تعمیر و نگهداری

طریقه نصب توالت فرنگی چگونه است؟ راهنمای مراحل از صفر تا صد

توالت‌های فرنگی از جمله وسایل بادوام خانه‌ها هستند اما دیر یا زود و بسته به عوامل مختلف، شاید تصمیم به تعویض آن و نصب توالت فرنگی جدید بگیرید. طریقه تعویض توالت‌های قدیمی و خراب شده و نصب یک توالت فرنگی جدید نیاز به مقدار کمی دانش فنی دارد. در هر صورت در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم که به ساده‌ترین روش شما را با این فرآیند ظاهراً پیچیده آشنا کنیم.

طریقه نصب توالت فرنگی

به طور کلی در نصب توالت فرنگی جدید دو حالت وجود دارد، یا از قبل توالتی نصب است و اول باید آن را جدا کنید و یا برای اولین بار قصد نصب توالت فرنگی دارید. در این مطلب ما مورد اول را برای کامل و جامع‌تر بودن مقاله در نظر گرفته‌ایم.

مرحله اول؛ وسایل و تجهیزات مورد نیاز

  • دستکش
  • آچار فرانسه
  • اره آهن بر (در صورت نیاز)
  • یک ابر یا اسفنج بزرگ
  • سطل
  • کاردک
  • درزگیر مومی و پلاستیکی یا همان واشر توالت فرنگی
  • شلنگ رابط (در صورت نیاز)
  • پیچ گوشتی و انبر دست

مرحله دوم؛ قطع کردن آب

قبل از اینکه دست به هر کاری بزنید، باید شیر مربوط آب رسانی به توالت فرنگی را کاملاً ببندید. بعد با زدن سیفون، مخزن ذخیره آب را هم خالی کنید. ته مانده آب داخل سیفون یا مخزن توالت فرنگی را هم بهتر است که جهت تمیزکاری می‌توانید با استفاده از یک پارچه یا یک اسفنج بزرگ خالی کنید.

مرحله دوم؛ قطع کردن آب

مرحله سوم؛ جدا کردن توالت قدیمی

  • در مرحله بعد طریقه نصب توالت فرنگی باید توالت قدیمی را جدا کنیم. برای این کار ابتدا شلنگ آب را با یک آچار فرانسه یا آچار معمولی قطع می‌کنیم.
  • اگر توالت فرنگی شما دو قسمتی است، شاید بهتر باشد که اول پیچ‌های مربوط به سیفون یا همان مخزن ذخیره آب را شل کرده و مخزن را جدا کنیم و کنار بگذاریم.
  • در گام بعدی به سراغ خود توالت فرنگی می‌رویم. درپوش پیچ را بر می‌داریم. با آچار فرانسه یا آچار معمولی آن‌ها شل می‌کنیم.
  • با کمک گرفتن از یک نفر دیگر، توالت فرنگی را که از عدم اتصال آن به زمین و دیوار مطمئن شده‌اید، به آرامی تکان دهید تا چفت‌های آن باز شده و از زمین جدا شود. سپس آن را بلند کنید. حتماً از دستکش یا پارچه‌های ضخیم استفاده کنید تا به دست آسیبی نرسد. بعد از جدا کردن کامل، آن را در گوشه‌ای و روی یک پارچه قرار دهید تا سرامیک‌های شما را کثیف نکند. سالم در آوردن توالت فرنگی مهم است؛ زیرا با فروش آن می‌توانید بخشی از هزینه تعویض آن را جبران کنید.
  • در مرحله بعد به سراغ تمیز کردن دریچه فاضلاب می‌رویم. برای این کار حتماً از دستکش استفاده کنید. یک تکه پارچه را در دهانه دریچه فاضلاب فرو می‌کنیم تا گاز متصاعد شده از آن فضای داخلی را پر نکند. با کاردکی که از قبل تهیه کرده‌اید، موم‌های قدیمی و واشرهای پلاستیکی را کامل حذف کنید.

مرحله سوم؛ جدا کردن توالت قدیمی

مرحله چهارم؛ بررسی جای‌گیری دقیق توالت فرنگی

برای اینکه از کیفیت بالا در اتمام کار مطمئن شویم بهتر است که یک بار به صورت موقتی و آزمایشی، توالت فرنگی جدید را در محل نصب قرار دهیم. با این کار می‌توانیم تا از تراز بودن توالت فرنگی، موقعیت دقیق پیچ‌ها اطمینان حاصل کنیم. یادتان نرود که هنگام جا به جایی توالت جدید و قرار دادن آن روی کفپوش‌های سخت دقت کنید، زیرا توالت‌های فرنگی شکننده هستند.

مرحله چهارم؛ بررسی جایگیری دقیق توالت فرنگی

مرحله پنجم؛ نصب حلقه یا واشر مومی

قبل از نصب توالت فرنگی لوله فاضلاب را آب بندی نمایید. بوگیر فرنگی را نصب کنید. بوگیر توالت فرنگی انواع مختلفی دارد از بوگیر ژله‌ای (حلقه مومی) تا بوگیرهایی که برای تنظیم فاصله توالت فرنگی از دیوار سرویس وجود دارد. اگر توالت فرنگی شما احتیاج به تغییر فاصله ندارد از حلقه مومی استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: درباره فلاش تانک توکار چه می‌دانید؟ از نحوه کار تا طریقه نصب

این واشرهای مومی مواد بسیار پرکاربردی در تثبیت و عایق کردن محل اتصال توالت فرنگی با فاضلاب است که در ایران عمدتاً از بوگیرهای ژله‌ای به رنگ سیاه استفاده می‌کنند که تقریباً همین کارایی را دارند. این واشرهای مومی و ژله‌ای در وهله اول از خروج گازهای فاضلاب جلوگیری می‌کنند و از طرفی هم مانع بسیار مطمئنی در برابر خروج هر گونه آب هستند.

مرحله پنجم؛ نصب حلقه یا واشر مومی

طریقه نصب این واشرها یا حلقه‌های مومی هم می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی در تعویض توالت فرنگی دو نوع حلقه مومی بدون پیچ و پیچ دار استفاده می‌شود. عمدتاً نوع پیچ دار را به دهانه فاضلاب محکم می‌کنند و سپس توالت را روی آن قرار می‌دهند، اما نوع بدون پیچ را ابتدا گرم می‌کنند و سپس روی خروجی خود توالت فرنگی قرار می‌دهند، سپس توالت فرنگی را روی فاضلاب محکم می‌کنند.

طریقه نصب توالت فرنگی چگونه است؟

مرحله ششم؛ نصب توالت فرنگی

 بعد از اجرای بوگیر ژله‌ای، باید توالت فرنگی را با کنترل و اندازه‌گیری اندازه‌ها و فاصله آن از طرفین به ویژه از عقب در محل مناسب قرار دهیم. تراز بودن توالت فرنگی را حین فرآیند محکم کردن چند بار بررسی می‌کنیم. تراز را به صورت طولی و عرضی بر روی توالت فرنگی قرار داده و با گذاردن چند ورق آلومینیومی نازک در زیر توالت آن را تراز کنید.

بعد از اطمینان از جایگیری صحیح، باید توالت فرنگی را در جای خود محکم کنیم. برای این کار برخی از انواع توالت‌های فرنگی دارای دو سوراخ در کف خود هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان، توالت فرنگی را با پیچ به زمین محکم کرد. مدل‌هایی هم از توالت فرنگی‌ها هستند که صرفاً باید از چسب برای محکم کردن آن‌ها به زمین استفاده کرد. این چسب که می‌توانند چسب آکواریوم یا چسب‌های آنتی باکتریال مخصوص باشند، هم نقش عایق را ایفا می‌کنند و هم باعث محکم شدن توالت فرنگی می‌شوند.

مرحله ششم؛ نصب توالت فرنگی

مرحله هفتم؛ برقراری جریان آب

بعد از اینکه از خشک شدن چسب‌ها و به عبارتی محکم شدن توالت فرنگی مطمئن شدیم به سراغ برقراری جریان آب ورودی و خروجی به آن می‌رویم. تجهیزات و بخش‌های مختلف مخزن فشار را در داخل تانک یا مخزن توالت فرنگی نصب کنید. البته در مدل‌هایی که جدیداً روانه بازار شده‌اند همه این وسایل سر هم بندی شده و آماده به مشتری تحویل داده می‌شوند. بعد از نصب مخزن آب، شلنگ را به شیر آب وصل می‌کنیم.

مرحله هفتم؛ برقراری جریان آب در چگونگی و طریف نصب توالت فرنگی

مرحله هشتم؛ نصب نشیمن‌گاه

در گام بعدی از طریق نصب توالت فرنگی قرار دادن نشیمن‌گاه در محل خود و محکم کردن از طریق بست‌هایی است که به این منظور در نظر گرفته شده‌اند. برای اطمینان از محکم بودن و جای‌گیری صحیح، چند بار به طور آزمایشی روی آن بنشینید.

مرحله هشتم؛ نصب نشیمنگاه

مرحله نهم؛ آزمایش و بررسی عملکرد توالت فرنگی

در مرحله آخر بعد اینکه با دقت همه تجهیزات و وسایل را نصب کردیم، مطمئناً باید از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شویم. برای پر شدن مخزن فشاری و کنترل عملکرد پمپ تخلیه شیر شناور و اطمینان از عدم نشت آب از محل‌های اتصال، شیر پیسوار را باز کنید. برای کنترل عمل تخلیه‏ی آب داخل مخزن، دگمه اهرم پمپ تخلیه را بیرون بکشید. عمل تخلیه آب از مخزن فشاری به داخل کاسه توالت و پر شدن مخزن را بررسی کنید. محل‌های اتصال اجزای مخزن فشاری و توالت فرنگی را از نظر نشت آب بررسی کنید.

طریقه نصب توالت فرنگی توسط خودتان

سخن آخر

تعویض و نصب توالت فرنگی بر اساس یک روش خاص صورت می‌گیرد که علاوه بر دانش فنی تقریباً به تجهیزاتی هم نیاز دارد. عدم دقت در نصب می‌تواند مشکلاتی همچون خروج گاز‌های متصاعد شده از فاضلاب، خروج آب و در نهایت گسترش آلودگی در سرویس‌های بهداشتی را موجب شود. در این مقاله از ویکی ساختمون مراحل پیچیده را به طریقی ساده شرح دادیم تا بیشتر با فرآیند آن آشنا شوید.

منبع
lowesinstructablesthespruce
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا