نورپردازی

نورپردازی برج آزادی : نقش رنگ و نور بر قامت سرافراز برج آزادی

در این مقاله از ویکی ساختمون به نورپردازی برج آزادی می‌پردازیم. با پیشرفت تکنولوژی نورپردازی ساختمان‌ها به هنری مدرن تبدیل شده است. در این میان برج آزادی که نماد ایران شناخته می‌شود، در شب‌های مختلف سال از احساسات بشری همچون صلح، دوستی و همدلی می‌گوید، نقاشی رنگ و نور بر چهره برج آزادی شور و شادی، سوگواری و همدردی، همدلی و همبستگی، قدردانی و مهربانی و … را به مردم ایران و دنیا مخابره می‌کند. با ویکی ساختمون همراه باشید.

برج آزادی

نورپردازی برج آزادی

بسیاری برج آزادی را نماد اصلی پایتخت ایران می‌دانند. این بنای زیبا در فاصله سال‌های 1348 تا 1350 توسط حسین امانت برای یادبود جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ساخته شد و به برج شهیاد نام گرفت. معماری شگفت‌انگیز برج موجب شد که این بنای زیبا در سال 1353 در فهرست آثار ملی ایران قرار گیرد، حتی تصویر برج آزادی در سال‌های 1352 تا 1357 روی اسکناس‌های 200 ریالی ایران چاپ می‌شد.

مطلب پیشنهادی: معماری پست مدرن در ایران چگونه است؟ معرفی 3 اثر برجسته

معماری برج آزادی

برج آزادی که از شاهکارهای معماری معاصر ایران به شمار می‌رود، تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. قوس بیضی شکل برج نمادی از طاق کسری و کاشی‌کاری فیروزه‌ای از دوره صفوی و شیارهای بالای برج از بادگیرهای یزد اقتباس شده که در کنار نمادهای مدرن و ساختار بتنی جذابیت چشم‌نوازی به بنا بخشیده است.

معمار این بنا بر آن بوده است که فرهنگ و تاریخ‌ درخشان ایران را در این سازه شگفت‌انگیز منعکس کند، اکنون این بنای ارزشمند با پیشرفت تکنولوژی سفیری برای صلح، همدلی و دوستی در میان مردم جهان شده است.

مطلب پیشنهادی: نقش هندسه در معماری ایرانی

نورپردازی برج آزادی توسط هنرمند آلمانی

نورپردازی برج آزادی

اولین نورپردازی برج آزادی توسط یک هنرمند آلمانی انجام شد. به دعوت سفیر آلمان در ایران و به مناسبت تاریخ اتحاد دو آلمان شرقی و غربی فیلیپ گایست، هنرمند آلمانی، نخستین کنسرت نور در برج آزادی را با واژه‌های فارسی، آلمانی و انگلیسی اجرا کرد که به همراه آن موسیقی انیکا هندرسون نیز نواخته شد.

فیلیپ گایست در این مورد گفت: این پروژه برای من بسیار خاص است و افتخار می‌کنم که آگاهانه و با استفاده از لغت‌ها آن را انجام دهم. “دروازه واژه‌ها” نام این پروژه است و با واژه‌های انگلیسی، آلمانی و فارسی نورپردازی برج انجام می‌شود.

نورپردازی برج آزادی برای نمایش آثار خوشنویسی یونسکو

نورپردازی برج آزادی

برج آزادی میزبان آثار هنری هنرمندان کشورهای مختلف شد. آثار نخستین نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم رقص قلم شامگاه 6 بهمن 99 بر قامت استوار برج آزادی به نمایش در آمد، نمایشگاهی با بیش از 800 اثر از هنرمندان 30 کشور جهان.

نورپردازی برج آزادی در جشن‌های مذهبی

نورپردازی برج آزادی

برج آزادی در جشن‌های مذهبی مثل شب نیمه شعبان با رقص نور سراسر شادی و شور می‌شود.

نورپردازی برج آزادی در جشن‌های سیاسی

نورپردازی برج آزادی علاوه بر نشان دادن حس همدلی، دوستی، صلح، اتحاد و همبستگی بین انسان‌ها در جشن‌های سیاسی هم اجرا می‌شود. برج شهیاد که پس از انقلاب 57 به برج آزادی تغییر نام یافت و در دولت دکتر حسن روحانی نماد ایران شناخته شد، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شب 21 بهمن نورپردازی می‌شود.

نورپردازی برج آزادی

نورپردازی برج آزادی برای همدردی با ملت‌ها

برای همدردی مردم ایران با سایر ملت‌ها، برج آزادی با نمایش رنگ و نور غرقه در حس نوع دوستی می‌شود. در پی حادثه تروریستی دانشگاه کابل برای ابراز همدردی با مردم افغانستان، برج آزادی با پرچم افغانستان و تصاویری با هشتک جان پدر کجاستی نورپردازی شد.

نورپردازی برج آزادی

نورپردازی برج آزادی برای نمایش اتحاد و همبستگی ملت ایران

در واکنش به شعر رئیس جمهور ترکیه که در جشن پیروزی جنگ قره باغ خوانده شد، برج آزادی برای نمایش اتحاد و همبستگی ملی با نور و قلم نورپردازی شد.

نورپردازی برج آزادی

نورپردازی برج آزادی برای سوگواری درگذشتگان هواپیمای اوکراینی

در 18 دی سال 1398 مردم ایران، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان سوگوار تعدادی از هم‌وطنان خود شدند. برج آزادی به مناسبت گرامیداشت جانباختگان هواپیمای اوکراینی در اولین سالروز این حادثه دلخراش نورپردازی شد.

نورپردازی برج آزادی

نورپردازی برج آزادی برای همدردی با تمامی کشورهای درگیر با ویروس کرونا

متأسفانه ویروس کرونا انسان‌های زیادی را به کام مرگ فرو برده است و مردم دنیا را سوگوار کرده. برای ابراز همدردی با آن‌ها پرچم کشورهای درگیر با کرونا بر چهره سوگوار برج آزادی به نمایش درآمد.

نورپردازی برج آزادی

نورپردازی برج آزادی برای قدردانی از پزشکان، پرستاران و کادر درمان

برج آزادی در همه‌گیری کرونا برای قدردانی از پزشکان، پرستاران و کادر درمان شامگاه یکشنبه 10 فروردین سفیدپوش شد و برای قطع شدن زنجیره انتقال ویروس کرونا و کمک به جامعه پزشکی، شعار “در خانه بمانیم” بر چهره برج آزادی منقش شد، شعارهای دیگری همچون “ما کرونا را شکست می دهیم”، “پزشکان، کادر درمانی، متشکریم، خدا قوت” و “به یاد شهدای عرصه سلامت” نیز به نمایش درآمد.

نورپردازی برج آزادی

سخن آخر

شبی شادمان از شادمانی انسان‌ها، شبی اندوهگین از اندوه آن‌ها، شبی دیگر شادمان از آمدن نوروز و شب‌هایی مملو از احساسات ناب بشری همچون همدردی، قدردانی، همدلی، صلح و دوستی که بر تار و پود برج آزادی نواخته می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا