تکنولوژی

مزایا و معایب ویلاهای پیش ساخته + دلیل استفاده از آن در ایران

ویلاهای پیش ساخته چند سالی است در ایران در مقیاس‌های مختلف رواج پیدا کرده‌اند که مزایا و معایب ویلاهای پیش ساخته منحصر به خودشان است. پیشرفت‌های گسترده‌ای که در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان‌سازی در سال‌های اخیر ایجاد شده است مزایای بسیاری را در اختیار معماران و طراحان قرار داده است و دست آن‌ها را در طراحی و اجرای سازه‌های مختلف از جمله ویلاهای پیش ساخته که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت باز گذاشته است. استفاده از سازه‌های پیش ساخته یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های حاصل شده در این صنعت است که اخیراً به بخش‌های مختلفی از آن ورود پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم که صرفاً به مزایا و معایب ویلاهای پیش ساخته بپردازیم. در ادامه راه با ویکی ساختمون همراه باشید.

چرایی استفاده از ویلاهای پیش ساخته

امروزه بالا گرفتن موضوع و معضلات مربوط به محیط‌ زیست، تأثیراتی بر صنعت ساختمان‌سازی گذاشته است. تولید ضایعات در حین پروژه‌های ساختمانی همیشه مورد توجه فعالان محیط‌ زیست بوده است به طوری که در تمامی مراحل مربوط به پروژه‌های ساختمانی چه بزرگ و چه کوچک، محیط‌ زیست به شدت تأثیر قرار می‌گیرد. در ادامه بحث این موضوع را در خصوص این نوع از ویلاها به بحث خواهیم گذاشت و متوجه خواهید شد که این سازه‌های منحصر به فرد چگونه می‌توانند تاثیرات بسیار خوبی را بر محیط زیست بگذارند.

به همین دلیل نیز است که در سال‌های اخیر توجهات زیادی به استفاده از سازه‌های پیش ساخته معطوف شده است. به طور کلی اگر بخواهیم بحث را خلاصه کنیم، رویکردهای زیست‌محیطی، رویکردهای اقتصادی و رویکردهای مدیریت ضایعات ساختمانی از مهم‌ترین دلایل استفاده از این ویلاها است.

مزایا ویلاهای پیش ساخته

تا به امروز در تحقیقات بسیاری، مزایای استفاده از سازه‌های پیش ساخته از جمله ویلاهای پیش ساخته مورد اشاره قرار گرفته است. در ادامه سعی خواهیم داشت که مهم‌ترین مزایای ویلای پیش ساخته را مورد خطاب قرار دهیم.

کاهش هزینه‌ها

در ساخت ویلاهای پیش ساخته برخلاف ویلاهای سنتی می‌توان تمامی مصالح مورد نیاز را به صورت عمده و یک جا خریداری کرد که این موضوع سبب می‌شود برآورد به‌مراتب دقیق‌تری از هزینه‌های نهایی ساخت ویلا داشته باشیم. هزینه‌های ساخت ویلاهای پیش ساخته به طور عمده بر اساس مترمربع محاسبه می‌شود و شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، طرح و ساخت دلخواه خود را پیاده کنید.

کاهش هزینه‌ها در این نوع از ویلاها تنها به خرید مصالح مورد نیاز محدود نمی شود. بخش عمده صرفه‌جویی‌ها به هزینه‌های مربوط به حمل نقل و همچنین نیروی انسانی مورد نیاز مربوط می‌شود. هزینه‌های حمل نقل سازه‌های پیش ساخته می‌توانند بسیار ارزان و حتی رایگان تمام شود. به طوری که بسته به موقعیت مکانی ملک شاید شرکت فروشنده این نوع از ویلاها بابت حمل و نقل هیچ هزینه‌ای از شما دریافت نکند.

ساخت و ساز سریع

سرعت در نصب و ساخت‌وساز ویلاهای پیش ساخته یکی از بزرگ‌ترین مزایای این سازه‌ها به شمار می‌رود. از آنجایی که تمامی اجزای سازه از قبل ساخته شده‌اند، تنها کاری که شما باید انجام دهید سر هم کردن این اجزا است. از طرفی هم توقف‌های پی در پی پروژه به دلایلی مختلفی همچون شرایط بد آب و هوایی که در ساخت و سازهای سنتی ایجاد می‌شود به طور عمده در ویلاهای پیش ساخته مشاهده نمی‌شود.

مزایای ویلاهای پیش ساخته

صرفه‌جویی در انرژی

از دیگر مزایای مهم و اصلی ویلاهای پیش ساخته، عایق‌کاری‌های خوب در آن‌ها است. به دلیل فرایند ساخت این نوع از ویلاها، عایق‌کاری در آن‌ها به سادگی صورت خواهد گرفت. به این ترتیب، عایق‌کاری خوب در برابر سرما و گرما موجب کاهش زیادی در مصرف انرژی می‌شود.

استحکام بالا

سازه‌های پیش ساخته از جمله ویلاها از پانل‌های فولادی و بتنی پیش ساخته سبک ساخته می‌شوند که از مقاومت بالایی برخوردار هستند. طبق تحقیقات صورت گرفته ویلاهای پیش ساخته مقاومت بسیار خوبی در برابر نیروهای بادی دارند. از طرفی هم به دلیل عایق‌کاری خوب، مقاومت این سازها در برابر رطوبت در سطح بسیار خوبی قرار داد.

پایداری بهتر

محیط‌ زیست دوست بودن یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کاربردی ویلاهای پیش ساخته بوده که در سال‌های اخیر اهمیت آن رو به رشد گذاشته است. کاهش نیاز به حمل و نقل‌های همه روزه، کاهش تولید ضایعات و کاهش استفاده از منابع طبیعی همگی از جمله مزایای عمده‌ای هستند که هر کدام تأثیر خود را بر محیط‌ زیست می‌گذارند. یکی دیگر از جنبه‌های پایداری بهتر این نوع از ویلاها قابلیت بازیافت پذیری آن‌ها است. تقریباً تمامی بخش‌های مختلف این سازه‌ها را میتوان مجدداً مورد استفاده قرار داد.

معایب ویلاهای پیش ساخته

علی‌رغم همه مزایایی که ویلاهای پیش ساخته در بر دارند، ویژگی‌های فیزیکی و ساختاری آن‌ها یک سری نقاط ضعف را برای آن‌ها به ارمغان آورده است. از مهم‌ترین این معایب می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

ابعاد

اندازه و تعداد طبقات این نوع از ویلاها یکی از اصلی‌ترین معایب این سازه‌ها است. ویلاهای پیش ساخته را نمی‌توان از دو طبقه بیشتر بلند کرد و اگر تصمیم به این کار گرفته‌اید باید اقدامات و پیش‌نیازهای زیادی را فراهم کنید که هزینه‌های بعضاً زیادی را روی دست شما خواهند گذاشت.

نظارت کمتر

ویلاهای سنتی این حسن را دارند که شما به‌عنوان کارفرما می‌توانید نظارتی دائم بر تمامی فرآیندهای ساخت ساز داشته باشید اما این موضوع در مورد این نوع از ویلاها صدق نمی‌کند. شما هیچ کنترل و نظارتی بر ساخت پانل‌های پیش ساخته نخواهید داشت. این پانل‌ها به صورت آماده در محل نصب می‌شوند و شما تنها می‌توانید بر فرآیند نصب نظارت داشته باشید.

معایب ویلای پیش ساخته

شیوه پرداخت هزینه‌ها

وقتی که شما اقدام به خرید یک ویلای پیش ساخته می‌کنید باید بدانید که خرید مرحله به مرحله نخواهد بود. به عبارتی باید که کل خرید خود را یکجا انجام دهید و متعاقباً هزینه را هم باید یک جا پرداخت کنید و شاید برای برخی از کارفرماها سخت باشد.

نیروی متخصص مورد نیاز

اجرای این نوع از ویلاها به دلیل فرآیند نصب و فناوری که در آن‌ها به کار رفته است به یک سری نیروی کاملاً حرفه‌ای و متخصص نیاز دارد. دسترسی به این نیروها شاید در برخی از کشورها و شهرها بسیار دشوار باشد.

سفارشی‌سازی کم

در خصوص انتخاب این نوع از ویلاها باید توجه داشته باشید که دست شما در ایجاد سفارشی‌سازی‌های ریز و جزئی تقریباً بسته است و این موضوع از دیگر معایب این سازه‌ها به شمار می‌رود.

سخن آخر

بی‌شک ویلاهای پیش ساخته یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های ساخت و ساز هستند که چند سالی هم است وارد کشور ما شده‌اند. استفاده از ویلاهای پیش ساخته مزایای زیادی همچون سرعت بالای ساخت، هزینه کمتر، عایق‌کاری مناسب، مقاومت بالا و پایداری بهتر را در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. از طرفی هم معایبی را نیز در خود جای داده است که محدودیت در اندازه و ابعاد، نظارت کمتر و محدودیت در سفارشی‌سازی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. قبل از تصمیم‌گیری به استفاده ازاین نوع از ویلاها حتماً تمامی جزییات مد نظر خود را مشخص کنید چون تغییر آن‌ها بعداً غیرممکن یا هزینه‌بر خواهد بود.

منبع
freshomesmartassetdphjewelrybuildwithrise
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا