معماری و زندگی

نکات ایمنی هنگام وقوع آتش سوزی در خانه یا محل کار

همه ما می‌دانیم که آتش سوزی چقدر خطرناک است اما آیا این را هم می‌دانیم که در هنگام وقوع آتش سوزی چه باید کنیم؟ ایمنی در برابر آتش شامل یک سری فرآیند است که به کاهش و دفع اثرات آن مربوط می‌شود. اینکه این فرآیندها چیستند و چگونه می‌توانند در هنگام وقوع آتش سوزی یاری رسان باشند، موضوعی است که ما در این مقاله درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم. با ویکی ساختمون همراه باشید.

نکات ایمنی هنگام وقوع آتش سوزی در خانه

در صورت بروز آتش سوزی مهم است که شما و خانواده خود بدانید دقیقاً چه کاری باید انجام دهید زیرا در هنگام آتش سوزی زمان بسیار ارزشمند است! در این راستا، آموزش حفظ ایمنی در برابر آتش سوزی را باید به خوبی به تمامی افراد آموزش داد. نکات آموزشی در زیر آورده شده‌اند:

1- مهم است که شما تمام شماره‌های اضطراری و پیشگیری از آتش سوزی را به خاطر بسپارید تا در هنگام وقوع آتش سوزی بتوانید به سرعت وارد عمل شوید. شماره‌های اضطراری شامل موارد زیر هستند:

  • آتش نشانی: 125
  • پلیس: 110
  • آمبولانس: 115

2- ممکن است بازی با کبریت، شمع یا فندک جالب باشد اما این کار را انجام ندهید. اگر دیدید فرزندتان یا برادر یا خواهر کوچکتان با کبریت بازی می‌کند، جلوی او را بگیرید و سریعاً به بزرگ‌تر خود اطلاع دهید.

نکات ایمنی هنگام وقوع آتش سوزی در خانه

3- مهم است دستگاه ردیاب دود را بررسی کنید. آلارم‌های دود از تجهیزات بسیار مهم پیشگیری از آتش سوزی هستند. نوجوانان و جوانان می‌توانند از والدین خود بخواهند نحوه روشن و خاموش کردن دستگاه آلارم را به آن‌ها آموزش دهند. اگر در هنگام وقوع آتش صدای آلارم را شنیدید برای ترک ساختمان آماده شوید.

4- اگر آتش می‌بینید، به یک فرد بزرگسال آن را گزارش دهید. عدم اطلاع در مورد آتش سوزی فقط همه چیز را بدتر خواهد کرد و شما باید مطمئن شوید که همه افراد نسبت به وقوع این رخداد آگاهی دارند. در کمد لباس، زیر تخت یا هر جای دیگری پنهان نشوید!

5- مهم است که در زمان وقوع آتش سوزی، پارچه‌ای مرطوب را روی دهان خود قرار دهید. با این کار هم از خفگی جلوگیری می‌کنید و هم می‌توانید هوای تازه دریافت کنید. حتی می‌توانید یک پتوی خیس را دوتادور خود بیندازید تا در برابر حرارت ناشی از آتش در امان باشید.

6- روی زمین بیفتید و غلت بخورید. انجام این کار مهم است زیرا در صورت آتش گرفتن لباس به شما کمک می‌کند تا سریعاً آتش را خاموش کنید. یادتان نرود که نباید بدوید زیرا این کار باعث بدتر شدن آتش می‌شود. هنگامی که روی زمین می‌غلتید، فریاد بزنید.

7- برای هر شرایط اضطراری برنامه ریزی کنید. برنامه ایمنی در برابر آتش را به طور منظم با هر یک از اعضای خانه خود دنبال کنید و مطمئن شوید که همه افراد راه‌های فرار را می‌دانند. این برنامه را حداقل سالی دو بار تمرین کنید تا اهالی خانه بدانند که چه کاری باید انجام دهند.

8- هنگامی ‌که از وسایل برقی استفاده نمی‌کنید؛ مخصوصاً شب‌ها، آن‌ها را خاموش کنید. این نکته مهمی است که باید بدانید و به شما کمک می‌کند تا جریان خطرناک برق را در زمان عدم استفاده، متوقف کنید.

اقدامات ایمنی هنگام وقوع آتش سوزی

9- در صورت آتش سوزی در ملک خود از آسانسور استفاده نکنید. هنگام خروج، از راه پله استفاده کنید زیرا راه پله ایمن‌ترین گزینه برای ترک ساختمان است.

10- تمام خطرات احتمالی آتش سوزی در خانه خود را شناسایی کنید و آمادگی کافی داشته باشید. با این کار می‌توانید تمامی خطرات را شناسایی کرده و در زمان نیاز جلوی آن‌ها را بگیرید. دور نگه داشتن کبریت و فندک به جلوگیری از گسترش آتش سوزی کمک می‌کند.

11- شمع‌ها زیبا به نظر می‌رسند و رایحه‌های مطبوعی را در فضای خانه پخش می‌کنند اما خطر بزرگی برای آتش سوزی و ایمنی دارند. اگر می‌خواهید خطرات ناشی از آتش سوزی در خانه خود را کاهش دهید، پس هنگام استفاده از شمع مراقب باشید.

مطلب پیشنهادی: 9 راهکار پیشگیری از آتش سوزی در ساختمان‌های مسکونی و اداری

12- وقتی مشغول پختن غذا هستید، باید در موارد زیر نکات ایمنی را در نظر بگیرید:

  • سرخ کردن
  • کباب کردن
  • جوشیدن

حتی اگر همه این کارها برای مدت زمان کوتاهی انجام شوند، آشپزخانه را ترک نکنید! مگر اینکه فرد بالغ دیگری مراقب غذا باشد. غذایی که برای پختن بدون مراقبت از آن رها می‌شود، شانس بیشتری برای تبدیل شدن به شعله‌های بلند آتش دارد.

13- فقط از بهترین تجهیزات آتش نشانی استفاده کنید و از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. از تجهیزات اطفا حریق که توسط سازمان آتش نشانی تایید نشده‌اند، استفاده نکنید.

ایمنی هنگام وقوع آتش سوزی

14- برای وسایلی که دوست دارید به داخل خانه برنگردید. مهم است که شما خیلی سریع ملک را ترک کنید. وسایل مورد علاقه شما قابل تعویض هستند اما زندگیتان قابل برگشت نیست!

15- مطمئن شوید که همه افراد (چه در خانه و چه در محل کار) از برنامه و نحوه تخلیه ساختمان آگاهی دارند. تمرین‌های آزمایشی، روشی مفید برای تمرین تخلیه در هنگام وقوع آتش سوزی است.

16- ماهیت آتش سوزی به صورتی است که ممکن است باعث شود افراد همیشه نتوانند از مسیر تعیین شده برای فرار از آتش استفاده کنند. در حقیقت، شما همیشه باید راه حل دیگری را در نظر داشته باشید.

17- اگر در یک اتاق گیر کرده‌اید و به دلیل آتش سوزی نمی‌توانید اتاق را ترک کنید، چیزی را زیر درب قرار دهید تا از ورود دود به داخل اتاق جلوگیری کند. لباس یا ملحفه یک روش عالی برای جلوگیری از ورود دود است. در همین حال، می‌توانید با زنگ زدن به نیروهای آتش نشانی و فریاد زدن از پنجره، هشدارهای لازم را ارسال کنید.

18- بسیاری از آتش سوزی‌ها بدون اطلاع قبلی آغاز می‌شوند و اگر کنترل نشوند، بدتر خواهند شد. بهترین راه برای مقابله با آتش سوزی، استفاده از سیستم اعلام حریق در واحدهای ساختمان است.

چگونه می‌توان از کپسول آتش نشانی استفاده کرد؟

مهم ترین نکات و توصیه های ایمنی در برابر آتش سوزی

کپسول آتش نشانی قطعه اساسی تجهیزات ایمنی در برابر آتش سوزی است و به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت و به طور مؤثر، آتش را مهار کنید. چهار اصل اساسی استفاده از کپسول آتش نشانی به شرح زیر هستند:

  • ضامن را بکشید.
  • آتش را هدف بگیرید.
  • دستگیره را فشار دهید.
  • نازل را حرکت دهید.

طیف وسیعی از کپسول‌های آتش نشانی در بازار موجود هستند، لازم است یکی از آن‌ها را خریداری کنید. همچنین، ضروری است که بعد از اتمام تاریخ انقضا کپسول، دستگاه را دوباره شارژ کنید.

سخن آخر

سوء عملکرد برق یکی از دلایل عمده آتش سوزی است. مطمئن شوید برای حل مشکلات مربوط به برق ساختمان از یک برقکار واجد شرایط کمک می‌گیرید. به علاوه، حتماً سیم‌های برق را مرتباً چک کنید و مطمئن شوید که سیم‌ها جلوی دست و پا نیستند. به یاد داشته باشید که تعداد دوشاخه‌های برق و پریز برق را محدود کنید. بار بیش از حد پریز برق، می‌تواند منجر به آتش سوزی شود. به هر روی، نکات ایمنی هنگام وقوع آتش سوزی را در بالا بیان کردیم، حالا بیش از هر زمان دیگری آماده مقابله با آتش هستید. امیدواریم که هرگز در این موقعیت سخت قرار نگیرید؛ اما همیشه احتیاط و کسب اطلاعات شرط عقل است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا