کف

8 مرحله نصب کفپوش اپوکسی با معرفی تمام وسایل مورد نیاز

پوشش کف اپوکسی، مخلوطی از دو قسمت رزین‌ و سخت کننده‌ است که باعث محافظت کف‌های بتنی در پارکینگ‌ها، زیرزمین‌ها و پاسیوها می‌شود. کفپوش‌های اپوکسی که به صورت چند لایه در می‌آیند در برابر چربی، خراش، رطوبت و مواد شیمیایی مقاومت می‌کنند. دوام و خاصیت غیرقابل اشتعال، نصب کفپوش اپوکسی را به گزینه‌ای مناسب برای پارکینگ‌های با ترافیک بالا تبدیل کرده است. این نوع کفپوش وزن ماشین‌های در حال حرکت و ساکن را تحمل می‌کند و در برابر نشت مقاومت می‌کند. در حقیقت، اگر نصب کفپوش اپوکسی به درستی انجام شود می‌تواند تا 20 سال دوام داشته باشد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

نصب کفپوش اپوکسی خود را به بهترین‌ها بسپارید

اول باید کفپوش اپوکسی مناسب را انتخاب کنید

اول باید کفپوش اپوکسی مناسب را انتخاب کنید

کفپوش اپوکسی، رنگ‌های رزین پایه‌ای هستند که قبل از استفاده در دو قسمت جداگانه با هم مخلوط می‌شوند. این کفپوش در سه نوع به شرح زیر تقسیم می‌شوند:

  1. کفپوش اپوکسی جامد: کفپوش اپوکسی جامد خالص‌ترین نوع اپوکسی است. این کفپوش شامل هیچگونه حلالی نیست که بخار شود! این محصول گران قیمت است و کار با آن‌ها دشوار است، زیرا خیلی سریع سخت و سفت می‌شوند. این کفپوش باید توسط یک شخص حرفه‌ای اجرا شود.
  2. اپوکسی بر پایه حلال: اپوکسی‌های پایه حلال از 40 تا 60 درصد جامد دارند. آن‌ها به سطح کف نفوذ می‌کنند و به خوبی می‌چسبند. اپوکسی حلال در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها موجود است. از آنجا که حلال‌ها قدرتمند و بالقوه خطرناک هستند، هنگام استفاده از آن‌ها، باید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کرد. همچنین باید پارکینگ دارای تهویه مطبوع باشد و افراد را از این محیط دور نگه داشت.
  3. اپوکسی بر پایه آب: مانند اپوکسی حلال پایه، اپوکسی‌های پایه آب نیز 40 تا 60 درصد عناصر جامد دارند. مزیت اپوکسی آب این است که هیچ بخار خطرناکی ایجاد نمی‌کند. این محصولات در اکثر رنگ فروشی‌ها به فروش می‌رسند و گزینه‌ای بسیار محبوب هستند.

موارد مهم در نصب کفپوش اپوکسی

موارد مهم در نصب کفپوش اپوکسی

استفاده و نصب کفپوش اپوکسی هیچ مشکلی ندارد! این کار تقریباً به همان سادگی استفاده از رول‌های نقاشی روی دیوار است. اما قبل از شروع، باید کف را کاملاً تمیز و پاک کنید. همچنین باید با دقت محاسبه کنید که برای پوشاندن ناحیه‌ای که می‌خواهید با اپوکسی آن را پوشش دهید، چه مقدار مخلوط لازم است.

مطلب پیشنهادی: اپوکسی چیست و چه کاربردهایی در صنعت ساختمان دارد؟

بسیاری از کیت‌های اپوکسی کف فقط یک لایه از پوشش را تهیه می‌کنند اما شما ممکن است حداقل به دو لایه نیاز داشته باشید. مساحت و متراژ کف پارکنیگ را اندازه بگیرید و آن را با مقداری که روی کیت اپوکسی نوشته شده است مقایسه کنید.

زمان مهم است، هنگامی که رنگ اپوکسی با اجزای سخت‌کننده مخلوط می‌شوند، مخلوط اپوکسی فقط برای حدود 2 ساعت قابل استفاده خواهد بود. این چارچوب زمانی را برای نصب اپوکسی بر روی کف پارکینگ یا هر فضایی دیگری در نظر بگیرید. توصیه می‌شود که افراد حرفه‌ای از سه لایه 100 درصد اپوکسی با ترکیبات آلی فرار کم یا فاقد مواد (VOC) استفاده کنند.

معایب احتمالی در نصب کفپوش اپوکسی

معایب احتمالی در نصب کفپوش اپوکسی

اگرچه مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی زیاد است، اما پوشش‌های اپوکسی نیاز به مقدار زیادی تمیز کاری و آماده سازی سطح دارند و برای خشک شدن هر لایه زمان زیادی لازم است. حداقل زمان برای آماده‌سازی و برنامه‌ریزی جهت اعمال کفپوش اپوکسی در نظر بگیرید اما ممکن است در وهله اول برخی از ترک‌ها و خرابی‌های کف را تعمیر کنید.

پوشش‌های اپوکسی به طور طبیعی براق هستند که باعث سهولت در تمیز کاری آن‌ها می‌شود، اما در حالت خیس لیز می‌شوند (می‌توان مواد افزودنی ضد لغزش به آن اضافه کرد). همچنین، قبل از استفاده کفپوش‌های اپوکسی، حداقل 30 روز باید از ساخت کف گذشته باشد (اغلب کف ها از بتن ساخته می‌شوند).

نحوه نصب کفپوش اپوکسی چگونه است؟

وسایل مورد نیاز به شرح زیر هستند:

  • رنگ اپوکسی
  • جاروبرقی مخصوص (Shop Vacuum)
  • شلنگ
  • دستگاه اسکرابر با اتصال قلم مو یا برس اسیدی دسته بلند
  • قلموی سفت (پُرز سفت)
  • آبپاش پلاستیکی
  • مته
  • قلم موی رنگ آمیزی
  • غلتک متوسط با عرض 9 اینچ
  • نوار چسب
  • کیسه پلاستیکی
  • محلول تمیزکننده و چربی‌زدا
  • دستکش پلاستیکی
  • ماسک فیلتردار
  • اسید موریاتیک 32 درصد

ما در اینجا در مورد نصب کفپوش اپوکسی برای کف پارکینگ صحبت می‌کنیم، اما مراحل اجرای آن برای فضاهای دیگر نیز صادق است.

مطلب پیشنهادی: مجری کفپوش اپوکسی کیست؟ چه خدماتی دارد؟ از کجا باید پیدا کنیم؟

مرحله 1: کف را تمیز کنید

نحوه نصب کفپوش اپوکسی چگونه است؟

اولین مرحله نصب کفپوش اپوکسی، تمیز کردن کف است. در صورت لزوم، از بیل یا صاف کننده برای از بین بردن بقایای سفت شده کف استفاده کنید. سپس، کف پارکینگ را با جاروبرقی تمیز کنید. طبق دستورالعمل سازنده، محلول تمیزکننده و چربی زدایی را تهیه کنید، از دستکش پلاستیکی و قلموی پرز سفت، برای از بین بردن لکه‌های چربی یا روغن استفاده کنید.

مرحله 2: کف را مرطوب کنید

با استفاده از شلنگ کل کف را با آب خیس کنید. برای تمیز کردن کل کف از یک دستگاه اسکرابر (لایه بردار) که دارای قلم مو و مواد چربی‌گیر است استفاده کنید. از قلموی پرز سفت برای گوشه‌ها و در امتداد دیواره‌هایی که دستگاه نمی‌تواند به آن‌ها برسد، کمک بگیرید. پس از تمیز شدن کف، با استفاده از یک تِی، کف را با مخلوط آب و صابون بشویید و سپس آب اضافه را با تِی جمع کنید.

مرحله 3: مخلوط اسید را تهیه کنید

نصب کفپوش اپوکسی

یک گالن آب در یک قوطی آب پاش پلاستیکی بریزید. با استفاده از دستگاه تنفس بخار، 12 اونس اسید موریاتیک 32 درصد را در 15 فنجان آب مخلوط کرده (برای مقادیر کم و زیاد، از یک قسمت اسید تا 10 قسمت آب استفاده کنید) و سپس در قوطی آب پاش بریزید. محلول را برای چند ثانیه به هم بزنید و بر روی کف بریزید.

مرحله 4: کف را اسکراب (لایه برداری) کنید

کف پارکینگ را به مدت 10 دقیقه اسکراب کنید یا از برس دسته بلند استفاده کنید (برای صرفه جویی در هزینه اجاره تجهیزات پیشرفته). مراحل اسکراب را تکرار کنید تا تمام کف اسیدی شود. سپس کف را سه مرتبه بشویید تا باقی‎‌مانده اسید شسته شود. بگذارید یک شب کف خشک شود. اسکراب کف برای لایه برداری و از بین بردن هرگونه کثیفی جهت رسیدن به سطحی تمیز انجام می‌شود.

مرحله 5: پوشش اپوکسی را آماده کنید

طبق دستورالعمل‌های سازنده، از یک مته و همزن استفاده کنید تا دو محلول اپوکسی را با هم مخلوط کنید. برای اطمینان از ترکیب شدن کامل، مخلوط را در یک سطل دوم ریخته و دوباره رنگ را با آن مخلوط کنید.

مرحله 6: از درب پارکینگ شروع کنید

یک نوار چسب را مستقیماً زیر درب پارکینگ برای ایجاد یک تراز بچسبانید (جهت ایجاد یک سطح تراز) و قلموی آغشته به اپوکسی را در امتداد نوار چسب بکشید تا بتوانید شرایط نصب کفپوش اپوکسی را به شکلی تراز شروع کنید.

مرحله 7: لایه اول اپوکسی را اجرا کنید

برای رنگ آمیزی کف از غلتکی به عرض 9 اینچ ​​استفاده کنید. غلتک را به یک میله بلند وصل کنید (اغلب غلتک‌ها خود میله مخصوص دارند). سپس آن را در سطل اپوکسی فرو کنید، به طوری که فقط نیمه پایین غلتک آغشته ‌شود. غلتک آغشته به اپوکسی را به شکلW  بزرگ بر روی کف بکشید. این کار را طوری انجام دهید که هیچ جای خالی باقی نماند. مسیر را در جایی به اتمام ببرید که بتوانید بعد از از پایان نصب اپوکسی از محیط خارج شوید.

مرحله 8: لایه دوم اپوکسی را اعمال کنید

اگر کف براق نمی‌خواهید، برای لایه دوم یک ماده بدون لغزش به اپوکسی اضافه کنید. با مته آن را هم بزنید و مرحله 7 را تکرار کنید. سپس در پایان بگذارید تا کف به طور کامل خشک شود.

کلام آخر

بعد از نصب کفپوش اپوکسی تعمیر و نگهداری را فراموش نکنید! ممکن است روی کف اپوکسی خشک شده کمی باقی‌مانده مواد به شکلی برجسته وجود داشته باشد؛ آن‌ها را با استفاده از جارو برقی تمیز کنید. همچنین بلافاصله با پارچه‌ای نرم، باقی مانده‌های سفت را پاک کرده و کف  کثیف را با مخلوطی از یک فنجان آمونیاک به یک گالن آب، کاملاً تمیز کنید. هرگز از تمیز کننده‌های قوی، اسیدها یا مواد شیمیایی در کفپوش اپوکسی استفاده نکنید. ساده‌ترین راه برای تمیز کردن کف اپوکسی این است که آن را خیس کرده و سپس با استفاده از یک تِی آن را خشک کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیراز این کفپوش می تونیم توی اتاق تراش طلا مون استفاده کنیم چون نمی خوایم وارد درز سرامیک رود؟

    1. با سلام و احترام
      بله شما برا کارگاه طلاسازی خود می‌توانید از کفپوش اپوکسی استفاده کنید. این کفپوش چون درز و بندکشی ندارد، در آخر کار می‌توانید به راحتی گرده های طلای خود را جمع نمایید. اما اگر متراژ کارگاه شما کم است؛ احتمال اینکه کفپوش اپوکسی برایتان اجرا نمایند بسیار کم است.
      به هر حال؛ میتوانید درخواست خود را در کارگشا ثبت نمایید و مشاوره رایگان بگیرید.
      https://kargosha.com/installing-floor-covering

    1. سلام و درود
      ممنون از همراهی شما.
      اسکراب یک ماده تمیز کننده و لایه بردار کف هست که اصطلاحا به آن اسکراب می‌گویند. در بعضی مواقع ممکن است کف کثیف یا یک ماده ای بر روی آن چسبیده باشد؛ قبل از اجرای اپوکسی با یک ماده اسیدیکف را لایه برداری می‌کنند.

    2. با سلام و شاد باش
      اسکراب به معنای لایه برداری است. اصللاحیه که در نصب اپوکسی جهت تمیز کردن کف به کار میره، یعنی برداشتن لایه کثیف و رسیدن به سطح تمیز.
      ممنون از حسن توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا