نگاهی به 7 اشتباه رایج در پیاده سازی سیستم هوشمند

در ادامه مقاله به بررسی 7 اشتباه رایج در پیاده سازی سیستم هوشمند خواهیم پرداخت که طبیعتاً رفع این موارد می تواند تا حدود زیادی به پیاده سازی اصولی سیستم هوشمند و افزایش سطح رضایت مشتریان کمک نماید. 

1- عدم استفاده از سنسور تشخیص حرکت

استفاده از سنسورهای تشخیص حرکت شاید زودتر از سیستم های هوشمند در بین مشتریان و دست اندرکاران حوزه برق ساختمان توسعه پیدا نمود و استفاده از این سنسورها در فضاهایی مانند راهروها، سرویس های بهداشتی و … تبدیل به جزئی جدائی ناپذیر از تاسیسات برقی ساختمان گردیده است. لیکن روشن و خاموش شدن های مکرر مسیرهای روشنایی که از این سنسورهای محلی استفاده می کنند نیز به یکی از دلایل شکایات مشتریان تبدیل شده است و همین موضوع باعث شده است که بسیاری از مشتریان سیستم هوشمند با همین تصوری که در خصوص سنسور تشخیص حرکت محلی دارند، از داشتن همچون سیستمی منصرف گردند. لیکن نکته اصلی در خصوص تفاوت یک سنسور تشخیص حرکت سنتی با یک سنسور تشخیص حرکت هوشمند در قابلیت برنامه نویسی نامحدود آن می باشد. سنسور تشخیص حرکت را میتوان به صورت نامحدود در قالب سیستم هوشمند برنامه نویسی نمود تا از شکایات ساکنین تا جائیکه امکان دارد کاسته شود. به عنوان مثال برنامه ریزی برای استفاده در شب و روز، زمان بندی، تعداد تشخیص های مکرر در یک بازه زمانی، سناریو و … جزو مواردی هستند که میتوان سنسور تشخیص حرکت را دوباره به جزئی موثر در سیستم هوشمند ساختمان تبدیل نمود. 

2- عدم استفاده از سنسور تشخیص حضور

همانند آنچه که در خصوص سنسورهای تشخیص حرکت اشاره گردید، استفاده از سنسور تشخیص حضور نیز در سیستم هوشمند بسیار کم رنگ شده است. اینکه بتوان حضور شخص را بدون نیاز به حرکت ایشان تشخیص دهیم، در فضاهای مختلفی مانند اتاق خواب، اتاق کار، اتاق هتل و … می تواند بسیار موثر واقع گردد. اما در بسیاری موارد استفاده از این سنسور به دلیل هزینه مازادی که به فروشنده سیستم هوشمند تحمیل می نماید، از سبد محصولات و خدمات قابل ارائه توسط ایشان حذف گردیده است. 

3- عدم استفاده از سنسور تشخیص نور

یکی از اصلی ترین موارد در کنترل مسیرهای روشنایی و کنترل پرده سنسور تشخیص میزان شدت نور در داخل و خارج از ساختمان میباشد. بسیار اتفاق افتاده است که در زمانی که حتی در درخشان ترین ساعات روز هستیم و حتی پرده ها باز می باشند، اما مسیرهای روشنایی داخل ساختمان نیز روشن می باشند. این موضوع می تواند هزینه های جاری ساختمان در خصوص انرژی برق را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهد. عدم استفاده از این سنسور نیز همانند آنچه که در خصوص سنسورهای تشخیص حرکت و حضور اشاره گردید، افزایش هزینه مازادی است که به فروشنده سیستم هوشمند تحمیل می گردد و در بسیاری موارد به دلایل رقابت بین قیمت تمام شده، این سنسور از سیستم هوشمند حذف گردیده است. 

4- سنسور تشخیص بازشدگی درب

یکی از ارزان قیمت ترین سنسورهایی که می تواند در یک ساختمان مورد استفاده قرار گیرد، سنسورهای تشخیص باز و یا بسته بودن درب و یا پنجره می باشد. علیرغم قیمت بسیار پائین این سنسور، کارایی آن در ساختمان برای مقاصد امنیتی و حتی مدیریت انرژی بسیار حائز اهمیت است. اما به دلیل افزایش قیمتی که متوجه بسیاری از فروشندگان سیستم هوشمند میگردد، این سیستم ارزان قیمت اما موثر از سیستم هوشمند حذف گردیده است.

 

5- عدم استفاده از سنسورهای ایمنی

سنسورهای تشخیص نشتی آب و گاز و کیفیت هوا از مهمترین مواردی می باشند که می توانند سطح آسایش و ایمنی در ساختمان را افزایش دهند. لیکن استفاده از این سنسورها نیز به دلیل افزایش قیمتی ناشی از محدودیت تنوع محصولات بسیاری از سازندگان از سیستم هوشمند حذف گردیده است. 

6- سناریوی ناقص کنترل سیستم سرمایش و گرمایش

در مقوله کنترل دستگاه های فن کویل در ساختمان نکته بسیار مهمی که شاهد هستیم، حذف کنترل شیربرقی فن کویل از سیستم کنترل و حتی از دستگاه فن کویل می باشد. این موضوع توافق نانوشته ای بین شرکت های هوشمند و مهندسان تاسیسات مکانیکال ساختمان می باشد به این دلیل که نصب شیر برای مهندسان تاسیسات دردسرهای خاص خود را داشته و برای شرکت های هوشمند نیز مقوله کنترل شیر مستلزم صرف هزینه اضافی خواهد گردید. اما متضرر اصلی در این خصوص، مصرف کنندگان و ساکنین نهایی ساختمان می باشند و این درحالی است که در سایر کشورهای جهان نه تنها استفاده از شیربرقی های دووضعیتی بلکه استفاده از شیربرقی های با کنترل تدریجی دبی آب، در حال توسعه می باشد. نکته ای دیگر که در خصوص کنترل سیستم های سرمایش و گرمایش تراکمی نیز شاهد هستیم، قطع و وصل برق اصلی این سیستم ها توسط سیستم هوشمند می باشد که طبیعتاً باتوجه به ماهیت تراکمی بودن این تجهیزات، قطع و برق ناگهانی برق می تواند منجر به خرابی های در سیستم کنترل داخلی دستگاه گردد. 

7- اپلیکشن های موبایل و تبلت و …

علیرغم فراگیر شدن استفاده از گوشی ها و تبلت های هوشمند در بین مردم و علاقه شدید مردم به استفاده از تکنولوژی در منزل با استفاده از گوشی های هوشمند، اما همچنان شاهد هستیم که بسیاری از پروژه های هوشمند فاقد امکان دسترسی به سیستم از طریق گوشی و تبلت می باشند. این موضوع صرفاً به دلیل محدودیت محصولاتی است که بسیاری از ارائه دهندگان سیستم هوشمند با آن روبرو هستند و آن تبدیل پروتکل هوشمند (KNX, Modbus,…) به بستر TCP/IP برای برقراری ارتباط با گوشی های هوشمند می باشد. 

منبع: دپارتمان هوشمندسازی کارگشا
 

خروج از نسخه موبایل