تکنولوژینمانورپردازی

نورپردازی هوشمند نمای ساختمان چیست و چه مزایا و اصولی دارد؟

در سال‌های اخیر نورپردازی هوشمند نمای ساختمان محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. به ویژه در مورد سازه‌های خاص که به دنبال جلوه‌ای از زیبایی و تأثیرات بصری چشمگیر هستند، نورپردازی هوشمند نما اهمیت بالایی دارد.

سیستمی از این دست می‌تواند به طرز چشمگیری سبک طراحی یا ویژگی‌های معماری یک ساختمان را برجسته کند. نورپردازی هوشمند سیستمی قابل دسترسی است که به راحتی جهت نظارت هر چه تمام‌تر، بر روشنایی نما تأکید دارد. اما نورپردازی هوشمند نمای ساختمان دقیقاً اشاره به چه موضوعی دارد؟ با ویکی ساختمون همراه باشید.

نورپردازی هوشمند نمای ساختمان چیست؟

جلوه دادن ساختمان به قضاوت زیبایی شناسی بستگی دارد. این مهم همان چیزی است که نورپردازی هوشمند نمای ساختمان بر پایه آن ساخته شده است. به این معنا که می‌توان زمان خاموش و روشن شدن، میزان روشنایی، تعداد چراغ‌های روشن و سبک نورپردازی را به دلخواه خود تغییر داده و تنظیم کرد.

در حقیقت، نورپردازی هوشمند در مورد نظارت و کنترل بر روشنایی نمای ساختمان است. کاربر می‌تواند از طریق گوشی همراه یا هر دستگاه دیگری نورپردازی نما را به دلخواه تنظیم کند. او می‌تواند با کنترل بر قسمت‌های خاصی از ساختمان، انرژی زیادی را صرفه‌جویی کند. این کار که به شبکه سازی نام دارد، با استفاده بستر اینترنت و سیستم مرکزی انجام می‌شود.

برای هوشمندسازی ساختمان می توانید در این صفحه ثبت سفارش انجام دهید.

نورپردازی هوشمند نمای ساختمان چیست؟

کل سیستم روشنایی نما با استفاده از سیستم مرکزی تنظیم می‌شود. سیستم مرکزی با استفاده از اپلیکیشن مخصوص به گوشی همراه متصل می‌شود. وقتی کاربر یک ویژگی خاص را در اَپ گوشی فعال می‌کند، به سیستم مرکزی این سیگنال را می‌فرستد که آن ویژگی را انجام دهد. مثلاً کاربر قصد تغییر رنگ چراغ‌های LED ساختمان را دارد، از روی گوشی این ویژگی را فعال می‌کند و سپس چراغ‌های LED ساختمان به رنگ قرمز در می‌آیند.

مدیریت حرفه‌ای روشنایی باعث کنترل بهتر رنگ و شدت نور می‌شود. یک سیستم نورپردازی هوشمند کاملاً متناسب با نیازهای ساختمان و کاربر تعبیه می‌شود تا دستیابی به بالاترین سطح عملکرد را فراهم کند. واحد کنترل مرکزی به کاربر امکان می‌دهد به یک ترکیب عالی و پویا از نور طبیعی و مصنوعی برسد تا بتواند در روز و شب از حداکثر کارآیی سیستم خود استفاده کند.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی نمای ساختمان مسکونی و روشن نمودن چهره خاموش شهر

مزایای نورپردازی هوشمند نمای ساختمان

۱- تأکید بر زیبایی شناسی

نور می‌تواند تاثیر قدرتمندی در درک و خلق‌وخوی انسان داشته باشد. رستوران‌ها ده‌ها سال است که این موضوع را می‌دانند، تاسیسات روشنایی هوشمند می‌تواند شامل سنسورهایی باشد که میزان فیلتر شدن نور در روز را کنترل می‌کنند. در روشنایی روز چراغ‌ها به طور خودکار کم نور می‌شوند که برای ساکنان آرامش به دنبال خواهد داشت. در شب نورپردازی به شکلی حداکثر نمایش داده می‌شود تا زیبایی ساختمان را دو چندان کند. در حقیقت، نورپردازی هوشمند نمای ساختمان ابزاری قدرتمند برای تاثیر بر احساس مردم و عملکرد بهینه ساختمان دارد.

۲-  کنترل و نظارت بیشتر

تاسیسات نورپردازی متصل به سنسورها برای نظارت بر روشنایی نمای ساختمان و تشخیص اینکه چرا باید بر اساس زمانبندی تنظیم شود، متکی هستند. این سنسورها می‌توانند اهداف مختلفی داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها کنترل نور است. کنترل روشنایی هوشمند بر زیبایی و مصرف انرژی تاکید دارد. در نورپردازی غیرهوشمند نمای ساختمان تنها تنظیمات موجود، روشن و خاموش کردن چراغ‌ها است اما در نورپردازی هوشمند، کاربر بر همه چیز کنترل و نظارت دارد.

مزایای نورپردازی هوشمند نمای ساختمان

۳- راحتی و دسترسی بهتر

نورپردازی هوشمند راحتی و دسترسی را بهینه می‌کند. کاربر به آسانی می‌تواند با استفاده از موبایل و هر دستگاه دیگری، در محل زندگی خود میزان روشنایی و خصوصیات عملکردی نورپردازی را مدیریت کند. حتی کاربر می‌تواند با استفاده از اینترنت در هر جای دنیا که باشد، بر نورپردازی نما نظارت داشته باشد. سیستم نورپردازی هوشمند حتی مواردی مانند خرابی و سوختگی چراغ‌ها را نیز گزارش می‌کند. به طور کلی، بستر آنلاین باعث شده است تا فرآیند انجام کار با انرژی و مدت زمان کم‌تری انجام شود.

۵- صرفه جویی در هزینه‌ها

ممکن است در بعضی از روزها و موقعیت‌ها یا در ساعاتی از روز که بازدیدکننده کمتری در محل حضور دارند، نیاز به خاموش کردن چراغ‌ها باشد. با استفاده از نورپردازی هوشمند نمای ساختمان می‌توان تعداد چراغ‌ها و شدت روشنایی را تنظیم کرد. این مهم باعث کاهش انرژی مصرفی و به موجب آن کم شدن هزینه‌های مربوط به برق مصرفی می‌شود.

اصول نورپردازی هوشمند نمای ساختمان

هدف از نورپردازی هوشمند نما مهم است، این مفهوم سپس بر هر تصمیم در حوزه طراحی حاکم می‌شود و به سوالاتی از قبیل ایجاد خلق‌وخو، انتخاب سبک روشنایی و غیره پاسخ می‌دهد. نوع ساختمان عامل اصلی در نظر گرفتن طرح نورپردازی هوشمند نمای ساختمان است. یک ساختمان تجاری را می‌توان با یک سبک شاد و روشن زینت بخشید، یک برج اداری می‌تواند از طریق سبک نورپردازی پویا و گسترده به یک نماد و نقطه عطف در شهر تبدیل شود، یک هتل بزرگ نیز از طریق نورپردازی ظاهری مهمان نواز پیدا می‌کند.

نورپردازی کل نما ضروری نیست بلکه روشن کردن مهم‌ترین مناطق نما، یعنی جایی که می تواند بیشترین تاثیر را ایجاد کند لازم است. توصیه می‌‍شود مناطقی از نما که دارای کمترین میزان انسداد دید در اثر درختان، ساختمان‌های مجاور و غیره هستند و بیشترین تاثیر را برای بینندگان دارند، انتخاب شوند.

اصول نورپردازی هوشمند نمای ساختمان

ناظران می‌توانند وسایل نقلیه منتظر در چراغ راهنمایی مجاور باشند یا افرادی که در مجاورت ساختمان رفت‌وآمد می‌کنند. همچنین، نور محیطی اطراف ساختمان می‌تواند باعث کاهش اثر نور شود. از این رو توصیه می‌شود قسمت‌های تیره نما را انتخاب کنید. همچنین وسایل و جلوه‌های روشنایی باید به گونه‌ای قرار بگیرند که باعث خیرگی نور نشوند.

سبک طراحی نما می تواند تعیین کند که چه عناصری مانند ستون‌ها، پنجره‌ها و عناصر دیگر باید از نورپردازی هوشمند بهره‌مند شوند. به عنوان مثال، ستون‌های یک ساختمان با نمای رومی که مهم‌ترین قسمت این نوع نما هستند می‌توانند با استفاده از جلوه‌های نورپردازی هوشمند، برجسته شوند. توصیه می‌شود که به الگوها، تقارن، مقیاس، تعادل، کنتراست و خلق‌وخوی فضا توجه شود تا سبک روشنایی در بهترین شرایط قرار گیرد.

ملاحظات و احتیاطات عمومی است که باید هنگام استفاده از نورپردازی هوشمند نمای به خاطر بسپارید شامل موارد زیر هستند:

  • ارتفاع ساختمان: این نشان دهنده ارتفاع واقعی سطح روشنایی خواهد بود.
  • موقعیت منبع نور: نشان دهنده میزان نزدیکی نور به افراد جهت تحت تأثیر قرار دادن آنهاست.
  • عرض ساختمان: این مورد بر تعداد منابع نور و زوایای پخش نور تأثیر می‌گذارد.
  • نور محیط: تعداد چراغ‌ها و میزان روشنایی باید براساس نور محیط انتخاب شوند. نور زیاد به عنوان آلودگی نوری شناخته می‌شود.

نکته: تجهیزات نورپردازی هوشمند شامل پروژکتورهای LED، چراغ های دلفی، وال واشرها، نئون فلکس، سیستم مرکزی، شبکه اتصال وای فای (Wi-Fi)، اپلیکیشن موبایل یا نرم افزار مخصوص کامپیوتر دسکتاپ و دیگر وسایل نصبی است.

کاربرد نورپردازی هوشمند ساختمان

کاربرد نورپردازی هوشمند ساختمان

هوشمندسازی نورپردازی نما اغلب برای نمای ساختمان‌هایی با کاربری‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. ساختمان‌های تجاری (مراکز خرید، هتل‌ها و غیره)
  2. ساختمان‌های اداری (خاص و بلند مرتبه)
  3. ساختمان مسکونی (خاص و بلند مرتبه)
  4. ساختمان‌های ورزشی (ورزشگاه‌ها)

کلام آخر

در عصر هوشمندسازی، افراد سریع با ساختمان‌هایی سازگار می‌شوند که پذیرای فناوری‌های جدید هستند. نورپردازی هوشمند نمای ساختمان از فناوری‌های جدیدی است که به هدفش کسب تجربه کاربری بهتر هم برای استفاده کنندگان (صاحبان کسب‌وکار) و هم برای ناظران (مردم) است. از صرفه جویی در انرژی گرفته تا کنترل و نظارت بهینه بر روشنایی نمای ساختمان، نورپردازی هوشمند مزایای بسیاری را ساختمان مدرن امروزی فراهم می‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا