دانشنامه ساختماننما

نمای مینرال چیست؟ معرفی انواع روش های اجرا و مزایای هر کدام

امروزه با پیشرفته تکنولوژی دستاوردهای نوینی در صنعت ساخت و ساز به دست آمده است. نمای مینرال به عنوان یکی از این دستاورد‌هاست که استفاده از آن در سال‌های اخیر رو به افزایش است. نمای مینرال در واقع یک پوشش چند کاربردی به منظور استفاده از آن در نمای داخلی و خارجی ساختمان است. نمای مینرال با بهره‌گیری از ساختار فیزیکی و شیمیایی خود مزایای زیادی را ارائه‌ می‌دهد هر چند که استفاده از آن معایبی را نیز در پی خواهد داشت. در این مقاله سعی خواهیم داشت که مروری جامع بر نمای مینرال داشته باشیم و آن را از نظر انواع، کاربردها، مزایا و معایب بررسی کنیم.

نمای مینرال چیست؟

نمای مینرال یک پوشش تزیینی مدرن و مقاوم است که قابلیت استفاده در سطوح مختلف را دارد. نمای مینرال در واقع متشکل از سنگ ریزه‌های معدنی مانند مرمر، گرانیت و کوارتز است. این مواد معدنی در ترکیب با یکدیگر به تنهایی قابل استفاده نیستند و از این رو آن‌ها را با انواع رنگ‌های طبیعی، رزین‌ها و چسب‌ها، مواد مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش و روان کننده‌ها ترکیب‌ می‌کنند تا بتوان به ویژگی‌های به خصوصی دست یافت.

نمای مینرال را کجا‌ می‌توان به کار برد؟

طریقه آماده‌سازی و به‌کارگیری نمای مینرال شباهت زیادی با گچ و سیمان دارد. بدین طریق که نمای مینرال را با مقدار مشخصی از آب مخلوط‌ می‌کنند و ملات به دست آمده را روی سطوح مورد نظر به کار‌ می‌گیرند. با توجه به قدرت سفارشی‌سازی ترکیب نمای مینرال‌ می‌توان آن را در هر نوع سطحی از جمله چوب، گچ و بتن به کار بست. ناگفته نماند که در صورتی که قصد دارید که نمای مینرال را در سازه‌ای به کار ببرید باید از یک سری پیش‌نیازها و الزامات برخوردار باشد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • سطح مورد نظر باید کاملاً صاف و بدون هیچ‌گونه ناهمواری باشد.
  • سطح باید کاملاً خشک و عاری از هر گونه گرد و غبار و یا لکه‌های روغنی و چربی باشد.
  • سطح مورد نظر قبل از اجرای نمای مینرال باید با استفاده از پوشش مناسب یا همان پرایمر آماده شده باشد.
  • بهترین شرایط لازم برای اجرای نمای مینرال در طول روز و دور از تابش نور خورشید و در درجه حرارت‌های حول و حوش ۵ درجه سانتی‌گراد است.

برای اجرای نماکاری ساختمان میتوانید در این صفحه ثبت سفارش انجام دهید.

انواع مختلف نمای مینرال

مزایای استفاده از نمای مینرال

به طور کلی نمای مینرال با بهره‌گیری از ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی که دارد مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا در اجرا به ویژه در روش پاششی نسبت به استفاده از گچ و سیمان.
  • مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی و پایین آوردن هزینه نهایی ساخت و ساز.
  • مقاومت بالا در برابر نور خورشید به دلیل داشتن دانه‌های معدنی طبیعی و مقاوم مانند کوارتز.
  • به دلیل طبیعی بودن و عدم استفاده از مواد سمی و نفتی، از جمله مصالح دوستدار محیط‌ زیست به شمار‌ می‌رود.
  • به دلیل قابلیت سفارشی‌سازی بالا در رنگ‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی در دسترس است.
  • می‌توان با استفاده از مواد آنتی باکتریال آن را نسبت به انواع قارچ و جلبک به ویژه در مناطق دارای رطوبت بالا مقاوم ساخت.
  • با به کار بردن مواد مقاوم در برابر حرارت‌ می‌توان مقاومت در برابر آتش آن را بالا برد.
  • قابلیت استفاده در سطوح با اشکال و جنس‌های مختلف.
  • با به کار بردن مواد آنتی استاتیک‌ می‌توان آن را در مقابل جذب گرد و غبار مقاوم ساخت.
  • با استفاده از مواد مختلف می‌توان از ضد آب و رطوبت بودن آن اطمینان حاصل کرد.
  • پوشش‌های مینرال دارای خاصیت ارتجاعی و کشسانی مناسبی هستند و به همین دلیل هم مقاومت خوبی در برابر نیروهای وارده دارند.
  • استفاده از مینرال در نمای داخلی و خارجی باعث‌ می‌شود که در مقایسه با گچ و سیمان وزن به مراتب کمتری به دیوارها وارد شود.
  • چشم‌انداز و نمای ظاهری بسیار زیباتر در مقایسه با گچ و سیمان.

معایب استفاده از نمای مینرال

از نقاط ضعف مربوط به استفاده از نمای مینرال در سازه‌های مختلف نیز‌ می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • به منظور برخورداری از ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر گرد و غبار و اشعه ماورای بنفش باید از مواد ویژه و پر هزینه استفاده کرد.
  • نمای مینرال به طور طبیعی در برابر رطوبت و آب مقاوم نیست و باید یک لایه ضد آب را روی آن اجرا کرد.
  • در صورت اجرای نامناسب، این نما ممکن است که دچار ترک‌خوردگی‌های کوچک و بزرگ شود.

کاربرد های نمای مینرال

نمای مینرال از چه موادی ساخته می‌شود؟

  • گرانولیت یا دانه‌های طبیعی معدنی غیر آهکی مانند گرانیت و کوارتز
  • انواع رزین‌های اکریلیک و سیلیکون که مخصوص نما‌های ساختمانی هستند.
  • انواع مختلف پودر‌های غلیظ کننده
  • انواع مختلف مواد آنتی استاتیک
  • انواع مختلف مواد آنتی باکتریال

انواع مختلف نمای مینرال

با توجه به برخورداری از گرانول‌ها و دانه‌های طبیعی معدنی از رنگ‌های بسیار متنوع و مختلفی برخوردار هستند ولی نمی‌توان آن‌ها را از این نظر در دسته‌بندی‌های خاص قرار داد و تنها دسته‌بندی صورت گرفته از نمای مینرال بر اساس اندازه دانه‌های به کار رفته در ساخت آن‌ها است. بر اساس اندازه‌ می‌توان آنها را به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • میکرو دانه
  • ریز دانه
  • متوسط دانه
  • درشت دانه

اجرای نمای مینرال

برای اجرای نمای مینرال به طور کلی به دو روش عمل می‌کنند. در روش اول از ماله استیل استفاده می‌کنند که به مینرال ماله‌ای شناخته می‌شود و در روش دوم هم از یک پیستوله و نازل مخصوص استفاده‌ می‌کنند که این روش نیز به مینرال پاششی معروف است.

برای اجرای نماکاری ساختمان میتوانید در این صفحه ثبت سفارش انجام دهید.

روش اجرای مینرال ماله‌ای

در این روش از اجرای مینرال به این گونه عمل‌ می‌شود که در ابتدا محتوای مینرال را از بسته‌بندی خارج کرده و آن را در داخل ظرف یا سطل مورد نظر قرار می‌دهیم. در مرحله بعد باید مقدار مشخصی از آب را به آن اضافه کنیم که این مقدار به ازای هر ۲۵ کیلوگرم از مینرال برابر با 1 تا 1/5 لیتر آب کاملاً تمیز و ترجیحاً آشامیدنی است.

بعد از اضافه کردن آب به مینرال باید آن را کاملاً مخلوط کنیم تا یک ترکیب یکنواخت به دست آید. با آماده شدن مخلوط شروع به اجرای مینرال می‌کنیم. بهتر این است که از بالاترین نقطه سطح مورد نظر کار خود را شروع کنیم و به سمت پایین ادامه دهیم و یک لایه ۳ تا ۴ میلی‌متری را به سطح مورد نظر پرداخت‌ می‌کنیم.

زمان خشک شدن کامل پوشش مینرال در روش ماله‌ای به شرایط آب و هوایی بستگی دارد ولی به طور کلی یک تا دو روز طول خواهد کشید. این روش از اجرای مینرال را تنها می‌توان روی سطوح کاملاً صاف و یکنواخت به کار گرفت و به دلیل سادگی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی هم به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای این روش عمر بالای مینرال به اجرا در آمده در این روش است.

اجرای نمای مینرال

روش اجرای مینرال پاششی

استفاده از پیستوله و نازل‌های خاص یکی دیگر از راه‌های اجرای مینرال روی سطوح مورد نظر است. اگر چه این نوع از اجرای مینرال به طور کلی مناسب سطوح ناهموار است که شرایط استفاده از روش ماله‌ای وجود ندارد اما مانعی برای استفاده از آن در سطوح صاف و یکنواخت وجود ندارد. با این وجود، به دلیل سادگی و طول عمر بیشتر مینرال به اجرا در آمده در روش ماله‌ای از این روش اجرا بیشتر از روش پاششی در سطوح صاف و هموار استفاده‌ می‌کنند.

در اجرا نماکاری ساختمان مینرال به روش پاششی نیز ابتدا محتوای مینرال را در داخل مخزن پیستوله قرار‌ می‌دهند و سپس از طریق فشار وارد آمده از پیستوله، مینرال به سطح مورد نظر پرداخت‌ می‌شود. زمان خشک شدن کامل در این روش تقریباً ۲۴ ساعت است. سرعت اجرای مینرال به این روش بیشتر از روش ماله‌ای است.

سخن آخر

نمای مینرال یکی از روش‌های تقریباً تازه در ساخت و ساز است. مینرال که از مواد معدنی طبیعی همراه با ماده افزودنی متنوعی ساخته شده است، با برخورداری از ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی که دارد استفاده از آن در نمای داخلی و خارجی ساختمان در سطوح با اشکال و جنس‌های مختلف بسیار مناسب است. از نمونه‌های بارز استفاده از نمای مینرال در داخل کشور به پروژه‌های بزرگی مانند مسکن مهر‌ می‌توان اشاره کرد. به طور کلی سرعت بالای اجرا و هزینه پایین در مقایسه با گچ و سیمان از جمله عواملی است که نمای مینرال را برای اجرا در پروژه‌های ساختمانی بزرگ مناسب‌ می‌کند.

منبع
parsmineralnsbbcarea-facadefiberleanuk.weber
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا