معماری و زندگی

معایب خانه دوبلکس چیست و آیا خرید آن توجیه پذیر است؟!

منازل در اشکال مختلفی ساخته می‌شوند و هر کدام نماینده ویژگی‌های خاصی هستند. در این میان، یک نوع محبوب این منازل «خانه دوبلکس» نام دارد در یک تعریف ساده: «دوبلکس یک خانه در دو طبقه است؛ طبقه بالا با استفاده از پله به طبقه پایین متصل می‌شود». این شیوه ساخت را همچنین می‌توان یک خانه چند خانواده‌ای نامید، زیرا بیش از یک خانواده می‌توانند در این نوع خانه‌ها زندگی کنند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

خانه دوبلکس چیست؟

خانه دوبلکس چیست؟

معیارهای مختلفی وجود دارند که یک ملک باید آن را رعایت کند تا دوبلکس نامیده شود. طراحی اولین عنصری است که دوبلکس را تعریف می‌کند. دوبلکس ملکی است که شامل دو واحد جداگانه در یک ساختمان است. به طور معمول، واحدها متقارن و دارای اندازه مساوی هستند و به طبقه اول و طبقه دوم تقسیم می‌شوند. درحقیقت، خانه دوبلکس به دو نوع اعم از دو طبقه مشترک و دو طبقه غیر مشترک تقسیم می‌شود.

دو طبقه مشترک به خانه‌ای گفته می‌شود که یک کاربردی دارد و فضاها در طبقات تقسیم شده‌اند. در این نوع دوبلکس، اغلب اتاق‌های خواب، اتاق میهمان، سرویس بهداشتی، حمام و یک سالن پذیرایی مجزا در طبقه بالا قرار دارد و طبقه پایین شامل فضای نشیمن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و گاهی حمام و پذیرایی برای مهمان هستند. دو طبقه غیر مشترک، به خانه‌ای گفته می‌شود که هر دو طبقه به صورت مجزا دارای آشپزخانه، پذیرایی، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و حمام است.

در ایران، دوبلکس عموماً به نوع اولی که دو طبقه مشترک است اطلاق می‌شود. نکته کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که دوبلکس اغلب به خانه دو طبقه‌ای گفته می‌شود که با پله به یکدیگر ارتباط پیدا می‌کند. اگرچه این دو واحد در یک ساختمان قرار دارند، اما معمولاً خصوصیات خاص خود را دارند. اغلب اوقاب، در خانه دوبلکس فضاهای مشترکی مانند حیاط یا فضای باغ، پارکینگ و انبار وجود دارند.

فواید خانه دوبلکس

فواید خانه دوبلکس

  • هزینه کمتر: به طور متوسط، زندگی در یک خانه دوبلکس، نسبت به زندگی در یک آپارتمان با تعداد اتاق خواب و حمام مشابه مقرون به صرفه‌تر است.
  • پرداخت وام مسکن: بگذارید بگوییم که پرداخت ماهانه وام در یک خانه دوبلکس کمتر از سایر خانه‌های تک واحدی است. می‌توانید با پرداخت هزینه‌های اضافی به مبلغ اصلی، وام خود را حتی سریع‌تر نیز پرداخت کنید و این می‌تواند شما را به هدف نهایی یعنی درآمد حاصل از اجاره نزدیک کند.
  • نزدیکی اعضای خانواده: اگر در خانواده، فردی پیر یا نیازمند به مراقبت‌های ویژه وجود داشته باشد، می‌تواند به‌همراه خانواده خود زندگی کند. اعضای دیگر خانواده نیز در حالی که خیلی از خانه دور نیستند، می‌تواند اتاق‌های مستقل خود را داشته باشند.
  • فضای شخصی: از مزایای سکونت در دوبلکس این است که می‌توان قوانین شخصی در مورد حیوانات خانگی، رقص و پایکوبی و هرگونه فعالیت را تنظیم کنند. در خانه دوبلکس دیگر نیازی به رعایت مقررات آپارتمان‌ها نیست.

معایب خانه دوبلکس

معایب خانه دوبلکس

  • رفت و آمد مداوم: رفت و آمد روزانه از طبقه بالا به طبقه پایین می‌تواند دشوار باشد. به ویژه برای افراد کهنسال و کسانی که مشکل جسمی دارند. همچنین برای کودکان نوپا نیز خطر سقوط از پله وجود دارد.
  • مسئولیت کامل تعمیر و نگهداری: هر چیزی که در داخل یا خارج از خانه خراب شود، اعم از حیاط، مسائل مربوط به تاسیسات و سایر موارد، همه به گردن صاحب خانه است. بنابراین مالک خانه دوبلکس بودن کار آسانی نیست!
  • سخت اجاره رفتن دوبلکس: به طور معمول، دوبلکس نسبت به آپارتمان سخت‌تر اجاره می‌رود. به این دلیل که آپارتمان اغلب متراژ کمتری دارد و مبلغ اجاره آن نیز پایین است. همچنین پیدا کردن یک واحد آپارتمان خیلی ساده‌تر از دوبلکس است.
  • حریم خصوصی کم: در یک خانه دوبلکس که یک واحد برای اجاره است، فضای خصوصی وجود ندارد. زیرا هر دو واحد تنها با استفاده از پله از یکدیگر جدا شده‌اند. بنابراین، صدا، بوی غذا و هرگونه فعالیت خصوصی به معنای سلب آسایش واحد دیگری است.
  • مناسب ثروتمندان: تقریباً 90 درصد جامعه توان اقامت در دوبلکس را ندارد. این خانه‌ها متراژ بالایی دارند و به دلیل سبک طراحی، قیمت خریدشان نیز بسیار بالا است. بنابراین، تنها بخش کوچک از جامعه می‌توانند به این منازل فکر کنند.
  • امنیت کمتر: خانه‌های دوبلکس تنها از دو طبقه تشکیل شده‌اند و اغلب متراژ بالایی دارند. همچنین اکثر این خانه‌ها توسط افراد ثروتمند خریداری می‌شود. از طرف دیگر، آپارتمان‌ها تعداد واحد بیشتری دارند و اغلب در لابی نگهبان مستقر است. بنابراین احتمال دزدی و سرقت در دوبلکس بیشتر است.
  • محدودیت منطقه‌ای: خانه‌های دوبلکس اغلب در مناطق حومه شهر با نرخ مقرون به صرفه در دسترس هستند. از آنجا که آن‌ها متراژ زیادی دارند، بیشتر در مناطق بیرون شهر ساخته می‌شوند. بنابراین هم از امکانات شهری دور هستند و هم تهیه دوبلکس در داخل شهر نیاز به پرداخت هزینه بیشتری دارد.
  • مصرف انرژی بیشتر: برای تزئین خانه‌های دوبلکس، نیاز است که مالک به همه جای خانه توجه کند. این به معنای خرید مبلمان، وسایل زینتی و نورپردازی هر قسمت از منزل است. بنابراین، هر چه خانه بزرگ‌تر باشد، نیاز به روشنایی محیط بیشتر شده و در نتیجه صورتحساب برق نیز افزایش می‌یاید.

کارکرد دوبلکس غیرمشترک

کارکرد خانه دوبلکس

دوبلکس دو طبقه غیرمشترک توسط یک مالک خریداری می‌شود اما دو خانوار می‌توانند در آن ساکن شوند. به طور کلی، کارکرد این نوع دوبلکس به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • در یکی زندگی کنید و دیگری را اجاره دهید: در این سناریو، صاحب ملک در یکی از واحدها زندگی می‌کند و دیگری را به شخصی در داخل یا خارج از خانواده خود اجاره می‌دهد. واحد دوم به عنوان یک دارایی برای سرمایه‌گذاری عمل می‌کند و مالک می‌تواند از طریق آن درآمد کسب کند.
  • در جای دیگر زندگی کنید و هر دو واحد را اجاره دهید: مالکی که خود خانه دیگری دارد، می‌تواند خانه دوبلکس بخرد و دو واحد را در حالی که در خانه جداگانه‌ای زندگی می‌کند اجاره دهد. این مورد گزینه خوبی برای مالکی است که خود به منزل دیگری دارد. او در درجه اول به دوبلکس به عنوان یک سرمایه گذاری مناسب می‌نگرد.
  • در هر دو واحد زندگی کنید: اگرچه کمتر معمول است، اما یک مالک با خانواده‌ای پرجمعیت ممکن است تصمیم بگیرد که هیچ یک از واحدها را اجاره ندهد و در عوض خود و خانواده‌اش در آن سکونت داشته باشند. برای خانواده های پرجمعیت و یا آنهایی که فرزندانشان ازدواج می‌کنند و در جستجوی خانه هستند، خانه دوبلکس انتخابی عالی است.

سخن آخر

اگر خانه دوبلکس در مکانی مناسب قرار گرفته باشد، قطعاً گزینه مناسبی برای افراد ثروتمند محسوب می‌شود. افرادی که به خانه‌های دوبلکس نگاه می‌کنند، اغلب آن‌ها را با آپارتمان مقایسه می‌کنند. مزیت دوبلکس این است که اندازه و ارزش زمین آن بیشتر از یک آپارتمان است. اما به طور کلی در زندگی شهری، دوبلکس معایب بیشتر نسبت به یک آپارتمان دارد. به هر روی، اگر توان مالی بالایی دارید و دوست دارید با خانواده بزرگ خود یک خانه زندگی کنید، به دوبلکس فکر کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا