت و مختلط، مجاز است.
  • تنها پارکینگ‌های مربوط به یک واحد‌ می‌توانند به صورت مزاحم طراحی شوند.
  • در پهنه‌های مسکونی تنها یک واحد از پارکینگ‌های مورد نیاز‌ می‌تواند به صورت مزاحم در نظر گرفته شود.
  • مالک این نوع از پارکینگ نباید هیچ مزاحمتی برای همسایه‌های خود ایجاد کند.
  • مالک این پارکینگ موظف است در صورت درخواست همسایه‌ها در هر زمان که باشد خودروی خود را جا به جا کند.
  • در صورت عدم توجه مالک پارکینگ مزاحم‌، می‌توان به صورت کاملا قانونی از طریق دادگستری اظهارنامه‌‌‌ای را بابت تذکر برای او ارسال کرد.
  • با توجه به اینکه این نوع از پارکینگ اصلا در قانون پیش بینی نشده است به راحتی‌ می‌توان از دادگاه تقاضای ابطال توافق نامه مربوط به پارکینگ مزاحم کرد.

حل مشکل مربوط به پارکینگ مزاحم

پیشنهاد ما این است در صورت امکان از خرید و فروش واحد‌های دارای پارکینگ‌های مزاحم خودداری کنید زیرا چیزی جز دردسر عاید شما نخواهد شد. در غیر این‌صورت سعی کنید حتما نسبت به تغییر پارکینگ مزاحم به پارکینگ مشاع اقدام کنید.

اهمیت پارکینگ مزاحم

در صورتی که به این موضوع تن داده‌اید و به مشکل برخورده‌اید، باید بدانید که حق با شما است که صاحب پارکینگ اختصاصی هستید. در ابتدا سعی کنید با آرامش و با در میان گذاشتن مسئله با مدیر ساختمان مسئله را برطرف کنید. در صورت نتیجه نگرفتن سعی کنید با ارائه ادله قانونی کاربر این پارکینگ را مجاب کنید که پارکینگ مزاحم در قانون پیش بینی نشده و باید به خواسته‌های مالکان پارکینگ‌های اختصاصی تن دهید. در صورت خوردن به در بسته‌ می‌توانید از طریق قانون نسبت به ثبت شکایت بابت مزاحمت اقدام کنید.

آیا پارکینگ مزاحم در سند قید‌ می‌شود؟

قید شدن یا نشدن این نوع از پارکینگ در سند تغییری در ماهیت آن ایجاد‌ نمی‌کند و باز هم مالک پارکینگ مزاحم موظف است که هیچ گونه مزاحمتی را در خصوص پارک برای همسایه‌های خود ایجاد نکند. در صورتی که داشتن پارکینگ مزاحم در سند ذکر شده باشد و مالک آن از جا به جایی خودروی خود در صورت لزوم خودداری کرد‌ می‌توان به همین دلیل از او شکایت کرد و اگر داشتن پارکینگ مزاحم در سند قید نشده باشد، قاضی پس از بررسی اسناد و مدارک دو طرف فرد متجاوز به پارکینگ دیگری را محکوم خواهد کرد زیرا کسی که حق استفاده از پارکینگ را ندارد نمی‎تواند غیرقانونی به پارکینگ دیگری تجاوز کند.

سخن آخر

در کل باید از پرداختن به واحد‌های مسکونی دارای پارکینگ مزاحم و حتی آپارتمان‌های دارای یک واحد این نوع از پارکینگ دقت کرد و حدالامکان از معامله آن‌ها به هر صورت دوری کرد. این پارکینگ چه در سند قید شده باشد و چه نشده باشد، مالک آن موظف است که هیچ گونه مزاحمتی را برای همسایه‌ها ایجاد نکند؛ زیرا این نوع از پارکینگ در قانون پیش بینی نشده و در صورت نارضایتی‌ می‌توان از طریق قانون حتی توافق آن را ابطال کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا