دانشنامه ساختمان

مهر نظام مهندسی چیست؟ مزایا و انواع آن + نحوه گرفتن مهر

مهر نظام مهندسی چیست؟ مزایای مهر نظام مهندسی چیست؟ انواع مهر نظام مهندسی چیست؟ نحوه گرفتن مهر نظام مهندسی چگونه است؟ و سازمان نظام مهندسی چه سازمانی است؟ در این مقاله از ویکی ساختمون به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

سازمان نظام مهندسی چیست؟

مهر نظام مهندسی چیست

سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمانی غیردولتی است که جهت تحقق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 1374 به صورت رسمی تأسیس شد. نظام مهندسی و کنترل ساختمان عبارت است از مجموعه قانون، مقررات، آیین‌نامه‌ها، استانداردها و تشکل‌های مهندسی، حرفه‌ای و صنفی که در سازمان نظام مهندسی تدوین و به اجرا گذاشته می‌شود.

برخی از اهداف سازمان نظام مهندسی در زیر آورده شده است:

  1. ایجاد یک جامعه حرفه‌ای مولد ثروت، رفاه، دانش و هنر برای اعضای آن
  2. مراقبت از ایمنی، بهداشت و آسایش فضاهای مسکونی
  3. مدیریت توسعه سالم فضاهای زیستی به کمک مهندسان طراح
  4. نظارت کلی سازمان نظام مهندسی ساختمان
  5. ارتقای توان سازندگی و نوآوری در صنعت ساختمان در سطح ملی و منطقه‌ای و ایجاد بستری برای رقابت‌های بین‌المللی

مطلب پیشنهادی: لیست مشاغل ساختمانی: از کارفرما تا پیمانکاران و کارگران

مهر نظام مهندسی چیست؟

مهر نظام مهندسی چیست

بدون شک اکنون که این مقاله را مطالعه می‌کنید، به جستجوی پاسخ “مهر نظام مهندسی چیست؟” هستید، مهر نظام مهندسی مجوزی برای فعالیت‌های ساخت‌وساز مسکن و شهرسازی برای مهندسین می‌باشد. پروانه اشتغال به کار مهندسی یا مهر نظام مهندسی برای هفت رشته مهندسی مربوط به ساخت‌وساز صادر می‌شود:

  1. معماری صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرا
  2. عمران صلاحیت‌های نظارت، محاسبات، اجرا، طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان و ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی
  3. تأسیسات مکانیکی صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرا
  4. تأسیسات برقی صلاحیت‌های طراحی، نظارت و اجرا
  5. شهرسازی
  6. نقشه‌برداری
  7. ترافیک

روی مهر نظام مهندسی نام و نام خانوادگی مهندس، رشته مهندس، شماره پروانه اشتغال، شماره نظام مهندسی و شماره شهرسازی یا شماره امضا حک می‌شود.

انواع مهر نظام مهندسی چیست؟

مهر نظام مهندسی چیست

سازمان نظام مهندسی برای مهندسانی که به دریافت پروانه اشتغال به کار و مهر نظام مهندسی اقدام نموده‌اند، آزمون ورود به حرفه مهندسان در نظر گرفته است. سازمان نظام مهندسی پروانه اشتغال به کار مهندسی را در سه نوع ( پایه 3، پایه 2 و پایه 1) به مهندسان عضو در سازمان ارائه می‌دهد.

داوطلبان آزمون ورود به حرفه مهندسان پس از قبولی در آزمون، اقدام به عضویت در سازمان نظام مهندسی کرده و درخواست صدور پروانه نظام مهندسی می‌نمایند. سازمان نظام مهندسی برای افراد پذیرفته شده در آزمون پایین‌ترین پایه پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی (پایه 3) را در نظر می‌گیرد، این افراد برای ارتقا پایه (پایه 2 و 1) بایستی در کلاس‌های ارتقا پایه و آزمون‌های حرفه‌ای شرکت کنند.

مزایای مهر نظام مهندسی چیست؟

مهر نظام مهندسی چیست

از مزایای داشتن مهر نظام مهندسی و پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی موارد زیر می‌باشد:

  • کسب اعتبار شغلی
  • ارتقای رزومه مهندسی
  • تأسیس دفتر یا شرکت مهندسی
  • امکان استفاده از مزایای پروانه اشتغال اصناف از قبیل حق امضا، وام و …
  • کسب درآمد ثابت سالانه بدون هیچ فعالیتی با اجاره دادن پروانه نظام مهندسی (حقوقی کردن پروانه)
  • پس از قبولی و عضویت در سازمان نظام مهندسی هر ساله سهمیه کاری از طرف سازمان به متقاضی تعلق می‌گیرد، دارنده مهر نظام مهندسی هرچه به پایه‌های بالاتر ارتقا پیدا کند سهمیه بیشتر و پروژه‌های بزرگتری می‌یابد.
  • امکان ارتقای شغلی و شرکت در دوره‌های آموزشی سازمان نظام مهندسی

نحوه گرفتن مهر نظام مهندسی چگونه است؟

مهر نظام مهندسی

همان طور که گفته شد کسانی که برای اولین بار در آزمون ورود به حرفه مهندسان شرکت می‌کنند در صورت قبولی در آزمون می‌توانند برای اخذ مهر نظام مهندسی پایه 3 اقدام کنند و طی ماه‌ها تجربه کاری با شرکت در کلاس‌های ارتقا پایه و آزمون‌های حرفه‌ای، پروانه اشتغال به کار یا مهر نظام مهندسی پایه 2 و 3 را نیز دریافت کنند.

در زیر مدارک، شرایط و نحوه ثبت نام در آزمون‌های نظام مهندسی برای اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی یا مهر نظام مهندسی بررسی شده است:

مدرک تحصیلی

مطابق با ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مدارک مورد تأیید وزرت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور صدور پروانه اشتغال به کار مورد تأیید می‌باشد و مطابق ماده 6 قانون رشته‌های معماری، عمران، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک رشته‌های اصلی می‌باشند. با توجه به مصوبات کمیسیون هم‌ارزی رشته‌ها کلیه دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی با عناوین متفاوت از رشته‌های اصلی، کارشناسی ارشد و دکتری فاقد مدرک کارشناسی در رشته‌های اصلی جهت اطلاع از امکان دریافت پروانه اشتغال به کار در رشته و صلاحیت مورد نظر، از طریق اداره کل استان محل سکونت خود قبل از ثبت‌نام مطمئن شوند.

سابقه کار حرفه‌ای

حداقل سوابق کار حرفه‌ای برای شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسان به شرح زیر می‌باشد:

سنوات سوابق کار حرفه‌ای حداقل برای آزمون ورود به حرفه مهندسان (پایه سه) بعد از اخذ مدرک تحصیلی
ردیف مقطع تحصیلی حداقل سوابق کار حرفه‌ای
1 کارشناسی 3 سال
2 کارشناسی ارشد 2 سال
3 دکتری 1 سال

اعتبار قبولی آزمون‌ها

اعتبار قبولی در کلیه آزمون‌های مهندسی حداکثر به مدت 3 سال از تاریخ آزمون می‌باشد، بنابراین قبول‌شدگان در آزمون مذکور بایستی در مهلت تعیین شده نسبت به اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی خود اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در کلیه رشته‌ها فقط در پایه 3 برگزار می‌شود و ارتقا پایه طبق آیین‌نامه اجرائی قانون و دستورالعمل‌های ابلاغی، صورت می‌گیرد.

صلاحیت

  • متقاضیان آزمون ورود به حرفه مهندسان در رشته‌های مهندسی شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک پس از کسب قبولی در آزمون، پروانه اشتغال به کار مهندسی پایه سه در صلاحیت‌های طراحی و نظارت را دریافت می‌کنند.
  • متقاضیان آزمون ورود به حرفه مهندسان برای اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته معماری در صلاحیت‌های نظارت، طراحی و اجرا، رشته عمران در صلاحیت‌های نظارت محاسبات و اجرا و رشته‌های تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی در صلاحیت‌های نظارت، طراحی و اجرا بایستی به طور جداگانه در آزمون مربوط به آن صلاحیت ثبت نام و شرکت نمایند.
  • آزمون ورود به حرفه مهندسان برای اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته‌های تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی صلاحیت اجرا برای پایه 3 برگزار می‌شود و متقاضیان می‌بایست دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی حداقل پایه دو صلاحیت نظارت باشند.
  • آزمون ورود به حرفه مهندسان برای اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته عمران صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان، متقاضیان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری رشته عمران در گرایش خاک و پی و همچنین دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی در صلاحیت‌های نظارت یا اجرای پایه یک و حداقل محاسبات پایه دو باشند.
  • آزمون ورود به حرفه مهندسان برای اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته عمران صلاحیت ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی، متقاضیان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری رشته عمران در گرایش‌های سازه یا زلزله و همچنین دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی در صلاحیت های نظارت یا اجرای پایه یک و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو باشند.

بخش‌های آزمون و شکل برگزاری آن‌ها

  • آزمون تمامی رشته‌ها (به استثنا رشته معماری طراحی) به صورت تستی و چهارگزینه‌ای و آزمون رشته معماری طراحی به صورت ترسیمی می‌باشد.
  • آزمون تمامی رشته‌ها به صورت کتاب باز می‌باشد.
  • حد نصاب قبولی در آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان پایه سه در تمامی رشته‌ها و بخش‌های آن 50 درصد می‌باشد.
  • حد نصاب قبولی در آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در رشته عمران صلاحیت‌های طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان و ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی 60 درصد می‌باشد.

نحوه ثبت نام

ثبت‌نام در آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان از طریق سامانه ثبت‌نام آزمون‌ها به آدرس www.inbr.ir  انجام می‌شود. جهت ثبت‌نام در آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، عضویت در سازمان نظام مهندسی اختیاری می‌باشد، اما پس از قبولی در آزمون بایستی برای عضویت در سازمان نظام مهندسی اقدام نمود تا مهر نظام مهندسی از سازمان اخذ شود.

سخن آخر

در این مقاله از ویکی ساختمون به بررسی پرسش‌های مهر نظام مهندسی چیست؟ مزایای مهر نظام مهندسی چیست؟ انواع مهر نظام مهندسی چیست؟ و نحوه دریافت مهر مهندسی چگونه است؟ پرداختیم. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک، با قبولی در آزمون ورود به حرفه مهندسی موفق به اخذ پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی پایه سه از سوی سازمان نظام مهندسی می‌شوند. از مزایای پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی یا مهر نظام مهندسی کسب اعتبار شغلی، تأسیس شرکت مهندسی، کسب درآمد ثابت سالانه با اجاره دادن پروانه اشتغال به کار و … می‌باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا