معماری و زندگی

نبایدهای نوروز 1400 با وجود کرونا ویروس : خانه امن‌ترین مکان است!

نوروز فرصت بسیار مناسبی برای داشتن دو هفته پر از تفریح و سرگرمی است. بسیاری آن چنان منتظر شروع یک تعطیلات هستند که از مدت‌ها قبل برای آن برنامه ریزی می‌کنند و تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهند بود که برنامه‌های خود را تغییر دهند. با این وجود اوضاعی که این روزها با کرونای انگلیسی مواجه هستیم شرایط کاملاً متفاوتی را ایجاد کرده است که مستلزم یک تجدید نظر در تمامی برنامه‌هایی است که از قبل طرح ریزی کرده‌ایم. در این مطلب از ویکی ساختمون قصد داریم که مروری بر نبایدهای نوروز 1400 با وجود شیوع همه گیری ویروس کرونا داشته باشیم.

دید و بازدید در ایام نوروز کرونایی انگلیسی

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اگر بتوانیم درصد حضور در جامعه را به میزان 75 درصد کاهش دهیم، خواهیم توانست که زنجیره انتقال این ویروس را تا درجه زیادی متوقف سازیم. از این رو توصیه می‌شود حدالامکان در این ایام تحت هیچ شرایطی دید و بازدید نداشته باشیم. با این همه گاهی در رعایت این مهم کوتاهی می‌شود و خود شما باید میزبانی کنید. در این حالت باید سعی کنید که از هر گونه تماس با مهمانان خود خودداری کنید.

از طرفی هم اینکه به مهمانان خود بعد از ورود تأکید کنیم که دست و صورت خود را بشویند شاید چندان خوشایند نباشد و از این رو بهتر است که با نصب یک کاغذ یا هر چیز دیگری قبل از ورود به مهمانان خود این موضع را یادآوری کنید. بعد از رفتن مهمانان هم باید حتماً دستشویی، ظروفی که از آن استفاده کرده‌اند و سطوحی که با آن در تماس بوده‌اند ضدعفونی شوند.

بیشتر بخوانید: کرونا و تعطیلات عید نوروز : چگونه در خانه دوام بیاوریم؟!

رفتن به مکان‌های زیارتی

بخش عمده‌ای برنامه سفر بسیاری از خانواده‌ها به دید و بازدید از مکان‌های مذهبی مربوط می‌شود. شهر‌های مشهد، قم و شهرهای شمالی کشور از مهم‌ترین مقاصد گردشگری زیارتی در کشور محسوب می‌شوند که این روزها به شدت تحت تدابیر بهداشتی هستند و تقریباً تمامی مکان‌های زیارتی حتی مساجد در این شهر‌ها تعطیل هستند. از این رو خانواده باید رفتن به این مکان‌ها را از برنامه خود خارج کنند.

رفتن به مکان‌های زیارتی

سینما از نباید های ایام نوروز 1400

از دیگر نبایدهای ایام نوروز 1400 رفتن به سینما و تئاتر است. رفتن به سینما و تئاتر یکی از سرگرمی‌ها و کارهای محبوب در دوران نوروز سال‌های قبل بود اما در سال 1400 شرایط کمی متفاوت است. بر اساس دستور ستاد مبارزه با ویروس کرونا، سالن‌های سینما و تئاتر تقریباً در تمامی شهرهای ایران تا پایان نوروز 1400 بسته خواهند بود و از این رو خوشبختانه یا متأسفانه دیگر نباید نگران حضور افراد در این مکان‌های عمومی هم بود.

رفتن به سینما در ایام نوروز 1400

سفر در ایام نوروز 1400 با وجود کرونا

از مهم‌ترین نبایدهای ایام نوروز 1400 که به طور مدام از طرف صدا و سیما و نهادهای مسئول نسبت به آن تأکید می‌شود رفتن به سفر است. از مهم‌ترین عوامل ادامه زنجیره کرونا اقدام به سفر است. افراد در حالی که فکر می‌کنند کاملاً سالم هستند می‌توانند حاوی ویروس باشند و نقش ناقل بالقوه را ایفا کنند. از طرفی هم شاید در ورودی استان‌های پر تردد کشور بازرسی‌هایی بابت کنترل سالم بودن افراد به اجرا درآمده است. در صورتی که در یکی از این بازرسی‌ها مشکوک به ابتلا به کرونا باشید شما ملزم به قرنطینه خواهید بود.

اخبار کرونا: برای خواندن اخبار کرونا کلیک نمایید

قبل از سفر باید این سؤال را از خود بپرسیم که آیا لذتی که از آن خواهیم برد به دردسرهای احتمالی بعد از آن می‌ارزد یا خیر. شاید با خود فکر کنید که داخل ماشین هستید و هیچ گونه تماسی با بیرون نخواهید داشت و متعاقباً به این ویروس هم مبتلا نخواهد شد اما باید بدانید که اولاً شاید از قبل آلوده هستید و خود خبر ندارید. از سوی دیگر در یک سفر چند ساعته مجبور کردن تمامی اعضای خانواده برای پیاده نشدن شاید امکان پذیر باشد اما خود راننده برای پر کردن باک بنزین یا گاز مجبور به پیاده شدن خواهد بود.

مطمئن باشید که درصد زیادی از افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند افکار این‌چنینی در سر داشته‌اند. اینکه با یک بار هیچ نمی‌شود و با ایشالا ماشالله در جاده به پیش برویم، دردی از شما دوا نخواهد کرد. شما هم هیچ فرقی با افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند ندارید.

سفر در ایام نوروز 1400 با وجود کرونا

رفتن به رستوران از نبایدهای نوروز 1400

اینکه در ایام نوروز امسال قید رفتن به رستوران‌ها را بزنیم واقعاً می‌تواند انتخاب سختی باشد. خوشبختانه یا متأسفانه بسیاری از رستوران‌ها در اقدامی خودجوش عذر مهمانان را از پذیرش خواسته‌اند و این موضوع کمی این انتخاب را برای ما راحت می‌کند اما با باز بودن برخی از رستوران‌ها و فست فود‌ها باید از صرف هر گونه وعده غذایی در آن‌ها خودداری کرد. رستوران‌ها از مکان‌های عمومی هستند که این روز‌ها برای پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر کرونا توسط نهادهای مربوطه منع شده‌اند اما باز هم برخی به این موضوع توجه نمی‌کنند.

باید توجه داشت که افرادی که در این روزها اقدام به رفتن به رستوران می‌کنند، مطمئن باشید حضور بسیار پررنگ‌تری در بسیاری از مکان‌های عمومی دارند و اینکه آلوده به ویروس باشند احتمال بالایی دارد؛ بنابراین حضور شما هم در رستوران ریسک بالاتری خواهد داشت. پس در خانه بمانید و از غذای خانگی لذت ببرید.

قید موزه‌ها را هم بزنید

موزه‌ها از مکان‌هایی هستند که هر ساله در ایام نوروز پذیرای سیل عظیمی از گردشگران و شهروندان شهرها بودند. به طبع دستورالعمل ارائه شده از سوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا تقریباً تمامی موزه‌های کشور نیز در ایام عید باز نخواهند بود و اگر به هوای بازدید از یک موزه به شهری سفر کرده‌اید پس باید قید آن را بزنید.

شهربازی‌ها

شهربازی‌ها از مکان‌های محبوب خانواده‌ها به ویژه جوان‌تر‌ها هستند که بی صبرانه منتظر تجربه‌ای دوباره از بودن در فضای آن را داشته‌اند. این مکان‌ها نیز به دستور نهادهای مسئول در بسیاری از شهرهای کشور به ویژه شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، مشهد و شیراز بسته است و بازدید از آن را باید به طور کامل از برنامه خود حذف کنید.

استخر از نباید‌های نوروز 1400

از دیگر نبایدهای نورز سال 1400 که کمتر به آن توجه می‌شود رفتن به مجموعه‌های آبی است. استخرها مکان‌های هستند که افراد مستقیماً با یکدیگر در تماس هستند. آب استخر اگرچه حاوی مواد ضدعفونی کننده است اما بسیاری از بخش‌های دیگر مجموعه‌های آبی مانند کمدها می‌توانند به راحتی به ویروس آلوده شوند. در ضمن اینکه بعضی فکر می‌کنند بودن در سونا و جکوزی می‌تواند این ویروس را از بین ببرد واقعاً این گونه نیست و نمی‌توان به طور قطع گفت که ویروس کرونا در چه دماهایی زنده می‌ماند. از طرفی هم دمای سالن‌های سونا و جکوزی هیچ وقت تا دمای جوش بالا نخواهد رفت. پس باز هم بودن در این مکان ریسک بالایی دارد.

استخر از نباید‌های نوروز 1400

خانه مکانی امن برای خانواده‌ها

در زمان همه گیری‌هایی مانند آنچه که امروزه جوامع و کشورهای مختلفی با آن مواجه هستند، خانه امن‌ترین مکان ممکن برای خانواده‌ها است. فضای خانه را می‌توان هر روز ضدعفونی کرد و از سال بودن آن اطمینان حاصل کرد. پس سعی کنیم در این روز‌ها در خانه بمانیم و کمتر در جامعه حضور پیدا کنیم. از طرفی هم خوبی و لذت بیرون بودن چیزی جز رفتن به پارک، موزه و رستوران نیست و اگر نتوان از این امکانات استفاده کرد پس چرا ریسک ابتلا را به جان بخریم.

سخن آخر

هر ساله در ایام نوروز خانواده‌ها با برنامه‌های مختلفی تعطیلات دو هفته‌ای خود را می‌گذارند اما امسال با وجود شیوع ویروس کرونا شرایط کمی متفاوت است. برنامه روزانه بسیاری از خانواده‌ها با در نظر گرفتن نبایدهای نوروز 1400 که در بالا به آن‌ها اشاره شد بسیار شبیه به یکدیگر شده است. برای اینکه اوقات در داخل خانه بهتر بگذرد سعی کنید که همه افراد خانواده در جمع حضور داشته باشند. بازی‌های دسته جمعی، تماشای فیلم و سریال گزینه بسیار ایده آلی برای این روز‌ها محسوب می‌شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا