مبلمان فضای باز

نکات مهم خرید پارچه مبلمان فضای باز و بررسی انواع آن

انتخاب پارچه مبلمان فضای باز برای مقاومت در برابر عوامل محیطی در خارج از خانه بسیار مهم است. مبلمان فضای باز از پارچه‌ها و منسوجات ساخته می‌شود تا در نهایت از لحاظ زیبایی و کیفیت بتواند نیازهای مختلف افراد را پاسخگو باشد. انتخاب درست پارچه مبلمان فضای باز نه تنها در دوام مبلمان تأثیرگذار است بلکه می‌تواند ظاهر و دکوراسیون فضای باز را نیز تغییر دهد. به دلیل اهمیت بالای این موضوع، ما در مقاله دیگری از ویکی ساختمون درباره انواع این پارچه‌های فضای باز و نکات مهم در خرید آن‌ها صحبت می‌کنیم.

انواع پارچه مبلمان فضای باز

برای مبلمان فضای باز می‌توانید پارچه‌های زیر را انتخاب کنید:

1- پلی استر

این پارچه بسیار محکم است و هم کاربرد تجاری و صنعتی دارد و به دلایل زیر گزینه مناسبی برای روکش مبلمان فضای باز است:

  • در برابر چروک شدن، کشیدگی و سایش مقاومت می‌کند.
  • سبک است.
  • خیلی زود خشک می‌شود.
  • تمیز کردن آن بسیار آسان است.
  • می‌تواند در برابر کپک و قارچ مقاوم باشد.
  • در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم است.

از جمله معایب پلی استر این است که پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رطوبت و اشعه ماورا بنفش، قدرت خود را از دست می‌دهد. شما این نوع پارچه را در انبوهی از رنگ‌ها پیدا خواهید کرد که با مبلمان شما مطابقت خواهند داشت اما اگر پلی استر در معرض تابش مستقیم آفتاب باشد، می‌تواند با گذشت زمان رنگش کمرنگ شود. همانطور که گفته شد، این نوع پارچه انتخاب خوبی برای کوسن‌های فضای باز، روکش سایبان، روکش مبلمان، بادبان و چادر است.

انواع پارچه مبلمان فضای باز

2- اکریلیک

پارچه اکریلیک (100 درصد اکریلیک) یکی دیگر از انواع پارچه مبلمان فضای باز است که عمدتا به دلیل دوام، نگهداری آسان، قابلیت تنفس، مقاومت در برابر کپک و خاصیت ضدآب بودن محبوب است. این پارچه همچنین در برابر انواع آب‌وهوا از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد. پارچه اکریلیک برای پوشش بادبان، روکش‌های کوسن و بالش‌های تزیینی و سایر موارد ایده آل است.

3- نایلون

نایلون و پلی استر تاحدودی مشابه هم هستند. نایلون یکی از متنوع‌ترین پارچه‌ها در صنعت نساجی و پارچه‌ای فوق‌العاده محکم است. در مقایسه با پلی استر، نایلون استحکام بالایی دارد. نایلون به سرعت خشک می‌شود و مقاومت بالایی در برابر سایش دارد. خاصیت کشسانی این پارچه، آن را به گزینه‌ای عالی برای کاربردهای تودوزی شده تبدیل می‌کند.

به طور کلی، نایلون کمی نرم‌تر از پلی استر است اما به اندازه پلی استر قابلیت شستشوی خوبی دارد و تاحدی در برابر UV و کپک مقاوم است. این پارچه در برابر اشعه ماورا بنفش مقاومت متوسطی دارد، به همین دلیل از آن برای استفاده در فضای باز توصیه نمی‌شود، مگر اینکه مبلمان در زیر سایه قرار داشته باشد.

پارچه های مبلمان فضای باز

4- بوم پنبه‌ای

یک نوع پارچه مبلمان فضای باز مانند بوم اغلب از کنف ساخته می‌شود. با این حال، امروزه ما تمایل داریم به جای کنف از پنبه در تولید این پارچه استفاده کنیم. بوم پنبه‌ای کاربردهای زیادی در فضای باز دارد و نسبتا ارزان  قیمت است. این پارچه سنگین است و در انواع اشکال و رنگ‌ها قابل خریداری است. به همین دلیل، می‌توانید با انتخاب رنگ مورد نظر خود، مبلمان فضای باز را به سبکی شخصی و منحصر به فرد تزیین کنید.

5- بوم اردک

بوم اردک شباهت زیادی به بوم پنبه‌ای دارد اما تفاوت اصلی این دو در بافتشان است. بوم اردک دارای بافت محکم‌تری نسبت به نوع پنبه‌ای است و کمی گران‌تر و نرم‌تر از آن است. شما می‌توانید بوم اردک را در طیف گسترده‌ای از وزن‌ها پیدا کنید، اما پیدا کردن تنوع رنگی در آن کمی دشوار است. به طور کلی، بوم اردک گزینه خوبی برای کسانی است که به دنبال خرید پارچه‌ای محکم هستند که در عین حال بتوانند احساس پنبه‌ای بودن را نیز حس کنند!

مطلب پیشنهادی: مبلمان فضای باز : بهترین گزینه برای تراس یا حیاط شما!

6- پارچه تکستایل

تکستایل معمولاً برای آفتاب گیرها و پارچه مبلمان فضای باز استفاده می‌شود. این پارچه در واقع پلی استر بافته شده با روکش PVC است. علاوه بر ضد آب بودن، مقاومت بالایی در برابر کم رنگ شدن و کپک زدن دارد. این پارچه ضد شعله نیز هست. پارچه تکستایل از نظر دوام و عملکرد کاملاً مناسب فضای باز است. اگر چیزی راحت‌تر و نرم‌تر می‌خواهید، بهتر است به سراغ پارچه دیگری بروید.

نکات مهم در خرید پارچه مبلمان فضای باز

7- فیبر الفین

این پارچه نوعی الیاف مصنوعی است که به عنوان پلی پروپیلن نیز شناخته می‌شود. اولفین یک گزینه عالی برای پوشش کوسن است. به دلیل استحکام، مقاومت بالا در برابر گرما، عدم لک شدن، مقاوم در برابر سایش، مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش و بسیاری ویژگی‌های دیگر، فیبر الفین پارچه‌ای است که برای مبلمان فضای باز انتخابی عالی است. تنها عیب این محصول، قیمت بالایش است!

نکات مهم در خرید پارچه مبلمان فضای باز

شش عاملی که باید هنگام انتخاب پارچه مبلمان فضای باز در نظر گرفته شود، عبارتند از:

1- مقاومت در برابر آب

مقاومت در برابر جذب و خارج شدن آب از سطح پارچه مهم است. اغلب، مقاومت در برابر آب و تنفس متضاد یکدیگر سنجیده می‌شوند. به طور معمول پارچه‌هایی که خوب نفس نمی‌کشند (قابلیت تنفس ندارند)، در برابر آب مقاوم‌تر هستند و آن‌هایی که اصلاً امکان تنفس ندارند، ضد آب در نظر گرفته می‌شوند (مثلاً پلی استر). مقاومت در برابر آب برای کاربردهایی مانند سایبان و چادرهایی که روی مبلمان فضای باز قرار می‌گیرند، بیشتر کاربرد دارد.

2- مقاومت در برابر سایش

مقاومت در برابر سایش توصیف می‌کند که پارچه مبلمان تا چه اندازه‌ای در برابر سایش تحت فشار مقاوم است. پارچه‌های مقاوم در برابر سایش در فضای باز برای استفاده در پوشش‌های مبلمان معمولاً سنگین و سفت هستند و غالبا با وینیل یا رزین‌های دیگری پوشانده می‌شوند. برای مقاومت در برابر سایش با ظاهری نرم‌تر، به دنبال پارچه مناسب باشید.

خرید پارچه مبلمان فضای باز

3- قابلیت تنفس

سطح قابل تنفس با توجه به اینکه هوا به راحتی از بین پارچه‌ها عبور می‌کند، تعیین می‌شود. قابلیت تنفس برای هر نوع پارچه مبلمان فضای باز مهم است اما به ویژه برای روکش‌ها و صندلی‌ها بسیار مهم‌تر خواهد بود. یک پارچه غیر قابل تنفس می‌تواند منجر به ایجاد کپک و قارچ شود. در هنگام نشستن روی مبلمان، پارچه قابل تنفس به خصوص در ماه‌های گرم تابستان راحتی بیشتری را فراهم می‌کنند.

4- مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش

مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش شاید مهم‌ترین و ساده‌ترین عامل در در خرید پارچه مبلمان برای فضای باز باشد. هرچه مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش بیشتر باشد، پارچه در معرض نور آفتاب، ماندگاری بیشتری خواهد داشت. اهمیت مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش برای مبلمانی که بیشتر در برابر نور خورشید قرار می‌گیرند در مقایسه با آن‌هایی که بیشتر اوقات در سایه باقی می‌مانند، کاملاً قابل درک است.

5- حفظ ثبات رنگ

هرچه پارچه به اصطلاح رنگی‌تر باشد، احتمال کمرنگ شدن یا پس دادن رنگ آن بیشتر می‌شود. ماندگاری رنگ یک پارچه، با توجه به میزان قرار گیری در مقابل آفتاب، باران و برف تعیین می‌شود. پایداری در برابر تغییر رنگ یک عامل زیبایی شناختی است اما در صورت استفاده از رنگ‌های زنده برای سایبان‌ها، روکش‌ها و کوسن‌ها باید به کیفیت محصول توجه کرد. برخی از الگوها و رنگ‌ها با الگوی چاپی، ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت یا اگر مدت طولانی در خارج از خانه باقی بمانند، محو شوند.

خرید پارچه مبلمان فضای باز

6- تمیز بودن پارچه

اگرچه ممکن است تمیز بودن مبلمان خارج از خانه در مقایسه با فضای داخلی اهمیت کمتری داشته باشد اما تمیز کردن پارچه‌های فضای بیرون برای طول عمر آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. قابلیت شستشوی راحت می‌تواند گرد و غبار، کپک و قارچ را از منافذ پارچه تمیز کند. پارچه‌ای که از پنبه ساخته شده باشد اغلب کثیفی را بیشتر به خود می‌گیرد ولی پارچه‌های پلیمری مانند پلی آستر و نایلون در عین حال که کثیفی را کمتر جذب می‌کنند، قابلیت شستشو بهتری دارند.

کلام آخر

انتخاب پارچه مبلمان فضای باز بیش از مبلمان فضای داخل مهم‌تر است زیرا پارچه به طور مداوم تحت تاثیر شرایط آب‌وهوایی مختلف قرار دارد و باید بتواند در برابر انواع آسیب‌ها مقاومت کند. به همین دلیل، شناخت نوع پارچه و تطبیق آن با بودجه و نیاز شخصی، امری مهم و ضروری است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا