تاسیساتتعمیر و نگهداری

هواگیری گرمایش از کف : با این 8 مرحله خودتان دست به کار شوید

هیچ لذتی به مانند لمس گرما با انگشتان پا در یک شب زمستانی وجود ندارد! به همین دلیل است که بسیاری از مالکان از سیستم گرمایش از کف استفاده می‌کنند. چه این سیستم را در خانه خود داشته باشید و چه بخواهید آن را به تازگی نصب کنید، آگاهی از نحوه هواگیری گرمایش از کف کاری ضروری است. درست است که سیستم‌های گرمایش از کف به مراقبت و توجه بسیار کمی نیاز دارند؛ اما مواردی مانند هواگیری، به توجه به موقع نیاز دارند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

هوا را از سیستم گرمایش از کف آزاد کنید!

مسئله‌ای که ممکن است با گرمایش از کف روبرو شوید، گیر افتادن هوا در سیستم است. این مشکل شبیه به مواردی است که شما ممکن است هنگام هواگیری رادیاتورها (شوفاژ) با آنها برخورد کرده باشید.

اگرچه بعید است هوای موجود در لوله‌ها یک مشکل اساسی باشد اما می‌تواند بر میزان گرمای تولید شده در سیستم تأثیر بگذارد. هواگیری گرمایش از کف می‌تواند به حل مشکلات و به حداکثر رساندن جریان گرما کمک کند.

هواگیری گرمایش از کف

هواگیری سیستم گرمایش از کف کاری است که باید سالی یکبار و قبل از شروع سرما انجام شود. اگر علائمی مشاهده کردید که میزان گرمایش آنطور که باید و شاید کار نمی‌کند، ممکن است به این معنا باشد که هوا در لوله‌ها گیر کرده است. اگر این مورد مشکل اصلی باشد، شما دو گزینه دارید. اول می‌توانید خودتان سعی کنید کار هواگیری را انجام دهید یا با متخصصان تماس گرفته و از آنها کمک بخواهید.

اگر مایلید هواگیری گرمایش از کف را خودتان انجام دهید، مراحل زیر را دنبال کنید:

فشار را زیر نظر داشته باشید

قبل از انجام هر کاری به فشار موجود در سیستم نگاهی بیندازید. اگر گرمایش مرکزی دارید، ممکن است متوجه شوید که فشار تمایل به بالا و پایین آمدن دارد و این برای گرمایش از کف نیز به همین شکل صادق است.

مراقبت از فشار می‌تواند شما را از مشکلات احتمالی آگاه کند. اگر فکر می‌کنید سیستم ممکن است به هواگیری گرمایش از کف نیاز داشته باشد، فشار را بررسی کنید. اگر کم است، سعی کنید آب بیشتری اضافه کنید و ببینید آیا این امر تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر.

اگر سیستم را دوباره از آب پُر کنید، از قبل نشتی را بررسی کنید. اگر نشتی دارید، سعی نکنید خودتان تعمیرات را انجام دهید! اگر فشار کاهش یافت، این ممکن است نشان دهنده یک مشکل متفاوت باشد.

دریچه‌های خروج هوا را بررسی کنید

بررسی شیرهای هواگیری باید به شما این نشانه را برساند که آیا هوا در سیستم گیر افتاده است یا نه! اگر هوا وجود داشته باشد، ممکن است باعث کاهش جریان گرما و کاهش درجه حرارت آب شود. تنظیم سوپاپ‌ها باعث می‌شود بتوانید هوا را خارج کنید.

گام به گام با هواگیری گرمایش از کف

گام به گام با هواگیری گرمایش از کف

اگر سیستم کاملاً پُر از آب است، مرحله بعدی تخلیه هر دریچه به صورت جداگانه است. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برای اطمینان از آزاد شدن هوا در بالاترین نقطه، با هواگیری لوله‌های قسمت پایین خانه خود شروع کنید.
  2. با استفاده از آچار آلن دریچه‌ها را باز کنید و هر دریچه را جداگانه تخلیه کنید.
  3. مطمئن شوید که هر بار فقط یک سوپاپ باز است.
  4. براساس روش خاصی کار کنید، از یک شیر به شیر دیگر بروید.
  5. یک حوله یا پارچه را نزدیک شیرها نگه دارید زیرا در حین و بعد از هواگیری احتمال دارد آب از دریچه خارج شود.
  6. یک شلنگ را که به شیر سرد متصل است، به شیر جریان و یک شلنگ را به تخلیه وصل کنید. این کار به شما امکان می‌دهد مواد زائد داخل لوله‌‌ها (اغلب سنگ ریزها) را تخلیه کنید تا پاکسازی انجام شود.
  7. این کار را تکرار کنید تا زمانی که هر دریچه تخلیه شده و تمیز شود.
  8. حالا هواگیری به طور کامل انجام شده است.

مطلب پیشنهادی: نحوه هواگیری شوفاژ چگونه است؟ چرا شوفاژ بعد از هواگیری هنوز سرد؟!

بعد از هواگیری گرمایش از کف چه کاری باید انجام داد؟

هنگامی که سیستم را تخلیه کردید، چند دقیقه صبر کنید و سپس فشارسنج را دوباره بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که هواگیری سیستم باعث افزایش فشار شود و شما باید دریابید که سیستم دوباره به طور کارآمد و مؤثر کار خواهد کرد. اگر فشار هنوز کم است، از کارشناسان مشاوره بگیرید زیرا ممکن است مسائل پیچیده‌تری وجود داشته باشد که نیاز به توجه دارد.

بعد از هواگیری سیستم گرمایش از کف چه کاری باید انجام داد؟

نکات مهم مورد نگهداری از سیستم گرمایش از کف

اگر در محیط زندگی خود از سیستم گرمایش از کف استفاده می‌کنید، طبیعی است که بخواهید تا آنجا که ممکن است بهترین نتیجه را از آن بگیرید. به طور کلی، سیستم‌های گرمایش از کف به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز ندارند و باید بفهمید که به طور منظم با مشکل روبرو نمی‌شوید.

بهتر است مرتباً فشار را چک کنید و مطمئن شوید که به اندازه مورد نظر است. اگر فشار کم است، آب بیشتری به سیستم اضافه کنید. اگر مشکل حل نشد و همچنان فشار سیستم کم است، امکان دارد لوله کشی گرمایش از کف درست انجام نشده باشد. ممکن است مشکل فشار ناشی از جنس بَد لوله‌ها یا کیفیت پایین عایق کاری باشد.

کلام آخر

هواگیری گرمایش از کف کاری است که باید به طور منظم در زمان شروع فصل سرما انجام شود. یعنی شما تنها یکبار در سال باید هواگیری را انجام دهید. هواگیری کردن سیستم گرمایش باعث می‌شود تا گرما به طور مؤثر پخش شود و احساس نکنید که نقطه‌ای از کف، سرد و نقطه‌ای دیگر گرم است. به هر روی، اگر هر بار که فشار را چک می‌کنید نوسان وجود دارد یا اگر نقاط سرد و گرم در کفپوش وجود دارد، توصیه می‌شود که از متخصصین تاسیسات مشاوره بگیرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا