در و پنجره

معرفی انواع پنجره ، پروفیل + شیشه و استایل‌های آن

مقایسه بین پنجره‌ها با وجود الزامات بیان شده در مباحث مقررات ملی ساختمان شاید کار بیهوده‌ای به نظر بیاید و بسیاری بر این باورند که اگر از پنجره با پروفیل پی وی سی در ساختمان استفاده نکنند، مجوز پایان کار به آن‌ها داده نخواهد شد ولی در مقررات ملی ساختمان استفاده از شیشه دوجداره الزامی است و از آنجایی که این نوع شیشه‌ها قابلیت اجرایی در همه نوع پروفیل را دارند پس دانستن مشخصات انواع پنجره‌ها گزاف نیست و ممکن است به کار بیاید. با ویکی ساختمون و معرفی انواع پنجره‌ها در ادامه همراه باشید.

انواع پنجره و چگونگی تقسیم بندی آن

پنجره‌ها براساس جنس پروفیل یا قاب آن‌ها، جنس شیشه، شکل ظاهری (استایل) و نحوه باز و بسته شدنشان تقسیم بندی می‌شوند. در این مطلب قصد داریم انواع پنجره را در تقسیم بندی‌های مختلف معرفی کنیم.

انواع پنجره بر اساس جنس پروفیل آن‌ها

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد استفاده از انواع مختلف پروفیل پنجره به دلخواه و بودجه مالک است و مانعی برای اخذ مجوز پایان کار نیست. از همین رو با در ادامه به معرفی پنجره‌های آهنی، آلومینیومی، گالوانیزه، پی وی سی و یو پی وی سی، فایبرگلاس و چوبی می‌پردازیم.

پروفیل آهنی

پروفیل آهنی یکی از پروفیل‌های قدیمی است که پس از چوب پرکاربردترین متریال برای ساخت پروفیل پنجره است. کاربرد پروفیل‌های آهنی در ساخت پنجره در حال حاضر رونق کمی دارد و این امر به دلیل قیمت بالای آهن و ضریب انتقال گرمایی بالای آن است. پروفیل‌های آهنی در تابستان گرما را بیشتر از سایر پروفیل‌ها به داخل هدایت می‌کنند و در زمستان هم سرمای بیشتری را به داخل هدایت می‌کنند.

پروفیل آلومینیومی

این پروفیل‌ها در ساخت انواع پنجره کاربرد دارند. پروفیل آلومینیومی در مناطق مرطوب کاربرد زیادی دارد زیرا در برابر پوسیدگی مقاوم است و زنگ نمی‌زند. این نوع پروفیل نسبت به پروفیل آهنی قیمت بالاتری دارد ولی ضریب هدایت گرمایی آن از آهن کم‌تر است و همچنین وزن بسیار پایین‌تری نسبت به پروفیل‌های آهنی دارد. ضدزنگ بودن و سبک بودن این پروفیل ماندگاری آن را بالا می‌برد که یکی از محاسن آن به شمار می‌آید. البته استفاده از این پروفیل با پیشرفت فناوری بسیار کاهش پیدا کرده است.

پروفیل گالوانیزه

این پروفیل در واقع از آلیاژ آهن با روکش روی ساخته شده است که نسبت به پروفیل آهن ضریب حرارتی کم‌تری دارد و به دلیل روکش روی آن، زنگ نمی‌زند. از این پروفیل برای ساخت در و پنجره‌های بخش‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها در مناطق خشک و همین‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور مرطوب استفاده می‌شود. وزن آن نسبت به پروفیل آلومینیوم بیش‌تر ولی نسبت به پروفیل آهنی کم‌تر است. البته با پیشرفت تکنولوژی استفاده از این نوع پروفیل‌ها در ساخت پنجره نیز کاهش چشم‌گیری داشته است.

پروفیل پی وی سی و یو پی وی سی

پی وی سی مخفف عبارت پلی ویتیل کلراید است که با گسترش روز افزون استفاده از آن در صنعت ساختمان، جایگاه تمامی پروفیل‌های دیگر را اشغال کرده است. به طور کلی حدود 50 درصد کل پی وی سی تولید شده در جهان، در صنعت ساخت‌وساز مصرف می‌شود. پروفیل درب و پنجره پی وی سی، لوله‌های آب و فاضلاب، سقف کاذب، سفال و … محصولاتی هستند که همگی با یک تکنولوژی ساخته شده‌اند. وزن پایین، ضریب گرمایی کم، ماندگاری بالا، محیط زیست دوست بودن و تنوع در طرح و رنگ پروفیل پی وی سی را برای ساخت پنجره به  شهرت جهانی رسانده است.

پروفیل فایبرگلاس

این پروفیل پیش از ورود پروفیل‌های پی وی سی به بازار و صنعت ساختمان، رونق زیادی داشت. فایبرگلاس همانطور که از نام آن پیداست از الیاف شیشه به علاوه پلیمرها ساخته شده است. وزن کم، ضدآب بودن و مقاومت در برابر کشیدگی از مزایای این نوع پروفیل است. از آنجایی که تنوع طرح و رنگ آن کم بود به زودی جای خود را به پروفیل‌های پی وی سی داد.

پروفیل چوبی

اولین پروفیل درب و پنجره در جهان پروفیل‌های چوبی هستند. این پروفیل‌ها طبیعی بوده، با تیمار کردن مرتب خاصیت ضد آب، زیبایی منحصر به فرد، ضریب انتقال گرمایی پایین دارد و حس گرما را در فضا ایجاد می‌کند. امروزه حتی با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن انواع پروفیل‌های پی وی سی و هوشمند هنوز این نوع پروفیل جایگاه خود را از دست نداده است و از آن برای ساخت در و پنجره استفاده می‌شود.

البته ناگفته نماند که استفاده از این نوع پروفیل‌ها بیشتر به دلیل زیبایی آن‌ها است و در صورت بهره‌گیری آن‌ها در تزیین و دکوراسیون داخلی، با یک پروفیل پی وی سی در بیرون محافظت می‌شود. در واقع پنجره‌های ساخته شده با پروفیل چوبی دارای یک پنجره دیگر با پروفیل پی وی سی را هم همراه دارند.

پروفیل پنجره چوبی

انواع پنجره بر اساس شیشه‌های مورد استفاده در آن‌ها

پس از ساخت پروفیل نیاز است که شیشه روی آن سوار شود تا شکل اولیه پنجره را به خود بگیرد. با پیشرفت فناوری انواع شیشه‌هایی که قابلیت‌های مختلفی دارند ارائه و معرفی می‌شود؛ اما در این بخش به معرفی انواع شیشه که در ساخت انواع پنجره کاربرد و عمومیت دارند می‌پردازیم.

شیشه معمولی

شیشه‌های معمولی همان شیشه‌هایی هستند که در اطراف خود به وفور آن‌ها را مشاهده می‌کنیم و در صنعت ساخت‌وساز کاربرد زیادی دارند و در قطرهای متنوع 2 تا 20 میلی‌متر تولید می‌شوند. شیشه های معمولی در انواع تخت، رفلکس و مشجر تولید می‌شوند و در ساخت پنجره بیشترین کاربرد را دارند.

شیشه سکوریت

این نوع شیشه با تکنولوژی خاصی تولید می‌شود که باعث می‌شود در هنگام شکستن به قطعات مکعب‌مربع بی‌خطر تقسیم می‌شوند. البته شیشه سکوریت ببیش‌تر به صورت بدون فریم یا پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در برخی فروشگاه‌ها و سازه‌های بلند نیز برای ساخت پنجره از آن‌ها استفاده می‌شود.

شیشه مات شونده

در تهیه این نوع شیشه از نوعی کریستال مایع استفاده شده است که با استفاده از جریان الکتریسیته می‌توان آن را به حالت مات یا شفاف درآورد. از این شیشه بیشتر در دفاتر کار برای ایجاد فضای خصوصی انتخابی، استفاده می‌شود.

شیشه دوجداره یا سه جداره

در تهیه این نوع شیشه در واقع از شیشه معمولی استفاده می‌شود که طی آن با بهم چسباندن دو یا سه عدد شیشه با استفاده از یک نوار فلزی و سپس تزریق گاز آرگون، شیشه دوجداره یا چندجداره تولید می‌شود. گاز آرگون موجود در آن برای ایجاد عایق دمایی است و علاوه بر شیشه معمولی در تهیه آن، می‌توان از شیشه‌های رفلاکس، مشجر، سکوریت و مات شوند نیز استفاده کرد.

انواع پنجره بر اساس شکل ظاهری و نحوه باز و بسته شدن

انواع پنجره‌ را می‌توان با استفاده از هر پروفیلی، هر نوع شیشه‌ای و به هر شکلی که مورد نظر است تهیه کرد و این امر به بودجه مالک و سبک دکوراسیون داخلی آن فضا بستگی دارد. در ادامه به بررسی پنجره‌ها بر اساس شکل ظاهری و به تبع نحوه باز و بسته شدن آن‌ها می‌پردازیم.

پنجره تک لنگه

پنجره تک لنگه پنجره‌ای است که یک بخش از دو یا چند بخش آن قابلیت باز و بسته شدن دارد. باز و بسته شدن آن اگر به یک صورت باشد به آن یک‌کاره و اگر به دو صورت باشد به آن دوکاره می‌گویند.

پنجره تک لنگه با پروفیل یو پی وی سی

پنجره دولنگه

پنجره دولنگه پنجره‌ای است که دو بخش از دو یا چند بخش آن قابلیت باز و بسته شدن دارد و اگر این دو بخش به یک صورت باز و بسته شوند یک‌کار ه و اگر به دو صورت باز و بسته شوند دوکاره می‌گویند.

پنجره ارسی

پنجره ارسی یکی از پنجره‌های قدیمی در دکوراسیون داخلی ایرانی است که همانطور که از نام آن پیداست تکنولوژی آن از روسیه وارد شده است. این پنجره به صورت کشویی و عمودی باز و بسته می‌شود. برخی از پنجره‌های ارسی تک‌لنگه هستند یعنی یک بخش از دو بخش آنان قابلیت بازشدن دارد و برخی از آنان دولنگه هستند که به این معنی است که دو بخش آن قابلیت باز و بسته شدن دارند.

پنجره ارسی با پروفیل چوبی

پنجره کلنگی

این نوع پنجره دارای لولاهایی در قسمت بالایی آن است و به صورت کلنگی و رو به بیرون باز می‌شود و نام آن هم از طریق باز شدن آن گرفته شده است.

پنجره کلنگی با پروفیل یو پی وی سی

پنجره هاپر

این پنجره هم کارکردی شبیه پنجره کلنگی دارد و دارای لولا در بخش پایین است و به صورت کلنگی و به داخل باز می‌شود.

پنجره هاپر با پروفیل یو پی وی سی

پنجره ثابت

پنجره‌های ثابت پنجره‌هایی هستند که قابلیت باز و بسته شدن ندارند و از انواع شیشه در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود.

پنجره ثابت با پروفیل یو پی وی سی

پنجره سقفی

این پنجره ها معمولا در سقف خانه های شیروانی ایجاد می‌شوند ولی در دیگر انواع سقف هم دیده می‌شوند. این نوع پنجره ها می‌توانند قابلیت باز و بسته شدن داشته باشند یا نداشته باشند.

پنجره سقفی با پروفیل یو پی وی سی

پنجره کشویی

این پنجره همانطور که از نام آن پیدا ست به صورت کشویی باز و بسته می‌شود و برای این کار در پروفیل پنجره ریل‌هایی برای حرکت تعبیه شده است.

پنجره کشویی با پروفیل یو پی وی سی

پنجره قدی

این پنجره تنها با ابعاد بزرگ از سقف تا کف تولید می‌شود و با نام پنجره قدی شناخته می‌شود. این نوع پنجره می تواند قابلیت باز و بسته شدن داشته باشد یا نداشته باشد و در ساخت آن از انواع شیشه‌ها و پروفیل‌ها نیز بهره برده می‌شود.

پنجره قدی با پروفیل یو پی وی سی

پنجره مجازی

پنجره مجازی مناسب مکان‌هایی است که راهی به بیرون ندارند و برای ایجاد حس منظره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پنجره‌ها درو اقع یک اسکرین بزرگ هستند که یک منظره را به نمایش می‌گذارند.

سخن آخر

انواع پنجره را می‌توان با استفاده از انواع پروفیل‌ها و انواع شیشه‌ها تولید کرد. امروزه به دلیل بازدهی خوب، قیمت به صرفه، محیط زیست دوست بودن و جلوگیری از هدر رفت انرژی پنجره‌های با پروفیل پی وی سی و شیشه‌های دوجداره طرفداران زیادی دارد.

مطلب مرتبط

گرد آورنده
lifehack.org
منبع
modernize.com
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا