عملیات اجرای ساختمان

نحوه تخریب دیوار باربر ، کاری نکنید کل ساختمان بریزد!

هنگامی که در حال بازسازی ساختمان یا به طور کلی ساخت بنایی جدید هستید، یکی از دشوارترین کارها، نحوه تخریب دیوار باربر(حمال) است. اگر دقیقاً نمی‌دانید چه کاری باید انجام دهید، تخریب دیوار می‌تواند بسیار خطرناک باشد. قبل از شروع کار، باید اهمیت یک دیوار باربر را درک کنید. همان‌طور که از نامش پیداست، این دیوار در بناهای قدیمی نقش اصلی را در تحمل بار ساختمان بر دوش دارند. بنابراین روش تخریب این دیوار نیاز به کارشناسی و بررسی نحوه بارگزاری المان‌های مختلف سازه دارد. اشتباه در تخریب یک دیوار باربر می‌تواند از یک سو باعث تخریب کل بنا و از سوی دیگر هزینه‌های هنگفتی را بر دوش کارفرمایان قرار دهد. ما در این مقاله درباره نحوه تخریب دیوار باربر توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهیم.

دیوار حامل بار چیست؟

دیوارها در خانه به دو نوع اصلی باربر و غیرباربر تقسیم می‌شوند. امروزه برخلاف گذشته همه دیوارهای ساختمان غیرباربر هستند و دیگر نقش سازه‌ای ندارند. یک دیوار باربر، ساختاری است که ممکن است وزن سقف و وزن طبقات فوقانی را تحمل کند. بار ساختمان از سقف طبقات به دیوار باربر و سپس به پی یا فونداسیون ساختمان منتقل می‌شود؛ مهندسان غالباً به این مورد «مسیر بار» می‌گویند.

به‌طورکلی دیوارهای بیرونی ساختمان باربر هستند. بسته به نحوه طراحی خانه، دیوارهای داخلی نیز ممکن است باربر یا غیرباربر باشد. در راه پله خانه‌های قدیمی، ممکن است یکی یا هر دو دیوار راهرو باربر باشند. بسته به تعداد طبقات، دیوارهای باربر پایین‌ترین طبقه ساختمان بیشترین تحمل بار را دارند و در تخریب آنها باید حداکثر ملاحظات را لحاظ کرد.

نحوه تخریب دیوار باربر

بسته به شرایط طراحی ساختمان اعم از تعداد طبقات، جایگاه دیوارهای باربر، طول و ارتفاع دیوارهای باربر، نحوه تخریب و تحلیل آن متفاوت خواهد بود. ولی روش زیر تا حدودی برای همه ساختمان‌ها صادق است.

قبل از تخریب دیوار حمال باید به فکر پشتیبانی مناسب برای دفع بارهای انتقالی بود. استفاده از یک تیر به عنوان المان افقی به علاوه ستون به عنوان المان عمودی می‌تواند میزان پشتیبانی آن را به خوبی تأمین کند. المان ستون یک ساختار حمایتی اضافی را ایجاد می‌کند و می‌تواند گزینه‌ای عالی برای ساختمان‌هایی باشد که نیاز شدیدی به پشتیبانی گسترده دارند.

ستون گذاری برای تخریب دیوار باربر

در این روش، تیر می‌تواند از تخته الوار یا قوطی فولادی باشد. تعداد و ابعاد تیر باید بر اساس تحلیل مقدار بار دیوار تعیین شود. استفاده از شمع همانند یک المان عمودی نیز به عنوان ستون در نظر گرفته شده است. برای مثال، یک ساختمان بنایی یک طبقه با دیوار باربر داخلی به طول ۶ متر و ارتفاع ۳ متر که تنها بار خود و بار یک سقف را تحمل می‌کند را در نظر بگیرید.

تیرگذاری برای تخریب دیوار باربر

در هر فاصله ۱۲۰ سانتیمتر نیاز به قرار دادن دو شمع در دو طرف دیوار و یک الوار چوبی یا قوطی فولادی است. بنابراین در طول ۶ متر، نیاز به ۴ شمع در یک طرف و ۴ شمع در طرف دیگر دیوار است.

وسایل مورد نیاز:

  • متر
  • تراز حبابی
  • فرغون
  • دستگاه برش آهن
  • چکش برقی
  • پُتک
  • قلم و چکش
  • کلنگ
  • زیرپایی
  • تجهیزات ایمنی

مطلب پیشنهادی: تخریب ساختمان بتنی ؛ مراحل، ابزار و ماشین آلات مورد نیاز

مراحل تخریب دیوار باربر به شرح زیر است:

  • به اندازه ۳۰ سانتیمتر پایین سقف، حفره‌ای را به نسبت ابعاد تیر در دیوار ایجاد کنید. بر حسب فاصله ۱۲۰ سانتیمتری، نیاز به ۴ حفره برای عبور تیر است. از چکش برقی می‌توانید برای ایجاد حفره استفاده کنید. همچنین با استفاده از تراز حبابی و متر قسمت‌های مورد نظر جهت کنده‌کاری را علامت‌گذاری گنید.
  • تیرها یا همان المان افقی را داخل حفره‌ها قرار دهید، سپس از دو طرف تیرها را بر روی شمع استوار کرده و شمع‌ها را جای خود سفت کنید. قرار است بار دیوار به تیر و سپس شمع‌ها وارد شود.
  • بعد از قرار دادن تیرها و شمع‌ها در جای خود، حالا به اندازه ارتفاع یک قوطی فولادی، دیوار بین شمع‌ها را تخریب کنید.
  • مسیر افقی شما برای قرار گرفتن یک تیر بزرگ‌تر ایجاد شده است. تیر بزرگ‌تر را با سه شمع در طول دیوار مقاوم‌سازی کنید.
  • حالا فضا برای تخریب کل دیوار بدون نگرانی فراهم شده است.

آموزش تخریب دیوار باربر

نکته: در ساختمان‌هایی که از دو طرف دارای همسایه هستند، برای تخریب دیوار بیرونی لازم است مسیر هر یک از المان‌های افقی و ستونی را در دیوار کنده و در جای خود قرار دهید. برای این کار بعد از ایجاد حفره تیر، حال باید برای قرارگیری شمع‌ها در زیر تیر، باید مسیر آنها در دیوار ایجاد شود. تفاوت تخریب دیوار خارجی با داخلی در این است که دیوار داخلی در دو طرف شمع داشته و دو سر تیر بر روی شمع می‌نشیند، ولی در دیوار خارجی یک شمع دقیقاً در راستای عمودی دیوار در زیر تیر قرار می‌گیرد.

نکته: دیوارها را برای مسیر سیم‌کشی برق یا لوله کشی بررسی کنید. قطع کردن برق و سیستم آب‌رسانی ضروری است.

تخریب دیوار باربر

کلام آخر

در حالی که ممکن است کل روند تخریب دیوار باربر ساده به نظر برسد، باید با احتیاط عمل کنید. هنگامی که به طور صحیح دیوار را تخریب کردید، می‌توانید سراغ دیگر اجزای ساختمان بروید. اشتباه در هر مرحله از تخریب ساختمان ممکن است به خرابی ریزش کامل بنا منجر شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا