مقالات کارگشا

مقاوم سازی چیست؛ معرفی انواع روش های آن در سازه های بتنی و فولادی

روی هم رفته مقاوم سازی در سازه‌های مختلف اجرا می‌شود و بناها هم از این قاعده استثنا نیستند. پس از گذشت سالیان و افزایش عمر سازه‌ها، نیاز به مقاوم سازی آن‌ها در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی امری اجتناب ناپذیر است. در این مقاله از کارگشا به معرفی روش‌های مقاوم سازی و انواع آن پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع مقاوم سازی چیست؟

با بر زبان آوردن عبارت مقاوم سازی، اولین نوع مقاوم سازی سازه یعنی در برابر زلزله به ذهن خطوری می‌کند، ولی انواع دیگری از مقاوم سازی نیز وجود دارند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  • مقاوم سازی در برابر زلزله
  • مقاوم سازی در برابر سیل
  • مقاوم سازی در برابر آتش سوزی

روش‌های مقاوم سازی لرزه‌ای

در مقاوم سازی در برابر زلزله و نیروهای جانبی و بارهای ثقلی، روش‌های زیادی استفاده می‌شود. انتخاب هر روش به میزان فرسودگی سازه، قدمت بنا، نوع اسکلت آن، تعداد طبقات، میزان نیروی وارده شده به سازه، نوع کاربری سازه و … بستگی دارد. در زیر به عمده روش‌های مقاوم سازی سازه در برابر زلزله اشاره شده است.

مقاوم سازی با روش تکنیک پس کشیدگی یا پیش تنیدگی

از روش‌های مقاوم سازی پس کشیدگی برای اصلاح هر دو نوع از نقصان‌های مقاومتی و تغییر شکل ساختمان‌ها به صورت کارآمدی استفاده می‌شود. افزایش مقاومت، پس کشیدگی باعث اعمال نیرو به سازه شده و شرایط بهره برداری سازه را تغییر می‌دهد.

هنگامی که به صورت اصولی از پس کشیدگی استفاده شود، نیروی فعال آن می‌تواند مد شکست محتمل را در سازه بازسازی کرده و بنابراین مرزهای امنیت سازه را جا به جا کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره مقاوم سازی به روش پس کشیدگی به مقاله‌ای با موضوع «بهسازی با استفاده از پس کشیدگی» در این زمینه که در کارگشا منتشر شده است مراجعه کنید.

مقاوم سازی با دیوار برشی

استفاده از روش مقاوم سازی با دیوارهای برشی فولادی یا بتن مصلح که به دو صورت جدار نازک و تقویت شده کاربرد دارند یک سیستم ابتکاری برای مقاومت در برابر بارهای جانبی باد و زلزله ایجاد می‌شود. این نوع سیستم باربر جانبی با سختی بالا، شکل پذیری خوب و توان اتلاف انرژی زیاد می‌تواند سیستمی کارآمد در مقاوم سازی سازه‌های غیر ایمن باشد.

نکته

ﺑﺎ ﺑﻜﺎر ﺑﺮدن دﻳﻮار ﺑﺮﺷﻲ ﻳﺎ ﺑﺎدﺑﻨﺪ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺗﻨﺶ در اﻳﻦ ﻧﻘﺎط اﻳﺠﺎد ﻣﻴ ﺸﻮد و ﺗﻨﺶدر ﻧﻘﺎط دﻳﮕﺮ کم میشود و ﻗﻄﻌﺎ اﻟﻤﺎن ﻫﺎی ﻗﺒﻠﻲ در اﻳﻦ ﻣﺤﻞ ﻫﺎ ﺟﻮاﺑﮕﻮ ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد.

اﮔﺮ اﻣﻜﺎن ﺑﻜﺎر ﺑﺮدن دﻳﻮار ﺑﺮﺷﻲ ﻳﺎ ﺑﺎدﺑﻨﺪی در داﺧﻞ ﺳﺎزه (ﭘﻼن) ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻣﻲ ﺗﻮان از ﺑﺎﻛﺲ ﻫﺎی ﻣﺨﺼﻮص در ﺧﺎرج ﭘﻼن ﺳﺎزه اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد وﻟﻲ ﺑﺎﻳﺪ اﺗﺼﺎﻻت ﺳﺎزه ای ﻣﻨﺎﺳﺐ در اﻳﻦ ﻧﻘﺎط را ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻤﻮد.

برای اطلاعات بیشتر درباره مقاوم سازی به روش پس کشیدگی به مقاله‌هایی با موضوع «استفاده از دیوار برشی فولادی جدار نازک برای مقاوم سازی سازه‌های فولادی» و «مقاوم سازی دیوارهای برشی فولادی با استفاده از سخت کننده ها» در این زمینه که در کارگشا منتشر شده است مراجعه کنید.

مقاوم سازی با بادبند

یکی از روش‌های قدیمی و مؤثر برای پایداری سازه در برابر نیروهای جانبی مقاوم سازی با بادبند است. بادبندها می‌تواند با استفاده از تیرهای فولادی و یا آرماتوربندی و بتن ریزی اجرا شود که به نوع اسکلت سازه بستگی دارد.

مقاوم سازی با بادبند

مقاوم سازی سازه بتنی با استفاده از ورق‌های فولادی

استفاده از ورق‌های فولادی یکی از روش‌های ساده و پرکاربرد در مقاوم سازی ساختمان است. اجرای روکش فولادی بر روی تیرها، ستون‌ها و دیوارهای باربر به افزایش مقاومت اسکلت در برابر نیروهای جانبی و ثقلی می‌شود.

مقاوم سازی بتن با استفاده از جداسازهای لرزه‌ای

سیستم‌های جداساز جایگزینی برای سازه‌های با تراز پایه صلب (کف ثابت) به شمار می‌آیند و برای ساختمان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، مراکز ارتباط ضروری، مراکز آنالیز کامپیوتری که در محل‌هایی که رخداد جنبش‌های زمین بسیار قوی محتمل است گزینه‌ای کاملاً اقتصادی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاربرد روش مقاوم سازی با استفاده از جداسازهای لرزه‌ای به مقاله‌ای با موضوع «کاربردهای سیستم‌های جداساز لرزه‌ای» که در کارگشا منتشر شده است، مراجعه کنید.

مقاوم سازی بتن با استفاده از ژاکت بتنی و فولادی

ژاکت بتنی یا فولادی اصطلاحی است که بین مهندسان رواج یافته است که در واقع بیان کننده یک پوشش بتنی یا فولادی دور ستون‌های سازه‌های غیر مقاوم است. با این روش با افزایش سختی و ایجاد یک پوشش با مقاومت بالا به تقویت ستون‌ها پرداخته می‌شود.

مقاوم سازی با استفاده از ورق‌های پوششی یا غلاف FRP

علاوه بر پوشش‌های فلزی و بتنی، پوشش‌هایی هم با نام اف آر پی وجود دارند که از آن‌ها برای ایجاد مقاومت در ستون‌ها و تیرها استفاده می‌شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقاوم سازی با استفاده از ورق‌های پوششی FRP به مقاله‌ای با موضوع «مقاوم سازی ساختمان بتنی با FRP چگونه انجام می‌شود؟» کار در کارگشا منتشر شده است، مراجعه کنید.

مقاوم سازی با استفاده از ورق های پوششی یا غلاف FRP

در اینجا به روش‌های مختلف مقاوم سازی سازه در برابر زلزله اشاره شد، در ادامه نیز به چند روش دیگر که برای اجرای مقاوم سازی ساختمان رایج هستند اشاره شده است.

  • مقاوم سازی سازه با مقاوم سازی اتصالات
  • مقاوم سازی با استفاده از سیستم‌های جاذب انرژی (دمپر)
  • مقاوم سازی استفاده از بادبندهای هم محور یا برون محور فولادی
  • مقاوم سازی با استفاده از میان قاب با مصالح بنایی
  • مقاوم سازی با استفاده از پوشش و غلاف فولادی
  • مقاوم سازی با استفاده از لایه‌های پوششی بتنی با ملات مسلح
  • استفاده از میراگرهای اصطکاکی، هیسترزیس و ویسکوالاستیک

مقاوم سازی در برابر آتش سوزی

یکی از انواع مقاوم سازی ساختمان‌های قدیمی، مقاوم سازی در برابر آتش سوزی و حریق است. اجرای مواد ضد آتش بر روی اسکلت، دیوارها و سازه و نوسازی دیوارها با مصالح بنایی ضد حریق از راه‌های مقاوم سازی سازه در برابر آتش سوزی است.

برای اطلاعات بیشتر درباره مقاوم سازی به روش پس کشیدگی به مقاله‌هایی با موضوع «مقاوم سازی سازه‌های فولادی در برابر حریق، آزمون استاندارد آتش سوزی»، «مقدمه ای بر مقاوم سازی سازه‌های فولادی در برابر آتش سوزی» و «مواد محافظ در برابر آتش سوزی قاب های فولادی» در این زمینه که در کارگشا منتشر شده است مراجعه کنید.

مقاوم سازی در برابر سیل

شهرهای شمالی و جنوبی ایران و شهرهایی که رودخانه‌های بزرگ از آن‌ها می‌گذرد، همیشه در خطر سیل زدگی قرار دارند. برای جلوگیری از صدمات و خسارات ناشی از سیل بهتر است به مقاوم سازی سازه‌ها در برابر سیل و ساخت سازه‌های ضد سیل در این مناطق کرد.

به منظور مقاوم سازی یک ساختمان در برابر سیل بهتر است به ترمیم پی یا فونداسیون پرداخت، به نصب شیشه‌های ساختمانی ایمن در برابر ضربه اقدام کرد، ارتفاع سطح خانه از زمین را بالا برد، کف ساختمان را ضدآب کرد، سازه‌های جدید را از مسیر سیل منتقل کرد و ورودی غیر قابل‌نفوذ در برابر آب نصب کرد.

مقاوم سازی ستون، پی و تیر در ساختمان های فلزی و بتنی چگونه است؟

مقاوم سازی ستون، پی و تیر در ساختمان های فلزی و بتنی چگونه است؟

ترمیم و مقاوم سازی پی و ستون و تیر و فونداسیون ساختمان های با اسکلت بتنی و فلزی یا فولادی چگونه است؟ روش های سنجش میزان مقاومت یک سازه کدامند؟

پیش از معرفی روش‌های ترمیم و مقاوم سازی ساختمان لازم است اطلاعاتی درباره میزان فرسودگی و به دنبال آن میزان مصالح مورد نیاز برای انجام مقاوم سازی به دست آورد. در این مقاله از کارگشا با ما همراه باشید تا درباره روش‌های سنجش میزان مقاومت و روش‌های مقاوم سازی ستون، پی و تیر در ساختمان های فلزی (فولادی) و بتنی بدانید.

روش‌های سنجش میزان مقاومت یک سازه

همانطور که گفته شد پیش از اقدام به هر کاری در زمینه مقاوم سازی ابتدا باید میزان مقاومت سازه توسط روش‌ها و ابزارهایی سنجیده شود که در ادامه به چند تا از آن‌ها اشاره شده است.

روش ﻏﻴﺮ ﻣﺨﺮب (ﭼﻜﺶ اشمیت) برای سازه‌های بتنی

چکش اشمیت (Schmidt hammer) که چکش سوئیسی نیز نامیده می‌شود. چکشی برگشت‌پذیر است که برای سنجش ویژگی‌های مانند مقاومت فشاری، مقاومت خمشی، مدول یانگ بتن و سنگ به‌کار می‌رود.

با استفاده از چکش اسمیت مقاومت بتن ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻣﻴﺰان ﺑﺮﮔﺸﺖ ﭼﻜﺶ (ﻣﻴﻠﻪ) ﺗﻌﻴﻴﻦ می‌گردد که در صورت استفاده صحیح می‌تواند وسیله‌ای با ارزش باشد؛ اما بی‌دقتی و استفاده بدون تشخیص پارامترهای مؤثر می‌تواند به نتایج نادرستی منجر گردد.

از ﻣﺸﻜﻼت اﺳﺘﻔﺎده از ﭼﻜﺶ اﺷﻤﻴت می‌توان به ﻧﺸﺎن دادن ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻛﻢ ﻨﮕﺎم ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ماسه رﻳﺰداﻧﻪ، ﻧﺸﺎن دادن ﻣﻘﺎوﻣﺖ زﻳﺎد ﻨﮕﺎم ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ماسه درﺷﺖ داﻧﻪ و شن و ﻧﺸﺎن دادن ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﻴﻠﮕﺮد ﻫﻨﮕﺎم ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﻪ ﻣﻴﻠﮕﺮد در اﺛﺮ ﻛﻢ ﺑﻮدن ﭘﻮﺷﺶ ﺑﺘﻦ اشاره کرد.

روش های سنجش میزان مقاومت یک سازه

روش ارﺳﺎل اﻣﻮاج فراصوت (آﻟﺘﺮاﺳﻮﻧﻴﻚ) در سازه‌های بتنی

در این روش ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﺘﻦ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﺳﺮﻋﺖ ﻋﺒﻮر اﻣﻮاج ﺗﻌﻴﻴﻦ می‌گردد. هر چه بتن متراکم‌تر باشد سرعت عبور امواج سریع‌تر است و هر چه تراکم کمتری داشته باشد و به اصطلاح بتن فرسوده باشد، امواج سرعت کمتری دارند.

از ﻣﺸﻜﻼت روش آﻟﺘﺮاﺳﻮﻧﻴﻚ می‌توان به نشان دادن مقاومت کاذب در زمانی که تراکم میلگرد در بتن مصلح زیاد باشد، تاثیر گذاشتن روی سنجش به دست آمده در صورت اﺷﺒﺎع ﺑﻮدن ﻳﺎ ﻏﻴﺮ اﺷﺒﺎع ﺑﻮدن ﺑﺘﻦ و تاثیر گذاشتن در نتیجه سنجش در صورت وجود ﺣﺒﺎب ﻫﻮا (ﺗﺨﻠﺨﻞ ﺑﺘﻦ) اشاره کرد.

روش ﻣﻐﺰه ﮔﻴﺮی ﺑﺘﻦ در سازه‌های بتنی

مغزه گیری روشی است که در آن به وسیله مته‌های مخصوصی اقدام به گرفتن نمونه از بتن کرده و در آزمایشگاه بر روی نمونه گرفته شده یا همان مغزه، آزمایش‌های مقاومت کششی، خمشی و … انجام می‌شود.

این روش در سنجش مقاومت سازه‌های بتنی بهترین و مطمئن‌ترین روش است ولی هزینه زیادی دارد و باید توسط افراد خبره و کارشناس انجام شود.

در این روش استانداردهایی برای اخذ نتیجه مطمئن‌تر لازم است در حین نمونه برداری مواردی رعایت شود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • ﺑﺮای داﺷﺘﻦ نمونه‌های اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺎﻳﺪ ارﺗﻔﺎع نمونه‌ها از دو ﺑﺮاﺑﺮ ﻗﻄﺮ آن بزرگ‌تر ﺑﺎﺷﺪ.
  • در اﻳﻦ روش ﻫﺮﭼﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ از ﻋﻤﻖ ﺑﺘﻦ ﺑﺎ ﻣﺘﻪ درﻳﺎﻓﺖ ﺷﻮد ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﻧﺸﺎن ﺧﻮاﻫﺪ داد.
  • نمونه‌ها از ﺟﺎﻳﻲ باید ﺑﺮداﺷﺖ ﺷﻮد ﺗﺎ ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ در ﺳﺎزه اﻳﺠﺎد ﻧﺸﻮد
  • در تیرها ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻣﻘﻄﻊ ﺑﺮای ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮداری در ¼ ﻃﻮل دﻫﺎﻧﻪ ﻧﺰدﻳﻚ ﺗﻜﻴﻪ ﮔﺎه است.
  • در ﻣﻘﻄﻊ ﻋﺮﺿﻲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺟﺎ ﺑﺮای ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی ﻧﺰدﻳﻚ ﺗﺎر ﺧﻨﺜﻲ بوده زﻳﺮا در ﺗﺎر ﺧﻨﺜﻲ ﺗﻨﺶ ﺑﻪ ﺑﺘﻦ وارد نمی‌آید.
  • ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻐﺰه ﮔﻴﺮی از ﺑﺘﻦ را می‌توان از ﺑﺘﻦ روی تیرچه‌ها اﻧﺠﺎم داد ﺗﺎ ﺑﻪ ﺑﺎرﺑﺮی ﺗﻴﺮ ﻳﺎ ﺳﺘﻮن ﺳﺎزه ﻫﻢ ﻟﻄﻤﻪ وارد نشود.

بررسی نهایی سنجش مقاومت سازه‌های بتنی

ﻋﻮاﻣﻞ اﺻﻠﻲ در مقاوم سازی سازه‌ها اﻗﺘﺼﺎدی و اﺟﺮاﻳﻲ ﺑﻮدن و ﺳﺮﻋﺖ اﺟﺮای ﻃﺮح است. پس از این که مقاومت سازه تعیین شد برای مقاوم سازی آن روش‌هایی پیشنهاد می‌شود که اقتصادی بوده و همینطور به مقاومت سازه در برابر بارهای ثقلی و جانبی لطمه‌ای وارد نشود.

از سوی دیگر از در این سنجش مقاومت سازه بسیار پایین باشد، مقاوم سازی اقتصادی نبوده و تخریب و ساخت دوباره در گزینه‌های پیش رو قرار می‌گیرد که با توجه به موضوع این مقاله ما این مورد را در نظر نگرفته و راه مقاوم سازی را پیش می‌گیریم.

روی هم رفته چهار روش کلی برای تقویت اقتصادی ساختمان‌های وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است. برای اطلاع از روش‌های مقاوم سازی سازه با مقاله «مقاوم سازی چیست؛ معرفی انواع روش‌های آن در سازه‌های مختلف» مراجعه کنید.

  • ﺗﻐﻴﻴﺮ در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﺎر ﺟﺎﻧﺒﻲ (ﻛﻤﻚ از ﺑﺎدﺑﻨﺪ ﻳﺎ دﻳﻮار ﺑﺮﺷﻲ)
  • اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﻄﻊ و ﺷﺎﺗﻜﺮﻳﺖ ﺑﺘﻦ
  • ﻛﺎﺷﺖ ﻣﻴﻠﮕﺮد در ﻧﻮاﺣﻲ ﺿﻌﻴﻒ
  • اﺳﺘﻔﺎده از الیاف‌های ﻣﺴﻠﺢ (FRP ﻛﺮﺑﻨﻲ، شیشه‌ای…)

روش‌های ﺗﻘﻮﻳﺖ و مقاوم سازی ﭘﻲ و فونداسیون

در ﺗﻘﻮﻳﺖ و مقاوم سازی ﭘﻲ و فونداسیون یا خود پی نیاز به تقویت دارد یا ستون‌های روی پی نیاز به تقویت دارند که در ادامه به هر دو مورد اشاره شده است.

مقاوم سازی ﭘﻲ‌ﻫﺎیی که ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻧﺪارﻧﺪ

در صورت مقاوم سازی ﭘﻲ‌ﻫﺎیی که ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻧﺪارﻧﺪ وﻟﻲ ﺳﺘﻮن ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ دارد، ﺑه وﺳﻴﻠﻪ ﭼﺎﻟﻪ زﻧﻲ و ﺷﺴﺘﺸﻮی آن ﺑﺎ ﻣﺘﻪ میلگردهای ﻃﻮﻟﻲ ﺳﺘﻮن ﺟﺪﻳﺪ در داﺧﻞ ﭘﻲ ﺟﺎﮔﺬاری می‌شود. به‌طورکلی ﻫﺮﭼﻪ ﻃﻮل ﭼﺎل ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻘﺎوﻣﺖ درﮔﻴﺮی ﻓﻮﻻد و ﺑﺘﻦ ﺑﻴﺸﺘﺮ می‌شود.

اﮔﺮ در ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﻧﻴﺎز ﺑﻪ As ﺑﺮای ﺳﺘﻮن ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻮﺻﻴﻪ می‌شود اﻳﻦ As ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﻌﺪاد ﻣﻴﻠﮕﺮد ﺑﻴﺸﺘﺮ و ﻗﻄﺮ میلگردهای ﻛﻤﺘﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدد ﺗﺎ ﻣﻘﺎوﻣﺖ درﮔﻴﺮی ﺑﻴﺸﺘﺮی اﻳﺠﺎد ﮔﺮدد.

بیشتر بخوانید: مقاوم سازی با FRP (اف آر پی)؛ از تیر و ستون بتنی تا دیوار و دال بتنی

در ﭼﺎل زﻧﻲ ﺳﻌﻲ ﺷﻮد از ﺳﻴﺴﺘﻢ ﭘﺪﺳﺘﺎل اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد و ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﻛﻪ اﮔﺮ ارﺗﻔﺎع ﺳﺘﻮن ﻛﻢ ﺑﺎﺷﺪ اﻣﻜﺎن اﺟﺮای ﭘﺪﺳﺘﺎل ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

در سیستم ﭘﺪﺳﺘﺎل ﺑه دﻟﻴﻞ وارد ﻛﺮدن ﻣﻴﻠﮕﺮد به‌صورت ﺧﻢ در ﭘﻲ در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ میلگردهای اﻧﺘﻬﺎﻳﻲ ﺗﺎ ﻣﺮﻛﺰ ﺳﺘﻮن زﻳﺎد ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و ﻣﻄﺎﺑﻖ راﺑﻄﻪ زﻳﺮ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺳﺘﻮن ﺑﺮای ﺗﺤﻤﻞ ﺧﻤﺶ در ﭘﺎی ﺳﺘﻮن افزایش خواهد ﻳﺎﻓﺖ.

F=fy. As M=F. d

درﻧﺘﻴﺠﻪ در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﭘﺪﺳﺘﺎل ﻧﻴﺮوی وارده ﺑﻪ ﻣﻴﻠﮕﺮد ﻛﻤﺘﺮ و ﺿﺮﻳﺐ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و ﻣﺸﻜﻞ ﺑﺮش ﭘﺎﻧﭻ ﻧﻴﺰ ﺣﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. علاوه بر این ﺑﺎ ﺷﻨﺎژ ﺑﻨﺪی ﻧﻴﺰ ﺳﺨﺘﻲ ﺻﻔﺤﻪ ﭘﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

ﭘﻲ‌هایی که ﻧﻴﺎز ﺑﻪ مقاوم سازی دارند

برای تقویت پی لازم است ﺑﺎ خاک‌برداری اﻃﺮاف ﭘﻲ به‌جای ﺧﺎک ﺑﺮداﺷﺖ ﺷﺪه از ﻣﺼﺎﻟﺢ ﭘﺮ ﻛﻨﻨﺪه اﺳﺘﻔﺎده می‌کنیم. ﻣﺼﺎﻟﺢ ﭘﺮ ﻛﻨﻨﺪه می‌تواند ﺑﺘﻦ ﻣﮕﺮ، ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺳﻨﮕﻲ، ﻣﺼﺎﻟﺢ رودخانه‌ای ﺑﺎ ﺗﺮاﻛﻢ ﺑﺎﻻی  ۹۵ درصد ﺑﺎﺷﺪ.

ﺑﺮای ﻛﻨﺘﺮل ﭘﺎﻧﭻ ﻫﺮ دو ﭘﻲ ﻗﺪﻳمی و ﺟﺪﻳﺪ ﻣﻌﻴﺎر ﻛﻨﺘﺮل ﻗﺮار می‌گیرد و ﺑﺮای ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎرﺑﺮی و فولاد گذاری ﺧﻤﺸﻲ ﺳﻄﺢ ﺟﺪﻳﺪ ﻣﻌﻴﺎر ﻛﻨﺘﺮل است.

ﺗﻘﻮﻳﺖ و مقاوم سازی ستون بتنی و فلزی

ﺗﻘﻮﻳﺖ و مقاوم سازی ستون بتنی و فلزی

عموماً ﻣﺸﻜﻼت ستون‌های ﺳﺎزه به دو صورت است که نیاز به تقویت دارد.

  • خارج شدن از مرکزیت ﺧﺮوج ﻣﺮﻛﺰﻳﺖ
  • نا شاقولی بودن ستون در طبقات

ﺑﺮای ﺗﻘﻮﻳﺖ ستون‌ها از دو یو ﺗﻨﮓ (U) در داﺧﻞ ﺳﺘﻮن ﺟﺪﻳﺪ اﺳﺘﻔﺎده می‌شود ﻛﻪ در ﻃﺒﻘﺎت ﻳﻜﻲ در ﻣﻴﺎن در ﺟﻬﺎت ﻗﺮارﮔﻴﺮی مختلف قرار می‌گیرند.

ﻗﺒﻞ از اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﻄﻊ ستون‌ها ﺑﺎﻳﺪ حتماً گوشه‌های ﺳﺘﻮن را ﺑﺸﻜﻨﻨﺪ و ﺑﺎ ﻣﺎﺳﻪ ﭘﺎﺷﻲ و ﺷﺴﺘﺸﻮ ﺑﺎ ﻓﺸﺎر آب ﺳﻄﺢ کاملاً زﺑﺮ و آﻣﺎده اﺗﺼﺎل ﺑﺎ ﺳﻄﺢ ﺑﺘﻦ ﺟﺪﻳﺪ ﺷﻮد.

ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﻄﻊ ستون‌ها از ﻣﻘﻄﻊ ﻗﺪﻳﻢ می‌توان ﺑﺮای ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﺮﺷﻲ و ﻓﺸﺎری و از ﻣﻘﻄﻊ ﺟﺪﻳﺪ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻛﺸﺸﻲ، ﺑﺮﺷﻲ و ﻓﺸﺎری ﻛﻤﻚ ﮔﺮﻓﺖ.

بیشتر بخوانید: معرفی مصالح هوشمند جهت مقاوم سازی لرزه ای

ﻧﺤﻮه بتن‌ریزی در ﺳﺘﻮن ﺟﺪﻳﺪ

اﺳﻼﻣﭗ ﺑﺘﻦ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻴﻦ ۱ ﺗﺎ ۳ ﺑﺎﺷﺪ و از ﻣﻮاد ﻣﻀﺎف ﻣﻨﺒﺴﻂ ﻛﻨﻨﺪه و ﻣﻮاد روان ﻛﻨﻨﺪه باید در ﺑﺘﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

ﻗﻴﻒ ﻣﻨﺎﺳﺐ بتن‌ریزی در ﺻﻮرت اﻣﻜﺎن در رأس ﺳﺘﻮن و در ستون‌های ﺑﻴﻦ ﻃﺒﻘﺎت در ﺣﺪود ¼ ارﺗﻔﺎع ﺳﺘﻮن ﺑﺎﺷﺪ و در ﺣﻴﻦ بتن‌ریزی از ﺷﻤﻌﻚ ﮔﺬاری ﺑﺮای تأمین ﭘﺎﻳﺪاری ﺳﻘﻒ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

بتن‌ریزی ﺳﺘﻮن یک‌بار از وﺳﻂ ﺳﺘﻮن اﻧﺠﺎم می‌شود و ﺳﭙﺲ ﺑﺎﻗﻴﻤﺎﻧﺪه ﺳﺘﻮن به‌وسیله ﻗﻴﻒ در رأس ﺳﺘﻮن بتن‌ریزی می‌شود و ﺑﺮای ﻋﺒﻮر میلگردهای ﻃﻮﻟﻲ ﺳﺘﻮن از ﻛﻒ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺷﻜﻞ از پانچ‌های ﺑﺎ ﻗﻄﺮ ۴ اﻳﻨﭽﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺘﻪ ﻣﻐﺰه ﮔﻴﺮی می‌شود اﺳﺘﻔﺎده می‌گردد.

وﺻﻠﻪ ﺳﺘﻮن ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﺑﺠﺎی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ در ﮔﺮه در ½ ﮔﺮه ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.

اﮔﺮ ﺗﻌﺪاد میلگردها زﻳﺎد ﺑﺎﺷﺪ ﭼﻮن ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮای ﻫﺮ ﻣﻴﻠﮕﺮد ﭘﺎﻧﭽﻲ ﺑﺎ ﻣﺘﻪ در ﻧﻈﺮ ﮔﻴﺮﻳﻢ ﺑﻪ ﻣﺸﻜﻞ اﺟﺮاﻳﻲ برمی‌خوریم ﻛﻪ ﺑﺮای ﻫﻤﻴﻦ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ از ﺗﻌﺪاد ﻣﻴﻠﮕﺮد ﻛﻤﺘﺮ ﺑﺎ ﻗﻄﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

مقاوم سازی و تقویت تیرهای بتنی و فلزی

در مقاوم سازی و تقویت تیرها ﻧﻴﺰ ﺑﺮای ﺗﺤﻤﻞ ﺑﺮش در ﺳﺘﻮن ﺟﺪﻳﺪ از دو ﺧﺎﻣﻮت U ﺷﻜﻞ واروﻧﻪ اﺳﺘﻔﺎده می‌کنیم. ﺑﺮای ﻋﺒﻮر ﻣﻴﻠﮕﺮد ﻃﻮﻟﻲ ﺟﺪﻳﺪ ﺗﻴﺮ از ﻣﺤﻠﻲ ﻛﻪ ﺳﺘﻮن ﻗﺮار دارد از ﺧﻢ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﻪ ﺷﻜﻞ زﻳﺮ اﺳﺘﻔﺎده می‌شود.

ﺑﺮای ﻓﻮﻻد ﻋﺮﺿﻲ تیرها از میلگردهای ﺑﺎ ﻗﻄﺮ زﻳﺎد d/4 ﺑﺎ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻓﻮاﺻﻞ آﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده می‌شود. در ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺳﻮراخ دو ﺳﻮراخ ﻣﻘﺎﺑﻞ بزرگ‌تر ﭘﺎﻧﭻ می‌شوند ﺗﺎ بتن‌ریزی از اﻳﻦ محل‌ها ﺑﻪ درون ﺗﻴﺮ ﺟﺪﻳﺪ ﺻﻮرت ﮔﻴﺮد.

اﻣﻜﺎن ﻗﻼب ﻛﺮدن ﻣﻴﻠﮕﺮد وﺟﻮد ﻧﺪارد ﺑﻨﺎ ﺑﺮ اﻳﻦ از دو U واروﻧﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻓﻮﻻد ﻋﺮﺿﻲ اﺳﺘﻔﺎده می‌شود.

ﻣﻮاد ﺗﺰرﻳﻖ در ﻛﺎﺷﺘﻦ میلگردها در روش (ﻧﺰدﻳﻚ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ NSM)

ﻣﺎﺳﻪ ﻋﺒﻮری از اﻟﻚ ﻧﻤﺮه ۴

۵۰ ﮔﺮم

ﺳﻴﻤﺎن

۵۰ ﮔﺮم

آب + ﻣﻮاد روان ﻛﻨﻨﺪه

۲۳ ﻟﻴﺘﺮ

ﭼﺴﺐ ﻛﺎﻧﺘﻜﺲ

۲۲۷ ﮔﺮم

و ﻣﻮاد اﻓﺰودﻧﻲ (ﻣﻨﺒﺴﻂ ﻛﻨﻨﺪه)

 

ﻣﺮاﺣﻞ ﻛﺎﺷﺘﻦ ﻣﻴﻠﮕﺮد

  • ﭼﺎل زﻧﻲ و ﺗﻤﻴﻴﺰ ﻛﺮدن ﻣﺤﻞ ﭼﺎﻟﻪ و ﺳﻄﺢ ﺑﺘﻦ اﻃﺮاف
  • ﻗﺮار دادن ﻣﻴﻠﮕﺮد + ﻣﺤﺼﻮر ﻛﺮدن ﻓﻀﺎی ﺗﺰرﻳﻖ و اﻓﺰاﻳﺶ ﻓﺸﺎر ﺗﺰرﻳﻖ + ﺿﺮﺑﻪ و ارﺗﻌﺎش
  • از ﺳﻴﻤﺎن زود گیر استفاده می‌شود و دوره ﻣﺮاﻗﺒﺖ را اﻓﺰاﻳﺶ می‌دهیم

بهترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ساختمانی مقاوم سازی 

شرکت کارگشا تنها شرکت در زمینه معرفی ارائه دهندگان خدمات ساختمانی سنگین در ایران است. با مراجعه با کارگشا می‌توانید از خدمات شرکت‌هایی که در زمینه مقاوم سازی ساختمان‌ها فعالیت می‌کنند، بهره برداری کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا