دانشنامه ساختمانمصالح

موزاییک پلیمری چیست؟ کاربرد، مواد تشکیل دهنده، مزایا و معایب آن

در این مقاله تصمیم داریم در مورد موزاییک پلیمری و مزایا و معایب استفاده از آن با شما سخن بگوییم، پس تا پایان مقاله ویکی ساختمون ما را همراهی کنید.

موزاییک پلیمری چیست؟

موزاییک پلیمری یکی از انواع سنگ مصنوعی می‌باشد که با ایجاد تغییر در ساختار مولکولی سیمان و انجام فرآیند پلیمریزاسیون و به وجود آمدن شبکه‌ زنجیره‌ای با دوام، در سیمان تشکیل می‌شود. این فرآیند منجر به کریستاله شدن سیمان و شکل‌گیری شبکه‌ای بلوری در آن می‌گردد، محصول به دست آمده از این فرآیند، موزاییکی است با مقاومتی در حدود دو برابر بیشتر از مقاومت بتن. در چنین حالتی این نوع موزاییک از نظر مقاومت و دوام با انبوهی از سنگ‌های طبیعی برابر است.

موزاییک پلیمری یا سنگ مصنوعی، ترکیبی از بتن و پلیمر می‌باشد که ترکیب‌های رنگی بسیار سحرآمیزی شبیه سنگ‌های طبیعی را در خود دارد. به دلیل مقاومت بالای این نوع موزاییک در مقابل شرایط آب و هوایی و یا جوی نامساعد، باعث شده که این محصول بتواند در طی زمانی اندک به عنوان جانشین بسیار مناسبی برای سایر سنگ‌های مصنوعی یا طبیعی به حساب آید.

ویژگی منحصر به فرد موزاییک‌های پلیمری، استحکام عالی آن‌ها در شرایط جوی سرما و یخ‌بندان است که دلیل آن، جذب آب حداقلی (کمتر از ۳ ٪) و تراکم حداکثری آن‌ها می‌باشد. این محصولات خصوصیات و کاربرد متفاوت‌تری در مقایسه با دیگر کفپوش‌های مرسوم دارند. از معایب اصلی کفپوش‌های پلیمری پر هزینه بودن نصب اصولی آن‌ها به علت خاصیت چسبندگی، ساختار مولکولی واکنش آن با بتن است. موزاییک پلیمری چیست

لازم به ذکر است که رنگ‌های استفاده شده در موزاییک‌های پلیمری به صورت عمقی و از انواع معدنی می‌باشند که تحت تأثیر نور و اشعه‌ خورشید و تغییرات دما قرار نمی‌گیرند و مقاومت خود را به خوبی حفظ می‌کنند.

از ویژگی‌های خارق‌العاده موزاییک پلیمری می‌توان به مقاومت کافی در برابر سرما و یخ‌زدگی و همچنین نفوذ ناپذیری در برابر آب اشاره کرد و ادعا کرد که همین عوامل آن را به یکی از گزینه‌های ایده آل مبدل کرده است.

مواد اصلی تشکیل دهنده موزاییک پلیمری

مواد تشکیل دهنده این موزاییک‌ها عبارتند از: سیمان، ماسه، رزین (فوق روان کننده‌های پلیمری)، رنگ‌دانه‌های شیمیایی یا پیگمنت‌ها دارای رنگ‌های مختلف از قبیل مشکی، سفید، قرمز، زرد، قهوه‌ای، آبی و سبز (اکسید کروم) می‌باشد که علاوه بر مصرف در تولید موزاییک پلیمری در صنایع رنگ، پلاستیک و کاشی نیز مصرف می‌شوند.

ترکیبات پلیمری و افزودنی‌های شیمیایی و معدنی (فوق روان کننده‌ها و سیمان) چسبندگی بین اجزا را ایجاد کرده و استحکام موزاییک پلیمری را تأمین می‌کنند. رنگ‌دانه‌ها نیز که مقاوم در مقابل اشعه ماوراءبنفش و محیط‌های قلیایی هستند رنگ مد نظر را به این مصالح می‌دهند. ترکیبی که از این راه حاصل می‌شود در قالب‌های سیلیکونی، ABS و لاستیک با الگوهایی بسیار متنوع و جذاب ریخته می‌شود.

موزاییک پلیمری در واقع یک ترکیب با تراکم بالا از شن و ماسه و سیمان به همراه رزین مصنوعی است که توسط پلیمراسیون به هم چسبیده‌اند. این موارد را می‌توان در قالب‌های مختلفی قرار داد و تنوع در اشکال را ایجاد کرد. بدین ترتیب در صورتی که شما قصد استفاده از موزاییک پلیمری را دارید، علاوه بر استانداردهای موجود، می‌توانید اندازه‌ها و طرح‌های مورد پسند خود را نیز سفارش دهید تا برایتان تولید شود.

از آنجایی که در این نوع از موزاییک‌ها از مواد رنگی زیادی استفاده می‌شود، دارای رنگ‌هایی بسیار جذاب و حیرت‌آور هستند.

چک لیست پیشنهادی: چک لیست عملیات اجرای فرش کف با موزاییک

کاربردهای موزاییک پلیمری

به سبب کیفیت بالا و مقاومت فوق‌العاده موزاییک پلیمری در مقابل عوامل محیطی از موزاییک‌های یاد شده برای پوشاندن کف مکان‌های خارجی ساختمان استفاده می‌شود؛ بنابراین بسیاری از معابر، پیاده‌روها و حیاط‌ها را می‌توان با استفاده از این موزاییک‌ها پوشاند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد این موزاییک در برابر یخ‌زدگی مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند به همین سبب در مناطق سردسیر کفپوش یا سنگ فرش حیاط‌ها اغلب از جنس موزاییک پلیمری است. عمر بالای این کفپوش‌ها و دوام زیاد آن‌ها در مقابل یخ‌زدگی باعث شده که معضلاتی همچون شکستگی تحت تأثیر یخ‌زدگی و نیز فشار در آن‌ها کمتر دیده شود.

مزایای استفاده از موزاییک پلیمری

این کفپوش‌ها از مزایای زیادی برخوردار هستند که این مزایا عبارتند از: تنوع رنگ، سرعت اجرای بالا و کاهش هزینه‌های اجرایی. کفپوش بتنی پلیمری در واقع نوعی از بتن اصلاح شده است که با مواد دیگری مثل پلیمرهای سنتنیک و مواد افزودنی دیگر ترکیب شده و استحکام آن بالاتر می‌رود. موزاییک پلیمری در بیش از ۱۴ طرح متنوع و بیش از ۱۰ رنگ خاص عرضه می‌شود که این تنوع امکان استفاده در انواع و اقسام فضاها را برای شما میسر می‌کند. با توجه به مقاومت عالی این سرامیک‌ها در برابر فرسایش و رفت و آمد روی آن، مقاومت در مقابل دماهای مختلف، سرما، گرما، برف و باران، استحکام بسیار در برابر ضربه و فشار در تمامی مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این مکان‌ها می‌توان به اماکن تجاری، خانه‌ها، فرودگاه‌ها و… اشاره کرد، همچنین این کفپوش‌ها را به عنوان کف‌سازی و فضاسازی مکان‌های مختلف به جای سایر کف‌پوش‌ها استفاده می‌کنند. موزاییک پلیمری چیست

معایب استفاده از موزاییک پلیمری

استفاده از موزاییک‌های پلیمری در صورتی ممکن است که مواد اولیه‌ی آن‌ها در دسترس باشد. برای تولید موزاییک باکیفیت پلیمری به موارد زیر باید توجه شود: اگر از روان کننده به نسبت مشخص شده استفاده نشود ممکن است برای مواد دیگر، حساسیت به وجود آید. مواد اولیه در زمان‌ ترکیب شدن با یکدیگر احتمال دارد دچار حساسیت شوند؛ از این رو باید به این موضوع توجه کرد. در صورت استفاده از مواد روان کننده‌ جامد در ساخت پلیمر، استفاده‌ بیش از حد می‌تواند در کیفیت موزاییک پلیمری تأثیر داشته باشد. ایجاد حساسیت در زمان ترکیب کردن رنگ‌دانه‌ها با مواد اولیه وجود دارد بنابراین باید مراقب باشید تا در زمان ترکیب کردن این مواد، صدمه‌ای متوجه سطح مورد نظرتان نشود. اگر از پودر سنگ، بیشتر از چیزی که لازم است در ساخت موزاییک استفاده کنید، موزاییک ساخته شده شکننده خواهد شد پس باید با نسبت‌های مشخصی از پودر سنگ در ساخت موزاییک استفاده شود.

مراحل اجرای موزاییک پلیمری

در روش استاندارد نصب موزاییک‌های پلیمری لازم است که این محصولات مانند کاشی و سرامیک کف ساختمان نصب شوند. نخست باید یک لایه ملات خشک با نسبت سیمان به ماسه بالاتر (سیمان ۲۰-۲۵ درصد از کل) روی کف ریخته شود. پیش از قرار دادن موزاییک پلیمری، دوغاب ریخته شود. بعد از آن اقدام به تراز کردن، ضربه با چکش پلاستیکی نمایید. با ضربه چکش پلاستیکی، دوغاب تمامی درزهای محصول را پوشانده و اضافی دوغاب از لابه‌لای درزها به سطح کفپوش و موزاییک پلیمری خواهد آمد. اکنون دوغاب مازاد را تمیز کنید. اگر دوغاب به صورت کامل از بین درز بیرون نزد، بعد از خشک شدن ملات می‌توانید بوسیله دوغاب خشک (پودر سنگ و سیمان به‌صورت پودری) اقدام به بندکشی کنید. سخن پایانی موزاییک پلیمری یک گزینه ایده‌آل برای مکان‌هایی است که در معرض عوامل طبیعی و پر رفت و آمد هستند؛ بنابراین اگر در جستجوی یک انتخاب مطلوب برای سنگ فرش یا پوشش کف حیاط ساختمان خود هستید، استفاده از این نوع موزاییک برای شما بهترین پیشنهاد می‌باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا