نما

نمای شیشه ای فریم لس چیست؟ انواع + مزایا و معایب آن

همانطور که از نامش پیداست، نمای شیشه ای فریم لس (Frameless Glass Facades) را می‌توان برای تزیین و ساخت نمای ساختمان استفاده کرد. فناوری‌های مدرن اجازه استفاده از شیشه به همراه ساختارهای اتصال دهنده فلزی در نمای بیرونی ساختمان‌ها را می‌دهند. نمای شیشه ای فریم لس در کنار ایجاد جلوه زیبا، سر و صدا بیرون را سرکوب می‌کند و دمای محیط داخل ساختمان را بهبود می‌بخشد (گرم کردن محیط داخل در زمستان و سرد کردن در تابستان). با این حال، برای شناخت بیشتر انواع نمای شیشه ای فریم لس و درک فواید استفاده از آن، با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

نمای شیشه ای فریم لس چیست؟

نمای شیشه ای فریم لس چیست؟

سیستم‌های ساختاری بدون فریم که از شیشه به عنوان یک عنصر زیبایی و یک جزء سازه‌ای (اغلب پروفیل آلومینیومی) پشتیبانی کننده استفاده می‌کنند اغلب با نام ساختار شیشه ای فریم لس مشهور هستند. این فناوری شامل انواع مختلف سیستم‌های ساختاری و کاربردهای آن‌ها برای طراحی و زینت بخشیدن به نمای ساختمان تعریف می‌شود.

نمای تمام شیشه‌ای که معمولاً به صورت دوجداره استفاده می‌شود، یکی از مبتکرانه ترین انواع نمای مدرن ساختمانی است. اتصالات فلزی ساختار شیشه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند تا هدف معماری که حداکثر شفافیت و زیبایی است را به ارمغان بیاورند. نتیجه نهایی یک نمای بدون قاب و تقریباً نامرئی است، بدون استفاده از عناصر فولادی یا بتنی که برای مقاومت در برابر بار باد و نیروهای لرزه‌ای و ایجاد مقاومت در برابر هوا طراحی شده است.

در نمای شیشه ای فریم لس از انواع شیشه‌های زیر استفاده می‌شود:

  • شیشه سکوریت
  • شیشه چند لایه لمینت
  • شیشه دوجداره
  • شیشه رفلکس

برای اجرای نماکاری ساختمان می توانید در این صفحه ثبت سفارش انجام دهید.

انواع نمای شیشه ای فریم لس

انواع نمای شیشه ای فریم لس

نمای فریم لس به دو نوع اصلی به شرح زیر تقسیم می‌شوند:

سیستم U Channel

سیستم U Channel ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع نمای شیشه ای فریم لس است. این سیستم برای ساختمان‌های بلند مرتبه مناسب نیست، زیرا به دلیل اتصالات ساده‌ای که دارد نمی‌تواند وزن شیشه‌ با ابعاد بزرگ را تحمل کند. در این سیستم از اسپیسرهایی استفاده می‌شود که به شکل U هستند و به صورت پازلی روی لامل‌های آلومینیومی (پروفیل) توسط لقمه‌های فلزی یا آلومینیومی در محل مورد نظر خود قرار می‌گیرند.

سیستم Full Frameless Step-Unite

در سیستم Full frameless Step-unite شیشه‌ها در داخل فریم‌هایی قرار می‌گیرند که به آن‌ها کاست گفته می‌شود، سپس توسط پیچ و پَرچ‌های مخصوص به شبکه پروفیل آلومینیومی که روی دیوار‌های خارجی ساختمانی نصب شده‌اند متصل می‌شوند. به دلیل آنکه شیشه‌ها درون کاست قرار می‌گیرند، این نوع نمای شیشه ای فریم لس از مقاومت بالایی برای تحمل بار برخوردار است. به همین دلیل، این سیستم برای ساختمان‌های بلند مرتبه بسیار مناسب است.

فواید نمای شیشه ای فریم لس

فواید نمای شیشه ای فریم لس

مزایای نمای فریم لس به شرح زیر است:

ورود نور طبیعی و بهره وری در انرژی

ورود نور خورشید به داخل ساختمان می‌تواند باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شود، زیرا می‌توان به جای نور مصنوعی از نور طبیعی استفاده کرد. برخلاف آنچه در تصور عموم مردم است، پیشرفت‌های فناوری در نمای شیشه ای در واقع به آن کمک کرده است تا گرمایش و سرمایش را در ساختمان‌ها تنظیم کند. با توجه به نیازهای سختگیرانه انرژی که امروزه برای ساختمان‌های تجاری اعمال می‌شود، شیشه برای رفع چنین محدودیت‌هایی ارزش دو چندان پیدا کرده است.

مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف

به طور کلی، نمای شیشه ای فریم لس از مقاومت کافی در برابر سخت ترین شرایط آب و هوایی برخوردار است. خواه در منطقه‌ای با آفتاب زیاد زندگی کنید، خواه در جایی باشید که در معرض باد، باران و کولاک است. شیشه نسبت به سایر مصالح ساختمانی سنتی یکپارچگی و شکل ظاهری خود را حفظ خواهد کرد. از آنجا که شیشه زنگ نمی‌زند، اثرات محیطی تأثیری در نمای ساختمان شیشه ای نخواهد داشت. همچنین، ممکن است تصور شود که نمای شیشه ای به راحتی ترک می‌خورد، اما آن‌ها دارای فریم‌های فلزی هستند که شیشه‌ها را به شکلی مستحکم و ثابت در کنار هم قرار می‌دهند.

انعطاف پذیری برای کاربردهای گوناگون

شیشه را می‌توان تقریباً به هر کیفیت (شفاف یا مات) و شکلی قالب‌گیری کرد. امروزه بیشتر معماری‌ها از شیشه‌های شفاف برای نمای ساختمان استفاده می‌کنند، اما انعطاف پذیری این ماده به معماران این امکان را می‌دهد تا از شیشه بتوانند برای ایده‌های خلاق خود نهایت استفاده را ببرند. شفافیت هم مزایای عملکردی و هم زیبایی را به همراه دارد، بنابراین کارشناسان مهندسی نما می‌توانند از آن در کاربری های مختلف استفاده کنند.

یک عنصر زیبایی شناسی در طراحی معماری

علاوه بر تمام مزایای عملکردی نمای شیشه ای فریم لس، یکی از بزرگترین فواید آن ظاهر زیبا، مدرن و تمیزش است. کارفرمایان و سازندگان می‌توانند برای ایجاد یک ساختار باشکوه از شیشه نهایت استفاده را ببرند. شیشه در چندین رنگ قابل تهیه است و  توانایی این را دارد که نماکاری ساختمان را ساده و در عین حال زیبا نشان دهد. در بحث تلفیق شیشه در معماری؛ هیچ چیز دور از ذهن نیست، یعنی از شیشه هرگونه ایده طراحی متولد می‌شود.

معایب نمای شیشه ای فریم لس

معایب نمای شیشه ای فریم لس

جوانب منفی نمای فریم لس به شرح زیر هستند:

  • نمای شیشه ای باعث ایجاد تابش خیره کننده نور آفتاب می‌شود که ممکن است چشم را اذیت کند.
  • شیشه گرما را جذب می‌کند و از این رو برای کشورهای دارای آب و هوای گرم مناسب نیست.
  • بیشتر شیشه‌ها در برابر زلزله مقاومت ندارند و برای کشورهایی که شاهد زمین لرزه‌های مکرر هستند مناسب نیستند.
  • استفاده از شیشه در ساختمان ممکن است هزینه‌های بالاتری در ایجاد امنیت و ایمنی ساختمان ایجاد کند.
  • شیشه ماده‌ای سفت و سخت و شکننده است. این بدان معناست که وقتی فشار ناگهانی به آن وارد شود، به راحتی می‌شکند.

نکته: می‌توان بیشتر معایب نمای فریم لس را به‌راحتی با فناوری‌های نوین برطرف کرد.

کلام آخر

یکی از مشهورترین روندها در طراحی نمای ساختمان، استفاده از شیشه فریم لس است. شیشه قطعاً زیبا به نظر می‌رسد و به این خاطر است که بسیاری از مالکان ساختمان‌های براق و زیبا را برای فضاهای اداری ترجیح می‌دهند. شیشه به جای دیوار، نمای بدون مانعی را برای افراد فراهم می‌کند و از آنجا که شیشه را می‌توان به هر شکلی در آورد، از بسیاری جهات متریالی فوق‌العاده کاربردی برای معماران و طراحان نما است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا