نگاهی بر حقوق اساسی مشتریان در حوزه هوشمندسازی ساختمان

امروزه پیاده سازی سیستم هوشمند در ساختمان در حال رشد و گسترش می باشد و به تناسب آن تعداد شرکت ها و موسساتی که اقدام به ارائه محصولات و خدمات هوشمندسازی ساختمان نموده اند نیز در حال افزایش می باشد. لیکن مشتریان این حوزه به عنوان اصلی ترین بخش از زنجیره مصرف همواره دغدغه ها، نگرانی ها و مسائلی داشته اند که در بیشتر موارد مدنظر قرار نگرفته است. مقاله حاضر به بررسی حقوق اساسی و اولیه مشتریان هوشمندسازی ساختمان پرداخته است که لازم است، همواره موردتوجه قرار گیرد. 

1) طراحی اصولی سیستم هوشمند

دیرزمانی است که پیاده سازی سیستم هوشمند در ساختمان توسعه پیدا کرده است، اما متاسفانه توسعه و گسترش این سیستم در ابتدا از طرف شرکت ها و موسساتی بوده است که ارائه دهنده محصولات هوشمند بوده اند و به مرور زمان بیشتر از آنکه شاهد ظهور شرکت های طراح و مشاور در این حوزه باشیم، بیشتر تعداد شرکت هایی که متخصص در فروش محصولات با برندها و قابلیت های مختلف می باشند، افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل، بسیار مشاهده گردیده است که نگاه هوشمندسازی بیشتر نگاهی مبتنی بر خرید جنس بوده است تا نگاهی مبتنی بر ارائه راهکار جهت آسایش بیشتر ساکنین ساختمان. بر همین اساس، اولین حق اساسی مشتری، بهره مندی از یک طرح اصولی هوشمند که مبتنی بر نیازهای اساسی ساکنین ساختمان و به دور از تعصبات و گرایشات مبتنی بر برند و یا سازنده خاص میباشد. 
 

2)    بهره مندی از خدمات پس از فروش

مقوله مشتری مداری و ارائه خدمات پس از فروش نه تنها معضل حوزه هوشمندسازی، بلکه در بیشتر حوزه های دیگر نیز گریبانگیر مشتریان است. لیکن در این حوزه خاص نیز، این مورد در بسیاری اوقات موجبات عدم رضایت مشتریان را فراهم آورده است. ساکنین ساختمان به عنوان اصلی ترین مصرف کننده این تجهیزات، بیش از سازنده، فروشنده، طراح و نصاب سیستم هوشمند درگیر این مقوله می باشند. بسیار مشاهده گردیده است که محصولات با کیفیت اروپائی و آمریکایی پس از نصب در پروژه، به دلیل عدم سرویس دهی مناسب برای بازار کشور، مشکلات عدیده ای را برای ساکنین ساختمان فراهم آورده اند. فلذا، اطمینان از خدمات پس از فروش نیز یکی دیگر از حقوق اساسی مشتریان به شمار می آید که باید موردتوجه قرار گیرد. 
 

3)    نصب و اجراء اصولی

توجه به نکات اساسی نصب، اجراء و راه اندازی سیستم هوشمند، از اهمیت ویژه ای برای ساکنین ساختمان به شمار می آید. از مواردی که می توان در زمان نصب به آنها توجه نمود می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

اطمینان از رعایت این نکات نیز یکی دیگر از حقوق اساسی مشتریان در هوشمندسازی ساختمان می باشد به این دلیل که هریک از موارد یادشده در صورت عدم توجه، میتواند موجبات عدم آسایش را برای ساکنین ساختمان به همراه داشته باشد. 
 

4)    بهره مندی از تجهیزات با کیفیت مناسب

شکی نیست که راه اندازی صحیح و اصولی یک سیستم هوشمند در گرو انتخاب محصولات با کیفیت می باشد. بسیار پیش آمده است که پروژه هایی علیرغم طراحی بسیار دقیق، اما به دلیل استفاده از محصولات با کیفیت پائین تبدیل به تجربه ای ناخوشایند برای مشتریان شده است. در حوزه هوشمندسازی محصولات با کیفیت مناسب می بایست در هر دو بخش سخت افزار و نرم افزار کیفیت قابل قبولی داشته باشند. پیروی از استاندارد و پروتکل های معتبر بین المللی و دارا بودن گواهینامه های کیفی معتبر، می تواند تا حدودی اطمینان خاطر مشتریان را در این خصوص جلب نماید. 

5)    کارکرد آسان 

رشد تکنولوژی به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات در سالیان گذشته در حدی بوده است که در بسیاری موارد عموم جامعه امکان هماهنگی کامل با آن را نداشته اند. هوشمندسازی ساختمان نیز به عنوان یکی از این موارد، رشد چشمگیری داشته است. اما این رشد سریع، در بسیاری موارد بر پیچیدگی کنترل ساختمان از طرف ساکنین (به ویژه افراد سالمند) افزوده است. فلذا، استفاده آسان و کارکرد ساده سیستم هوشمند یکی از حقوق اساسی مشتریان این حوزه می باشد. سناریوهای کاری موثر، کلیدهای هوشمند ساده، کار با آیکون و … از جمله مواردی است که می تواند کارکردن با سیستم هوشمند را بسیار آسانتر و موثرتر نماید. 
 

6)    انطباق با معماری و طراحی داخلی ساختمان

علیرغم اینکه هوشمندسازی مقوله ای بسیار عمومی و همگانی می تواند باشد و قشرهای مختلف جامعه می توانند از سطوح مختلف هوشمندسازی بهره مند باشند، لیکن امروزه این مقوله بیشتر در ساختمان ها و مناطق مرفه جامعه مورداستفاده قرار می گیرد. فلذا، جهت تامین شرایط آسایش این قشر از جامعه، بسیار مهم است که سیستم هوشمند مورداستفاده در ساختمان، هماهنگی با طراحی و معماری ساختمان داشته باشد. بسیار پیش آمده است که ساختمانی با طراحی داخلی بسیار ظریف و کلاسیک، ناچار به استفاده از سیستم هوشمندی بوده است که از لحاظ ظاهری تعارضی بسیار آشکار با طرح داخلی ساختمان داشته است. فلذا، انطباق سیستم هوشمند با معماری و طراحی داخلی ساختمان میتواند به عنوان یکی از حقوق اساسی مشتریان در این حوزه لحاظ گردد. 
 

7) آموزش

همانگونه که اشاره گردید، هوشمندسازی ساختمان مقوله ای جدید و نوین برای بسیاری از افراد در جامعه می باشد. فلذا بسیار مهم است که افرادی که از این سیستم استفاده می نمایند از آموزش های ویژه چگونگی کارکرد این تجهیزات از طرف شرکت نصب کننده سیستم، بهره مند گردند. چگونگی استفاده، ارتباط با سایر سیستم ها، راهکارهای ساده رفع ایراد سیستم و … می تواند جزو مواردی باشند که ساکنین ساختمان و مشتریان می بایست اطلاعات کاملی از آن داشته باشند. فلذا آموزش سیستم هوشمند در ساختمان به عنوان یکی دیگر از حقوق اساسی مشتریان این حوزه به شمار می آید. 

کلام کارگشا:

مواردی که در فوق اشاره گردید، جزو مواردی است که حقوق اساسی و پایه ای مشتریان به شمار می آید. بسیار مهم است که عموم افراد جامعه آشنایی کاملی بر حقوق اساسی خود در خرید یک سیستم هوشمند داشته باشند. طبیعتاً در غیاب شرکت ها و موسسات متخصص در امر طراحی سیستم هوشمند و آموزش آن، اطلاع از این موارد از طرف مشتریان، می توان تاثیر بسیار موثری در توسعه و گسترش استفاده از این سیستم در جامعه داشته باشد. 

منبع: دپارتمان هوشمندسازی کارگشا

خروج از نسخه موبایل