نما

نمای رنگی ساختمان : راهکارها + معرفی ساختمان‌های معروف دنیا

سوالات متعددی درباره نمای رنگی ساختمان وجود دارد که می‌خواهیم در این مقاله از ویکی‌ساختمون به آن‌ها بپردازیم. طراحی رنگی نمای ساختمان امروزه بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. طراحی نمای ساختمان ها علاوه بر زیبایی خود ساختمان، تاثیر بسیار زیادی نیز بر روی زیباسازی منظر شهری دارند. به همین دلیل نیز از اهمیت زیادی برخوردارند. بدون شک تعداد زیادی ساختمان با نمای رنگی در یک محله، تاثیر زیادی بر روی سبک زندگی، روحیه‌ جمعی و حس و حال خوب زندگی در آن محله خواهد داشت. بسیار مهم است که رنگ آمیزی نمای ساختمان به صورت اصولی و به درستی انجام شود تا هم از نظر بصری و هم نظر کیفیت قابل قبول باشد. در ادامه خواهیم گفت که برای این کار چه روش‌هایی وجود دارد و چه رنگی برای نمای ساختمان مناسب است.  

مهم‌ترین ویژگی متریال‌ها و رنگ‌های نمای ساختمانی چیست؟

رنگهای نمای ساختمانی

نمای ساختمان بیش از هر قسمت دیگری از آن در معرض آلودگی، بارش‌های فصلی و شرایط نامساعد بیرونی قرار می‌گیرد. به همین دلیل نیز همواره کیفیت متریال مورد استفاده در نمای ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رنگ‌های نمای ساختمان نیز از این قضیه مستثنی نیستند. مهم‌ترین ویژگی رنگ نمای ساختمان و هر متریال دیگری که برای طراحی نمای رنگی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد عبارت است از:

  1. در مقابل تابش نور خورشید دوام بالایی داشته باشد و تغییر رنگ ندهد.
  2. در مقابل بارش برف و باران مقاوم بوده و از بین نرود.
  3. قابلیت شستشو داشته باشد و با گذشت زمان بتوان سطح آن را تمیز نمود.
  4. اشتعال پذیر نباشد.
  5. گرد و غبار زیادی را به خود جذب نکند.

این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید که استفاده از متریال مرغوب و با کیفیت همیشه در بلند مدت برایتان مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. در ادامه از روش‌های طراحی نمای رنگی ساختمان خواهیم گفت.

برای اجرای نماکاری ساختمان میتوانید در این صفحه ثبت سفارش انجام دهید.

برای طراحی نمای رنگی ساختمان چه روش‌های وجود دارد؟

طراحی نمای رنگی ساختمان

ممکن است در ابتدا فکر کنید که نمای رنگی ساختمان فقط با نقاشی و رنگ آمیزی آن امکان‌پذیر است. هر چند که این روش یکی از رایج‌ترین روش‌های طراحی نمای ساختمان است، اما این نوع طراحی با روش‌های دیگری نیز اجرا می‌شود که در ادامه به هر یک از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سیمانکاری رنگی نمای ساختمان

سیمانکاری رنگی نمای ساختمان

احتمالا بارها نمای ساختمان ویلایی با سیمان رنگی را دیده‌اید. رنگ‌های متنوعی از ترکیب رنگدانه‌ها با سیمان سفید حاصل می‌شود که نمای سیمان رنگی ساختمان را بسیار جذاب و زیبا می‌کند. نمای ساختمان سیمان رنگی به جز سفید و مشکی شامل طیف‌های مختلف آبی، قرمز، زرد، سبز، قهوه‌ای، نارنجی است.

قابلیت چسبندگی بالا، مقاومت زیاد در مقابل تابش نور خورشید، مقاومت در برابر رطوبت و بارش، آبگریزی، قابلیت شستشو و ایمنی بالا مهم‌ترین ویژگی طراحی نمای ساختمان با سیمان رنگی است. قیمت نمای ساختمان سیمان رنگی نیز نسبت به برخی روش‌های دیگر مناسب‌تر است.

نمای جدید ساختمان سیمان رنگی
نمای جدید ساختمان سیمان رنگی

ورق رنگی 

ورق رنگی نمای ساختمان

یکی دیگر از روش‌های طراحی رنگی نماکاری ساختمان استفاده از ورق‌های کامپوزیت رنگی است. کامپوزیت آلومینیوم که در نماسازی استفاده می‌شوند از نظر طرح و رنگ تنوع بسیار بالایی دارند. کامپوزیت های رنگی طرح‌دار، ساده، آینه‌ای مات و براق از آن جمله‌اند. ورق‌های کامپوزیت همچنین شکل پذیر هستند، وزن بسیار کمی دارند و خیلی سریع نصب می‌شوند.

شیشه رنگی نمای ساختمان

شیشه رنگی نمای ساختمان

شیشه های رنگی نمای ساختمان یکی دیگر از متریال‌های مورد استفاده در طراحی نمای ساختمان هستند که به آن‌ها شیشه لیمنت رنگی نیز گفته می‌شود. شیشه های رنگی نمای ساختمان هم عایق حرارتی و صوتی هستند و هم اینکه بسیار مقاوم و ایمن می‌باشند. به بیان دیگر این شیشه‌ها به هیچ عنوان نمی شکنند.

ساختمان با نمای شیشه رنگی

ساختمان‌های زیادی هستند که حجم زیادی از نمای آن‌ها از شیشه است. استفاده از شیشه‌های رنگی در طراحی تراس‌های ساختمان، شیشه‌های به کار رفته در نما و حتی پنجره‌ها در ساختمان هایی با نمای رنگی به کار می‌روند.

رنگ نمای بیرونی ساختمان 

رنگ نمای بیرونی ساختمان رنگی

رایج‌ترین روش برای طراحی نمای ساختمان رنگ کردن آن است. این روش تقریبا برای هر نوع ساختمان با هر سبکی کاربرد دارد. رنگ اکریلیک، رزین آکریلیک، رنگ کنیتکس رنگ روغنی، رنگ استخری، رنگ اپوکسی و رنگ نانو از جمله رنگ های نمای ساختمان هستند. برای آشنایی کامل با رنگ نمای ساختمان توصیه می‌کنیم که حتما مقاله‌ زیر که پیش از این در سامانه کارگشا منتشر شده را بخوانید:

مطلب پیشنهادی: رنگ نمای ساختمان، معرفی انواع و نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان

لامپ رنگی نمای ساختمان

لامپ رنگی نمای ساختمان

لامپ رنگی نمای ساختمان

یکی دیگر از روش‌های طراحی نماکاری ساختمان رنگی استفاده از نورپردازی است. انواع مختلفی از لامپ رنگی نمای ساختمان وجود دارند که می‌توان به کمک آن‌ها به یک طراحی زیبا و رنگی دست یافت. البته که این روش فقط برای نمای ساختمان در شب کاربرد دارد.

مطلب پیشنهادی: اصول نورپردازی نمای ساختمان به زبان ساده

معرفی 4 ساختمان معروف با نمای رنگی در جهان

در ادامه تصاویری از ساختمان های معروف با نمای رنگی را آورده‌ایم که حتما برایتان جالب خواهد بود.

انستیتوی صدا و تصویر در هلند توسط معماران Willem Jan Neutelings  و  Michiel Riedijk
انستیتوی صدا و تصویر در هلند توسط معماران Willem Jan Neutelings  و  Michiel Riedijk
ساختمان کوگن توسط معمار برجسته Wingårdh Arkitektkontor در ساحل جنوب غربی سوئد
ساختمان کوگن توسط معمار برجسته Wingårdh Arkitektkontor در ساحل جنوب غربی سوئد
گاراژ پارکینگ شهری سانتا مونیکا توسط معمار Moore Ruble Yudell   در کالیفرنیا
گاراژ پارکینگ شهری سانتا مونیکا توسط معمار Moore Ruble Yudell در کالیفرنیا
مهد کودک SAM Montyy توسط معمار برجسته Bonnard Woeffray در مونتی سوییس
مهد کودک SAM Montyy توسط معمار برجسته Bonnard Woeffray در مونتی سوییس

چند نمونه جذاب از ساختمان‌های رنگی

نمای رنگی ساختمان آپارتمان رنگی کلبه رنگی ساختمان رنگی ساختمان های رنگی نمای ساختمان رنگی آپارتمان رنگی مدرن طراحی نمای رنگی مدرن برای ساختمان خانه با نمای رنگی آپارتمان با نمای رنگی

سخن آخر

در این مقاله از ویکی‌ساختمون سعی کردیم تا روش‌های طراحی نمای ساختمان رنگی با متریال‌های مختلف را بررسی کنیم. از جمله استفاده از سیمان رنگی، ورق رنگی کامپوزیت، شیشه های رنگی، رنگ نمای ساختمان و حتی نورپردازی. همچنین به طور خلاصه درباره اینکه چه رنگی برای نمای ساختمان مناسب است حرف زدیم و چهار ساختمان رنگی معروف در جهان را نشانتان دادیم.

آیا مطالب عنوان شده در این مقاله برایتان مفید بوده است؟ آیا تجربه‌ای در خصوص طراحی و اجرای ساختمان با نمای رنگی دارید؟ می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا