معرفی بهترین انواع پارکت ، کدام نوع آن برای چه مکانی مناسب است؟

انواع پارکت از جمله فرآورده‌های چوبی است که طرفداران زیادی دارد و برای طراحی کفپوش مکان‌های سرپوشیده مد نظر قرار می‌گیرد. از سری مقاله‌های جامع معرفی انواع مصلح ساختمانی از شما دعوت می‌کنیم با مقاله معرفی بهترین انواع پارکت با کارگشا همراه باشید.

انواع پارکت کدام است؟

به‌طورکلی در ذهنیت عمومی جامعه ایران به تمام کفپوش‌هایی که از جنس چوب و یا طرح چوب هستند پارکت گفته می‌شود. ولی در صنعت ساختمان به کفپوش‌هایی که از جنس چوب هستند پارکت گفته می‌شود. به‌طورکلی کفپوش‌های چوبی یا طرح چوب به سه نوع پارکت، لمینت و ونیل تقسیم می‌شوند.

همانطور که گفته شد، پارکت به کفپوش‌های چوبی گفته می‌شود. در طی فرایندی الوارهای چوبی درختان مختلف به قطعات کوچک بریده شده و به در ضخامت مورد نیاز نازک می‌شوند. پارکت را با استفاده از چسب روی کف می‌چسبانند؛ ساب زده و لاک می‌زنند. پارکت‌های عمر طولانی گاهی تا 100 سال دارند؛ ماندگاری بالا، طبیعی بودن و زیبایی منحصر به فرد پارکت آن را انتخاب اول بسیاری افراد کرده است.

مزایای پارکت

بهترین نوع پارکت

چوب درختان سردسیری مانند گردو و بلوط از بهترین چوب‌ها برای ساخت پارکت هستند چون سختی آن‌ها زیاد است، پس از این دو، چوب راش، افرا، گیلاس، زبان گنجشک و اقاقیا از چوب‌های مناسب ساخت پارکت هستند.

پارکت بلوط و گردو رنگ تیره و نقوش زیبایی دارند. پارکت گیلاس رنگ تیره مایل به قرمز و طرح منقوش ولی خلوت‌تر از گردو و بلوط، پارکت افرا و اقاقیا نیز رنگ روشنی دارند. البته با رنگ زدایی و رنگ آمیزی به روش جذبی می‌توان رنگ پارکت‌ها را تغییر داد که قیمت آن را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید: علت باد کردن، باز شدن درز و فاصله افتادن بین پارکت چیست؟

مکان‌های مناسب برای نصب پارکت

در کل پارکت‌های با رنگ روشن برای مکان‌های کوچک‌تر و پارکت‌های تیره‌تر برای مکان‌های با متراژ بیشتر است. در مکان‌های مرطوب خانه مانند آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی از لمینت ضد آب به جای پارکت استفاده شود. در آخر باید اضافه کنم که یکی از گزینه‌های خوب برای کفپوش پارکت، سالن‌های ورزشی والیبال، بسکتبال، فوتسال و … هستند.

نصب پارکت

در مقاله‌ای جداگانه به ارائه مطالبی جامعی با موضوع «پارکت چوبی، همه چیز درباره این کفپوش تمام چوب» در رابطه با پارکت در کارگشا پرداخته شده است. برای یافتن نصاب پارکت نیز با جست و جوی اجرای کفپوش در سامانه ثبت درخواست کارگشا به شرکت‌ها، افراد و گروه‌های متخصص در زمینه اجرای کف دسترسی پیدا کنید.

لمینت

لمینت یا پارکت لمینت نیز مانند ام دی اف یک فرآورده فیبر چوبی است. در واقع جنس لمینت اچ دی اف (HDF) یا فیبر با چگالی بالا است که روکشی از جنس چوب یا پی وی سی دارد. پس از تبدیل چوب به فیبر و تحت فشار و بخار قرار دادن فیبر، تخته‌های لمینت تولید می‌شوند. تخته‌های لمینت دارای کام و زبانه‌هایی به نام کلیک هستند که باعث چفت شدن آن‌ها در کنار هم می‌شوند.

مزایای لمینت

معایب لمینت

بهترین نوع لمینت

لمینت‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نیاز مشتری در طرح، رنگ و ابعاد متنوع تولید می‌شوند. لمینت‌های وجود دارند که ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر پرتو فرابنفش، مقاومت در برابر سوختن با ته سیگار، مقاومت در برابر رطوبت، عایق صدا و حرارت و … دارند که از بهترین لمینت‌های هستند و نسبت به لمینت‌های معمولی قیمت بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید: کفپوش پارکت بهتر است یا کفپوش لمینت؟ مزایا و معایب هر کدام

این لمینت‌ها برای استفاده به عنوان کفپوش سرویس‌های بهداشتی و مکان‌هایی پر رفت آمد، دفاتر کار و … مناسب است. استفاده از نوع عایق دار آن برای پوشش کف آپارتمان‌های طبقه اول که معمولاً در فصل زمستان کف سردی دارند، مناسب است.

نصب لمینت

برای اطلاع از زیر و بم لمینت و چگونگی نصب آن به مقاله جامعی با موضوع «کفپوش لمینت، همه چیز درباره این پرطرفدارترین کفپوش» در کارگشا مراجعه کنید. در صورت تمایل برای یافتن یک نصاب حرفه‌ای نیز به صفحه ثبت درخواست رفته و اجرای کفپوش را جست و جو کنید.

وینیل

ونیل کفپوشی از جنس پی وی سی است که از جمله کفپوش‌های طرح چوب به شمار می‌آید و به دو صورت رولی و تایلی به بازار عرضه می‌شوند.

مزایای وینیل

معایب وینیل

بهترین نوع کفپوش وینیل

با ایجاد طرح و رنگ چوب روی رول‌های از جنس پی وی سی، کفپوش‌های از جنس ونیل مختلفی تهیه می‌شود. از این کفپوش برای پوشش خانه‌هایی که برای اجاره دادن بازسازی مختصری شده‌اند، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و مکان‌های پر رفت و آمد مناسب است. استفاده از تایل ونیل در صورت به وجود آمدن خراب در یک تایل می‌توان آن را تعویض کرد ولی در صورت استفاده از رول ونیل تعویض کمی مشکل ساز می‌شود.

انواع پارکت ایرانی

به‌طورکلی پارکت‌های زیادی در بازار مصالح ساختمانی نازک کاری ایران وجود دارند. از پارکت‌های آلمانی، ترکیه‌ای، چینی، کره‌ای گرفته تا پارکت‌های ایرانی که از نظر کیفیت تفاوت چندانی با پارکت‌های خارجی ندارند ولی قیمت آن‌ها به دلیل وارداتی بودن و تعرفه‌های گمرکی که روی قیمت آن‌ها محاسبه می‌شود، بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند.

برندهای دنیز، داچ فلور، فرست وود، زد ایکس، زدفور، انزو، پارادور، فونیکس، مکس فلور، استار لند، دلتا فرست، لگو فلور، آرتا، هانتر، ایزوفام، یونیک، یشیل، دکو همگی از جمله برندهای ایرانی و خارجی مونتاژ ایران هستند که می‌توانند زینت دهنده خانه‌های شما باشند.

سخن آخر

شرکت کارگشا همواره به دنبال معرفی بهترین شرکت‌ها، افراد و گروه‌های فعال در صنعت ساختمان به مشتریان و مخاطبان خود است و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. برای یافتن خدمات ساختمانی مورد نظر خود به کارگشا مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل