اخبار ساختمان

مهم‌ترین جوایز و رویدادهای معماری در جهان + برگزیدگان 2019

هر ساله در گوشه و کنار جهان رویداد‌های مختلفی در حوزه معماری برپا می‌شوند که در برخی از این رویداد‌ها جوایزی نیز اعطا می‌شود. این رویداد‌ها و جوایز که جنبه‌های مختلفی از معماری و زندگی بشر را در بر می‌گیرند، اهمیت بالقوه‌ای نیز دارند زیرا اهداف و رویکرد‌های نوین معماری و ساختمان سازی را در میان بسیاری از فعالان این حوزه رواج می‌دهد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین رویدادهای جهان معماری با ویکی ساختمون همراه باشید.

جایزه معماری پریتزکر

این جایزه هر ساله به منظور گرامیداشت معماران سرتاسر جهان که با تلاش‌های بی وقفه خود در حوزه طراحی هنر معماری گام‌هایی رو به جلو در این عرصه برداشته‌اند، به یکی از چهره‌های شاخص معماری سال اهدا خواهد شد. این جایزه را جی آرتور پریتزکر و همسرش سیندی در سال ۱۹۷۹ بنیان گذاردند و خانواده پریتزکر و بنیاد هایت هزینه‌های آن را تأمین می‌کنند. جایزه پریتزکر از برترین جوایز معماری دنیا به شمار می‌رود و به ‌کرات از آن با عنوان جایزه نوبل معماری یاد شده ‌است. به برنده این جایزه 100 هزار دلار جایزه نقدی و یک گواهی اهدا می‌شود. از سال 1987 اهدای یک مدال برنز نیز در دستور کار این رویداد معماری قرار گرفت.

جایزه معماری پریتزکر

در سال 2019 این جایزه به آراتا ایسوزاکی (Arata Isozaki) تعلق گرفت. این معمار پرآوازه ژاپنی سابقه بسیار درخشان و دور و درازی در زمینه طراحی ساختمان‌ها و سازه‌های ماندگاری در سرتاسر جهان داشته است. مجموعه ورزشی سن جوردی در شهر بارسلون در اسپانیا، ورزشگاه المپیک 1992، موزه هنرهای معاصر لس‌آنجلس، ساختمان مرکز کنوانسیون ملی قطر و برج آلیانس در ایتالیا از مهم‌ترین آثار این معمار سرشناس هستند.

رویدادهای معماری : بهترین سازه سال 2019

هر ساله مجله معتبر آرک دیلی به خوانندگان و کاربران خود این امکان را می‌دهد که بهترین سازه و ساختمان‌ها را از سرتاسر جهان به رای خود انتخاب کنند. پیش‌تر در مطلبی جداگانه به معرفی مختصری از بهترین ساختمان‌ها و سازه‌های سال 2019 در حوزه‌های مختلف معماری از فرهنگی گرفته تا ورزشی پرداختیم. این جایزه به زمینه‌های مختلفی همچون معماری صنعتی، معماری آموزشی، معماری فرهنگی، معماری مقیاس کوچک، معماری مذهبی و معماری داخلی تعلق می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله بهترین ساختمان‌های معماری در سال 2019 مراجعه کنید.

نوسازی در سال 2019

رویداد معماری نوسازی در سال 2019

آرک دیلی بر این باور است که برای انتخاب بهترین سازه‌ها از نظر معماری نوسازی نیازی به رفتن سراغ هیئتی از کارشناسان و افراد حرفه‌ای نیست. آرک دیلی به خوانندگان و کاربران خود اعتماد می‌کند تا بر اساس نظر خود سازه و ساختمانی را در زمینه معماری نوسازی انتخاب کنند که زیبایی، هوش و خدمات آن برای جامعه شایان توجه است. روند این رویداد مهم معماری به این گونه است که از یک لیست 100 موردی آماده شده نهایتاً سه سازه در این زمینه به عنوان برنده اعلام خواهند شد. ساختمان‌های اداره پورتلند اکسپنسیفای، آزمایشگاه کتان در چانگ ژو چین و ساختمان گوچی هاب در سال 2019 به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

رویدادهای معماری جایزه محور آرک دیلی و استرلکا

جایزه محور آرک دیلی و استرلکا از رویدادهای معماری

در سال 2019 یک جایزه دیگر معرفی شد که بر نظرات کاربران متکی است. فرایند این رویداد که یکی از مهم‌ترین رویدادهای معماری جهان در سال 2019 به شمار می‌رفت، بدین گونه است: در این جایزه که برای اولین بار در سال 2019 به اجرا در می‌آمد، یک لیست بلند از 50 پروژه معماری در سرتاسر جهان انتخاب می‌شود. اصول این انتخاب بر پایه معماری‌های نو ظهور و ایده‌های نوین به منظور دگرگون سازی شهرها استوار است.

در این گردهمایی به عنوان یکی از رویدادهای بین المللی معماری رای گیری در دو مرحله صورت می‌گیرد. در مرحله اول 15 پروژه معماری به عنوان برترین‌ها انتخاب می‌شوند. در مرحله دوم رای گیری نیز کاربران باید از میان این 15 پروژه سه مورد از بهترین‌ها را انتخاب کنند. سه سازه و ساختمان مرکز خلاقیت ارتکور (ARTCOR) در مولداوی، کارخانه تولید قهوه در گرجستان و یک سینما در روسیه سه برنده این جایزه در سال 2019 بودند.

رویدادهای معماری دو سالانه شیکاگو

دو سالانه شیکاگو از مهم‌ترین رویدادهای معماری

این رویداد یکی دیگر از شاخص‌ترین‌ رویدادهای معماری در سرتاسر جهان است که هر دو سال برگزار می‌شود. در اواخر سال 2019 این رویداد برای سومین بار برگزار شد. در طی این رویداد کارها و پروژه‌های مختلف 80 شرکت کننده با هدف بررسی محیط ساخت نه تنها از نظر شکل بلکه از نظر شرایطی که تحت آن پروژه و سازه شکل گرفته است به نمایش گذاشته شدند. این رویداد که از 19 سپتامبر 2019 تا 5 ژانویه 2020 در جریان بود در واقع بزرگ‌ترین رویداد طراحی و معماری در آمریکای شمالی به شمار می‌رود که هر بار نزدیک به 55 هزار بازدید کننده را به خود جلب می‌کند.

رویداد دوسالانه معماری و شهرسازی شِنژِن

رویداد دوسالانه معماری و شهرسازی شِنژِن

این رویداد که توسط کارلو راتی، منگ جیانمین و فابیو کاوالوچی رهبری می‌شود یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای معماری در سرتاسر جهان بوده که در تاریخ 20 دسامبر سال 2019 در کشور چین برای هشتمین بار شروع به کار کرد. موزه هنر‌های معاصر شنزن و ایستگاه راه آهن فوتیان میزبان این رویداد بزرگ بودند. این رویداد معماری پربازدید‌ترین از نوع خود در سرتاسر جهان است. این رویداد در سال 2019 در برگیرنده دو بخش عمده تحت عنوان‌های «چشمان شهر» و «عروج شهر» می‌شد که سعی در کاوش روابط تکاملی میان فضای شهری و نوآوری‌های فناوری را از چشم‌اندازهای مختلف دارند.

در این گردهمایی به عنوان یکی از رویدادهای بین‌المللی معماری تقریباً 140 اثر و پروژه توسط 240 شرکت کننده از 24 کشور جهان به نمایش در آمد. مجموعه‌ای از سمینار‌های دانشگاهی و همایش‌های همگانی نیز به منظور تحت پوشش قرار دادن طیف گسترده‌ای از بازدیدکنندگان به اجرا در آمد. این رویداد در سال 2019 با مضمون و تم «تعامل شهری: تجربه شهری آینده‌گرا» برگزار شد. این مضمون دربرگیرنده بر هم کنش‌ها و تعاملات میان شهرها، مردم و ماشین‌ها در اکوسیستم‌هایی پیچیده و بسیار بزرگ است.

سه سالانه معماری لیسبون پرتغال

سه سالانه معماری لیسبون پرتغال

این رویداد یکی دیگر از شاخص‌ترین همایش‌ها و رویدادهای معماری در سرتاسر جهان به شمار می‌رود که هر سه سال در لیسبون پرتغال برگزار می‌شود. این رویداد که برای پنجمین بار است در سال 2019 به اجرا در می‌آید توسط اریک لاپیری رهبری می‌شود و در سال 2019 تحت عنوان «شاعرانه علت» نامیده شده است. این سه سالانه معماری در تلاش برای بیان این موضوع است که معماری بر علت متکی است و هدف آن روشن‌تر ساختن ویژگی‌های این علت است.

این سه سالانه که از سال 2007 در حال برگزاری است در تلاش برای کاوش، تسهیل و ارتقای طرز تفکر و رویکرد‌های معماری است. «شاعرانه‌های علت» (نام این رویداد) بر این پایه استوار است که معماری با آن همه ابعاد عینی و غیر علمی که دارد، پایه در علت و دلیل دارد. این واقعیت که معماری بر پایه دلیل و عقلانیت بنیاد نهاد شده است برای درک آن بسیار لازم و ضروری است تا بدین ترتیب بتوان آن را توسط هر فردی نه فقط معمارها به اشتراک گذاشت.

دو سالانه بین‌المللی سائوپاولو

دو سالانه بین‌المللی معماری سائوپاولو

این گردهمایی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای بین‌المللی معماری هر دو سال در برزیل برگزار می‌شود و شرکت کننده‌های بسیاری را از کشور‌های متفاوت به سمت خود جلب می‌کند. این رویداد در تلاش برای ارتقای پراکنش دانش و پرسش‌های وارد شده به نظریه و رویکرد این رشته است. این رویداد که در سال 2019 برای دوازدهمین بار بود برگزار می‌شد با هدف گرد هم آوردن بهترین معماران در سرتاسر جهان در برزیل به اجرا در آمد.

دو سالانه معماری شیلی

دو سالانه معماری شیلی از دیگر رویداد‌های بسیار معروف است که بر معماری‌های معمولی، عادی و همگانی ساخته شده در کشور به دور از جوایز معماری جهانی تمرکز کرده است. علی رغم اینکه به دلیل بحران‌های اجتماعی این رویداد زودتر از موعد مقرر به کار خود پایان داد اما مضمون این رویداد دو سالانه معماری امسال بیشتر از هر سال دیگری آشکار بود.

سخن آخر

رویداد‌ها و جوایزی که در بالا به آن اشاره شد از مهم‌ترین‌ رویدادهای معماری به شمار می‌روند که هر سال هزاران بازدید کننده را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کنند. فهرست این رویداد‌های بزرگ بر اساس مجله معتبر آرک دیلی انتخاب شده است.

منبع
archdaily
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا