بازسازی

هزینه تعمیر سقف آپارتمان چقدر آب می خورد؟ دلایل بازسازی سقف

اگر متوجه آسیب‌دیدگی در سقف یا علائم نشتی و سایر مشکلات شُدید، زمان تعمیر سقف آپارتمان فرا رسیده است. در اینطور مواقع لازم است که سریعاً مشکل را بررسی کرده و به رفع آن همت گماشت. اما صاحبان املاک اغلب می‌پرسند: «چه مواردی باعث می شود سقف آپارتمان نیاز به بازسازی پیدا کند؟ یا هزینه تعمیر سقف آپارتمان چقدر است؟» ما در مقاله دیگری از ویکی ساختمون به هرگونه پرسش شما پاسخ می‌دهیم.

مشکلات رایج سقف آپارتمان

با مشاهده هر یک از مشکلات زیر به سرعت شرایط تعمیر سقف آپارتمان خود را مهیا کنید:

1- ضد آب نبودن سقف

ضد آب بودن مسئله اصلی در آپارتمان است. قسمت‌های اصلی نگرانی شامل سینک ظرفشویی، حمام، آشپزخانه و بالکن هستند. اگر عایق کاری ساختمان به درستی انجام نشود، احتمال صرف هزینه برای تشخیص نشت، تعمیرات و در نهایت بازسازی کامل سقف نیاز باشد.

در حقیقت، نشتی آب از سقف می‌تواند آپارتمان‌ها را به طور کامل غیرقابل سکونت کند. اگر غشای ضد آب مناسب در درون سقف نصب نشده باشد، آب می‌تواند از طریق چندین سطح به دیواره‌ها و کف‌ها نفوذ کند و باعث پوسیدگی شود. غیر از نشتی باید با مشکلات دیگری مانند نم، کپک و خرابی نازک کاری نیز دست و پنجه نرم کنید.

مشکلات رایج سقف آپارتمان

2- لوله کشی معیوب

لوله کشی معیوب معمولاً به عنوان سوراخ شدن یا ترکیدن لوله سقف اطلاق می‌شود. این مشکل بسیار رایج است و اغلب به دلیل عدم استفاده از متریال درجه یک، اجرای نادرست و قدیمی بودن لوله‌ها اتفاق می‌افتد.

هر چه قدر هم سقف عایق‌بندی شده و ضد آب باشد، خرابی لوله‌ها به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست. این به معنای از دست رفتن آب، انتشار آلودگی (اگر لوله فاضلاب باشد) و تخریب کامل گچ کاری سقف است. در این مورد بررسی سریع و تعمیر سقف آپارتمان امری اجتناب ناپذیر است.

3- ترک خوردن سقف

ساختمان‌ها دائماً در حال حرکت هستند، اما حرکت‌ها به قدری جزئی هستند که متوجه آن‌ها نمی‌شویم. حرکت در ساختمان همیشه چیز بدی نیست. وقتی می‌بینید که در سقف ترک ایجاد شده است، باید بدانید که گچ کاری سقف ضعیف‌تر از آن چیزی که بتواند حتی حرکت‌های جزئی ساختمان را تحمل کند.

اگرچه ممکن است ترک‌ها ظاهری ناخوشآیند ایجاد کنند، اما بیشتر آن‌ها خرابی عمیقی را نشان نمی‌دهند. شایع‌ترین علل ترک سقف عبارتند از:

  • مشکلات سازه‌ای در زمان حرکت زمین
  • انبساط و انقباض مصالح زیرکار
  • وجود نم و رطوبت
  • وجود ضعف در عایق کاری سقف

اندازه و شکل ترک‌ها بسیار متفاوت است و هر یک از آن‌ها نشان دهنده مشکل خاصی در سقف است. برخی از ترک‌ها نیاز به کار و هزینه بیشتری دارند.

تعمیر سقف آپارتمان ها

4- نفوذ آب از بیرون

نفوذ آب از بیرون به داخل ساختمان به دلیل طراحی ضعیف، مصالح بی‌کیفیت و اجرای نادرست رخ می‌دهد. مشکل نفوذ آب در آپارتمان‌ها اغلب هنگام ساخت بالکن در بالای واحدهای دیگر دیده می‌شود. نفوذ آب یک نیروی مخرب است و می‌تواند مشکلات دیگری از جمله پوسیدگی ساختاری، آسیب الکتریکی، رطوبت و کپک را ایجاد کند.

5- ارتعاش و صدای زیاد

برخی از ارتعاشات ناشی از امواج صوتی می‌توانند باعث آسیب ساختاری و همچنین ناراحتی ساکنین آپارتمان شود. وقتی ساکنین طبقات بالا چیزی را حرکت می‌دهند یا مدام در حال دویدن هستند، ارتعاش به طبقه پایین منتقل می‌شود.

ارتعاش و صدا اغلب در سقف‌های طاق ضربی قابل مشاهده است. حتی در سقف‌های تیرچه بلوک نیز مقدار لرزش مشاهده می‌شود که اگر به درستی اجرا شود، این مشکل برطرف می‌شود. ارتعاش و لرزش زیاد نیز به مرور زمان باعث ترک خوردن گچ کاری سقف می‌شود.

برای مطالعه: هزینه بازسازی خانه

چه زمانی تعمیر سقف آپارتمان لازم است؟

چه زمانی تعمیر سقف آپارتمان لازم است؟

تعمیر سقف خانه می‌تواند مقوله‌ای پُرهزینه و وقت‌گیر باشد. در واقع فقط دو سناریو وجود دارد که باعث می‌شود افراد به فکر بازسازی سقف باشند:

1- سن ساختمان

وقتی متریال اصلی به پایان عمر خود می رسد، بهترین حالت ممکن این است که آن را جایگزین کنید. بسته به نوع سقف، شرایط آب و هوایی، کیفیت متریال مورد استفاده و موارد دیگر، همه این‌ها در عمر مفید سقف تأثیرگذار هستند. اما عناصر مختلف سقف از عایق گرفته تا گچ کاری، به مرور زمان دچار تغییرات عمده در ظاهر و عملکرد خود می‌شوند.

این مورد را حتی می‌توان به لوله کشی ساختمان نیز تعمیم داد. در ساختمان های قدیمی‌ اغلب از لوله‌های فلزی استفاده می‌کردند که به مرور زمان دچار پوسیدگی و خرابی می‌شدند. به هر روی، عمر بهره‌برداری ساختمان و متریال سقف بسته به کیفیت ساخت ممکن است بین 20 تا 50 سال متغییر باشد.

2- نصب غیراستاندارد

متأسفانه، مشکلات نصب به وفور اتفاق می‌افتند. در واقع، این مورد منبع شماره یک همه مشکلات سقف آپارتمان‌ها است. اگر دائماً نیاز به تعمیر سقف آپارتمان دارید، به احتمال زیاد سقف به طور اصولی اجرا نشده است. مشکلات مرتبط را می‌توان توسط یک تیم حرفه‌ای بازسازی ساختمان برطرف کرد.

در صورتی که خطاهای نصب برطرف نشوند، بهترین کار تعویض است. در غیر این صورت، شما می بایست هر چند سال یک بار هزینه دوباره را برای تعمیر سقف پرداخت کنید. به طور کلی، نصب صحیح به معنای استفاده از متریال‌های باکیفیت و عایق‌بندی اصولی سقف است.

هزینه تعمیر سقف آپارتمان چقدر است؟

هزینه تعمیر سقف آپارتمان چقدر است؟

مقدار هزینه به نوع خرابی و وسعت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر لوله کشی باعث تعمیر سقف آپارتمان شود، اغلب این مورد نسبت به ترک‌های گچ کاری هزینه بیشتری خواهد داشت، زیرا لازم است کف واحد مربوطه به طور کلی برداشته شده تا معلوم شود کدام قسمت از لوله ترکیده است. در صورتی ترک‌ها زیرساختی نباشند، آن‌ها اغلب با گچ کاری دوباره اصلاح می‌شوند. گچ کاری هزینه زیاد نیز به‌همراه نخواهد داشت. در هر صورت، اول باید مشکل بررسی و شناسایی شود، سپس فرآیند برآورد هزینه انجام می‌شود.

کلام آخر

تا زمانی که مشکلات سقف نمایان نشود، نمی‌توان در مورد سلامت آن نظر قطعی داد. اصولاً سقف‌ها به مرور زمان دچار مشکل می‌شوند، به عبارتی عمر متریال به اتمام می‌رسد. در برخی موارد نیز مشکل اصلی به نحوه اجرا مربوط می‌شود. در هر صورت، تعمیر سقف آپارتمان کاری ضروری است، زیرا تنها یک نشتی آب می‌تواند کل فعالیت‌های داخل فضا مختل کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا