ابزارآلات

مینی فرز چیست؟ انواع، کاربرد و نحوه استفاده از دستگاه مینی فرز

وقتی از هر آدم فنی در مورد دستگاه مینی فرز (Mini Angle Grinders) بپرسید، معمولاً آنچه به ذهنشان خطور می‌کند دستگاهی کوچک است که برای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه از مکانیسم خاصی برخوردار است که باعث می‌شود صفحه فرز با سرعتی برابر با ۸۰۰۰ دور در دقیقه بچرخد. بنابراین مهم است که در زمان استفاده از این دستگاه، مسائل ایمنی را به طور کامل رعایت کرد. اگر با چوب، فلز یا سنگ کار می‌کنید، بهتر است شناخت بیشتری نسبت به مینی فرز داشته باشید؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

مینی فرز چیست؟

فرز کوچک نوعی از دستگاه فرز اما در ابعاد کوچکتر است که معمولاً برای برش، سنگ زنی و پولیش در کارهای ساختمانی، آهنگری، نجاری، جواهرسازی و موارد دیگر استفاده می‌شود. اجزای اصلی این دستگاه شامل دیسک ساینده (صفحه فرز)، دسته جانبی، محافظ قابل تنظیم و سردنده است. مینی فرز از طریق برق، هوای فشرده (بادی) و باتری شارژ می‌شود. این دستگاه به دلیل اندازه کوچک، برای فعالیت‌های سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع مینی فرز

انواع مینی فرز

این دستگاه به انواع زیر دسته بندی می‌شود:

مینی فرز برقی

برای استفاده از این مدل باید قبل از کار به یک پریز برق وصل شود. مزیت این دستگاه واضح، زمان مداوم و طولانی برای کار است. همچنین نسبت به مدل‌های بی سیم وزن کمتری داشته و ارزان‌تر هم هستند. البته نکته منفی این دستگاه، نیاز داشتن به منبع برق و در صورت دور بودن پریز، استفاده از سیم سیار است. همچنین خطر پارگی سیم برق و برق گرفتگی به ویژه در کارگاه های ساختمانی از دیگر معایب نوع سیمی است.

مینی فرز شارژی

این مدل با باتری کار می‌کند و احتیاج به منبع برق جداگانه ندارد. برای فعالیت‌هایی که نیاز به انعطاف پذیری بالا دارند و منبع برق وجود ندارد، مدل بی سیم می‌تواند بهترین انتخاب باشد. اما مهم‌ترین نکته منفی در مورد این دستگاه، قطع فرآیند کار و شارژ مداوم دستگاه است. اما اکثر مدل‌های بی سیم، فناوری شارژ سریع (در کمتر از نیم ساعت) دستگاه را دارند. همچنین وزن بیشتر مدل بی سیم نیز می‌تواند به جنبه منفی آن تلقی شود.

مینی فرز برقی

مینی فرز بادی

نوع پنوماتیک یا بادی در اصل مدل سیمی را از نظر عملکرد به سطح کاملاً جدیدی رسانده است. برای استفاده، دستگاه باید به یک واحد کمپرسور هوا مناسب وصل شود. درحقیقت، این مدل بدون باتری و موتور الکتریکی بوده و عملکرد اصلی دستگاه تابع فشار هوا است. از جمله مزایای این دستگاه می‌توان به سبک بودن و قیمت مناسبش اشاره کرد. اما شاید نکته منفی که بتوان در مورد این مدل مینی فرز در نظر گرفت، قدرت پایین‌تر نسبت به مدل سیمی (برقی) است.

همچنین این دستگاه را می‌توان برحسب شکل و اندازه نیز به موارد زیر تقسیم کرد:

  • فرز ۱۱۵ میلی‌متر
  • فرز دسته بلند
  • فرز دیمردار
  • فرز دسته بلند دیمردار

مشخصات مهم مینی فرز

مشخصات مهم مینی فرز

ویژگی‌های مهمی که باید در زمان خرید دستگاه فرز کوچک در نظر بگیرید به شرح زیر هستند:

۱- اندازه صفحه فرز

صفحه یا دیسک فرز در اندازه‌های مختلفی از کوچک تا بزرگ در بازار موجود هستند. اندازه دیسک‌ها اغلب شامل ۵، ۱۱٫۵، ۱۵٫۲ هستند. اندازه دیسک عاملی است که تعیین می‌کند قطعات چگونه باید برش داده شوند. برای سطوح بزرگتر و ایجاد عمق بیشتردر برش‌ها، اندازه دیسک بزرگتر مؤثرتر است. یک مینی فرز با اندازه دیسک زیر ۱۱٫۵ برای بسیاری از کاربردهای رایج ایده‌آل است.

۲- مقدار سرعت

به ابعاد این دستگاه‌ها نگاه نکنید! مینی فرزها سرعت بالایی برای گردش دیسک دارند. درحقیقت، سرعت عامل مهمی در خرید این وسیله است، زیرا با زمان و کیفیت برش رابطه مستقیمی دارد. سرعت چرخش این دستگاه اغلب بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه است.  سرعت را می‌توان برحسب نوع کاربرد اعم از ماسه زنی، سنگ زنی یا برش تنظیم کرد. همچنین در برش فلز از سرعت بالا و در برش سنگ از سرعت کوچک استفاده می‌شود.

مینی فرز شارژی

۳- قدرت موتور

ولتاژ، درجه آمپر و توان یک مینی فرز ممکن است متفاوت باشد، اما قدرت بیشتر نشان دهنده سرعت بالای چرخش دیسک و راحتی در برش متریال است. برای کارهای سنگین‌تر، مهم است دستگاه هم قدرت بالایی داشته و اندازه دیسک نیز بیشتر باشد. قدرت این دستگاه چیزی بین ۵۵۰ تا ۱۳۰۰ وات است. این مقدار برای مصارف خانگی می‌تواند در حدود ۶۰۰ تا ۷۵۰ وات باشد.

همچنین یک مینی فرز باکیفیت باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • موتور قوی و بادوام
  • گیربکس صنعتی
  • قطعات باکیفیت
  • بلبرینگ‌های ضد غبار (در زمان استفاده، گرد و غبار را جذب نمی‌کند)
  • مجهز به سیستم قفل کن شفت برای نصب آسان صفحات برشی
  • سیستم گردش هوای داخلی برای بهبود عملکرد دستگاه در کاربردهای طولانی مدت
  • دارای طراحی ارگونومیک جهت راحتی کاربرد در زمان استفاده
  • سرعت متغیر برای تنظیم سرعت صفحه فرز از طریق ماشه
  • جذب لرزش دستگاه در هنگام کار

کاربردهای مینی فرز

کاربردهای مینی فرز

استفاده از مینی فرزها اغلب به موارد زیر دسته بندی می‌شوند:

  • برش: می‌توان از انواع مختلف دیسک‌ها برای برش سنگ، فلز، کاشی، لوله پی وی سی (PVC) و چوب استفاده کرد.
  • ماسه زنی: از این دستگاه می‌توان برای ماسه زنی و تمیز کردن سطوح استفاده کرد.
  • پولیش: با داشتن صفحه فرز مناسب می‌توان برای تمیز کردن و رفع عیب سطوح از این دستگاه بهره برد.
  • تیز کردن: از این دستگاه برای تیز کردن ابزارهای قدیمی و تیغه‌های چمن زن نیز استفاده می‌شود.
  • ترمیم کردن: یکی دیگر از کاربردهای این وسیله، ترمیم لبه‌های کار است.

نحوه استفاده از دستگاه مینی فرز

نحوه استفاده از دستگاه مینی فرز

در زیر مراحل گام به گام استفاده از فرز آورده شده است:

۱- صفحه فرز مناسب را انتخاب کنید

هنگام اتصال صفحه فرز، مشخصات روی آن را بررسی کنید؛ حداکثر RPM (دور در دقیقه) صفحه فرز باید با حداکثر RPM دستگاه یکی باشد. اگر RPM صفحه فرز کمتر از دستگاه باشد، و شما در هنگام کار، سرعت را بر روی حداکثر RPM دستگاه تنظیم کنید، احتمال خرابی و بیرون پریدن صفحه فرز وجود دارد. همچنین برای کار با فلز، چوب، سنگ و هر مترایل دیگر، لازم است از صفحه فرز مخصوص استفاده کرد. این مورد شامل نوع کاربرد نیز می‌شود، به این معنا که صفحه فرز برای برش متفاوت از صفحه فرز برای ماسه زنی است.

۲- دستگاه را در زاویه درست قرار دهید

برای ساب زدن از قسمت مسطح صفحه فرز استفاده کرده و زاویه ۲۰ یا ۳۰ درجه را بین ابزار و سطح کار حفظ کنید. دسته جانبی دستگاه را با دست غیرتخصصی گرفته و با دست تخصصی بدنه اصلی را سفت بگیرید. برای انجام کار باید سرعت کم بوده و حرکت‌های رفت و برگشتی انجام شود. بگذارید دستگاه کار خود را انجام دهد و به هیچ عنوان به آن فشار مضاعف وارد نکنید. برای بریدن مواد نیز باید زاویه کاملاً ۹۰ درجه حفظ شود و حرکت‌های آرام رفت و برگشتی انجام گیرد. حالا دستگاه را روشن کنید!

اقدامات احتیاطی و ایمنی در هنگام استفاده از مینی فرز

اقدامات احتیاطی و ایمنی در زمان استفاده از مینی فرز

مینی فرزها با سرعت بسیار بالایی کار می‌کنند، از این رو احتمال آسیب و بریدگی اعضای بدن در صورت عدم رعایت موارد ایمنی وجود دارد. اقدامات احتیاطی در زمان استفاده از این دستگاه به شرح زیر هستند:

  • همیشه قبل از استفاده از دستگاه، کتابچه راهنما محصول را به طور کامل بخوانید.
  • برای جلوگیری از هرگونه حادثه ناگوار، از محافظ چشم (عینک مخصوص)، دستکش ایمنی و کفش مناسب استفاده کنید.
  • در زمان کار باید هر دو دسته دستگاه را بگیرید، در غیر این صورت هم دقت کار پایین می‌آید و هم احتمال آسیب بالا می‌رود.
  • همه افرادی که در نزدیکی کار قرار دارند، باید از عینک ایمنی استفاده کنند.
  • در صورت عوض کردن صفحه فرز، سیم دستگاه را از برق جدا کنید.

کلام آخر

مینی فرزها دیسک را با سرعت باورنکردنی می‌چرخانند تا فعالیت‌های خاصی مانند بریدن، ماسه زنی، پولیش و بسیاری را دیگر را به سرانجام برسانند. این وسیله در حوزه ساخت و ساز بسیار پرکاربرد است و برای عملیات برش سنگ و کاشی به وفور استفاده می‌شود. اما مهم است که در زمان خرید به سراغ برندهای مطرح بازار باشید تا هم بتوانید کیفیت کار خود را بالا ببرید و هم از دستگاه فرز برای زمان طولانی استفاده کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا